Norska dialekter

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Norska dialekter

Inlägg av a81 » 19 december 2025, 23:58

Såg det här videoklippet med kronprinsessan Mette-Marit och kronprins Haakon:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nors ... plantation

Dialektskillnaden är ju otroligt stor. Man får anstränga sig för att förstå Mette-Marit (även om hon säkert kan prata mer lättförståelig norska om hon pratar med en svensk), samtidigt som Haakon pratar mycket lättförståelig norska och nästan är lättare att lyssna på än svenskar som talar med kraftig dialekt. Hur upprätthåller man så stora dialektskillnader inom ett relativt litet land som Norge? Och påverkar man inte varandras tal i familjen?

Jag lyssnade också på några fler ur norska kungafamiljen. Kung Harald V talar samma lättförståeliga norska som sin son. Haakons och Mette-Marits barn är också lätta att förstå, men inte riktigt lika lättförståeliga som sin far och farfar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Norska dialekter

Inlägg av Markus Holst » 20 december 2025, 09:08

Kungafamiljen har ju i generationer bott i Oslo och är såklart påverkade av språket där. I Osla pratar man bokmål, alltså den språkvariant som blivit påverkad av den långa kontakten med Danmark och är väl det mesta ett av alla förståeligt nordiskt språk man kan komma.

Kronprinsessan är uppvuxen i Kristiansand på Norges sydspets där språket är mer präglat av de kringliggande dialekterna varför hon nog pratar en variant av nynorsk.

Att Norge har så många dialekterna beror på dess topografi som gör att folk har haft lien kontakt med folk från andra delar av landet varför språken i de olika landsändarna har skenat iväg åt olika håll.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 20 december 2025, 10:29

Men det är ändå konstigt. När de norska och svenska kronprins-/kronprinsessparen träffas så talar ju Haakon betydligt mer lika Victoria och Daniel än Mette-Marit. Haakons och Haralds norska påminner mer om värmländska än nynorsk. :)

Det jag undrar är liksom hur man upprätthåller sådana dialektskillnader när man flyttar, bildar familj, etc.

Har hört någon norrman säga någon gång att det bara finns ett skandinaviskt språk, men svenskarna kan inte stava det och danskarna kan inte uttala det. :D Det stämmer egentligen ganska bra in på bokmål.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 20 december 2025, 10:45

Tänk dig en skåning som flyttar till sthlm och där gifter sig med en norrländska. Och så får de barn varpå det talas tre dialekter i familjen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 20 december 2025, 11:25

Jo, men jag tänker ändå att en skåning som bott 20-30 år i Stockholm skulle prata mindre dialektalt, även om skånskan skulle höras.

Sedan skulle jag säga att stockholmskan till stor del har försvunnit, ingen talar som "Vanheden" i Jönssonligan längre (eller möjligen gör enstaka gamla personer som levt hela livet i Stockholm det). Jag gissar att dialekten i Stockholmstrakten har påverkats mycket av inflyttningen från Norrland. Inte för att folk pratade som "Vanheden" tidigare heller, men min bild är att det var lite mer "e" och mindre "ä" i uttalet i Uppland för bara några decennier sedan. Idag talar man mer som norrlänningar fast utan deras sj-ljud. Siffran 7 uttalas i Uppland fortfarande "chu" och inte "schu" (jfr tysk stavning), som väl är mer norrländskt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 20 december 2025, 17:03

Vi hade en otrolig mängd dialekter här också. Runt år 1800 fanns det flera delar av landet som förmodligen inte kunde förstå varandra.

Jag tror att man inte skall underskatta nationalstaternas attityd till dialekter och språk.

Exempelvis har jag läst att isländska är en medveten utveckling där personer har återskapat ett idealspråk. Vad det betyder är väl att en lärd islänning på 1500-talet mycket väl kunde tala på ett sätt som låg mycket närmare fastlandsspråken, och förstås även skriva, med ett skriftspråk som var närmare bokmål och danskan.

Hur det förhåller sig med det vet jag dock inte riktigt, och jag har svårt att hitta info om det.

