Olof Palmes baneman

Skriv svar
Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 4 mars 2026, 15:45

Grönis skrev:
4 mars 2026, 15:12
Känns som det är två frågor, den ena polisiär och den andra militär. Att det borde finnas rutiner inom båda myndigheterna om en regeringschef blev mördad får man utgå i från sen hur uppdaterade och övade de var hos polisen kan man fundera på. Men menar du att det finns skäl att misstänkta att det fanns folk som kastade grus i maskineriet i båda myndigheterna? Även om man det verkligen fanns poliser etc. som var inblandade och syftet var att få bort just personen Palme så borde försvarets kuppberedskap rulla på ändå.

En svindlande tanke är att detta var en del av något större men som av någon anledning blåstes av... Men med det sagt tror jag fortfarande på teorin med den "ensamma galningen"
Visst, det handlade dels om polisens agerande dels om kuppförsvaret.
Beträffande polisen så har den granskats och fått svidande kritik i ett par omgångar. Man kan läsa det i SOU. Vill man gå djupare så rekommenderar jag Poutiainens Inuti labyrinten där man i detalj går igenom minut för minut agerandet under mordnatten. Däremot finns ingen förklaring till varför inte kuppförsvaret aktiverades. Man ska då komma ihåg att länken mellan polisen på sambandscentralen och kuppförsvaret (huvudsaklien militär) stavas SÄPO. På centralen befann sig ett okänt antal gubbar från säpo, men ingen har kunnat utröna vad dom gjorde där.

Det är synnerligen komprometterande att utredarna aldrig fått ta del av Säpos akt om Palme. Material om hans kontakter genom åren och de hot som riktats mot honom.

Själv har jag ingen speciell teori om vem gm var. Ingen klant eller missbrukare. En synnerligen kall jävel.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 4 mars 2026, 22:09

Finns en intressant dokumentär på SVT Play som heter Agenten och mörkläggningen. Den medverkande tidigare SÄPO-medarbetaren Barrling är tydlig med att Sovjetunionen kände till moderplanerna i förväg.

Om vi utgår ifrån att Sovjetunionen faktiskt visste, vad kan detta ha handlat om?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 mars 2026, 07:14

a81 skrev:
4 mars 2026, 22:09
Finns en intressant dokumentär på SVT Play som heter Agenten och mörkläggningen. Den medverkande tidigare SÄPO-medarbetaren Barrling är tydlig med att Sovjetunionen kände till moderplanerna i förväg.

Om vi utgår ifrån att Sovjetunionen faktiskt visste, vad kan detta ha handlat om?
Det är en av nyckelkomponenterna i Bo Theutenbergs teori om Palmemordet med KGB och den iranska underrättelsetjänsten som beställare och PKK som utförare (en KGB-utbildad kurd från Irak ska ha varit gärningsmannen). I den teorin är vapenhandel motivet; Sovjet förlorade en stor vapenaffär med Indien som Bofors fick samtidigt som Palme som medlare i Iran-Irak-kriget stoppat vapenleveranser till Iran.

Theutenberg tar också upp Sveriges hemliga samarbete med Nato sedan 1950-talet. Sovjet anklagade Palme för dubbelspel när han offentligt kritiserade bl.a Vietnamkrig samtidigt som han i hemlighet såg till att ha goda och vänliga kontakter med USA.

Om jag minns rätt var det Palmes nej till Sovjetunionens förslag om kärnvapenfri zon i Norden/Östersjön som enligt Theutenberg var den utlösande faktorn till mordet. Palme skulle ha framfört det budskapet under en planerad resa till Moskva i april 1986.

Angående dokumentären så är det inte grant att se hur Ingvar Carlsson sitter och ljuger och säger att han inte minns, samtidigt som han i detalj minns allt annat som hände såväl på 80-talet som långt tidigare.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 5 mars 2026, 13:03

Det är en av nyckelkomponenterna i Bo Theutenbergs teori om Palmemordet med KGB och den iranska underrättelsetjänsten som beställare och PKK som utförare
Så Holmer var på rätt spår med PKK?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 mars 2026, 13:22

hilbert skrev:
5 mars 2026, 13:03
Det är en av nyckelkomponenterna i Bo Theutenbergs teori om Palmemordet med KGB och den iranska underrättelsetjänsten som beställare och PKK som utförare
Så Holmer var på rätt spår med PKK?
Om Theutenberg har rätt så var Holmér delvis på rätt spår (han trodde väl att PKK var ensam ansvariga för mordet). Jag tycker att PKK-spåret har fått oförtjänt dåligt eftermäle. Det uppstod förstås inte ut tomma intet utan det fanns indicier som pekade åt det hållet. Det vore en stor upprättelse för Holmér om det visar sig att PKK var involverade. Nu kommer vi nog tyvärr aldrig få visshet i frågan.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 5 mars 2026, 15:32

Det var ju mycket nära att Ingvar Carlsson blev mördad i Berlin några år senare.
Han skulle ha varit med på ett möte som utsattes för ett terrorattentat från en iransk grupp.

