Konsttråden

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 2 april 2026, 10:22

Jag har nog tre.

Vad har DN för definition av konstmuseum? Några på listan är i min värld mer än ett konstmuseum.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 april 2026, 12:05

Det är konsttidskriften The Art Newspaper som sammanställt listan, som innehåller både rena konstsamlingar och museer med historisk och arkeologisk konst.

Här är originalartikeln:; https://www.theartnewspaper.com/2026/03 ... h-visitors

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 april 2026, 12:16

Tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 april 2026, 13:43

"Bruksföremål" kan också bli konst. Här en blåvit potta.

Den kunde ha blivit din för bara tio år sedan... fast det behövdes 200 miljoner.

Förmodligen rövades den från ett kejserligt palats av franska soldater i slutet av 1800-talet.

Ägarna hade förstått att den var värdefull, och hade en metallsko i, som de ställde paraplyer och annat i...

Fast få personer kan väl gissa det verkliga värdet på marknaden.

Hur som helst - en mingvas från 1400-talet.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 april 2026, 15:48

Bah, jag har finare och mer konstnärliga.

MVH

Hans
Bilagor
ppställ.jpg

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 april 2026, 17:00

Fast kanske inte i den prisklassen.

Indien slår rekord, bara knappt 200 miljoner, $:

Bild
https://www.bbc.com/news/articles/cje4l98wjzwo

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 april 2026, 21:09

Jag har alltid beundrat den tyske konstnären Caspar David Friedrich som levde mellan 1774-1840 och var framträdande i det s k Dresden-facket. Han målade runt 300 målningar och de flesta är försvunna idag av olika anledningar.

https://www.nationalgallery.org.uk/pain ... -landscape

Hans målning ”Vinterlandskap” från omkring 1811 har jag tycker jag om, det är en man som ligger på rygg och han har slängt sina kryckor. Ur dimman skymtar tornet till en katedral som också är typisk för de tyska konstnärers tillvägagångssätt på den tiden.

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 3 april 2026, 00:09

Stefan Lundgren skrev:
2 april 2026, 21:09
Jag har alltid begrundat den tyske konstnären Caspar David Friedrich som levde mellan 1774-1840 och var framträdande i det s k Dresden-facket. Han målade runt 300 målningar och de flesta är försvunna idag av olika anledningar.

Stefan
"begrundat"', antar att du menar beundrat?

Man vet inte riktigt hur många verk Friedrich producerade i sitt liv, men fortfarande visas över 160 av hans målningar på olika museum.

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 april 2026, 05:45

sveahk skrev:
3 april 2026, 00:09
Stefan Lundgren skrev:
2 april 2026, 21:09
Jag har alltid begrundat den tyske konstnären Caspar David Friedrich som levde mellan 1774-1840 och var framträdande i det s k Dresden-facket. Han målade runt 300 målningar och de flesta är försvunna idag av olika anledningar.

Stefan
"begrundat"', antar att du menar beundrat?

Man vet inte riktigt hur många verk Friedrich producerade i sitt liv, men fortfarande visas över 160 av hans målningar på olika museum.

Hans K
Jo, jag har rättat till det nu!!!

Som jag skrev så har hans verk på något sätt försvunnit vart eftersom och trots det räknas han som en av de större tyska konstnärerna.

Om det skall se lite snyggare ut så vi nog snygga till eller ta bort vissa meningar.🤔🙂

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 april 2026, 06:40

Jag kom att tänka på att det gjordes s k nidteckningar på Bruce Ismay efter Titanic-katastrofen. Ismay var ordförande i White Star Line som bl a ägde Titanic och eftersom han sattes sig i en livbåt (då hade ordern att kvinnor och barn först” gått ut. Han framstod som fegis och vekling, nidtecknarna var inte sena att teckna av honom. En av dessa nidteckningar har jag själv sett och det är en teckning där Ismay sitter själv ihopsjunken i svart kostym med gråtande änkor runt omkring sig i livbåten.
Men frågan ställs ännu idag om han var hjälte eller fegis. I denna tråd är det bara teckningar på honom som jag är ute efter och det finns en tråd om Titanic med över 200 inlägg har jag för mig.

Är det någon som har sett dessa nidteckningar, försökte hitta dem på nätet.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 april 2026, 13:07

Kanske har skrivit om det tidigare, Signum svenska konsthistoria som utkom i flera band runt millennieskiftet behandlar svensk konst från slott till kyrkor, byggnader som hotell Rydberg som revs 1914 till Drottningholms slott. Möbler, tavlor, inredningar och konstnärer/arkitekter.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 april 2026, 14:43

Idag är det exakt 506 år sedan en av mina favoritkonstnärer dog. Enligt uppgift började påven Leo X gråta efter dödsbeskedet på Långfredagen 1520. Jag talar förstås om "Roms räddare" som han kallades av vissa - Rafael.

Jag har en liten rekonstruktion av hans Skolan i Aten, men dengör förstås inte det stora originalet alldeles utanför Sixtinska kapellet rättvisa. Men den lyfter i alla min enkla lya.

Han skapade många mästerverk, men höjdpunkten är nog scenerna ur S:t Petri och S:t Pauli liv på gobelängerna i Sixtinska kapellet.
Arazzi_Sistina_.jpeg
Arazzi_Sistina_.jpeg (85.9 KiB) Visad 103 gånger
Raphael_-_The_Miraculous_Draft_of_Fishes_-_Google_Art_Project.jpg
Raphael_-_The_Miraculous_Draft_of_Fishes_-_Google_Art_Project.jpg (76.96 KiB) Visad 103 gånger

Majoriteten av verken hade naturligt nog kristna motiv, som uppståndelsen:

the-resurrection-of-christ-rafael-raphael.jpg

Rafaels porträtt av påven Julius II var banbrytande och blev likriktare för påveporträtt i kommande sekler. Tidigare hade påvarna ofta porträtterats knäböjande.

Pope_Julius_II.jpg

Det finns mycket mer att säga om Rafael men jag nöjer mig med detta så länge.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 april 2026, 17:39

Vad det inte en gren som kallades sig för Rafaelisterna som hade någonting med honom med att göra. Har för mig att jag köpte en bok om Rafaelisterna en gång.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 april 2026, 18:38

Stefan Lundgren skrev:
6 april 2026, 17:39
Vad det inte en gren som kallades sig för Rafaelisterna som hade någonting med honom med att göra. Har för mig att jag köpte en bok om Rafaelisterna en gång.

Stefan
Du tänker nog på prerafaeliterna. Det var en grupp unga konstnärer som mitten av 1800-talet tog avstånd från och motsatte sig den tidens rådande ideal och regler för för hur målningar och annan konst skulle skapas. De ansåg att den samtida konsten var en mekanisk reproduktion av verk i Rafaels och Michelangelos anda. Istället sökte de den västerländska konstens ursprung i den konst som föregick Rafael - framför allt i det italienska 1400-talsmåleriet och i den medeltida konsten.

Här är ett exempel: Jungfru Maria som barn av Dante Gabriel Rossetti.

Dante_Gabriel_Rossetti_-_The_Girlhood_of_Mary_Virgin.jpeg

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 april 2026, 20:21

Tack Patrik!!!

Det märktes när jag skrev det senaste inlägget att jag sökte efter något som var mer konkret än de andra. Jag har en bok om prerafaelisterna och jag vet inte var denna bok är i bokhyllan som i princip går från golv till tak. Det var ett tag sedan som jag tittade i den faktiskt.

Stefan

Skriv svar