Sen vet jag inte, men dessa personer har väl olika sociolekter och dialekter. Jag är exempelvis tämligen övertygad om att en intellektuell som drottning Margrethe kan prata flytande svenska, eftersom morsan var svenska. Skillnaden mellan språken är inte heller så stor.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 20 december 2025, 18:31

Kan det vara så att kronprinsen pratade typ svenska när du hörde honom? Jag vet att när danskarna tror att de pratar svenska tycker vi att de pratar tydlig danska.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 december 2025, 19:16

Nu minns jag inte direkt sammanhanget om jag såg i någon av grupperna på Facebook eller eventuellt här på Skalman.

Haugesund slutade sist i årets Eliteserien (den högsta divisionen i Norge), klubben kunde inte förstärka utan kunde bara satsa på egna juniorer eller spelare som kom ifrån området. Orsaken är att dialekten är svår att förstå för de utomstående.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 21 december 2025, 09:01

Markus Holst skrev:
20 december 2025, 18:31
Kan det vara så att kronprinsen pratade typ svenska när du hörde honom? Jag vet att när danskarna tror att de pratar svenska tycker vi att de pratar tydlig danska.
Nej, i alla fall inte i det här fallet, det var ett helt norskt sammanhang. Jag såg också Harald V på Youtube när han öppnade norska stortinget, det var också väldigt lättförståelig norska. Haakons barn förefaller dock inte prata riktigt lika lättförståelig norska.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 21 december 2025, 09:05

koroshiya skrev:
20 december 2025, 17:03
Sen vet jag inte, men dessa personer har väl olika sociolekter och dialekter. Jag är exempelvis tämligen övertygad om att en intellektuell som drottning Margrethe kan prata flytande svenska, eftersom morsan var svenska. Skillnaden mellan språken är inte heller så stor.
Jag har någon gång sett en intervju med drottning Margrethe på svenska. Hon talar helt perfekt svenska, inte ens någon brytning vad jag minns.

Det är ungefär som när jag någon gång såg kronprinsessan Victoria hålla ett tal på tyska. Jag tror inte att hon talar helt perfekt tyska, men det var uppenbart mycket bättre än vad man lär sig i svensk skola, vilket inte är så konstigt med tanke på att drottning Silvia är från Tyskland/Brasilien.

Gen. Jack Ripper
Medlem

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 23 mars 2026, 13:13

a81 skrev:
19 december 2025, 23:58
Såg det här videoklippet med kronprinsessan Mette-Marit och kronprins Haakon:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nors ... plantation

Dialektskillnaden är ju otroligt stor. Man får anstränga sig för att förstå Mette-Marit (även om hon säkert kan prata mer lättförståelig norska om hon pratar med en svensk), samtidigt som Haakon pratar mycket lättförståelig norska och nästan är lättare att lyssna på än svenskar som talar med kraftig dialekt. Hur upprätthåller man så stora dialektskillnader inom ett relativt litet land som Norge? Och påverkar man inte varandras tal i familjen?

Jag lyssnade också på några fler ur norska kungafamiljen. Kung Harald V talar samma lättförståeliga norska som sin son. Haakons och Mette-Marits barn är också lätta att förstå, men inte riktigt lika lättförståeliga som sin far och farfar.
Dialekter är speciella. Att man har dialekter i Norge är inte så konstigt med tanke på geografin; jämför med Schweiz där dialekten kan vara olika beroende på vilken dal du är i. Samma sak i Norge.

Samtidigt har jag varit i Nederländerna och där hör man skillnad på olika delar av landet, fast det är litet och platt.

Ett ställe som tydligen inte ska ha så mycket dialekter är Ungern. Ungerska ska vara ganska uniformt, förutom Transsylvanien; de ska man tydligen kunna höra att de är därifrån.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 23 mars 2026, 13:32

a81 skrev:
20 december 2025, 11:25
Jo, men jag tänker ändå att en skåning som bott 20-30 år i Stockholm skulle prata mindre dialektalt, även om skånskan skulle höras.