Men han åkte hem i förtid, efter att Carl Bildt ringde och bad honom komma tillbaka för att delta i förhandlingarna om en krisuppgörelse.
Så det är möjligt att Bildt räddade livet på Ingvar Carlsson.
Edit
Senast redigerad av 1 hilbert, redigerad totalt 5 gånger.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 5 mars 2026, 19:47

hilbert skrev:
5 mars 2026, 15:32
Det var ju mycket nära att Ingvar Carlsson blev mördad av en kurdisk terrorgrupp i Berlin några år senare.
Han skulle ha varit med på ett möte som utsattes för ett bombattentat.

Men han åkte hem i förtid, efter att Carl Bildt ringde och bad honom komma tillbaka för att delta i förhandlingarna om en krisuppgörelse.
Så det är möjligt att Bildt räddade livet på Ingvar Carlsson.
Har du någon källa på det?

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 5 mars 2026, 21:15

Fast jag rörde ihop det med kurderna.
De var offer och inte förövare
Dåvarande statsministern Carl Bildt (M) räddade sannolikt tidigare statsministern Ingvar Carlsson (S) från att bli kallmodigt mördad 1991.

En kurdisk delegation mejades ner av iranska säkerhetsagenter med automatvapen på en restaurang i Berlin där Carlsson skulle ha befunnit sig.
https://www.expressen.se/nyheter/ingvar ... -mitt-liv/

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 5 mars 2026, 23:27

Patrik Öbrink skrev:
5 mars 2026, 07:14
a81 skrev:
4 mars 2026, 22:09

Det är en av nyckelkomponenterna i Bo Theutenbergs teori om Palmemordet med KGB och den iranska underrättelsetjänsten som beställare och PKK som utförare (en KGB-utbildad kurd från Irak ska ha varit gärningsmannen). I den teorin är vapenhandel motivet; Sovjet förlorade en stor vapenaffär med Indien som Bofors fick samtidigt som Palme som medlare i Iran-Irak-kriget stoppat vapenleveranser till Iran.

Theutenberg tar också upp Sveriges hemliga samarbete med Nato sedan 1950-talet. Sovjet anklagade Palme för dubbelspel när han offentligt kritiserade bl.a Vietnamkrig samtidigt som han i hemlighet såg till att ha goda och vänliga kontakter med USA.

Om jag minns rätt var det Palmes nej till Sovjetunionens förslag om kärnvapenfri zon i Norden/Östersjön som enligt Theutenberg var den utlösande faktorn till mordet. Palme skulle ha framfört det budskapet under en planerad resa till Moskva i april 1986.

Angående dokumentären så är det inte grant att se hur Ingvar Carlsson sitter och ljuger och säger att han inte minns, samtidigt som han i detalj minns allt annat som hände såväl på 80-talet som långt tidigare.
Men då skulle väl västmakterna ha gått ut och sagt att Sovjetunionen mördade Palme? Om Palme mördades i en underrättelseoperation så tror jag att det måste vara något slags hållhake som gör att ingen vill berätta.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 mars 2026, 06:53

a81 skrev:
5 mars 2026, 23:27
[
Men då skulle väl västmakterna ha gått ut och sagt att Sovjetunionen mördade Palme? Om Palme mördades i en underrättelseoperation så tror jag att det måste vara något slags hållhake som gör att ingen vill berätta.
Hade de haft på fötterna med konkreta bevis hade de kanske gjort det. Ditt synsätt förutsätter att det förekommer en mörkläggning.

Jag har läst någonstans att det är bekräftat att KGB hade agenter i city under mordnatten.

Redan den 1 mars åkte Palmeutredarna ut till den adress på Trondheimsgatan i Husby där den utpekade mördaren, PKK-medlemmen Muhamed Latif, var inneboende hos en sovjetisk kvinna (ett arrangemang som enligt uppgift ska ha varit ordnat av den avlyssnade agenten Nezjinskij). Men då hade Latif enligt hyresvärdinnan redan flyttat till en adress i Handen, där en man gav Latif alibi. Polisen gick inte vidare och släppte Latifspåret.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 6 mars 2026, 16:09

Palme mordet bjuder på en buffe av teorier.
Det är bara att välja en teori som passar ens egen ideologi.

