England utom London (inklusive andra delar)
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
England utom London (inklusive andra delar)
Jag antar att det är ganska så hög siffra på som besöker London utan att åka utanför den brittiska huvudstaden. Själv har jag varit i några platser längs med sydkusten samt även Exeter och i Wales om man bortser London.
Ett exempel är Torbay som är det gemensamma ortnamnet för städerna Torquay, Paignton och Brixham. Där det sistnämnda orten är den typiska historiska staden bland tre och är också fiskehamnen numera. Alla tre var från början fiske-orter innan Paignton och Torquay utvecklades till att bli bad- och turistorter.
I utkanten av Torquay ligger den ålderdomliga byn Cockington med halm på taken på husen m fl sevärdheter.
Ett annat exempel är Liverpool som var en by under medeltiden med fokus på fiske.
Det får räcka som början!!!
Stefan
Ett exempel är Torbay som är det gemensamma ortnamnet för städerna Torquay, Paignton och Brixham. Där det sistnämnda orten är den typiska historiska staden bland tre och är också fiskehamnen numera. Alla tre var från början fiske-orter innan Paignton och Torquay utvecklades till att bli bad- och turistorter.
I utkanten av Torquay ligger den ålderdomliga byn Cockington med halm på taken på husen m fl sevärdheter.
Ett annat exempel är Liverpool som var en by under medeltiden med fokus på fiske.
Det får räcka som början!!!
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Re: England utom London (inklusive andra delar)
Jag har varit en hel del i England utanför London. Älskar den engelska landsbygden, det är något alldeles speciellt. London tycker jag är överskattat.
Hade en kompis som studerade vid Keele University i Newcastle-under-Lyme nära Stoke-on-Trent. Var på besök där en vecka mitt i vintern. Kallt och eländigt och inte mycket att göra, men åt i alla fall fish'n chips och åkte tåg till Haydock Park, en galoppbana utanför Manchester.
En sommarvecka för många år sedan campade jag i England. Besökte Newmarket (centrum för den den brittiska galoppsporten där det är hästar överallt, även på gatorna), IWM Duxford, Oxford (Inspector Morse Tour), Stonehenge, Salisbury (framför allt det vackra katedralen), Bovington Tank Museum, Hastings med Battlefield, Canterbury och några andra sevärda platser. Blev frukost på en äkta engelsk pub där gubbarna satt och ondgjorde sig över det usla engelska fotbollslandslaget.
Har också kört bil från London till Ballatter i Skottland och då blev det förstås en del stopp, bl.a. vid Hadrianus mur.
Hade en kompis som studerade vid Keele University i Newcastle-under-Lyme nära Stoke-on-Trent. Var på besök där en vecka mitt i vintern. Kallt och eländigt och inte mycket att göra, men åt i alla fall fish'n chips och åkte tåg till Haydock Park, en galoppbana utanför Manchester.
En sommarvecka för många år sedan campade jag i England. Besökte Newmarket (centrum för den den brittiska galoppsporten där det är hästar överallt, även på gatorna), IWM Duxford, Oxford (Inspector Morse Tour), Stonehenge, Salisbury (framför allt det vackra katedralen), Bovington Tank Museum, Hastings med Battlefield, Canterbury och några andra sevärda platser. Blev frukost på en äkta engelsk pub där gubbarna satt och ondgjorde sig över det usla engelska fotbollslandslaget.
Har också kört bil från London till Ballatter i Skottland och då blev det förstås en del stopp, bl.a. vid Hadrianus mur.
Duxford. Nu blir jag avundsjuk. Är på min hinklista. Har sett Hendon. Var i Bovington för ett par år sedan. Hustruns syster med man bor mitt ute i ingenting inte alltför långt ifrån Canterbury. Hon körde oss till Bovington, tog en stund. Jag gillar inte att köra på fel sida vägen. Jersey för många år sedan är undantaget. Whitstable var också trevligt, en ypperlig fiskrestaurang med utsikt över ostronodlingarna deras, ostronen var färska. Jag har lärt mig av mina grekiska polare så när vi var nästan klara ursäktade jag mig för att tvätta händerna (lögn) utan betalde i smyg. Är det en synd tro?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Jag tycker det är lite roligt med varningsskyltarna på svenska ("Håll till vänster" eller liknande, har glömt exakt vad det står) som finns på en del motorvägar i England.
