Ingen aning. Han var väl rejält höger.a81 skrev: ↑7 mars 2026, 08:01Finns det några tecken på att Ebbe Beck-Friis (Lisbeth Palmes bror) ogillade sin svåger? Dessutom är 58 år i överkant för vad vittnena beskriver om mördaren, var snarare kring 40 år.loop skrev: ↑7 mars 2026, 00:30Jag antar att en 58årig friherre mm 1986 hade nån form av militärutbildning och hade skjutit med enhandsvapen. Min fördom mot adel. Sen undrar jag vad karln dog av? Jag grundar detta enbart på hur Lisbeth agerade emot utredningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ebbe_Beck-Friis
Olof Palmes baneman
Re: Olof Palmes baneman
Tänkte väl det. Kurdiska PKK utförde vad jag vet inte terrorattentat i Europa förutom mord på avhoppare och angivare.hilbert skrev: ↑5 mars 2026, 21:15Fast jag rörde ihop det med kurderna.
De var offer och inte förövarehttps://www.expressen.se/nyheter/ingvar ... -mitt-liv/Dåvarande statsministern Carl Bildt (M) räddade sannolikt tidigare statsministern Ingvar Carlsson (S) från att bli kallmodigt mördad 1991.
En kurdisk delegation mejades ner av iranska säkerhetsagenter med automatvapen på en restaurang i Berlin där Carlsson skulle ha befunnit sig.
Det beramade kurdspåret utvecklades till ett debacle på flera plan och en skamfläck för Sverige. Kurdiska familjer hängdes ut i pressen och trakasserades. Folk som aldrig haft med PKK att göra. än mindre med något statsministermord.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Den där tråden kommer alla gånger att nå fyrsiffrigt antal inlägg utan att vi kommer närmare sanningen förutom olika utvik på kända parametrar.
Bl a;
—-Skandiamannen
—-Kurdspåret
—-Christer Pettersson
—-Okänd snabblöpande man med bra kondition.
—-Bänknötare i en park i Rotebro (enligt en spaningsledare som var på posten under en kort period).
—-Eller okänt spår som inte har utmynnat någonting.
Jag tror faktiskt att det finns ett fåtal personer som känner till mördaren, men det talar inte om det och lägger ut det på döda personer som hade Palme-hat för det skall verka logisk.
Stefan
Bl a;
—-Skandiamannen
—-Kurdspåret
—-Christer Pettersson
—-Okänd snabblöpande man med bra kondition.
—-Bänknötare i en park i Rotebro (enligt en spaningsledare som var på posten under en kort period).
—-Eller okänt spår som inte har utmynnat någonting.
Jag tror faktiskt att det finns ett fåtal personer som känner till mördaren, men det talar inte om det och lägger ut det på döda personer som hade Palme-hat för det skall verka logisk.
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Lisbeth nämnde spontant den kroatiska terrororganisationen Ustaša redan på mordnatten. Utgår från att de utretts och avförts. Vad hade de för otalt med Palme?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Utgår man ifrån att Palme retade upp många så kanske sa någonting om dem som retade gallfeber.
Stefan
Stefan
Oj. Det var nog en hel del. Dessa är det första jag kommer att tänka påPatrik Öbrink skrev: ↑8 mars 2026, 08:18Lisbeth nämnde spontant den kroatiska terrororganisationen Ustaša redan på mordnatten. Utgår från att de utretts och avförts. Vad hade de för otalt med Palme?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygkapni ... _Bulltofta
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockupatio ... eborg_1971
https://sv.wikipedia.org/wiki/Beskjutni ... assad_1971
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Tack! Var de verksamma i Sverige åren kring mordet?loop skrev: ↑8 mars 2026, 15:52Oj. Det var nog en hel del. Dessa är det första jag kommer att tänka påPatrik Öbrink skrev: ↑8 mars 2026, 08:18Lisbeth nämnde spontant den kroatiska terrororganisationen Ustaša redan på mordnatten. Utgår från att de utretts och avförts. Vad hade de för otalt med Palme?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygkapni ... _Bulltofta
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockupatio ... eborg_1971
https://sv.wikipedia.org/wiki/Beskjutni ... assad_1971
Om sovjet låg bakom mordet, måste det funnits ett syfte.
