Filippinerna

Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Filippinerna

Inlägg av a81 » 19 januari 2026, 00:44

Hur är levnadsstandarden? Jag tänker inte så mycket på det rent ekonomiska utan mer på bostäder, ledighet, etc. Jag vet nästan ingenting om Filippinerna men mina fördomar säger trångboddhet, långa arbetsdagar, dåligt med ledighet, etc.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 19 januari 2026, 07:43

Levnadsstandarden varierar förstås. Det finns superrika och en liten men växande medelklass som bor bra och rymligt, men flertalet bor enkelt och trångt. Genomsnittet är 4.1 personer per hushåll men minst en tredjedel bor i hushåll med fler än sex personer. Det är vanligt med generationsboende eftersom bostadsbristen är stor (enligt uppgift saknas just nu 6.5-8 miljoner enheter men eftersom befolkningsökningen är snabb så växer förstås bostadsbristen hela tiden; har sett uppskattade siffror på 22 miljoner enheter år 2040 om inget drastiskt görs). Cirka 4 miljoner familjer bor i så kallade informella bosättningar, det vill säga slum.

Enligt lag är maximal arbetsdag åtta timmar per dag sex dagar i veckan. De flesta är lediga på söndagar och de som arbetar då har rätt till ledighet en annan dag. Därutöver är det tolv nationella helgdagar och några lokala (om de infaller på en söndag flyttas ledigheten till följande måndag; det fick jag erfara när jag hade ett bankärende den 2 maj men banken var stängd eftersom 1 maj var på söndagen). Lagen föreskriver också fem betalda semesterdagar men en del företag erbjuder frivilligt 10-15 dagar extra. MEN ...

... eftersom en stor del av de arbetande är timanställda (vanligt bland annat i byggbranschen) eller lever på provision så är det många som inte får betald när de är lediga. Då får de jobba långa dagar sju dagar i veckan eller försöka spara pengar till ledighet.

Den som är sjuk får använda de fem ledighetsdagarna.

En inte obetydligt del av befolkningen jobbar inte alls utan blir försörjd av familjemedlemmar som arbetar utomlands. Cirka 10% av befolkningen bor och jobbar utomlands, de flesta i Mellanöstern, Nordamerika och rika grannländer (Hong Kong, Singapore, Malaysia, Taiwan, Sydkorea och Japan). Är de smarta använder de pengarna till collegeutbildning för yngre syskon.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 19 januari 2026, 13:22

Verkar vara många utvecklingsländer som liksom "stannar" vid något slags svensk 1920-talsstandard. Undrar varför det är så svårt att avskaffa lördagsarbete, införa någorlunda rejäl semester, etc.? Jag läste någonstans för längesedan att lediga lördagar ledde till flera års ökad medellivslängd i Sverige, så det är ju en win-win situation på många sätt.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 20 januari 2026, 10:22

Bild
Tthe Philippine flag was designed by General Emilio Aguinaldo and was sewn by three women in Hong Kong including Marcela Agoncillo, her daughter Lorenza, as well as Delfina Herbosa de Natividad.
Flaggan skapades 1897 under det spansk-amerikanska kriget av general Emilio Aguinaldo, som då befann sig i exil i Hongkong. Den var tänkt att användas av det självständiga Filippinerna, en självständighet som USA beviljade först 1946. Flaggan användes i fält första gången vid Alapan den 28 maj 1898, då filippinska rebeller under general Aguinaldo besegrade en spansk armé. Idag är 28 maj Filippinernas flaggdag.

Filippinernas flagga är unik genom att den kan föras upp och ned med det röda fältet överst som ett sätt att visa att landet befinner sig i krig.
Bild

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 20 januari 2026, 15:14

I Filippinerna tar man nationella symboler som flaggan och nationalsången på mycket stort allvar.

Skändning av flaggan och olagligt användning (som duk,kläder, reklam m.m.) straffas med 5000 till 20 000 pesos i böter och/eller fängelse i upp till ett år.

Samma straffskala gäller att inte stanna när nationalsången spelas offentligt och inte stå upp och vända ansiktet mot flaggan när den spelas i olika sammanhang.