Det finns tex en teori att Palme mördades av staybehind rörelsen pga att han var för en kärnvapenfri zon.
Det är bara att välja efter smak.
Min favorit är att Krister Pettersson förväxlade honom med knarklangaren Sigge Cedergren. (från en TV4 dokumentär).
Inte så att jag tror på den , men det skulle vara en så total antiklimax.

Användarvisningsbild
St David
Medlem

Inlägg av St David » 7 mars 2026, 00:14

a81 skrev:
27 februari 2026, 23:09
En spekulativ tanke är att Palme, i ett slags fredsiver, kanske hade kontakter med underrättelsetjänster i både öst och väst och liksom trasslade in sig i något som blev farligt för honom.

Hörde så sent som idag en forskare, apropå Jeffrey Epstein, ungefär säga att intelligenta, lite grandiosa (eller vad man ska säga) människor med makt ofta själva tar initiativ till kontakter med underrättelsetjänster.

Observera att jag inte säger att det var så, men att det i någon mening är en möjlig tanke.
Tack a81: Det det är också mitt "huvudspår".
Jag var bara knappt 11 vad det begav sig, men vill minnas att i samhället var det mycket på gång med fredsrörelser och framförallt oro om kärnvapenkrig. Med rådande tidsanda och ett stort ego är det mycket möjligt att Palme inbillade sig att han skulle rädda världen och som a81 skriver "trasslade sig in i något"...
... som skulle kosta honom livet.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 7 mars 2026, 00:30

Jag antar att en 58årig friherre mm 1986 hade nån form av militärutbildning och hade skjutit med enhandsvapen. Min fördom mot adel. Sen undrar jag vad karln dog av? Jag grundar detta enbart på hur Lisbeth agerade emot utredningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ebbe_Beck-Friis

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 7 mars 2026, 07:48

St David skrev:
7 mars 2026, 00:14
a81 skrev:
27 februari 2026, 23:09
En spekulativ tanke är att Palme, i ett slags fredsiver, kanske hade kontakter med underrättelsetjänster i både öst och väst och liksom trasslade in sig i något som blev farligt för honom.

Hörde så sent som idag en forskare, apropå Jeffrey Epstein, ungefär säga att intelligenta, lite grandiosa (eller vad man ska säga) människor med makt ofta själva tar initiativ till kontakter med underrättelsetjänster.

Observera att jag inte säger att det var så, men att det i någon mening är en möjlig tanke.
Tack a81: Det det är också mitt "huvudspår".
Jag var bara knappt 11 vad det begav sig, men vill minnas att i samhället var det mycket på gång med fredsrörelser och framförallt oro om kärnvapenkrig. Med rådande tidsanda och ett stort ego är det mycket möjligt att Palme inbillade sig att han skulle rädda världen och som a81 skriver "trasslade sig in i något"...
... som skulle kosta honom livet.
Ingvar Carlssons plötsliga glömska i Agenten och mörkläggningen när det gällde den avlyssnade diplomaten/KGB-spionen pekar också i den här riktningen, även om vi självklart inte kan veta säkert. Frågan är vad som är fortsatt känsligt efter 40 år. Samtidigt ställer Ingvar Carlsson, nu över 90 år gammal, fortfarande upp på intervjuer om Palmemordet, så det finns ändå en öppenhet. Hade det varit ännu känsligare så tror jag att han hade avstått helt.

Den stora oron för kärnvapenkrig (även något barn märkte av) på 1980-talet verkar bortglömd idag. Det känns inte otroligt att någon som Palme skulle ha kunnat vidta extraordinära åtgärder för att minska risken för kärnvapenkrig.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 7 mars 2026, 08:01

loop skrev:
7 mars 2026, 00:30
Jag antar att en 58årig friherre mm 1986 hade nån form av militärutbildning och hade skjutit med enhandsvapen. Min fördom mot adel. Sen undrar jag vad karln dog av? Jag grundar detta enbart på hur Lisbeth agerade emot utredningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ebbe_Beck-Friis
Finns det några tecken på att Ebbe Beck-Friis (Lisbeth Palmes bror) ogillade sin svåger? Dessutom är 58 år i överkant för vad vittnena beskriver om mördaren, var snarare kring 40 år.

Skriv svar