-
Femtiotrean
- Medlem
Egentligen inte i England, men:

-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Påminner om skyltarna i Wales!!!
Jag var där med den nedlagda Industribaneföreningen i juni 2018 och åkte på ett par järnvägar med historisk-industriell inriktning bl a på denna välkända museijärnväg;
https://www.festrail.co.uk/
Vi gjorde bl a ett besök på deras järnvägsverkstad Boston Lodge som vanligtvis inte är öppen för besökare.
Jag kanske har skrivit tidigare att de engelsmän och walesare som har sin hemvist utanför Londonområdet tycker att den brittiska huvudstaden är för stor liksom även Birmingham och Manchester samt Glasgow när det gäller skottarna.
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Apropå museijärnväg, när jag på min campingsresa besökte Corfe Castle såg jag ånglok på Swanage Railway. Var lite pittoreskt och engelsk över det.
https://www.swanagerailway.co.uk
Verkar vara populärt med Heritage Railways i Storbritannien.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_B ... e_railways
https://www.swanagerailway.co.uk
Verkar vara populärt med Heritage Railways i Storbritannien.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_B ... e_railways
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det finns en del järnvägar att besöka på de brittiska öarna och en av dem är Volks elektriska järnväg i Brighton som jag dock aldrig hade en tanke på att besöka när jag besökte staden i mitten av 1990-talet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volk%27s_Electric_Railway
Jag har tidigare tagit upp Statfold Railway Barn utanför Tamworth som är den närmaste större tätorten (i själva verket ligger den mellan Birmingham och Nottingham). Den är privatägd eftersom ägarens största affär är att odla jordgubbar för livsmedelsindustrin och man måste har en inbjudan. Själv var jag på en sådan sammankomst i juni 2018.
viewtopic.php?f=39&t=47790&p=791004&hilit
I Torquay kan man även besöka Barracombe Model Village.
Stefan
https://en.wikipedia.org/wiki/Volk%27s_Electric_Railway
Jag har tidigare tagit upp Statfold Railway Barn utanför Tamworth som är den närmaste större tätorten (i själva verket ligger den mellan Birmingham och Nottingham). Den är privatägd eftersom ägarens största affär är att odla jordgubbar för livsmedelsindustrin och man måste har en inbjudan. Själv var jag på en sådan sammankomst i juni 2018.
viewtopic.php?f=39&t=47790&p=791004&hilit
I Torquay kan man även besöka Barracombe Model Village.
Stefan
Området runt Tamworth var "centrum" för Mercia, och Tamworth självt blev mer eller mindre huvudstad i Mercia under 700-talet. Till en början hade platsen förmodligen mest varit ett militärläger för personer som styrdes av anglosaxiska kungar.
Mercias kungar utfärdade ett antal brev därifrån, och det präglades mynt under lång tid.
Strax nordväst ligger biskopssätet Lichfield, som blev ett ärkebiskopssäte under Offa år 787. Det är fortfarande ett stift och där finns en katedral.
I Repton i nordöst finns en krypta där merciska kungar har begravts.
Den fantastiska Staffordshireskatten finns att se på museum i Birmingham.
Slänger in några bilder.
Kryptan i Repton, eller en del av den.
Vet inte om det är tillåtet att koppa bilden, men den gick att ladda ned. Den kommer härifrån.
https://www.nationalchurchestrust.org/c ... tan-repton
Man kunde segla eller ro från the Wash till Repton och Lichfield, och vikingarnas Mycel hæþen here (den stora hednahären) hade under 870-talet en bas vid kyrkan, där de stannade i flera år.
Ett antal vikingar fick ordentliga begravningar där, men vid utgrävningar har man också hittat en hög med över 250 döingar. De låg nedsänkta i vad man tror var ett mausoleum för en kung i området. Vissa tror att det kan ha varit en underkung, det fanns ju ett antal kungar som styrde "lydriken" eller vad man skall kalla dem. Vikingarna jämnade byggnaden med marken, och skapade en massgrav.
Här är katedralen i Lichfield.