Den spelas t.ex.alltid innan filmen börjar på bio och det finns flera fall där personer gripits av polisen och senare dömts för att de inte stått upp.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 januari 2026, 11:35

Intressant då jag bara vet om en annan flagga som kan användas uppochner: https://www.americanflags.com/blog/post ... v3Dq5djRl5

Fast för många flaggor spelar det väl ingen roll.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 23 januari 2026, 08:32

När det gäller politik så har Filippinerna kopierat det amerikanska systemet med president, vice president, senat och kongress, guvernörer och borgmästare. Två egenheter är dels att presidenten och vicepresidenten väljs separat - vilket ofta innebär att de är politiska motståndare; senast var de runnings mates i valet men blev ovänner och fiender efteråt - och dels att några av platserna i kongressen är reserverade för representanter för mindre politiska partier medan övriga platser avgörs genom personval i distrikt precis som i USA.

Det finns politiska partier men de har inte samma stora betydelse som i t.ex. USA och kandidaternas lojalitet till dem är ofta svagt och skiftande från val till val. Ofta byter de parti eller startar eget. Personliga allianser och släktskap är viktigare.

Man kan säga att Filippinerna - från kommunnivå och uppåt - ofta styrs av politiska dynastier. Det är rika familjer som dominerar politiken årtionde efter årtionde. Ofta köper de helt enkelt rösterna. Det finns städer där medlemmar av samma familj styrt ända sedan landet blev självständigt på 1940-talet. Det finns undantag med Manila som det främsta exemplet. Där har "outsiders" vunnit borgmästarvalet emellanåt och det är en "outsider" som är borgmästare just nu.

På riksnivå turas dynastierna om att styra. Sedan 2001, då den folkkäre actionskådisen Joseph Estrada tvingades bort på grund av korruptionsanklagelser (som om efterträdaren var mindre korrupt) och ersattes av vicepresidenten Gloria Macapagal Arroyo, har det suttit en medlem av någon av de politiska dynastierna i presidentpalatset - Macapagal, Aquino, Duterte, Marcos. I nästa val väljs antagligen en Duterte igen. "Outsiders" gör sig icke besvär, i värsta fall blir de mördade (politiska mord är vanligare på lokalnivå, det sker åtminstone under valår). Presidenterna väljs på sex år och kan inte väljas om.

Filippinerna är ett kändisfixerat land och det kryllar av kändisar i politiken. Skådisar, TV-profiler och idrottare är borgmästare och guvernörer och sitter i kongressen och senaten. Boxaren Manny Pacquiao var t.ex. kongressman 2010-2016 och senator 2016-2022 och gjorde ett misslyckat försök att bli vald till president 2022.

Jag behöver väl knappast nämna att i stort sett alla politker är korrupta. Det finns undantag men de är få.

Inspirerade av de enorma prostesterna i Indonesien i höstas har det också arrangerats protester mot korruptionen i Filippinerna.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 januari 2026, 09:45

Jag höll på att säga vilken skojig tråd. Men det är ju inte föregående inlägg. Men otroligt intressant. Tack igen.

Till brallissidan, så minst en finska har fallit för en filipin och minst en filippinska har fallit för en europé. (Jag känner till flera fall.) Hur vanligt är det? Och hur ses gringos (kaukasier eller vad det nu heter), neg... svarta, ...ehrmm, färgade, övriga från olika delar av Asien m.m.?

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 23 januari 2026, 12:24

Det är ovanligt att utländska kvinnor faller för filippinska män. Det händer väl, men som sagt ovanligt. Jag känner faktiskt en filippinsk man som kom till Sverige med en båt på 70-talet och blev kvar (för min släkting åkte åt andra hållet och blev kvar där). Han gifte sig med en svensk kvinna och bildade familj. De är skilda sedan många år, men det visar att det händer. En gång åkte jag i samma buss som en amerikansk kvinna med filippinsk flickvän; om det var tänkt att vara något tillfälligt eller permanent vet jag inte. De dog i en hotellbrand kort därefter.

