Olof Palmes baneman
Re: Olof Palmes baneman
Ja, det är också en möjlighet. Sedan såg väl mördaren inte riktigt ut som en missbrukare. Mördaren var liksom klädd i något slags rockliknande halvlång mörk jacka och mörka byxor, liksom "kontorsklädd". Dock kanske inte riktigt så proper som Skandiamannen, utan kanske mer som ett slags genomsnittlig 40-talist på väg till eller från kontorsjobbet.
Jodå vi har hört mycket.von Adler skrev: ↑10 mars 2026, 22:10Teorin om att det kanske inte var Christer Pettersson, men en annan missbrukare som misstog Palme för en langare han hade konflikt med och sköt honom skulle rimma väl med varför vi inte hört något - en sådan person har rätt god chans att dö ensam, t.ex. av en överdos, relativt kort tid efter mordet.
Mer än hundra personer har hört av sig och erkänt mordet och berättat hur det gick till.
Försökte för några år sedan sammanställa de olika vittnenas uppgifter och kom fram till:
Mörk rock, möjligen men mindre troligt täckjacka.
Omkring/strax över medellängd (gissningsvis ca 185 cm lång)
Normal kroppsbyggnad
Mörkhårig
Omkring eller strax under 40 år (betydligt yngre än Skandiamannen)
Oklart om barhuvad eller med något slags huvudbonad
Ingen handledsväska som Skandiamannen hade
Troligen högerhänt
Skotten lät ganska svagt ("Kinapuffar"), manipulerat vapen?
Har inte noterat vad vittnena uppgav om byxor, men har för mig att flera uppger mörka byxor, typ kostymbyxor eller det vi idag skulle kalla chinos. Mördaren hade väl också lågskor om jag minns vittnesuppgifterna rätt.
Man kan förstå att Skandiamannen blev orolig. Signalementet stämmer ganska bra på honom, men mördaren verkar ha varit ca 15 år yngre, utan handledsväska och med ett något mörkare utseende. Har för mig att Lisbeth Palme talar om "mörk men inte sydländsk", så rent utseendemässigt är nog inte Christer Pettersson helt fel.
Skandiamannen var 52 år och såg äldre ut än sin ålder, känns helt omöjligt att vittnen skulle ha trott att han var kring 40 år. Många av vittnena var unga och skulle nog snarare ha lagt på några år, tyckt att Skandiamannen var en "gammal gubbe" trots att han var i yngre medelåldern.
Missbrukare känns helt osannolikt. En missbrukare i Stockholms innerstad 1986 gick väl nästan alltid i ungdomliga kläder även om de var medelålders, alltså typ ljusa jeans, sportskor och bullig, färgglad täckjacka, sannolikt var de ofta lite smutsiga också. Personer som Christer Pettersson hade troligen aldrig på sig den typ av "kontorskläder" som mördaren bar.
Mörk rock, möjligen men mindre troligt täckjacka.
Omkring/strax över medellängd (gissningsvis ca 185 cm lång)
Normal kroppsbyggnad
Mörkhårig
Omkring eller strax under 40 år (betydligt yngre än Skandiamannen)
Oklart om barhuvad eller med något slags huvudbonad
Ingen handledsväska som Skandiamannen hade
Troligen högerhänt
Skotten lät ganska svagt ("Kinapuffar"), manipulerat vapen?
Har inte noterat vad vittnena uppgav om byxor, men har för mig att flera uppger mörka byxor, typ kostymbyxor eller det vi idag skulle kalla chinos. Mördaren hade väl också lågskor om jag minns vittnesuppgifterna rätt.
Man kan förstå att Skandiamannen blev orolig. Signalementet stämmer ganska bra på honom, men mördaren verkar ha varit ca 15 år yngre, utan handledsväska och med ett något mörkare utseende. Har för mig att Lisbeth Palme talar om "mörk men inte sydländsk", så rent utseendemässigt är nog inte Christer Pettersson helt fel.