Säkert värd ett besök, för de som gillar sådant. Annars finns det i Staffordshire inte kyrkor som tydligt är urgamla. De har alla byggts om från högmedeltiden och framåt, och varken Reptons eller katedralen ser uråldriga ut.
Staffordshireskatten: lägger in länken. Den som fann den, och landägaren, fick dela på 40 miljoner kronor: helt otroligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Staffordshire_Hoard
Mercias kungar utfärdade ett antal brev därifrån, och det präglades mynt under lång tid.
Strax nordväst ligger biskopssätet Lichfield, som blev ett ärkebiskopssäte under Offa år 787. Det är fortfarande ett stift och där finns en katedral.
I Repton i nordöst finns en krypta där merciska kungar har begravts.
Den fantastiska Staffordshireskatten finns att se på museum i Birmingham.
Slänger in några bilder.
Kryptan i Repton, eller en del av den.
Vet inte om det är tillåtet att koppa bilden, men den gick att ladda ned. Den kommer härifrån.
https://www.nationalchurchestrust.org/c ... tan-repton
Man kunde segla eller ro från the Wash till Repton och Lichfield, och vikingarnas Mycel hæþen here (den stora hednahären) hade under 870-talet en bas vid kyrkan, där de stannade i flera år.
Ett antal vikingar fick ordentliga begravningar där, men vid utgrävningar har man också hittat en hög med över 250 döingar. De låg nedsänkta i vad man tror var ett mausoleum för en kung i området. Vissa tror att det kan ha varit en underkung, det fanns ju ett antal kungar som styrde "lydriken" eller vad man skall kalla dem. Vikingarna jämnade byggnaden med marken, och skapade en massgrav.
Här är katedralen i Lichfield.
Säkert värd ett besök, för de som gillar sådant. Annars finns det i Staffordshire inte kyrkor som tydligt är urgamla. De har alla byggts om från högmedeltiden och framåt, och varken Reptons eller katedralen ser uråldriga ut.
Staffordshireskatten: lägger in länken. Den som fann den, och landägaren, fick dela på 40 miljoner kronor: helt otroligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Staffordshire_Hoard
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 22 gånger.
Har varit några ggr till Portsmouth, där finns det mycke att se.
"His Majesty's Naval Base, Portsmouth (HMNB Portsmouth) är en militär anläggning med örlogshamn och örlogsvarv för Storbritanniens marin och flotta i Portsmouth på Englands sydkust vid Engelska kanalen.
Marinbasen rymmer också National Museum of the Royal Navy och Portsmouth Historic Dockyard; som har en samling historiska krigsfartyg, inklusive Mary Rose, Lord Nelsons flaggskepp, HMS Victory (världens äldsta örlogsfartyg som fortfarande är i tjänst), och HMS Warrior, Royal Navys första pansarskepp."
Tvärs över bukten ligger Gosport.
Flera museer med försvarsanknytning har öppnats, med befästningar och anläggningar (såsom Fort Brockhurst, Priddy's Hard (tidigare ett vapenförråd, nu Explosionen! Museum of Naval Firepower) och Royal Navy Submarine Museum på Haslar Road) har öppnats för allmänheten som turist- och kulturarvsplatser. En av de nyare tillskotten är Diving Museum vid No 2 Battery i Stokes Bay som söker att bli National Diving Museum för de brittiska öarna.
"His Majesty's Naval Base, Portsmouth (HMNB Portsmouth) är en militär anläggning med örlogshamn och örlogsvarv för Storbritanniens marin och flotta i Portsmouth på Englands sydkust vid Engelska kanalen.
Marinbasen rymmer också National Museum of the Royal Navy och Portsmouth Historic Dockyard; som har en samling historiska krigsfartyg, inklusive Mary Rose, Lord Nelsons flaggskepp, HMS Victory (världens äldsta örlogsfartyg som fortfarande är i tjänst), och HMS Warrior, Royal Navys första pansarskepp."
Tvärs över bukten ligger Gosport.
Flera museer med försvarsanknytning har öppnats, med befästningar och anläggningar (såsom Fort Brockhurst, Priddy's Hard (tidigare ett vapenförråd, nu Explosionen! Museum of Naval Firepower) och Royal Navy Submarine Museum på Haslar Road) har öppnats för allmänheten som turist- och kulturarvsplatser. En av de nyare tillskotten är Diving Museum vid No 2 Battery i Stokes Bay som söker att bli National Diving Museum för de brittiska öarna.
