Att flyga-förr i tiden...
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Att flyga-förr i tiden...
På annat ställe har vi en skoj och trevlig tråd - "Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?" viewtopic.php?f=75&t=41482.
Tänkte att vi skulle bygga ut den några snäpp, i valfri riktning…alla är välkomna med bidrag!
Förr i tiden bjöd flygbolagen på färggranna tryckta broschyrer, presenterade flygplan, destinationer och tidtabeller. Små, ihopvikna saker för hand och ficka.
Som den här: Northwest Oriental Airlines från 1954.
Bolaget flög då bl.a. en s.k. „Dubbeldäckare“, en Boeing 377 Stratocruiser. Bekvämt värre som vi kan se.
klicka på bilden så blir den tydligare
De flög inom US of A och vidare över Alaska till Asien. En hel del av de över 83 passagerarna kunde sova gott. Naturligtvis, en Asientripp var inte helt billig - första klass LA—Hongkong knappt 1.500$, och turistklass under 1.000$. Alltså egentligen inte en himmelsskriande skillnad, mellan klasserna...som i dag!
Stratocruiser var en vidareutveckling från världskrigets militära B-29 Superfortress, kom något i kläm i slutet av 40-talet, när jettarna började konkurrera ut propellerplanen. Dessutom, Pratt&Whitney-motorerna var heller inte tillförlitliga, så Boeing byggde bara 56 stycken. Northwest slutade flyga dem 1960. NASA tog och byggde om minst en till en Guppy - som lifta vinner priset för fulaste flygplan! Resten skrotades, nej, inte helt, Israel köpte fem, varav två tydligen blev nedskjutna…
Hans K
Tänkte att vi skulle bygga ut den några snäpp, i valfri riktning…alla är välkomna med bidrag!
Förr i tiden bjöd flygbolagen på färggranna tryckta broschyrer, presenterade flygplan, destinationer och tidtabeller. Små, ihopvikna saker för hand och ficka.
Som den här: Northwest Oriental Airlines från 1954.
Bolaget flög då bl.a. en s.k. „Dubbeldäckare“, en Boeing 377 Stratocruiser. Bekvämt värre som vi kan se.
klicka på bilden så blir den tydligare
De flög inom US of A och vidare över Alaska till Asien. En hel del av de över 83 passagerarna kunde sova gott. Naturligtvis, en Asientripp var inte helt billig - första klass LA—Hongkong knappt 1.500$, och turistklass under 1.000$. Alltså egentligen inte en himmelsskriande skillnad, mellan klasserna...som i dag!
Stratocruiser var en vidareutveckling från världskrigets militära B-29 Superfortress, kom något i kläm i slutet av 40-talet, när jettarna började konkurrera ut propellerplanen. Dessutom, Pratt&Whitney-motorerna var heller inte tillförlitliga, så Boeing byggde bara 56 stycken. Northwest slutade flyga dem 1960. NASA tog och byggde om minst en till en Guppy - som lifta vinner priset för fulaste flygplan! Resten skrotades, nej, inte helt, Israel köpte fem, varav två tydligen blev nedskjutna…
Hans K
Re: Att flyga-förr i tiden...
Vaddå ful?

https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_Spac ... nant_Guppy
Någonstans finns bildtexten till denna:
http://airpigz.com/blog/2011/1/9/1965-s ... trike.html
'What kind of bird you said?'
(Bilaga)
Min far flög mycket i tjänsten (med civila flygbolag också). Jag har nog det i generna att har man betalat för biljett, hotell eller kaffe så har man rätt att plocka åt sig. Jag brukar inte socker eller i mjölk i kaffe men tar alltid med mig socker och mjölk då andra hemma brukar. Samma sak med hotell, småflaskor av schampo och liknande tar jag alltid med mig (finns sällan numer). Men när han gick bort hade jag en rejäl påse med små tvålpaket som han samlat på sig över ganska många år. Sorgligt nog gav jag bort den.
Typ:

En av anledningarna till skilsmässan från min första hustru var att jag hade en rejäl burk av sockerpåsar från diverse länder, allt mellan Serbien, Libanon och Kazakstan. Som alla tömdes i samband med något bak.
MVH
Hans
Edit: https://israeli-weapons.com/weapons/air ... k/Anak.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_Spac ... nant_Guppy
Någonstans finns bildtexten till denna:
http://airpigz.com/blog/2011/1/9/1965-s ... trike.html
'What kind of bird you said?'
(Bilaga)
Min far flög mycket i tjänsten (med civila flygbolag också). Jag har nog det i generna att har man betalat för biljett, hotell eller kaffe så har man rätt att plocka åt sig. Jag brukar inte socker eller i mjölk i kaffe men tar alltid med mig socker och mjölk då andra hemma brukar. Samma sak med hotell, småflaskor av schampo och liknande tar jag alltid med mig (finns sällan numer). Men när han gick bort hade jag en rejäl påse med små tvålpaket som han samlat på sig över ganska många år. Sorgligt nog gav jag bort den.
Typ:

