Filmtråden

Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Filmtråden

Inlägg av sveahk » 15 december 2025, 15:27

För ett par månader sedan, skrev tidningen "The Guardian" en mängd kloka ord om filmer och serier och dagens streaming-utbud. Och att det som Netflix et al bjuder på...alla mer och mer liknar varandra. Och att vi kan tacka algoritmer för det.

Artikeln är lååååååååång - https://www.theguardian.com/media/2025/ ... -our-films
...så för den som inte orkar läsa allt - här ett par, som jag tycker, viktiga satser:

"The “algorithm movie”, the kind of generic product that clogs up streaming platforms and seems designed to appeal to the broadest audience possible.

Like most Silicon Valley outfits, Netflix likes to move fast. Within five seconds, to be precise – this, according to the pitch workshop document they hand out to potential collaborators, is the length of time within which the “audience subconsciously decides whether they will watch your show”.

But many major hits, such as The Queen’s Gambit and Squid Game, were a complete surprise. William Goldman’s famous maxim about Hollywood – “Nobody knows anything” – still holds.

But “consumers don’t want to have to work hard to find what to watch,” said Smallwood( Netflix). “They just want the right thing served up to them.”

But the algorithm movie as we know it is about to be super-charged by the next generation of automation: AI. The technology, by its nature, plunders the creativity of the past.
"

Som cineast är mitt slutfacit - tråkiga utsikter...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 december 2025, 17:39

Instämmer. Mer än en film/serie, inte bara från Netflix, är kusligt förutsägbara.

Tvingades se någon julfilm (från USA, har redan förträngt titeln, och vilka som låg bakom) igår och efter en kvart visste jag hur det skulle landa. En son kommer med sin flickvän till föräldrahemmet och brodern tittar på henne lite för länge. Sedan kommer flickväns syster in i det hela och den första brodern tittar lite för länge på henne. Klart. Men man drog ut på det hela i typ två timmar till.

Men vi skall inte ge upp hoppet, ibland bryter de mönstret och får till något sevärt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 9 januari 2026, 12:21

Hittade ett par gamla DVD på ett Brocki (Loppmarknad). Däribland den första "Alien", Ridley Scott-filmen från 1979. Som jag såg då - enda gången, tills nu. Kom ihåg att jag gillade filmen, men inte Sigourney Weaver - fortfarande en skådespelerska som jag undviker om det går.

Men, märkligt hur bra den filmen har åldrats! Fortfarande stor kvalitet, skådespelarna (faktiskt också Weaver!), rymdskeppet, och naturligtvis H.R. Gigers Alienmonster! Samtidigt med filmen kom en "Bilderbok" ut...
IMG_1184.jpeg

Ja, Giger, träffade honom faktiskt en gång. Hans vän Urs Tremp öppnade en liten kulturrestaurang i St Gallen här i Klockrike på 90-talet. Fallfärdigt hus från senare medeltiden. Kallade krogen "HAUS ZUR LETZTEN LATERN". Namnet taget från Gustav Meyrinks bok med samma namn - han som skapade "Golem" i Prag - kanske bekant, om inte boken, så stumfilmen från 1920...

Giger prydde väggarna i restaurangens enda rum med sina bilder, mindre Aliens, mer erotiska fantasier. Fantastiskt bra! Tyckte inte alla, ett par damer blev upprörda och polisanmälde ägaren Tremp, för "grovt moraliskt förfall"! Fallet gick ända till Strasbourg...

Giger och Tremp tyckte det var skoj, bjöd i det sammanhanget på en runda...och fyllde sig själva som ofta med diverse bedövande drycker...och piller - för Giger gällde framför allt absinth. Kommer ihåg kvällen, om än i ett töcken...bar ut Tremp till den väntande taxin...

Anyway, med väldigt ojämna mellanrum, publicerades en liten litterär "tidskrift" och meny, där Giger bjöd på framsidan.
IMG_1185 2.jpeg

Som sagt, den första "Alien" är fortfarande mycket bra, den enda jag sett...

Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 9 januari 2026, 12:50

Ja första "Alien" filmen håller än. Jag har börjat kolla film bakåt i tiden.

Har precis pinat mig igenom sista säsongen av "Stranger Things" höll på att gå åt på alla långa prat scener.

När det gäller film kanaler så saknar jag en som har all världens filmer. Från alla tider. Ibland läser man en bok om säg VK2 och det talas om nån film, ja den kanske man ville se? Ja mer kanske av ett historiskt intresse. Men inte finns den nånstans?
Som den idén jag hade om en bok (digital) och om det står att de lyssnar på Sarah Leander så trycker man där och får höra Leander. Eller de var och såg Osynlige mannen på biografen så kan man trycka där och se Osynlige mannen?

Kommer inte ihåg nu men det var nån film vi kollade på där jag gick mot slutet. Var ska du sa frun? Ja vet redan vad som ska hända sa jag och redogjorde för slutet. Jag går och lägger mig. Senare kom hon och sa att det slutade precis som jag sa.
Vi brukar kalla det: "Dasset sprängs!"

Efter ett avsnitt av morden i midsommer där en karaktär ska in på ett utedass. Dasset sprängs säger jag lakoniskt. Fast jag blev minst lika förvånad själv när det gjorde just det.

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 14 januari 2026, 16:27

sveahk skrev:
13 december 2025, 16:18

Såg Ivan-filmen i går...igen. Imponerar fortfarande. Skulle egentligen ha blivit en trilogi, men Stalin tyckte bara om den första delen, Ivan 2 fick inte visas, Stalin såg för mycket ledarkritik i den delen. Först 1958 kom den ut i sovjetiska biografer. Ivan 3 blev aldrig visad, är till stor del försvunnen, förstörd...

Hans K
Man börjar bli gammal. Glömde bort att jag hade den här "Avant-Scene", en fransk filmtidskrift från 1965.
IMG_1221.jpeg

Där de utförligt skriver om Eisensteins Ivan-filmer. Och - att Del 3 aldrig filmades, regissören hann dö innan filmen sattes in i filmkameran. Men - som med de flesta av de få filmer han gjorde, så även här, tecknade Eisenstein de viktigaste scenerna.

Del 3 skulle sluta med att Tsar Ivan vann det livländska kriget - vilket i verkligheten inte skedde, som vi vet - och där står han nu som segrare äntligen vid det Baltiska havet, och betraktar framtiden genom vågorna som slår mot det ryska imperiets strand!
IMG_1222.jpeg

För övrigt - det var väl först Tsar Peter I förunnat att blicka ut över och doppa stortån i Östersjön - efter freden vid Nystad 1721.

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 24 januari 2026, 15:49

Stumfilmen kommer tillbaka, kulturen gör även här en kullerbytta bakåt!

Fascinerande!

Januari månad, stor stumfilmfestival i Zürich, biografen: "Filmpodium" - bekanta och obekanta filmer visas på riktig bioduk...och, extra skojigt, alltid live musik från piano, orgel eller full orkester. Improviserat eller nykomponerat.

Filmer från tjugo-talet och tidigare. Då - man experimenterade, de rörliga bilderna lärde sig att gå, nej, de sprang, på ett par år nya bildlösningar. Nästan ständigt svart-vitt och alla nyanser däremellan, skuggor, snitt, full koncentration på bilden, på människan, och...ordlöst tal!

Biosalongen, där mitt i Klockrikes miljonstad, 300 platser, nästan jämnt fullsatt! Som i - Fritz Langs "Metropolis" från 1927 med live musik, Rotterdam Kinematic Ensemble och Batida Ensemble.

Eller den svenska dokumentärfilmen - "Med ackja och ren i Inka Läntas vinterland", som IMDb ger höga 7,3 poäng, och kommenterar: "The course of events revolves around the young Sámi girl Inka Länta in her environment. The the arrival of Laestadian pastor August Lundberg stirs up emotions when his moral preaching goes to far." 1926!