Det finns ca 15000 filippiner i Sverige och uppskattningsvis 90% av dem är kvinnor så det är ganska lätt att lista ut varför de kommit hit. Antalet män de senaste decennierna har ökat, inte minst genom anhöriginvandring. En del kvinnor som skilt sig från sina svenska män och har också tagit hit filippinska killar.

Man kan väl säga att det finns en hierarki eller statusordning bland utlänningar hos filippinska kvinnor. Högst slår kaukasiska män, därefter skulle jag nog säga japaner och koreaner (koreaner håller på att "ta över" vissa delar av Manila och större städer; de syns överallt, så var det inte när jag kom dit). Det är väldigt populärt med K-pop och koreanska dramaserier i Filippinerna. Svarta från västerländska länder - som USA och Australien - står förstås i högre kurs än afrikaner, men det finns en skepsis bland filippinskorna eftersom de hört att svarta har stor utrustning och de själva i regel är ganska små. Längst står araber skulle jag säga, de har generellt ett dåligt rykte. Kanske har folk hört skräckhistorier från utlandsarbetare. Det sägs också att de luktar illa. Det är möjligt att de är populärare i landets muslimska delar, där har jag aldrig varit. Under mina första veckor i Filippinerna fanns det en man som folk kallade "Bin laden" (det här var när Al Quiada var på tapeten och jag måste nog medge att det fanns en viss likhet men han var uppenbart yngre). Han verkar ha tröttna på det där till slut och började svara "I'äm not Bin laden, I'm Bin laden's son".

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 23 januari 2026, 12:43

Som tillägg till förra inlägget kan jag nämna att Katolska kyrkan egentligen förbjuder äktenskap mellan katoliker och främmande religionsutövare (tror inte "hedning" räknas in bland dessa såvida inte blot utförs). Det förekommer ändå, men kanske inte så ofta med muslimer men väl med andra religioner. USA:s vice president JD Vance är t.ex.gift med en hindu och det är bl.a. vanligt bland vietnameser att katolska kvinnor gifter sig med buddhistiska män.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 januari 2026, 07:46

Filippinerna är, så vitt jag vet, det enda land där bananketchup tillverkas. Den har sitt ursprung i den japanska ockupationen under kriget då det var brist på tomater och det inte gick att importerar tomatketchup.

Den filippinska kemisten Maria Orosa utvecklade ett recept på ketchup-liknande sås baserad på bananer: Mosade bananer + socker + vinäger + kryddor + röd färg (ofta från annatto) för att det skulle se ut som "riktig" ketchup. Filippinerna är en stor producent av bananer och är idag en av de allra största exportländerna.

Den började tillverkas kommersiellt 1942.

Efter kriget fortsatte tillverkningen eftersom befolkningen fått smak för det. Den är sötare och lite mildare än tomatketchup. Filippiner älskar det som är sött och de sötar mycket som vi äter som det är.
Bilagor
bananketchup.jpg

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 26 januari 2026, 08:41

Jag vet åtminstone två svenska kvinnor på jobbet som är gifta med Filippinare men de är adoptivbarn så det kanske inte gills?

Påtal om mat: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/le ... nska-i-sig

Farsan som var med i US Navy i skarven 50-60-talet har berättat en del om Filipinerna. Han var en sån där som "Went native" och har tagit mycket foton av landsbygden etc. (även många bilder från Japan) Mycket historier har man hört, vet ej om allt är sant.
Nån gång måste jag be honom rota fram de där fotona.(Han fyller 90 nästa vecka så man kanske måste slå slag i saken.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 januari 2026, 09:52

Kan vi få en definition på blot?

Återigen stort tack för detaljer vi inte visste vi ville veta.

Och Sonderling, forska, nu. Jag förlorade min mor när hon var 44 och far min när han var 57. Jag har en rejäl bunt obesvarade frågor.

MVH

Hedningen Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 januari 2026, 08:20

Låt oss prata mer om mat ...

