Vi läser svensk uppslagsbok!
Vi läser svensk uppslagsbok!
Detta har legat som utkast ett par år. Men med anledning av detta inlägg gör jag ett försök.
Jag har i mitt hemmakontor Svensk Uppslagsbok första upplagan utgiven från 1929. Den utgavs i syfte att vara en billigare än Nordisk Familjebok (vars 3e upplaga är samtida) men ändå med ambitionen att ge en sammanfattning av tidens vetande. I förordet står att läsa "det stora, vittomspännande, av specialsakkunniga utarbetade verket, utgivet till ett sådant pris, att icke någon på grund av kostnaden behöver tveka om möjligheten att förvärva det."
Det är såklart opraktiskt att sträckläsa 29 band á 600+ sidor (Varje sida har två spalter, och spalterna - inte sidorna - är numrerade), men bläddra kan man ju göra. Så jag tänkte: Kanske försöka hitta artiklar som säger något om hur man såg saker och ting då, och där de senaste 100 årens utveckling ger intressanta perspektiv? I första bandet A-Apollon finns ingen artikel "andra världskriget".
Min ambition är att "bläddra" från början på A och sikta mot Ö, och återge vad som hittas, med hopp om att dra igång någon diskussion eller få något förklarat. När lusten faller på kommer en ny artikel. Om någon annan vill fylla på (kanske har en eget exemplar), så är det välkommet. Eller bara förslag eller önskemål om uppslagsord. Om det tar för lång tid mellan inläggen får ni gärna påminna med ett pm.
Enda regeln jag vill ha är att följa den alfabetiska ordningen (Har vi kommit till ardenner går vi inte tillbaka till andalusier). Om vi rusar mot målet går vi miste om resan!
Häng med ....... ! (som Donkeyman skulle sagt)
/Håkan
Jag har i mitt hemmakontor Svensk Uppslagsbok första upplagan utgiven från 1929. Den utgavs i syfte att vara en billigare än Nordisk Familjebok (vars 3e upplaga är samtida) men ändå med ambitionen att ge en sammanfattning av tidens vetande. I förordet står att läsa "det stora, vittomspännande, av specialsakkunniga utarbetade verket, utgivet till ett sådant pris, att icke någon på grund av kostnaden behöver tveka om möjligheten att förvärva det."
Det är såklart opraktiskt att sträckläsa 29 band á 600+ sidor (Varje sida har två spalter, och spalterna - inte sidorna - är numrerade), men bläddra kan man ju göra. Så jag tänkte: Kanske försöka hitta artiklar som säger något om hur man såg saker och ting då, och där de senaste 100 årens utveckling ger intressanta perspektiv? I första bandet A-Apollon finns ingen artikel "andra världskriget".
Min ambition är att "bläddra" från början på A och sikta mot Ö, och återge vad som hittas, med hopp om att dra igång någon diskussion eller få något förklarat. När lusten faller på kommer en ny artikel. Om någon annan vill fylla på (kanske har en eget exemplar), så är det välkommet. Eller bara förslag eller önskemål om uppslagsord. Om det tar för lång tid mellan inläggen får ni gärna påminna med ett pm.
Enda regeln jag vill ha är att följa den alfabetiska ordningen (Har vi kommit till ardenner går vi inte tillbaka till andalusier). Om vi rusar mot målet går vi miste om resan!
Häng med ....... ! (som Donkeyman skulle sagt)
/Håkan
Re: Vi läser svensk uppslagsbok!
Låt oss börja med Aachen
...
Aachens historia är ju kanske mest under tiden före 1929, speciellt domkyrkan och dess historia ända tillbaka till karl den store. Här kröntes tysk-romerska kejsare under flera hundra år. I SU står det 155 816 invånare år 1925, wikipedia säger 245 855 år 2015.
När jag jämför det som står i SU från 1929 med dagens engelska wiki-artikel slås jag av hur mycket som faktiskt är samma. En sak som får utrymme på wiki är striderna under andra världskriget. https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Aachen
/Håkan
När jag jämför det som står i SU från 1929 med dagens engelska wiki-artikel slås jag av hur mycket som faktiskt är samma. En sak som får utrymme på wiki är striderna under andra världskriget. https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Aachen
/Håkan
Spännande. Har inte något av de två.
Aachen och VKII skulle jag dock kunna raljera om en stund.
MVH
Hans
Aachen och VKII skulle jag dock kunna raljera om en stund.
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Härligt! Ser fam emot detta.
Jag hade ett äldre tolv bands svenskt lexikon där man kunde läsa en noggrann beskrivning om varför negrer luktar så illa.
Jag hade ett äldre tolv bands svenskt lexikon där man kunde läsa en noggrann beskrivning om varför negrer luktar så illa.
Ap-ollon, som Monica Zetterlund sade.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Aha, jag har inte sett det själv utan bara hört en kompis berätta. Det var länge sedan, och jag kan mycket väl minnas fel.Markus Holst skrev: ↑18 februari 2026, 20:22Det var Lena Nyman som hade ett lexikon från A till Apollon
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Tack tack - en underskattad skådis skulle jag säga.
"Trots sin själlösa, litet dumma kropp", kunde folk skriva om henne...
Visst, hon hade inte världens snyggaste tuttar, men det handlade ju inte om det, utom för gubbarna som skrev då.
"Trots sin själlösa, litet dumma kropp", kunde folk skriva om henne...
Visst, hon hade inte världens snyggaste tuttar, men det handlade ju inte om det, utom för gubbarna som skrev då.
Uppslagsordet Abd-al-aziz III berättar om en kung av Nadjd. 1925 erövrades grannriket Hijaz som låg på arabhalvöns västkust mot röda havet. Han beskrivs ganska välvilligt i texten: "han har inte lagt i dagen någon ensidig wahhabitisk fanatism..." och "hitills levat i tämligen god grannsämja med Jemen och England"
Först några år efter tryckning, 1932, utropades Saudiarabien, och vi känner honom kanske bättre under annat namn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ibn_Saud
/Håkan
Först några år efter tryckning, 1932, utropades Saudiarabien, och vi känner honom kanske bättre under annat namn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ibn_Saud
/Håkan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
43 söner … Undrar hur många döttrar han fick.
Och hur många fruar?
När jag skapar min egen religion så ingår det men inga förbud om skinka eller vin.
MVH
Hans
När jag skapar min egen religion så ingår det men inga förbud om skinka eller vin.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Du får väl ta en diskussion med påven.Patrik Öbrink skrev: ↑22 februari 2026, 19:28Och jag som tycker att en halv eller 2/3-dels fru vore tillräckligt.