Järnvägen som förbinder Björnevatn med Kirkenes i Nordnorge anlades som normalspårig järnväg och är enligt uppgift nedlagt sedan 2015. Det har även diskuterats att anlägga en järnväg för malmtrafik mellan Rovaniemi och Kirkenes liksom en järnväg som skulle gå mot Ryssland. Norges nordligaste järnväg är den som går från Narvik fram till Riksgränsen medan det norska järnvägsnätet går upp till Bodö sedan järnvägen vikit av västerut i Fauske. Det har även diskuterats att anlägga en järnväg från Fauske till Narvik och det visar sig att det är/var alledes för omfattande utifrån ekonomin och terrängen. Tyskarna försökte under andra världskriget att anlägga en järnväg norr om Fauske vars banvall som E6 går på.
Stefan
Norska järnvägar eller järnvägsprojekt i norr
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Norska järnvägar eller järnvägsprojekt i norr
Senast redigerad av 2 Stefan Lundgren, redigerad totalt 31 gång.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Norska järnvägar i norr
Här kan du läsa mer om vad tyskarna i Nordnorge järnvägsmässigt sett hade planerat under 2VK.
Hans K
Hans K
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Norska järnvägar i norr
Om boken står på tyska så kan jag inte få ut det eftersom min tyska inte är så bra.
Rester eller kvarlevor runt Fauske efter tyskarna är det gott om kan man säga, iallafall runt den lilla orten Fauske. Har för mig att det finns rester efter järnväg eller endast banvallar på sina mål i anslutande till E6:an upp till Narvik.
Men det finns förstås andra källor som exempelvis norska motsvarigheten till svenska Fornsök som lanseras av Riksantikvarieämbetet.
Stefan
Rester eller kvarlevor runt Fauske efter tyskarna är det gott om kan man säga, iallafall runt den lilla orten Fauske. Har för mig att det finns rester efter järnväg eller endast banvallar på sina mål i anslutande till E6:an upp till Narvik.
Men det finns förstås andra källor som exempelvis norska motsvarigheten till svenska Fornsök som lanseras av Riksantikvarieämbetet.
Stefan
-
adlercreutz
- Medlem
Re: Norska järnvägar eller järnvägsprojekt i norr
Strax söder om Fauske fanns även Botn-lägret för krigsfångar som arbetade med vägbygge, utanför Rognan. Det finns kyrkogårdar och minnesmärken kvar idag. Jag vet inte hur många som var inblandade i järnvägen men jag tänker mig att det användes fångar till det också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_Road
https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_Road
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Norska järnvägar eller järnvägsprojekt i norr
Sedan finns de banvallar eller spår som tyskarna använde sig av i Norge för att transportera eget materiel till olika posteringar eller fronter. Efter kriget lämnade bl a räler och lok i mängder av tyskarna. Flera av loken hamnade på olika industrier i Sverige efter kriget ocv det är en annan historia (Ett förslag i denna tråd;
viewtopic.php?f=39&t=36940
Stefan
viewtopic.php?f=39&t=36940
Stefan