Visst, det handlade dels om polisens agerande dels om kuppförsvaret.Grönis skrev: ↑4 mars 2026, 15:12Känns som det är två frågor, den ena polisiär och den andra militär. Att det borde finnas rutiner inom båda myndigheterna om en regeringschef blev mördad får man utgå i från sen hur uppdaterade och övade de var hos polisen kan man fundera på. Men menar du att det finns skäl att misstänkta att det fanns folk som kastade grus i maskineriet i båda myndigheterna? Även om man det verkligen fanns poliser etc. som var inblandade och syftet var att få bort just personen Palme så borde försvarets kuppberedskap rulla på ändå.
En svindlande tanke är att detta var en del av något större men som av någon anledning blåstes av... Men med det sagt tror jag fortfarande på teorin med den "ensamma galningen"
Beträffande polisen så har den granskats och fått svidande kritik i ett par omgångar. Man kan läsa det i SOU. Vill man gå djupare så rekommenderar jag Poutiainens Inuti labyrinten där man i detalj går igenom minut för minut agerandet under mordnatten. Däremot finns ingen förklaring till varför inte kuppförsvaret aktiverades. Man ska då komma ihåg att länken mellan polisen på sambandscentralen och kuppförsvaret (huvudsaklien militär) stavas SÄPO. På centralen befann sig ett okänt antal gubbar från säpo, men ingen har kunnat utröna vad dom gjorde där.
Det är synnerligen komprometterande att utredarna aldrig fått ta del av Säpos akt om Palme. Material om hans kontakter genom åren och de hot som riktats mot honom.
Själv har jag ingen speciell teori om vem gm var. Ingen klant eller missbrukare. En synnerligen kall jävel.