En av anledningarna till skilsmässan från min första hustru var att jag hade en rejäl burk av sockerpåsar från diverse länder, allt mellan Serbien, Libanon och Kazakstan. Som alla tömdes i samband med något bak.
MVH
Hans
Edit: https://israeli-weapons.com/weapons/air ... k/Anak.htm
- Bilagor
-
- Super_Guppy_Dive_Test_Damage_1965 (1).jpg (34.59 KiB) Visad 440 gånger
- sveahk
Se där, har vi något gemensamt - att plocka med sig småvaror med påtryckta flyg- och andra bolagsnamn. Förr i tiden var de frikostigare med dylika varor. Tror jag. Några som jag behållit - av någon anledning - är ett par tuber från Royal Air Force Club i London...Hans skrev: ↑5 februari 2026, 18:48Jag har nog det i generna att har man betalat för biljett, hotell eller kaffe så har man rätt att plocka åt sig. Jag brukar inte socker eller i mjölk i kaffe men tar alltid med mig socker och mjölk då andra hemma brukar. Samma sak med hotell, småflaskor av schampo och liknande tar jag alltid med mig (finns sällan numer). Men när han gick bort hade jag en rejäl påse med små tvålpaket som han samlat på sig över ganska många år. Sorgligt nog gav jag bort den.
Typ:
MVH
Hans
Hans K
Hur kommer man in dit? Om man inte är RAF.
Jag har bott på https://www.orlogshemmet.com/ men har inget minne av att det fanns trevliga saker att ta med sig.
Men tillbaka till ämnet, jag var i för många år rökare. Någonstans runt 1990 slutade man med rökavdelningar på reguljära flyg men så sent som framemot 2000 fanns det på charter. Korrekt?
MVH
Hans
Jag har bott på https://www.orlogshemmet.com/ men har inget minne av att det fanns trevliga saker att ta med sig.
Men tillbaka till ämnet, jag var i för många år rökare. Någonstans runt 1990 slutade man med rökavdelningar på reguljära flyg men så sent som framemot 2000 fanns det på charter. Korrekt?
MVH
Hans
- sveahk
Man blir inbjuden, i alla fall blev jag det då - hur det är i dag vet jag inte.
----------------------------------
Hittade en tidig Swissair flygplan, grön, man sparade redan då, som gällde för sommaren 1949.
De hade börjat flyga till New York med mellanlandningar i Shannon och Gander,...än så länge med en DC-4. Den större DC-6B kom först 1951, alltså ett par år senare än SAS.
En enkel Zürich - Stockholm med mellanlandning Köpenhamn kostade 400 Skr, resväskan 4 Skr ( 400 SKr då, är i dag ca 8.000 SKr). Inte billigt...
Hans K
1985 vill jag minnas att tågresa Sverige-Bryssel (flygstrejk i Sverige), Bryssel-New York-San Fransisco. Retur NY-Bryssel och tåg hem gick på i runda slängar allt som allt ungefär 3 500 SEK.
MVH
Hans
MVH
Hans
Och 2008, utrikes via Paris den 25 juli till Teheran och hem via Amsterdam den 6 augusti. Jag måste ha varit rik då för resan kostade dryga 800 €.
MVH
Hans
MVH
Hans
På jobbet har vi trasor i balar. Oftast rivna/klippta kläder, lakan mm. Men på sistone så har det varit mycket flyg.
Några har följt med hem.
Några har följt med hem.
Jag vill minnas att det var någon gång på 70-80 talet någon räknade ut att det var billigare att flyga Göteborg Luleå via London istället för direktflyg.
Pengarna man sparade kunde man dessutom spendera på tax free
.
Pengarna man sparade kunde man dessutom spendera på tax free
Samma sak gäller fortfarande. Att flyga A-B direkt är oftast betydligt dyrare än att flyga A-C-B, fast det sista är betydligt längre. Över jul var vi i Sverige och det billigaste alternativet var Utrikes-Dublin (med övernattning hos goda vänner) och Dublin-Arlanda.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Första gången jag flög var till Teneriffa under jul och nyår 1983-84 med mor/syster. Minns att flygplanet hem var försenat i ett dygn och vi fick vara på ett hotell där vi vilade upp oss samt åt lite grann av buffén. Planet gick klockan fyra på morgonen under ett åskväder över Atlanten norr om Kanarieöarna och planet mellanlandade i Sevilla för att tanka. Har för mig att det var en DC-8 som man flög med.
Under millennieskiftet var det en jorden-runt resa via Singapore-Australien-Fiji-USA. Minns bara att resan från London-Singapore att jag tyckte att flygplanet borrade sig igenom ett svart hål hela tiden och när man tittade ut såg man inte ett dugg.
Stefan
Under millennieskiftet var det en jorden-runt resa via Singapore-Australien-Fiji-USA. Minns bara att resan från London-Singapore att jag tyckte att flygplanet borrade sig igenom ett svart hål hela tiden och när man tittade ut såg man inte ett dugg.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Designen och interiören såg lite annorlunda ut på 1980-talet än bara typ 15-20 år senare, det kom upp i mitt medvetande just nu.
Stefan
Stefan
Tidtabell för Japans Kejserliga Flygbolag, eller mer rakt översatt, Storjapans Flygbolag.
Tabellen är från 1943. Man flög fortfarande ner till Rabaul, men jag gissar att det var ett antal stopp, och att det inte gick på en dag. Vid det laget hade bolaget helt förstatligats och delats upp mellan armén och flyget. Armén körde cirkeltrafik ner över Filippinerna, till Indonesien och sedan upp till Singapore, Thailand och genom Kina hem till Japan igen.
Förmodligen var det lätt att få plats för en annan.
Men annat var det faktiskt före kriget, då det också gavs ut tidtabeller på engelska.
På de längsta rutterna använde man flygbåtar som Mavis och Emily. Mavis hade kanske plats för 18 passagerare, och här är det enda foto jag lyckades tråla fram.
Från denna sajt.
https://arawasi-wildeagles.blogspot.com ... is_14.html
Ska skaka fram någon tidtabell från före Pearl Harbor i morgon.
Några Emily byggdes som transporter rätt av, och kunde då ta 64 passagerare i två våningar. Jag förmodar att dessa i princip enbart användes av soldater. En skall ha varit civil och kunde ta 27 passagerare.
Tabellen är från 1943. Man flög fortfarande ner till Rabaul, men jag gissar att det var ett antal stopp, och att det inte gick på en dag. Vid det laget hade bolaget helt förstatligats och delats upp mellan armén och flyget. Armén körde cirkeltrafik ner över Filippinerna, till Indonesien och sedan upp till Singapore, Thailand och genom Kina hem till Japan igen.
Förmodligen var det lätt att få plats för en annan.
Nä, vid det här laget var det nog stört omöjligt för en civil att få plats på flyg till orter som låg nära eller i en krigszon.Jess, not American, hehe. I vånt to si Laval (Rabaul) - bjutifull volcanoes der. Who ar jo?
Men annat var det faktiskt före kriget, då det också gavs ut tidtabeller på engelska.
På de längsta rutterna använde man flygbåtar som Mavis och Emily. Mavis hade kanske plats för 18 passagerare, och här är det enda foto jag lyckades tråla fram.
Från denna sajt.
https://arawasi-wildeagles.blogspot.com ... is_14.html
Ska skaka fram någon tidtabell från före Pearl Harbor i morgon.
Några Emily byggdes som transporter rätt av, och kunde då ta 64 passagerare i två våningar. Jag förmodar att dessa i princip enbart användes av soldater. En skall ha varit civil och kunde ta 27 passagerare.
Jo de förbaskade civilisterna får mer plats. Och bättre service. Om vi bortser från mindre flygetyg så har jag blivit rundtransporterad med Tp 84 (C130 Hercules) kanske dussinet gånger. Och klivit av under färd två gånger. Man satt på någon form av fastspända nät. Hyfsat bekvämt ändå. Flygvärdinnorna var inte speciellt söta (fanns inga). Likaledes med mat och dryck. Skall kolla om jag hittar någon bild.
Edit: Från partnern SoldF

