Okinawa?
Okinawa?
Igår meddelade hustrun att vi skall åka till Okinawa. Punkt. Mars sade hon. För vilka pengar vet jag inte. Men jag vart inte tillfrågad om resemålet innan.
Jaja, man får väl acceptera sitt öde. På en inte så öde ö.
Jag har väl vissa idéer om några saker jag vill se från ungefär 1944.
Men för normala personer. Vad bör man inte missa?
Jag har inte trålat men har någon varit där eller har förslag?
MVH
Hans
Jaja, man får väl acceptera sitt öde. På en inte så öde ö.
Jag har väl vissa idéer om några saker jag vill se från ungefär 1944.
Men för normala personer. Vad bör man inte missa?
Jag har inte trålat men har någon varit där eller har förslag?
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Re: Okinawa?
Har inte varit där och inga planer att åka dit, men frågade grok.
Grok svarade att akvariet och det röda slottet toppar alla listor
När man är där ska man äta Agū-gris och dricka Awamori.
Frågade vidare om särskilda sevärdheter för MÖPar och fick svaret:
Okinawa Prefectural Peace Memorial Park och Peace Memorial Museum
Former Japanese Navy Underground Headquarters
Hacksaw Ridge (Maeda Escarpment / Urasoe Castle Ruins)
Kakazu Ridge
Sugar Loaf Hill
Himeyuri Peace Museum & Monument
Landing Beaches (där invasion inleddes)
Chibichiri-gama (plats för massjälvmord)
Ni får nog fullt upp. Hur länge ska ni vara där?
Ska finnas en shoppinggata, Kokusai-dori, i Naha som kanske kan hålla hustrun på gott humör före, mellan och efter allt MÖPande.
Grok svarade att akvariet och det röda slottet toppar alla listor
När man är där ska man äta Agū-gris och dricka Awamori.
Frågade vidare om särskilda sevärdheter för MÖPar och fick svaret:
Okinawa Prefectural Peace Memorial Park och Peace Memorial Museum
Former Japanese Navy Underground Headquarters
Hacksaw Ridge (Maeda Escarpment / Urasoe Castle Ruins)
Kakazu Ridge
Sugar Loaf Hill
Himeyuri Peace Museum & Monument
Landing Beaches (där invasion inleddes)
Chibichiri-gama (plats för massjälvmord)
Ni får nog fullt upp. Hur länge ska ni vara där?
Ska finnas en shoppinggata, Kokusai-dori, i Naha som kanske kan hålla hustrun på gott humör före, mellan och efter allt MÖPande.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Vi vill se dig vid den där berömda flaggan amrisarna reser där.
Fast det var visst Imo Jiva så du slipper
Fast det var visst Imo Jiva så du slipper
Tack för tips.
Det ser ut som att vi får nästan ett dygn i Taiwan på ditresan och om vi inte måste sova vad skall man se? Sedan kanske vi åker tillbaka via Tokyo, samma fråga där. Jag är som sagt inte det minsta inblandad i planeringen.
Jag skall nog inte ta min kavaj till Okinawa.
MVH
Hans
Det ser ut som att vi får nästan ett dygn i Taiwan på ditresan och om vi inte måste sova vad skall man se? Sedan kanske vi åker tillbaka via Tokyo, samma fråga där. Jag är som sagt inte det minsta inblandad i planeringen.
MVH
Hans
- Bilagor
-
- 463422611_4126134844339732_2032271748788674463_n.jpg (24.79 KiB) Visad 496 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Var aldrig på Okinawa, men lite varstans annars i Japan. I Tokyo ett absolut MUST för Hans är Yushukan-museet! Då, för ett tiotal år sedan var fotografering inte tillåtet, men jag var nästan ensam i huset, så det blev trots allt en hel del. Här ett par...
En mängd informationstavlor, som visade hur japanerna själva såg på kriget på 30/40-talet. Inte direkt så som vi har hört...här är en...
Hans K
En mängd informationstavlor, som visade hur japanerna själva såg på kriget på 30/40-talet. Inte direkt så som vi har hört...här är en...
Hans K
Museumet för aboriginerna kanske?
https://en.wikipedia.org/wiki/Shung_Ye_ ... Aborigines
Alla polynesier och andra runt där skall ha kommit från sydöstra Kina och Taiwan.
