Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Inlägg av a81 » 18 mars 2026, 11:46

Patrik Öbrink skrev:
17 mars 2026, 19:05
a81 skrev:
16 mars 2026, 00:21
Vad är det som gör att även en påve verkar ganska vanlig? Förutom att de inte får gifta sig och väl inte brukar ha några större personliga ekonomiska tillgångar, så verkar de mer som vem som helst, finns liksom inte den här speciella framtoningen som kan finnas bland frikyrkliga ledare. Om man t.ex. ser bilden på frimärket ovan så ser Leo XIV ut som en helt vanlig 70-årig man i väldigt ovanliga kläder.
I Katolska kyrkan ligger fokus på ämbetet, inte den enskilda personen. Vanliga människor kan nå långt upp i hierarkin genom att bara vara vanliga människor men duktiga präster. Frikyrkor, i synnerhet amerikanska sådana, har en tendens att bli personfixerade, ibland rena personkulter. Det är en viss typ av människor som lockas till frikyrkorna och blir pastorer. Katolska kyrkan med dess strikta hierarki och fasta liturgi främjar inte människor med sådan personlighet. Det ser vi för övrigt också i andra kyrkor med liturgi, som den anglikanska och lutherska.

Blev du klokare av den förklaringen?

Samtidigt är påven Leo ovanligare än vilken frikyrkoledare som helst. Han talar fem språk flytande och har doktorerat i kanonisk rätt.
Håller med om att det måste krävas exceptionella egenskaper för att bli påve, uttryckte mig klumpigt. Jag tänkte mer på framtoningen, att Leo XIV liksom framstår som "vanlig" (gäller väl de flesta påvar i modern tid). Många frikyrkliga pastorer och liknande, utan att ens vara högt uppsatta, har liksom ett speciellt sätt att prata, en speciell blick, etc. Påvar har inte den framtoningen.

Håller med om att det till stor del är samma sak i Svenska kyrkan som i den katolska. Nuvarande ärkebiskopen har t.ex. också den här "vanliga" framtoningen.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 18 mars 2026, 15:50

a81 skrev:
18 mars 2026, 11:46

Håller med om att det måste krävas exceptionella egenskaper för att bli påve, uttryckte mig klumpigt. Jag tänkte mer på framtoningen, att Leo XIV liksom framstår som "vanlig" (gäller väl de flesta påvar i modern tid). Många frikyrkliga pastorer och liknande, utan att ens vara högt uppsatta, har liksom ett speciellt sätt att prata, en speciell blick, etc. Påvar har inte den framtoningen.

Håller med om att det till stor del är samma sak i Svenska kyrkan som i den katolska. Nuvarande ärkebiskopen har t.ex. också den här "vanliga" framtoningen.
Den frikyrkliga framtoningen är helt enkelt en frikyrkogrej. Det är inte ens så i alla frikyrkor. Gå t.ex. till en missionskyrka eller metodistkyrka så kommer du sannolikt att möta en pastor som agerar som en vanlig människa.

Mycket av den framtoningen är nog också show. Ulf Ekman som hoppar och vrålar i Livets Ord är inte samma Ulf Ekman som var präst i Svenska kyrkan eller samma Ulf Ekman som föreläser om evangelisation i Katolska kyrkan.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 18 mars 2026, 19:06

Jo, precis, i mera "moderata" (inte partiet) frikyrkor som Missionskyrkan = Equmenia är det väl också mer "vanlig" framtoning. Det jag tänker på är nog främst i sådana samfund som Pingstkyrkan och Livets ord.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 20 mars 2026, 09:03

När det Heliga Landet föll 1291 flög, enligt traditionen, Jungfru Marias heliga hus till den italienska staden Loreto. Eftersom huset flög utsåg påven Benedictus XV 1920 Vår Fru av Loreto till skyddspatron för piloter. Av den anledning förvaras ofta medaljonger med Vår Fru av Loreto i flygplan, i synnerhet stridsflygplan.

Charles Lindbergh hade en medaljong med sig när han flög Spirit of St. Louis och James A. McDivitt hade en med sig på Apollo 9.

Army Aviation Association of America instiftade 2004 Order of Our Lady of Loreto för att uppmärksamma betydelsefulla insatser.
Bilagor
loretomedal.jpeg
loreto-medal.jpeg
OLL.png
OLL.png (328.25 KiB) Visad 196 gånger
our-lady-of-loretto-pilot-medal-sterling-silver-34-x-58-round-pendant-0826ss-0826ss__91920.jpeg
our-lady-of-loretto-pilot-medal-sterling-silver-34-x-58-round-pendant-0826ss-0826ss__91920.jpeg (35.02 KiB) Visad 196 gånger

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 21 mars 2026, 09:42

Liturgin och det pastorala arbetet i den påvliga basilikan Santa Maria Maggiore leds att det så kallade Liberianska kapitlet (uppkallat efter påven Liberius, 352–366, som enligt traditionen i en dröm fick veta var basilikan skulle uppföras). Kapitlet omnämnds första gången 1153. Det leds av en kardinalärkepräst - för närvarande den litauiske kardinalen Rolandas Makrickas - och tolvkaniker.

Sedan 1603 är den spanske monarken formellt hederskanik eller protokanik i kapitlet, men Spaniens koppling till basilikan går längre tillbaka i tiden.

Igår tog kung Felipe VI basilikan i besittning och fick hederstiteln.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 mars 2026, 09:13

Jag har en korkad fråga. I Sverige är långfredagen helgdag men mig veterligen är den inte det i katolska länder, i alla fall inte här. Hur kommer det sig?