Skandiamannen var 52 år och såg äldre ut än sin ålder, känns helt omöjligt att vittnen skulle ha trott att han var kring 40 år. Många av vittnena var unga och skulle nog snarare ha lagt på några år, tyckt att Skandiamannen var en "gammal gubbe" trots att han var i yngre medelåldern.
Missbrukare känns helt osannolikt. En missbrukare i Stockholms innerstad 1986 gick väl nästan alltid i ungdomliga kläder även om de var medelålders, alltså typ ljusa jeans, sportskor och bullig, färgglad täckjacka, sannolikt var de ofta lite smutsiga också. Personer som Christer Pettersson hade troligen aldrig på sig den typ av "kontorskläder" som mördaren bar.
Fanns det inte någon som beskrev mördaren som en tvättäkta primat, alltså att han var atletisk eller såg stark ut eller något sådant? Ska se om jag kan skaka fram det någon gång.
Något sådant är väl svårt att se på S.E. med de kläderna. Samtidigt kan en annan person förstås få ett annat intryck.
Något sådant är väl svårt att se på S.E. med de kläderna. Samtidigt kan en annan person förstås få ett annat intryck.
Jag har också för mig att något eller några vittnen har sagt att mördaren var atletiskt byggd. Tänk också på att vittnena var från 17/18 år upp till ungefär 40 år, de flesta i 20-/30-årsåldern. De skulle väl aldrig tolka Skandiamannen som en atletisk 40-åring?
Att Skandiamannen beskrivs som "den vanligaste av vanliga människor" och så här:
Du märkte inte av något stort vapenintresse eller Palmehat?
– Nej ingenting. Varken när vi umgicks i unga åldrar eller senare när vi träffades efter att han hade flyttat till Stockholm.
av en barndomsvän är också ett starkt indicium på att han är oskyldig.
Se även: https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e ... diamannen/
Finns liksom ingenting alls som pekar i riktningen gärningsman.
Att Skandiamannen beskrivs som "den vanligaste av vanliga människor" och så här:
Du märkte inte av något stort vapenintresse eller Palmehat?
– Nej ingenting. Varken när vi umgicks i unga åldrar eller senare när vi träffades efter att han hade flyttat till Stockholm.
av en barndomsvän är också ett starkt indicium på att han är oskyldig.
Se även: https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e ... diamannen/
Finns liksom ingenting alls som pekar i riktningen gärningsman.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag läste nyligen en del i ämnet och någon förde fram "Christer A" som möjlig gärningsman.
Han var en känd palmehatare, ägde en Magnum .375 vid tillfället för mordet, vägrade skicka in den för att den skulle provskjutas när polisen ville provskjuta alla vapen och påstått sig ha olagligen sålt den vid ett senare tillfälle. Han bodde i nära anslutning till mordplatsen.
Han påstods av en vän ha skjutit sin TV med samma vapen när Palme var i rutan (själv hävdade han vådaskott vid vapenvård). Kulan togs fram vid en husrannsakan och konstaterades genom kemisk analys vara av samma batch kulor som den som dödade Palme.
Teorin är att "Christer A" skulle sett paret Palme när de gick in på bion, gått hem och beväpnat sig och konfronterat dem efter att de kommit ut från bion.
"Christer A" besöktes av polisen efter en orosanmälan från hans bror 2008. När polisen inte fick något svar bultade de på dörren och annonserade högljutt att det var polisen och att man skulle öppna, varvid "Christer A" sköt sig.
Det låter som en ganska sannolik teori i min mening.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Christer_A
Han var en känd palmehatare, ägde en Magnum .375 vid tillfället för mordet, vägrade skicka in den för att den skulle provskjutas när polisen ville provskjuta alla vapen och påstått sig ha olagligen sålt den vid ett senare tillfälle. Han bodde i nära anslutning till mordplatsen.
Han påstods av en vän ha skjutit sin TV med samma vapen när Palme var i rutan (själv hävdade han vådaskott vid vapenvård). Kulan togs fram vid en husrannsakan och konstaterades genom kemisk analys vara av samma batch kulor som den som dödade Palme.
Teorin är att "Christer A" skulle sett paret Palme när de gick in på bion, gått hem och beväpnat sig och konfronterat dem efter att de kommit ut från bion.