Sedan skulle jag säga att stockholmskan till stor del har försvunnit, ingen talar som "Vanheden" i Jönssonligan längre (eller möjligen gör enstaka gamla personer som levt hela livet i Stockholm det). Jag gissar att dialekten i Stockholmstrakten har påverkats mycket av inflyttningen från Norrland. Inte för att folk pratade som "Vanheden" tidigare heller, men min bild är att det var lite mer "e" och mindre "ä" i uttalet i Uppland för bara några decennier sedan. Idag talar man mer som norrlänningar fast utan deras sj-ljud. Siffran 7 uttalas i Uppland fortfarande "chu" och inte "schu" (jfr tysk stavning), som väl är mer norrländskt.
Stockholmskan har flera dialekter på egen hand, bland annat Lidingö och Söder. Vanheden pratar en ganska tydlig Söder-dialekt, som bland annat inte har ä. Den har i takt med gentrifieringen på Södermalm flyttat söderut längs med tunnelbanelinjerna och hörs nu oftare i Fruängen och Högdalen än på Södermalm. Men när Hammarby spelar kommer du höra den hyfsat mycket, även om du har rätt - det är mest äldre som talar den numera.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 23 mars 2026, 16:21

Reker, såna man eter?

Ephraim
Medlem

Inlägg av Ephraim » 23 mars 2026, 23:04

Jag får instämma med vad ‪koroshiya skriver ovan, att skillnaderna mellan Norge och Sverige i detta avseende nog mest har att göra med skillnader i attityder till dialektal variation, och inte så mycket med skillnader i ländernas geografi. Det finns en större acceptans för och vana vid språklig variation i offentligheten i Norge, både i tal och skrift. Det hänger väl mycket ihop med Norges historia med den s.k. språkstriden som pågått sedan upplösningen av unionen med Danmark 1814, där språklig variation varit något man har diskuterat och förhållit sig till.

‪Sveriges geografi har nog historiskt främjat dialektal variation minst lika väl som Norges. Vi har ju mer skogsbeväxt inland än Norge, och historiskt har väl skogar ofta varit en större barriär än vatten. Jag tror också att den dialektala variationen kan ha varit större i Sverige i början av 1800-talet än den var i Norge vid samma tid (även om det kanske är svårt att mäta objektivt).‬

‪Därefter har det dock skett en mer omfattande dialektutjämning i Sverige än i Norge. Danmark har dock gått ännu längre.
Gen. Jack Ripper skrev:
23 mars 2026, 13:13
Ett ställe som tydligen inte ska ha så mycket dialekter är Ungern. Ungerska ska vara ganska uniformt, förutom Transsylvanien; de ska man tydligen kunna höra att de är därifrån.
Så vitt jag förstår fanns det större dialektala skillnader i ungerskan förr, men dessa verkar i hög grad ha slätats ut under 1900-talet, dvs. ungefär som i Sverige (fast kanske har utveckligen gått ännu längre). Dock med reservation för att mina kunskaper om ungerska förhållanden egentligen är ganska begränsade. En liknande utveckling har nog skett på många håll i Europa.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 mars 2026, 14:21

På tal om norska dialekter så påstå denna sida att Norge är ett dialektparadis eftersom t o m ett band kan tydligen ha en viss variation med olika dialekter. På hemsidan förklaras också varför landet betraktas som dialektparadis.

https://ndla.no/r/norsk-sf-vg3/dialektp ... 217e5e6433

Enligt en sökning på Google på norske dialekter så finns det 1 300 olika dialekter i landet. Inte fullt så många men en del norska dialekter förklaras på landets stora lexikon på nätet.

https://snl.no/dialekter_i_Noreg

Där finns även vissa dialekters i olika ”fylke” som beskriver hur de är uppbyggda som den i Akerhus;

https://snl.no/dialekter_i_Akershus

Eller en del av Akerhus;

https://snl.no/dialekter_p%C3%A5_Romerike

Enligt den norska Wikipedia så finns det dialekter som uppkom tidigare än på 1100-talet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Norske_dialekter

Som också länkar till denna Wikipediaartikel om äldre fornnorska dialekter.

https://no.wikipedia.org/wiki/Gammelnorske_dialekter

Stefan

Skriv svar