I min barndom och ungdom levde dagen upp till sitt namn, allt var stängt och TV visade bara tråkiga saker.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 mars 2026, 09:14

Och tack för Loreto historien.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 22 mars 2026, 13:26

När jag var i högform och under ett antal år forskade i vad svenskarna under 30-åriga kriget gjorde här runt om, på och i bland i Bodensjön, så blev det inte bara arkivbesök, utan det blev också att kolla in fysiska spår efter svenskarnas härjande i området, speciellt då 1633 och 1647.

Och då stötte jag på Loretto-kapellet i Konstanz.
Loretto Kapelle.jpeg

En muralmålning visar på kapellets västsida inte bara målade bilder utan berättar dessutom varför gudshuset byggdes…
fresko loretto.jpg

Här en del av textremsan under bilderna, där första avsnittet låter ungefär så här på svenska…
text Gustav Horn.jpeg

När de 1632 pressades av de svenska styrkorna under general Horn, lovade invånarna i Konstanz, till ära för Gud och den heliga jungfrun, att uppföra ett Loretto-kapell, och se, de troende fick hjälp efter den svenska belägringen.”

Året stämmer naturligtvis inte - det var i september 1633, som General Horn, lömsk som han var, tog genvägen över Schweiz för att så att säga försöka ta staden Konstanz från „baksidan“. Men, efter en månads olycklig belägring måste svenskarna slinka tillbaka över gränsen till Tyskland - och där fortsätta kriget, år efter år...

Och invånarna i Konstanz drog en lättnandens suck, och byggde redan 1638 kapellet till Guds och Jungfru Maria ära - och där står den fortfarande!

Finns faktiskt en hel del Loretto-kapell här i området...
IMG_0463.JPG
Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 mars 2026, 14:10

Korkad fråga två, är det Loreto eller Loretto? Eller går bägge bra?

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 22 mars 2026, 15:30

Hans skrev:
22 mars 2026, 09:13
Jag har en korkad fråga. I Sverige är långfredagen helgdag men mig veterligen är den inte det i katolska länder, i alla fall inte här. Hur kommer det sig?

I min barndom och ungdom levde dagen upp till sitt namn, allt var stängt och TV visade bara tråkiga saker.

MVH

Hans
Det är politiska beslut som ligger bakom det skulle jag nog säga. Politikerna har gjort överväganden gällande vilka dagar som ska vara helgdagar och lyssnar inte alltid på kyrkans företrädare.

Så i en del katolska länder är Långfredagen helgdag, i andra inte. I en del protestantiska länder är det en helgdag, i andra inte. I tolv av USA:s femtio delstater är det en helgdag. Så det varierar.

I länder där Långfredagen högtidlighålls extra mycket är det givet att det är en helgdag; det gäller Spanien, Filippinerna och länder i Latinamerika och Västindien (till och med på kommunistiska Kuba). I Filippinerna håller till och med bordellerna stängt på Långfredagen.

I Europa är det Andorra, Malta, Portugal och Ungern som har allmän helgdag.

I Indonesien är Långfredagen helgdag för kristna.
Senast redigerad av 1 Patrik Öbrink, redigerad totalt 22 gånger.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 22 mars 2026, 15:40

sveahk skrev:
22 mars 2026, 13:26

Hans K
Intressant, tack så mycket.
Hans skrev:
22 mars 2026, 14:10
Korkad fråga två, är det Loreto eller Loretto? Eller går bägge bra?

MVH

Hans
Det är bara en stavningsfråga. På italienska stavas det med ett t och på bl.a. tyska stavas det med två t:n.

I USA finns det två nunneordnar med nästan identiska namn, Sisters of Loreto och Sisters of Loretto. De senare är kända för ett kapell med en mirakulös trappa i Santa Fe, New Mexico.

https://en.wikipedia.org/wiki/Loretto_Chapel

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 mars 2026, 16:14

Tack x2.

Parantes, på Okinawa var den kristna närvaron tydlig. I Tokyo var det enda jag såg Frälsningsarmén (finns säkert mer). Vilket leder till hur du bedömer Frälsningsarmén?

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 22 mars 2026, 20:19

Hans skrev:
22 mars 2026, 16:14
Tack x2.

Parantes, på Okinawa var den kristna närvaron tydlig. I Tokyo var det enda jag såg Frälsningsarmén (finns säkert mer). Vilket leder till hur du bedömer Frälsningsarmén?

MVH

Hans
Jag tänker att om du vore troende kristen skulle Frälsningsarmén ligga närmast till hand.

Teologiskt står jag långt från Frälsis, men det finns sympatiska drag som jag uppskattar. Till exempel att de inte tar ställning i internationella konflikter, som exempelvis Israel/Palestina, utan konsekvent står på folkets och fredens sida.

Som alla andra tycker jag också att de bedriver ett bra socialt arbete.

Vad gäller Tokyo så har jag inte stenkoll, men jag har läst mig till att det finns 76 församlingar i Tokyo ärkestift vars säte är S:ta Maria-katedralen. Den är lätt att förväxla med en mässhall så du kan ha passerat den utan att tänka på det.
Bilagor
IMG_1779.jpeg

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 mars 2026, 21:16

Den var för modern för min smak men samtidigt ganska häftig. Hyfsat säker på att jag inte passerade, p.g.a. av dig håller jag utkik efter kors.

https://en.wikipedia.org/wiki/St._Mary% ... ral,_Tokyo

Armén tilltalar mig fast som du vet om de kom skulle jag skapa en motståndsrörelse, Hedningsarmén.

Hursomhelst hade Frälsningsarmén ett litet hus i centrala Tokyo, kanske bara 8 våningar, skall försöka hitta bilden jag tog plus de två kyrkorna jag fotade på Okinawa. De sistnämnda hamnar nog i Okinawa-tråden.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 mars 2026, 21:31

Frälsis i Tokyo.

MVH

Hans
Bilagor
frälsis.jpg