"Christer A" besöktes av polisen efter en orosanmälan från hans bror 2008. När polisen inte fick något svar bultade de på dörren och annonserade högljutt att det var polisen och att man skulle öppna, varvid "Christer A" sköt sig.
Givet händelseutvecklingen känns det uppenbart.von Adler skrev: ↑16 mars 2026, 08:48Jag läste nyligen en del i ämnet och någon förde fram "Christer A" som möjlig gärningsman.
...
Den teorin blev ganska sågad i podden öppet fall, de har även gått igenom Stig Engström, med t.ex. en mockrättegång.koroshiya skrev: ↑17 mars 2026, 03:10Givet händelseutvecklingen känns det uppenbart.von Adler skrev: ↑16 mars 2026, 08:48Jag läste nyligen en del i ämnet och någon förde fram "Christer A" som möjlig gärningsman.
...
De har förövrigt en bra podd i flera delar om Palmemordet.
https://www.jur.lu.se/samverkan/oppet-fall
Kanske lite knastertorr ibland men programledaren är väldigt duktig i sitt ämne, bevisvärdering.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Ja, några bevis som håller i en rättegång finns ju inte för någon teori, tyvärr.FredH skrev: ↑17 mars 2026, 09:09Den teorin blev ganska sågad i podden öppet fall, de har även gått igenom Stig Engström, med t.ex. en mockrättegång.koroshiya skrev: ↑17 mars 2026, 03:10Givet händelseutvecklingen känns det uppenbart.von Adler skrev: ↑16 mars 2026, 08:48Jag läste nyligen en del i ämnet och någon förde fram "Christer A" som möjlig gärningsman.
...
De har förövrigt en bra podd i flera delar om Palmemordet.
https://www.jur.lu.se/samverkan/oppet-fall
Kanske lite knastertorr ibland men programledaren är väldigt duktig i sitt ämne, bevisvärdering.
Min känsla är att det antingen är Christer A eller något slags "spiondrama".koroshiya skrev: ↑17 mars 2026, 03:10Givet händelseutvecklingen känns det uppenbart.von Adler skrev: ↑16 mars 2026, 08:48Jag läste nyligen en del i ämnet och någon förde fram "Christer A" som möjlig gärningsman.
...
Håller med - min egen tro är att antalet skott tyder på en ensam galning, men vad vet man.
Varjag skrev väl att en yrkesmördare skulle ha tryckt iväg ett helt mag, och kastat revolvern på plats.
Kanske kan själva vapentypen ge en ledtråd också. En organisation kanske skulle ha använt en pistol istället, men jag vet inte, för jag är inte yrkesmördare
Varjag skrev väl att en yrkesmördare skulle ha tryckt iväg ett helt mag, och kastat revolvern på plats.
Kanske kan själva vapentypen ge en ledtråd också. En organisation kanske skulle ha använt en pistol istället, men jag vet inte, för jag är inte yrkesmördare
Mördaren lämnade inte ett enda spår efter sig på platsen. Gjorde inga misstag. Ögonvittnen beskrev det som en kallblodig avrättning. Skottet var i och med placeringen omedelbart dödande. GM lade handen på Olofs axel så att han inte kunde vrida sig ur läge. Kulbanan lätt diagonal genom kroppen. Som alla jägare känner till så blir då sårbanan längre och maximerar en skada. Nu har det kommit fram uppgifter om att Palme var övervakad av okända dagar före mordet.koroshiya skrev: ↑18 mars 2026, 12:10Håller med - min egen tro är att antalet skott tyder på en ensam galning, men vad vet man.
Kanske kan själva vapentypen ge en ledtråd också. En organisation kanske skulle ha använt en pistol istället, men jag vet inte, för jag är inte yrkesmördare![]()
Indikerar en proffsig attentatsgrupp. Lägg därtill uppgifter om walkie talkie talande nära mordplatsen.
