Nya fregatter till flottan
Nya fregatter till flottan
Lite konfunderad över övervägandet att beställa fregatter från Storbritannien, de s.k. Typ 31. Dessa har ju inga sjömålsrobotar, eller har jag missat något?
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
Re: Nya fregatter till flottan
Än är det inte spikat vilka som får bygga Luleå (ännu ff officellt korvetter, men stora som landskapsjagare) inte heller hur de kommer utrustas eller beväpnas. Typ 31 och franska FDI är väl lågoddsarna.
Partnern SoldF har en idag 50 sidor tråd om detta: https://forum.soldf.com/topic/62628-lul ... /#comments
Jag som inte kan något om båtar tror att man kan kalla dem vad man vill, finns inga fasta gränser om vad som är en korvett, fregatt eller en jagare. Jag tycker det vore enklast att bara kalla dem 'båt'.
MVH
Hans
Jag som inte kan något om båtar tror att man kan kalla dem vad man vill, finns inga fasta gränser om vad som är en korvett, fregatt eller en jagare. Jag tycker det vore enklast att bara kalla dem 'båt'.
MVH
Hans
Fast en korvett som deplacerar 6500ton....
Mvh
Gostap
Gostap
Som sagt, kalla båten för båt. Eller Flytetyg m/26.
Eller vad har du för gränser mellan olika typer?
MVH
Hans
Eller vad har du för gränser mellan olika typer?
MVH
Hans
- Smalandsman
- Medlem
Storleksgränserna mellan korvett och fregatt är...flytande.
Luleå borde enligt "tradition" kallas fregatt, men det är inte enbart storleken som avgör klassificeringen.
Förmågorna spelar in också.
Luleå borde enligt "tradition" kallas fregatt, men det är inte enbart storleken som avgör klassificeringen.
Förmågorna spelar in också.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you
Bägge är slagskepp:
https://en.wikipedia.org/wiki/French_sh ... 9on_(1850)
5 120 ton.
Förstå att vi landkrabbor blir förvillade. Men som sagt, det finns inga fasta gränser, det är vad man vill kalla dem.
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/French_sh ... 9on_(1850)
5 120 ton.
Förstå att vi landkrabbor blir förvillade. Men som sagt, det finns inga fasta gränser, det är vad man vill kalla dem.
MVH
Hans
-
Femtiotrean
- Medlem
I Östra Rikshalvan i all fall inga slagskepp, 4 300 ton.
Tacka vet jag Ilmarinen och Väinämöinen, på sina modiga 3 900 ton.
Varför köper ni inte ett par Nimitz istället, lätt begagnade, bara en ägare och bara körd på söndagar till högmässan. Ni har ju redan rätt flygplan. Dryga 100 000 ton (fast knappast slagskepp).
MVH
Hans
Tacka vet jag Ilmarinen och Väinämöinen, på sina modiga 3 900 ton.
Varför köper ni inte ett par Nimitz istället, lätt begagnade, bara en ägare och bara körd på söndagar till högmässan. Ni har ju redan rätt flygplan. Dryga 100 000 ton (fast knappast slagskepp).
MVH
Hans
Inte bara till sjöss det kan vara lite förvirrande...
Stridsvagn, vikt 4,5 ton: Också stridsvagn, vikt 37 ton: Även detta en stridsvagn, vikt 62,5 ton:
Ok. Köper fullständigt det mothugget.
M/26 båt, eller för andra pryttlar.
Har en tråd om brist på logiken i Armén.
MVH
Hans
M/26 båt, eller för andra pryttlar.
Har en tråd om brist på logiken i Armén.
MVH
Hans
Snarare så att saker och ting förändras än att det är en brist på logik.
Namn kommer och går. Fregatter var en gång i tiden fullriggare med ett komplett kanondäck. Sedan försvann det begreppet förutom för några museifartyg för att sedan återuppstå som beteckning för ett medelstort ubåtsjaktsfartyg byggt enligt civil standard. Därefter har utvecklingen gått mot att det blivit standardbenämningen på ytstridsfartyg förutom i några få flottor där benämningen jagare används som beteckning, inte för torpedbärande ytattackfartyg utan för fartyg primärt avsedda för kvalificerat luftförsvar...
På samma sätt som stridsvagn en gång för länge sedan var en hästdragen kärra varifrån bågskyttar stred...
Namn kommer och går. Fregatter var en gång i tiden fullriggare med ett komplett kanondäck. Sedan försvann det begreppet förutom för några museifartyg för att sedan återuppstå som beteckning för ett medelstort ubåtsjaktsfartyg byggt enligt civil standard. Därefter har utvecklingen gått mot att det blivit standardbenämningen på ytstridsfartyg förutom i några få flottor där benämningen jagare används som beteckning, inte för torpedbärande ytattackfartyg utan för fartyg primärt avsedda för kvalificerat luftförsvar...
På samma sätt som stridsvagn en gång för länge sedan var en hästdragen kärra varifrån bågskyttar stred...
Värt att lyssna på: Rutger Brattström: Svarta havet – ett mästerstycke av symmetrisk krigföring om man vill få ett bra exempel på att bara för att man kan ekonomi (jag utgår ifrån att en "projektledare inom internationell marknadsekonomi" gör det) så betyder det inte att man kan något om sjökrigföring.
Brattström verkar basera sin uppfattning på World of warships och den sedvanliga "drönare som kostar lite kan sänka fartyg som kostar mycket, alltså är fartyg obsoleta"-teorin och tycker därför att Luleåklassen är dålig och borde ersättas med "sjödrönare".
Sådana saker som sjökontroll och värdet av att kunna upprätthålla detta verkar han inte begripa. Undrar om hans ekonomivänner har synpunkter på att sjöfarten genom Hormuzsundet ligger nere nu och att det efterfrågas fartyg som kan eskortera?
Brattström verkar basera sin uppfattning på World of warships och den sedvanliga "drönare som kostar lite kan sänka fartyg som kostar mycket, alltså är fartyg obsoleta"-teorin och tycker därför att Luleåklassen är dålig och borde ersättas med "sjödrönare".
Sådana saker som sjökontroll och värdet av att kunna upprätthålla detta verkar han inte begripa. Undrar om hans ekonomivänner har synpunkter på att sjöfarten genom Hormuzsundet ligger nere nu och att det efterfrågas fartyg som kan eskortera?