Var dock något försiktig. Hankineser på Taiwan kan vara något känsliga med det där. Typ, om man säger, "aha, du menar ursprungsbefolkningen, eller folk som pratar kinesiska". Det kan räcka för att bli blockad.
Ett berg på Taiwan Yu Shan, var "Japans" högsta berg när det var en imperialiststat, och fanns i kodorden för attacken mot Pearl Harbor - Niitakayama Nobore - bestig Niitaka. Det japanska namnet betyder "det nya höga berget", eftersom det var högre än Fuji
Det finns en sorts snabbmat i Japan som heter okonomiyaki - det är en typ av kålpannkakor som man ofta äter direkt från stekbordet. Tyvärr är Okinawa inte känt för dem, men om man vill pröva på något som inte är sushi, ramen eller sukiyaki, så är det ett tips.
Har ni tur hittar ni kanske ett sådant ställe - man kan ju alltid också bara fråga om vad som skulle vara vanlig god lokal mat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shung_Ye_ ... Aborigines
Alla polynesier och andra runt där skall ha kommit från sydöstra Kina och Taiwan.
Var dock något försiktig. Hankineser på Taiwan kan vara något känsliga med det där. Typ, om man säger, "aha, du menar ursprungsbefolkningen, eller folk som pratar kinesiska". Det kan räcka för att bli blockad.
Ett berg på Taiwan Yu Shan, var "Japans" högsta berg när det var en imperialiststat, och fanns i kodorden för attacken mot Pearl Harbor - Niitakayama Nobore - bestig Niitaka. Det japanska namnet betyder "det nya höga berget", eftersom det var högre än Fuji
Det finns en sorts snabbmat i Japan som heter okonomiyaki - det är en typ av kålpannkakor som man ofta äter direkt från stekbordet. Tyvärr är Okinawa inte känt för dem, men om man vill pröva på något som inte är sushi, ramen eller sukiyaki, så är det ett tips.
Har ni tur hittar ni kanske ett sådant ställe - man kan ju alltid också bara fråga om vad som skulle vara vanlig god lokal mat.
-
adlercreutz
- Medlem
Jag gillade Edo-Tokyo museum, det fanns mycket modeller och liknande som beskriver historisk vardag i Japan/Tokyo. Nu verkar det stängt för renovering men ska öppna 31/3. Det ligger även nära sumo-arenan om man är nyfiken på sånt, ett svärdmuseum (som jag själv inte varit på), och Tokyo Skytree om man vill se Tokyo från ovan.
Tokyo är förresten STORT och har ett rejält tunnelbanesystem, så det är bra att ha en plan någorlunda utstakad i förväg om man inte ska ägna halva dagen åt att åka tunnelbana eller hela dagen åt att försöka gå.
Odaiba var lite kul, där händer det ofta lite saker också med lite events och så, Shibuya kändes lite överskattat även om hela skalan på allt var lite imponerande ändå.
Fritt ur minnet, tror det var femton år sen jag var i Tokyo.
I Japan äter jag gärna Yakitori, relativt billiga grillspett som man kan skölja ner med rikliga mängder öl (som inte heller är så dyr, men vanligtvis bra). Ljus lager är standard.
Tokyo är förresten STORT och har ett rejält tunnelbanesystem, så det är bra att ha en plan någorlunda utstakad i förväg om man inte ska ägna halva dagen åt att åka tunnelbana eller hela dagen åt att försöka gå.
Odaiba var lite kul, där händer det ofta lite saker också med lite events och så, Shibuya kändes lite överskattat även om hela skalan på allt var lite imponerande ändå.
Fritt ur minnet, tror det var femton år sen jag var i Tokyo.
I Japan äter jag gärna Yakitori, relativt billiga grillspett som man kan skölja ner med rikliga mängder öl (som inte heller är så dyr, men vanligtvis bra). Ljus lager är standard.
Jag är ytterst förvirrad då hur resan dit och tillbaka skall ske ändras hela tiden. Okinawa är det enda fasta och att hustrun skall surfa vid den första stranden. Surfläraren har någon koppling till https://en.wikipedia.org/wiki/Kadena_Air_Base Frågade henne att fråga om besök.
Misstänker att jag inte blir insläppt men kanske kan titta utifrån i alla fall.
