Olof Palmes baneman

Skriv svar
Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 18 mars 2026, 20:00

Fakta kan vara mer eller mindre förenliga med tolkningar. De av mig anförda fakta talar mot impulshandling eller affekterad våldsverkare eller påtänd missbrukare. Passar som jag skrev bäst in i ett scenario där en kompetent grupp agerar.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 26 mars 2026, 16:02

Gerrgul skrev:
18 mars 2026, 17:25
koroshiya skrev:
18 mars 2026, 12:10
Håller med - min egen tro är att antalet skott tyder på en ensam galning, men vad vet man.

Varjag skrev väl att en yrkesmördare skulle ha tryckt iväg ett helt mag, och kastat revolvern på plats.

Kanske kan själva vapentypen ge en ledtråd också. En organisation kanske skulle ha använt en pistol istället, men jag vet inte, för jag är inte yrkesmördare :)
Mördaren lämnade inte ett enda spår efter sig på platsen. Gjorde inga misstag. Ögonvittnen beskrev det som en kallblodig avrättning. Skottet var i och med placeringen omedelbart dödande. GM lade handen på Olofs axel så att han inte kunde vrida sig ur läge. Kulbanan lätt diagonal genom kroppen. Som alla jägare känner till så blir då sårbanan längre och maximerar en skada. Nu har det kommit fram uppgifter om att Palme var övervakad av okända dagar före mordet.
Indikerar en proffsig attentatsgrupp. Lägg därtill uppgifter om walkie talkie talande nära mordplatsen.
Får göra en liten reservation här. Kollar man obduktionsprotokollet så var inte kulbanan så diagonal att det tyder på avsikt. Kan enkelt förklaras av t ex skillnaden i längd mellan Palme som var 174 och en gm som var kring 185 cm.
Mordet genomfördes mycket snabbt. Minns att den legendariske mordutredaren Otto Patrik Wendel skrev i sina minnen från de mord han utrett att om man ska utföra det perfekta mordet så ska det göras snabbt och enkelt

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 26 mars 2026, 21:30

Gerrgul skrev:
18 mars 2026, 20:00
Fakta kan vara mer eller mindre förenliga med tolkningar. De av mig anförda fakta talar mot impulshandling eller affekterad våldsverkare eller påtänd missbrukare. Passar som jag skrev bäst in i ett scenario där en kompetent grupp agerar.
Nja, nu hoppade du nog i galen tunna, det är tvärt om. Dina tolkningar ska vara mer eller mindre förenliga med fakta, inte tvärt om. Det blir tokigt.

Nej, de av dig anförda tolkningarna, de talar mot impulshandlingar, men det går lika bra att dra andra slutsatser av samma fakta så länge vi inte har en mer heltäckande bild av individ och händelser.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 26 mars 2026, 21:50

FredH skrev:
26 mars 2026, 21:30
Gerrgul skrev:
18 mars 2026, 20:00
Nja, nu hoppade du nog i galen tunna, det är tvärt om. Dina tolkningar ska vara mer eller mindre förenliga med fakta, inte tvärt om. Det blir tokigt.

Nej, de av dig anförda tolkningarna, de talar mot impulshandlingar, men det går lika bra att dra andra slutsatser av samma fakta så länge vi inte har en mer heltäckande bild av individ och händelser.
Vad är det som saknas? Kan du utveckla detta och konkretisera utifrån vad vi säkert vet om mordet?

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem

Inlägg av Smalandsman » 27 mars 2026, 09:55

Personligen tycker jag att mördarens skott mot Lisbeth är avgörande vad gäller amatör vs. van mördare.
En yrkesmördare/torped skulle vare sig chansa med ett varningsskott så snävt att det likväl kunde döda, eller missa ett så klart mål om han ville döda.
En amatör - lejd eller inte - skulle kunna utföra mordet på samma sätt och idiotiskt nog lämna kronvittnet Lisbeth med en reva i ryggen för att hinna komma undan.

Argumenten talar, enligt mig, för att det inte är ett proffs. Däremot möjligen en lejd amatör eller åtminstone vapenvan amatör, som sedan snabbt röjts ur vägen av uppdragsgivaren.
Jag tror inte en solitär amatör på eget bevåg lyckats komma undan så spårlöst och för alltid. I synnerhet inte en missbrukare som delger sina bedrifter åtminstone till närmsta kretsen..som då också skulle lyckas hålla det hela hemligt i alla år.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 27 mars 2026, 10:12

Vad jag tänker är ungefär detsamma. Lisbeth lär knappast ha varit en måltavla för en organisation.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 27 mars 2026, 13:17

Smalandsman skrev:
27 mars 2026, 09:55
Personligen tycker jag att mördarens skott mot Lisbeth är avgörande vad gäller amatör vs. van mördare.
En yrkesmördare/torped skulle vare sig chansa med ett varningsskott så snävt att det likväl kunde döda, eller missa ett så klart mål om han ville döda.
En amatör - lejd eller inte - skulle kunna utföra mordet på samma sätt och idiotiskt nog lämna kronvittnet Lisbeth med en reva i ryggen för att hinna komma undan.