För mig är det en efterhandskonstruktion baserad på att Palme dog. Notera att Lisbeth inte alls dog.Gerrgul skrev: ↑18 mars 2026, 17:25Mördaren lämnade inte ett enda spår efter sig på platsen. Gjorde inga misstag. Ögonvittnen beskrev det som en kallblodig avrättning. Skottet var i och med placeringen omedelbart dödande. GM lade handen på Olofs axel så att han inte kunde vrida sig ur läge. Kulbanan lätt diagonal genom kroppen. Som alla jägare känner till så blir då sårbanan längre och maximerar en skada. Nu har det kommit fram uppgifter om att Palme var övervakad av okända dagar före mordet.koroshiya skrev: ↑18 mars 2026, 12:10Håller med - min egen tro är att antalet skott tyder på en ensam galning, men vad vet man.
Kanske kan själva vapentypen ge en ledtråd också. En organisation kanske skulle ha använt en pistol istället, men jag vet inte, för jag är inte yrkesmördare![]()
Indikerar en proffsig attentatsgrupp. Lägg därtill uppgifter om walkie talkie talande nära mordplatsen.
Nej, det bygger på vittnesuppgifter och fakta.koroshiya skrev: ↑18 mars 2026, 17:42För mig är det en efterhandskonstruktion baserad på att Palme dog. Notera att Lisbeth inte alls dog.Gerrgul skrev: ↑18 mars 2026, 17:25Mördaren lämnade inte ett enda spår efter sig på platsen. Gjorde inga misstag. Ögonvittnen beskrev det som en kallblodig avrättning. Skottet var i och med placeringen omedelbart dödande. GM lade handen på Olofs axel så att han inte kunde vrida sig ur läge. Kulbanan lätt diagonal genom kroppen. Som alla jägare känner till så blir då sårbanan längre och maximerar en skada. Nu har det kommit fram uppgifter om att Palme var övervakad av okända dagar före mordet.koroshiya skrev: ↑18 mars 2026, 12:10Håller med - min egen tro är att antalet skott tyder på en ensam galning, men vad vet man.
Mordet gick så snabbt att Lisbeth inte kunde lämna något användbart signalement. Inte ens säga om gm höll i något vapen. Fru Palme sannolikt ointressant för gm.
Man får gräva länge i krimhistorien för att hitta mord där gm inte lämnat något spår på brottsplatsen.
Nja, du får skilja på fakta och tolkningar.Gerrgul skrev: ↑18 mars 2026, 18:44Nej, det bygger på vittnesuppgifter och fakta.koroshiya skrev: ↑18 mars 2026, 17:42För mig är det en efterhandskonstruktion baserad på att Palme dog. Notera att Lisbeth inte alls dog.Gerrgul skrev: ↑18 mars 2026, 17:25
Mördaren lämnade inte ett enda spår efter sig på platsen. Gjorde inga misstag. Ögonvittnen beskrev det som en kallblodig avrättning. Skottet var i och med placeringen omedelbart dödande. GM lade handen på Olofs axel så att han inte kunde vrida sig ur läge. Kulbanan lätt diagonal genom kroppen. Som alla jägare känner till så blir då sårbanan längre och maximerar en skada. Nu har det kommit fram uppgifter om att Palme var övervakad av okända dagar före mordet.
Mordet gick så snabbt att Lisbeth inte kunde lämna något användbart signalement. Inte ens säga om gm höll i något vapen. Fru Palme sannolikt ointressant för gm.
Man får gräva länge i krimhistorien för att hitta mord där gm inte lämnat något spår på brottsplatsen.
Att han la handen på axeln, ja det är fakta, men varför mördaren la handen på axeln är tolkningar och bättre eller sämre bedömningar. .
Att kulbanan är lätt diagonal är fakta, varför det blev/är så är inte fakta, det är tolkningar och bedömningar.
Likväl att Lisbeth skulle vara ointressant för mördaren, det är också tolkningar och bedömningar.
Att mördaren inte lämnade några spår vet vi inte, vi vet att det gjordes en jädra dålig avspärrning samt genomsökning av området.
Att han inte gjorde några misstag vet vi inte heller, eftersom att vi inte vet mördarens plan och motiv. Att vi tror det, är byggt på att han inte hittats. Men det kan likaväl beror på ett uselt polisarbete.