Den stora stapelvaran är, precis som i många andra asiatiska länder, ris. Ris är så viktigt att det finns en uppsjö olika ord på tagalog relaterat till ris. Här är ett urval:

Palay – ris på plantan/ris med skal
Bigas – (vanligt) ris, det vill säga avskalat ris som är klart att tillaga
Sinaing – ris som just håller på att kokas/nykokt ris
Kanin – kokt ris, det ris man äter till maten
Bahaw – överblivet kokt ris
Tutong – det brända riset i botten av grytan/kastrullen/riskokaren (det absolut godaste, min anm. - prova!)
Malagkit – klibbigt/sött ris, används ofta till efterrätter
Sinangag – stekt ris, ofta till frukost
Lugaw – risgröt
Pinipig – rostade/platta omogna risgryn
Buhaghag – löst ris (tänk Uncle Bens)
Binlid – trasiga/små risgryn
Galapong – risdeg/rismjöl (från malet ris)
Kakanin – samlingsnamn för risbaserade kakor/efterrätter

Trots att nästan hela landet är som gjort för risodling tvingas man importera ris.

Till riset äter man det man har, ibland bara ris, ibland ris med nudlar, men ofta med fisk, kyckling eller griskött. Det mesta av nötköttet importeras från Nya Zeeland och Australien och är därför för dyrt för vanligt folk.

Man skulle kunna tro att det filippinska köket i likhet med t.ex. det thailändska är kryddstarkt, men så är inte fallet. Det använder curry och chili till vissa maträtter, men annars är det mest sojasås och vinäger som gäller. Det används till "nationalrätten" adobong manok (som nämns i sonderlings länk).

Min fru är uppvuxen i en fiskarfamilj så jag har fått prova många olika fiskrätter. En gång provade jag delfin, smakade som tonfisk. Hennes favoritdel av fisken är huvudet och ögonen, jag klagar inte för jag är själv inte så förtjust i det.

fisk.jpeg
fisk.jpeg (20.67 KiB) Visad 264 gånger

Det där med fiskhuvudena berättar förstås att alla delar av djuren används. Fötter och ben, inälvor (många delikatesser är gjorda på lever, lungor och hjärta - kycklinghjärta köpte jag för övrigt på ICA häromdagen, så tydligen finns det svenskar som äter det också, men när jag frågade om lungor så stirrade biträdet bara på mig) och ja, även hjärnan. Det finns en delikatess som görs på grishjärna som foodies från hela världen reser till Filippinerna för att äta.

Vi riktigt stora fester bjuds det på helstekt gris. Stekt är egentligen fel att säga, skinnet blir välstekta och knaprigt me själva köttet är mer långkokt än stekt. Annars är spaghetti den vanliga festmaten - på födelsedagar, jul, nyår och andra firningstillfällen kokas det spaghetti med söt pastasås till.

lechon .jpeg
lechon .jpeg (98.33 KiB) Visad 264 gånger

Något som jag inte har provat och antagligen aldrig kommer att prova är balut. Det är ett 16 eller 18 dagar gammalt ankfoster i ett ägg - med ben, vingar och näbb.

Det finns snabbmatskedjor. McDonalds förstås, KFC naturligtvis (de älskar kyckling), men störst är den lokalägda Jollibee som serverar hamburgare, friterad kyckling, korv och annat. Jollibee är så populärt att de expanderat utomlands i länder där det bor många filippiner (bl.a. Hong Kong, Mellanöstern, USA, Kanada, Storbritannien). Du kan förstås få ris istället för strips om du vill.

london.jpeg
london.jpeg (32.91 KiB) Visad 264 gånger
(Jollibee i London)

Filippinerna är ett att få länder där snabbmatskedjan Kenny Rogers Roasters fortfarande är verksam.

Kenny_Rogers_Roasters.jpeg
Kenny_Rogers_Roasters.jpeg (65.26 KiB) Visad 264 gånger

Det finns en handfull enstjärniga Michelinrestauranger i Filippinerna för den som inte nöjer sig med vanlig mat.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 januari 2026, 10:16

Hans skrev:
26 januari 2026, 09:52
Kan vi få en definition på blot?

Hedningen Hans
Offer till gudarna för att vinna deras välvilja.

Skriv svar