Argumenten talar, enligt mig, för att det inte är ett proffs. Däremot möjligen en lejd amatör eller åtminstone vapenvan amatör, som sedan snabbt röjts ur vägen av uppdragsgivaren.
Jag tror inte en solitär amatör på eget bevåg lyckats komma undan så spårlöst och för alltid. I synnerhet inte en missbrukare som delger sina bedrifter åtminstone till närmsta kretsen..som då också skulle lyckas hålla det hela hemligt i alla år.
Som jag tidigare påminde om så klantar sig även proffsmördare emellanåt. Jämfört med t ex Mossads debacle i Lillehammer så ter sig en missad kula för Lisbet tämligen trivial. Det som f a talar för en mer professionell skytt var kylan och snabbheten.
Vittnen beskrev det som en avrättning.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem

Inlägg av Smalandsman » 27 mars 2026, 14:37

Gerrgul skrev:
27 mars 2026, 13:17
Smalandsman skrev:
27 mars 2026, 09:55

Som jag tidigare påminde om så klantar sig även proffsmördare emellanåt. Jämfört med t ex Mossads debacle i Lillehammer så ter sig en missad kula för Lisbet tämligen trivial. Det som f a talar för en mer professionell skytt var kylan och snabbheten.
Vittnen beskrev det som en avrättning.
- Jag tror inte en proffsmördare skulle vare sig missa på någon meters avstånd, eller lämna ett huvudvittne levande när det tar en bråkdels sekund att avlossa ett dödande skott.
Om uppdraget gällde enbart OP skulle en erfaren mördare inte ens skjuta mot LP, och om uppdraget var att eliminera båda skulle han definitivt sett till så att fullfölja ordern.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 mars 2026, 09:58

Det var en säker sköt som kunde människans dödliga punkter på kroppen, tror nog att några enstaka som känner till mördaren och Skandiamannen är bara skenmanöver. Eftersom min mor säger att Palme var lite hatat och retade upp många så visste skytten om att makarna skulle gå den vägen. Jag kommer ihåg en illustration i Expressen att det var två män som gick efter dem på Sveavägen och en framför (en av dem hade kontakt med skytten via walkie-talkie).

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 29 mars 2026, 22:51

Definiera organisation. Maffia? Kriminellt nätverk? Gäng? Terroristorganisation? Stat? Ofta är sista länken i kedjan en person som behöver visa att hen kan, eller är förbrukbar, Jämför med skjutningar i dag. Vad är det som friställer Palmemordet från skjutningar? Är det bara för att det var statsministern? För att det var 1986? Och vidare, för att varken offer eller förövare är värda någonting i dag? Vare sig som nyhetsvärde eller offer?

/South End Court

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 mars 2026, 04:23

Nyhetsvärde kan jag svara på!!! Vet inte om du var född då.

Tidningarna rapporterade spaltmeter om Palmemordet och i princip de andra nyheterna kom inte med i tidningen. Expressen gjorde så iallafall.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 31 mars 2026, 16:37

Hen menar nutida mord, men det är en något kryptisk text.

Och jag tycker personligen inte att man kan jämföra gängkrig med att statsministern blir skjuten.

Men absolut är det inte många som bryr sig om en skurk blir skjuten. Där jag bor var det en som fick ett helt mag i sig förra året, säkert minst 20 skott, men han hade väl levt som måltavla i många år. Vad som var så konstigt var att han bosatte sig bara några minuter bort från ett av gängens huvudcentrum. Det var inte så smart.

Samtidigt känner jag något för dessa individer. De har också varit små och snälla, och till viss del är det så att samhället har svikit dem. Nu sitter de fast i en "gyllene" bur, där de hela tiden måste spela hårda och tuffa. Jämför med en diktator. De har problem att ändra riktning för ett land allt för mycket, då de riskerar att bli nackade om de sviker härskarklassen.

Gorby och Sovjet föll till sist när mellanchefer tröttnade på systemet och kände att de inte längre fick ut något av att slicka uppåt. De hade det ändå mycket sämre än folk i väst.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 3 april 2026, 18:08

South End Court skrev:
29 mars 2026, 22:51
Definiera organisation. Maffia? Kriminellt nätverk? Gäng? Terroristorganisation? Stat?

/South End Court
Närmast till hands ligger hypotesen om ett statsmord. En normalt historieintresserad icke svensk medborgare utan detaljkunskaper om Sverige kan sammanfatta skeendet sålunda.
Svensk regeringschef skjuts på öppen gata i huvudstaden. Skytten flyr. Polisledningen följer inte normala rutiner viket medför att organiserad mördarjakt uteblir. Landets säkerhetstjänst är helt passiv. Mordutredningen leds från nörjan av en fd chef för säkerhetstjänsten utan tidigare erfarenhet av mordutredningar. Han har dock stark politisk förankring i regeringen och ges extraordinära befogenheter. Huvuddelen av resurserna under de första månaderna läggs på att koppla mordet till kurdiska flyktingar. Utmynnar i ett debacle.
Decennier efter mordet försöker mordutredarna få tillgång till säpos personakt på den mördade.
Begäran avvisas med hänvisning till att akten "förkommit"

Den som är mer insatt i Sveriges historia torde dra slutsatsen att det är det fjärde statsmordet i ordningen.

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 4 april 2026, 02:47

Jag jämför med några andra kända gärningsmän som, Mijailo Mijailović-Anna Lind, John Hinckley Jr.- Försökte mörda Ronald Reagan, Thomas Matthew Crooks- försökte mörda Donald Trump, Maxime Brunerie- försökte mörda Jacques Chirac, jag var nere på stan (Paris) i närheten då det hände, Tyler Robinson- Charlie Kirk, fast nu kan man visst inte länka kulan till vapnet så den historien är inte slut.

Inget av dessa var planerat av någon organisation. Så helt ovanligt är det inte att en ensam person kan göra något sådant.

/South End court

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 4 april 2026, 02:51

Gerrgul skrev:
3 april 2026, 18:08
...
Ok, tack

/South End Court

Skriv svar