Och efteråt ett glas champagne i foajen...

Festligt värre!

IMG_1268.jpeg

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 januari 2026, 04:09

Det finns en rad filmer som kan ses i sin helhet på YouTube, brukar ni titta på dem???
Själv har jag fått upp en del westernfilmer i mitt flöde på kanalen och de flesta från 1950/1960-talen.

Stefan

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 25 januari 2026, 11:45

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 25 januari 2026, 12:25

"Fantomas", 1913, den första av fem(?) filmer - måste väl ha varit en av de första filmade crime-serierna, med "cliffhanger"! Tack för den 53an!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 januari 2026, 15:15

Igår blev jag beordrad av hustrun att gå på bio.

Hade inte den minsta aning om vad vi skulle se men det var:

Kanske inte hade stått överst på min hinklista. Men vart i alla fall överraskad.

För lite våld och sex (inte samtidigt) var som vanligt min kommentar. Men när man sätter sig ner och inte har den minsta aning om vad som väntar är alltid intressant.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 3 februari 2026, 14:22

Ytterligare en "familjefilm" - tre perspektiv på far, mor och syster/bror. Jim Jarmusch har gjort det igen - utan stora åthävor visar han tre familjer som lever som många i det riktiga livet: man pratar med varandra men säger ingenting. Storslagna skådespelare, storslagen film...
IMG_1285 3.jpeg

...tycker Hans K

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 17 februari 2026, 17:27

Stefan Lundgren skrev:
25 januari 2026, 04:09
Det finns en rad filmer som kan ses i sin helhet på YouTube, brukar ni titta på dem???
Själv har jag fått upp en del westernfilmer i mitt flöde på kanalen och de flesta från 1950/1960-talen.

Stefan
Ja, har tittat på några filmer på YouTube. Häromdagen tittade jag på Macken-filmen från 1990 och tidigare har det bl.a. blivit The Cardinal från 1964 och The Gambler I och II (västernfilmer från 80-talet med Kenny Rogers). Har sparat The Sun Also Rises till ett senare tillfälle. I år är det 100 år sedan Hemingways roman som filmen baseras på gavs ut.

Förutom alla filippinska filmer som jag mer eller mindre frivilligt fått titta på. De stora filmbolagen där lägger regelbundet ut alla sina gamla filmer.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 17 februari 2026, 19:51

Patrik Öbrink skrev:
17 februari 2026, 17:27
...
Förutom alla filippinska filmer som jag mer eller mindre frivilligt fått titta på.
...
Jag har samma erfarenhet med polska filmer, fast några var bra.

Tack för dagens skratt.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 18 februari 2026, 09:35

Hans skrev:
17 februari 2026, 19:51
Patrik Öbrink skrev:
17 februari 2026, 17:27
...
Förutom alla filippinska filmer som jag mer eller mindre frivilligt fått titta på.
...
Jag har samma erfarenhet med polska filmer, fast några var bra.

Tack för dagens skratt.

MVH

Hans
Vilken sorts filmer görs i Polen? Jag tänker långdragna, dystra draman, men det är nog bara en fördom.

I Filippinerna görs i huvudsak tre typer av filmer: Romantiska komedier, actionfilmer och skräckfilmer. Alla med överspelande skådisar som länderna i hela Ostasien är fulla av och med en dialog som inte är trovärdig för fem öre; så pratar inte människor. Speciellt irriterande är actionfilmerna där alla skriker när det skjuter; det tror jag inte riktiga gangsters gör. I de romantiska komedierna är det obligatoriskt med minst en bög och ofta någon transsexuell också.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 februari 2026, 11:04

Det finns uppemot 40 miljoner polacker så publikunderlaget är där. Jag har sett bra action, bra historiska inklusive krigiska och kanske inte lika bra romantiska komedier (vare sig romantiska eller komedier). Men oberoende av nationalitet är romantiska komedier inte riktigt min grej.

MVH

Hans

Skriv svar