https://www.soldf.com/flyg/transportplan-84-tp84/
Förra årtusendet så det var förr i tiden.
MVH
Hans
Edit: Från partnern SoldF

https://www.soldf.com/flyg/transportplan-84-tp84/
Förra årtusendet så det var förr i tiden.
MVH
Hans
Vi åkte en gång - kommer inte ens ihåg var vi åkte ifrån och vart vi skulle, men de där näten känns igen. Det blev helikopter någon gång också.
Här är ombord på ett IJA-plan.
Och här är en annan tidtabell. Bilderna är hämtade från denna sajt.
https://www.timetableimages.com/ttimages/dnk.htm
Som man kan se måste det ha gått att köpa biljett från Japan till Palau (Parao i tabellen) via Saipan. Förmodligen var det väl en civil Mavis som åkte på sträckan. Det står också att det tog 10 timmar till Saipan och till Palau från Saipan tog det 7 timmar. Vad det verkar har man också haft en vilodag på varje plats, alltså, att planet kommer till Palau klockan 14 på torsdagen och åker kl. 07 på lördagen.
Man kan verkligen undra över vad en biljett kostade. Billigt lär det inte ha varit, åtminstone inte för japaner.
Här är ombord på ett IJA-plan.
Och här är en annan tidtabell. Bilderna är hämtade från denna sajt.
https://www.timetableimages.com/ttimages/dnk.htm
Som man kan se måste det ha gått att köpa biljett från Japan till Palau (Parao i tabellen) via Saipan. Förmodligen var det väl en civil Mavis som åkte på sträckan. Det står också att det tog 10 timmar till Saipan och till Palau från Saipan tog det 7 timmar. Vad det verkar har man också haft en vilodag på varje plats, alltså, att planet kommer till Palau klockan 14 på torsdagen och åker kl. 07 på lördagen.
Man kan verkligen undra över vad en biljett kostade. Billigt lär det inte ha varit, åtminstone inte för japaner.