En fråga till, vi sticker ut en aning. Tror alla att vi är jänkare eller hur vanligt är det med folk från Europa?

MVH
Hans
Misstänker att jag inte blir insläppt men kanske kan titta utifrån i alla fall.
En fråga till, vi sticker ut en aning. Tror alla att vi är jänkare eller hur vanligt är det med folk från Europa?
MVH
Hans
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Kanske inte jänkar men stora, ett huvud eller mer högre än den japanska normalhöjden. Och helt säkert blir ni kallade Gaijin (外人). Vilket betyder utomstående och inte alltid är positivt...
Bland vänner och familj är det minst ett dussin som de senaste månaderna åkt till Japan - är f.n. billigt, säger de...
Hans K
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Enligt de uppgifter jag fått fram är andelen europeiska turister på Okinawa betydligt lägre än i Japan i övrigt. De flesta turister på Okinawa kommer från andra delar av Japan, asiatiska grannländer och USA. Européer tenderar att föredra Tokyo, Kyoto, Osaka och Hokkaido.
https://roadgenius.com/statistics/touri ... n/okinawa/
Ni får ta på er blågula t-shirtar med vikingar på så kanske de förstår att ni inte är jänkare.
Vi har någon sorts halvmaraton med Bondfilmer.
Kan Sean i You Only Live Twice låtsas vara japan kan nog också jag. Då med rätt sällskap.
T-shirt är inte en dum idé. Men vilken som en normal Okinawes (varför säger datorn att det är felstavat?) skulle begripa. Jag vägrar en IK*A. Lite allvar bakom, vad är mest typiskt svenskt för japaner?
Hustrun har försökt lära mig god dag på det lokala språket men misslyckats. Men jag kan god morgon på vanlig japanska.
MVH
Hans
Kan Sean i You Only Live Twice låtsas vara japan kan nog också jag. Då med rätt sällskap.
T-shirt är inte en dum idé. Men vilken som en normal Okinawes (varför säger datorn att det är felstavat?) skulle begripa. Jag vägrar en IK*A. Lite allvar bakom, vad är mest typiskt svenskt för japaner?
Hustrun har försökt lära mig god dag på det lokala språket men misslyckats. Men jag kan god morgon på vanlig japanska.
MVH
Hans
Militär- och krigsmuseer i JapanHans skrev: ↑1 februari 2026, 13:07Tack för tips.
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/Category: ... s_in_Japan
Tack, för all info. Om ni är förvillade förstår jag. Gissa hur förvillad jag är?
Sista budet inget Tokyo men istället en båtresa till https://sv.wikipedia.org/wiki/Busan
MVH
Hans
Sista budet inget Tokyo men istället en båtresa till https://sv.wikipedia.org/wiki/Busan
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Vi hade en japansk utbytesstudent. Hon var helt insnöad på Nordic Light - måleri av framför allt Carl Larsson, Anders Zorn och Bruno Liljefors och design av Stig Lindberg. Hon kanske inte är representativ för alla japaner, men jag har hört att de är ganska populära där borta.Hans skrev: ↑2 februari 2026, 18:28Vi har någon sorts halvmaraton med Bondfilmer.
MVH
Hans
På Hokkaido har de en Sweden Hills.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sweden_Hills
Vissa i Japan är också något nischade på svenska produkter, vilka inte alls behöver vara nyproducerade.
Ty känner jag till att det åtminstone fanns en dam som brukade åka till Sverige för att köpa virkade underlägg, smådukar och annat. Hon hade en lista på handlare i Sverige som hade sådant, delvis för att det fanns viss sådan handel.
Sen såldes det i Japan till de som tyckte att det var fina och ibland praktiska saker. Det skulle inte förvåna mig om hon också köpte annat, som svenskt glas och porslin, förmodligen bruksvaror då.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sweden_Hills
Vissa i Japan är också något nischade på svenska produkter, vilka inte alls behöver vara nyproducerade.
Ty känner jag till att det åtminstone fanns en dam som brukade åka till Sverige för att köpa virkade underlägg, smådukar och annat. Hon hade en lista på handlare i Sverige som hade sådant, delvis för att det fanns viss sådan handel.
Sen såldes det i Japan till de som tyckte att det var fina och ibland praktiska saker. Det skulle inte förvåna mig om hon också köpte annat, som svenskt glas och porslin, förmodligen bruksvaror då.