Militära aspekter på Palmemordet
Militära aspekter på Palmemordet
I dagarna är det altså 40 år sedan mordet på Olof Palme. Mycket har diskuterats, även här på Skalman i olika intressanta trådar. Ett ämne som berörts ytligt men som jag tycker förtjänar en egen tråd är hur den svenska militära beredskapen egentligen fungerade. Vilka åtgärder vidtogs och av vilka? Mycket kan man säga om polisens agerande och icke-agerande men jag har inte läst så mycket om hur försvaret resonerade oh hur man egentligen såg på riskerna för att detta var inledningen på någon form av militär aktion, med mord på flera ledande personer inom statsledningen etc. som det första steget. Det berättas att beredskapen kring det möte som hölls av Finansminister Kjell-Olof Feldt och vice statsminister Ingvar Carlsson inte omgärdades av några särskilda säkerhetsarrangemang vilket är oerhört märkligt. Mycket är förmodligen fortfarande hemligstämplat men jag vet inte om det varit någon större debatt kring detta. Vad är era tankar?
Re: Militära aspekter på Palmemordet
Fast vi som inte hade inblick var allt lite nervösa innan det stod klart att det var en enstaka händelse.
MVH
Hans
MVH
Hans
Ja så är det ju verkligen. Sen blir kan man bli förundrad över t.ex. det jag skrev kring regeringens möte, att inte säkerhetsnivån automatiskt höjdes så att säga men det var ju en helt annan tid. Journalisten som intervjuade Palme några dagar innan mordet berättade ju att det bara var att knalla in, inga vakter överhuvudtaget. Det är fascinerande. Det är antaglien svårare att knalla in hos ett medelstort svenskt företag 2026 än det var att gå in i regeringskansliet 1986.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Har inte möjlighet att kolla nu men har för mig så att Holmström i Den dolda alliansen refererar dåvarande marinchefen som ska ha ringt ÖB och förklarat att väskan var packad för att resa till krigsuppehållsplatsen i Storbritannien.