Tycker också London är överskattad på många sätt, den trevligaste upplevelsen i England får du helt klart i mindre städer och på landsbygden. Gick runt en sommar några dagar mellan pubar på landsbygden runt Cambridge. Riktigt trevligt. Cambridge är annars en fin stad, passa såklart på att besöka olika college och övriga universitetsbyggnader. (Kan ju kombineras med besök på Duxford som ligger i närheten) "Punting" tror jag det kallades för när man åker i kanalerna i båtar som påminner om enklare gondoler där man "stöter" sig fram med hjälp av en lång stör istället för att ro eller paddla. En hel del bra restauranger och pubar såklart.
Nottingham, Gått på fotboll och ätit på en pub som låg i en gammal kyrka, speciell upplevelse.
Liverpool, behöver ingen närmare beskrivning men upplevde staden som trevligare än många andra brittiska städer, vet ej varför. Besökte även York på samma resa. småtrevlig stad med mycket historia.
Newcastle Upon Tyne - Bodde här ett år, speciellt kynne på folk där uppe.. Kanske bland den häftigaste fotbollskulturen som finns i England idag (iallfall då för 20 år sedan) är nog den i nordöstra England. Besök Lindisfarne på Holy Island några mil därifrån, det var här vikingatiden officiellt började som bekant med plundringen 793. Även universitetstaden Durham i närheten och naturen runt omkring är sevärd
Leeds, åkte kanalbåt, mycket vackert. Själva staden minns jag inte speciellt mycket ifrån men jag åt den bästa fish and chips jag ätit någonsin i den staden..
Nottingham, Gått på fotboll och ätit på en pub som låg i en gammal kyrka, speciell upplevelse.
Liverpool, behöver ingen närmare beskrivning men upplevde staden som trevligare än många andra brittiska städer, vet ej varför. Besökte även York på samma resa. småtrevlig stad med mycket historia.
Newcastle Upon Tyne - Bodde här ett år, speciellt kynne på folk där uppe.. Kanske bland den häftigaste fotbollskulturen som finns i England idag (iallfall då för 20 år sedan) är nog den i nordöstra England. Besök Lindisfarne på Holy Island några mil därifrån, det var här vikingatiden officiellt började som bekant med plundringen 793. Även universitetstaden Durham i närheten och naturen runt omkring är sevärd
Leeds, åkte kanalbåt, mycket vackert. Själva staden minns jag inte speciellt mycket ifrån men jag åt den bästa fish and chips jag ätit någonsin i den staden..
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
I utkanten av Birmingham finns ett motorcykelmuseum som är intressant och var där under den nämnda resan med nedlagda Industribaneföreningen 2018, i samma veva hade vi en sammankomst med den brittiska motsvarigheten till Industribaneföreningen.
När jag var i Exeter 1997 så besökte jag även katedralen där och den är en av de äldsta i England.
Min far besökte flygmuseet i Farnborough en gång.
Stefan
När jag var i Exeter 1997 så besökte jag även katedralen där och den är en av de äldsta i England.
Min far besökte flygmuseet i Farnborough en gång.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har varit i Brighton och några andra mindre orter i de södra delarna. Utanför Eastbourne finns Beachy Head och vid denna klippa ligger RAF bomber Command Memorial. Nu vet jag inte om de har gjorts avspärrningar av Beachy Head med tanke på de självmord som har inträffat där. När jag besökte Eastbourne med mina föräldrar sommaren 1990 eftersom min lillasyster var i Bexhill då. Jag och mina föräldrar tillbringande ett par timmar på Beachy Head så hade vi fått veta att en kvinna hade kört ner för klippan med sina barn. Orsaken till det var att hon var gift med en man som bara brydde sig om sina hästar. Vi fick veta i en butik att hjulspåren efter bilen fanns ännu kvar och såg dessa också.
Stefan
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Jag besökte Uffington White Horse. Det var ganska värdelöst, den bör ses från ovan. Dessutom regnade det. Men den låg längs den planerade rutten så det blev ingen omväg i alla fall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Uffington_White_Horse
https://en.wikipedia.org/wiki/Uffington_White_Horse