Även för en diktatur som sovjet måste det ha varit ett ganska drastiskt steg att mörda en regeringschef.
Vad var det som sovjet vann på att Palme var borta?
Även för en diktatur som sovjet måste det ha varit ett ganska drastiskt steg att mörda en regeringschef.
Vad var det som sovjet vann på att Palme var borta?
Kroaterna var ett spår som följdes upp under Holmers tid. Lisbet nämnde dem mer spontant som en gissning då hon kopplade mordet till personer som hon uppfattade hade bevakat deras bostad på Västerlånggatan.
Nya fakta som kommit i dagen och som tas upp i Svt visar att paret Palme bevakats en tid före mordet. Det talar givetvis starkt för en mordkomplott.
Vad gäller motiv är det en futil uppgift att lista det otal av alla tänkbara som fanns. En regeringschef drar på sig myriader av anklagelser och hot. Av alla möjliga slag. Flera mordhot kom t ex från en man som var rasande över eftersatt vägunderhåll.
Lägg till motiv bland tänkbara politiska kontrahenters underrättelsetjänster. Chiles Sydafrikas Irans etc.
Nya fakta som kommit i dagen och som tas upp i Svt visar att paret Palme bevakats en tid före mordet. Det talar givetvis starkt för en mordkomplott.
Vad gäller motiv är det en futil uppgift att lista det otal av alla tänkbara som fanns. En regeringschef drar på sig myriader av anklagelser och hot. Av alla möjliga slag. Flera mordhot kom t ex från en man som var rasande över eftersatt vägunderhåll.
Lägg till motiv bland tänkbara politiska kontrahenters underrättelsetjänster. Chiles Sydafrikas Irans etc.
Fast är det inte mer så att Sovjet visste om planen, inte att dom låg bakom?
Sen finns det andra kurder med vapen än PKK.
Enligt Iran-Sovjet-spåret var det KGB snarare än Gorbatjov som låg bakom, alltså inte sovjetledningen strängt taget - den klyfta som skulle utmynna i putschen 1991.
Just att vi inte vet något 40 år efter mordet tyder på ett av två alternativ:
1. Ensam galning som tog med sig sanningen i graven (förutsätter att en sådan typ av gärningsman är död 40 år efter mordet).
2. Mörkläggning p.g.a. fortsatt känsligt 40 år efter mordet, måste vara något riktigt extraordinärt i så fall.
1. Ensam galning som tog med sig sanningen i graven (förutsätter att en sådan typ av gärningsman är död 40 år efter mordet).
2. Mörkläggning p.g.a. fortsatt känsligt 40 år efter mordet, måste vara något riktigt extraordinärt i så fall.
Familjedrama passar utmärkt in i bägge, men mest i nr2.a81 skrev: ↑8 mars 2026, 23:07Just att vi inte vet något 40 år efter mordet tyder på ett av två alternativ:
Ja, det skulle också kunna vara något privat, men behöver inte för den skull vara i familjen, utan skulle också t.ex. kunna vara en djupt missnöjd/psyksjuk (tidigare) medarbetare. Förutsätter dock att polisen har kollat upp eventuella självmord eller flytt till "skumma" länder av (tidigare) anställda på regeringskansliet från och med mars 1986 och ett par år framåt.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Teorin om att det kanske inte var Christer Pettersson, men en annan missbrukare som misstog Palme för en langare han hade konflikt med och sköt honom skulle rimma väl med varför vi inte hört något - en sådan person har rätt god chans att dö ensam, t.ex. av en överdos, relativt kort tid efter mordet.