Tyska krigsfångar chockades av USA:s industriella kapacitet efter att ha anlänt till USA

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Tyska krigsfångar chockades av USA:s industriella kapacitet efter att ha anlänt till USA

Inlägg av koroshiya » 24 december 2025, 12:31

sveahk skrev:
23 december 2025, 21:30
Han lämnade fronten och åkte hem lördag 7.11....och kom tillbaka från semestern, till östfronten lördag den 6.12. Resa fram och tillbaka tio dagar, alltså lite mer än två veckor hade han tillbragt hemmavid i Bayern. Som han inte skriver om...han har ju semester!
...
Haha, tack.

Gud vad jag vimsade till det där. Jag fick det till en vecka :D

Ördög
Medlem

Re: Tyska krigsfångar chockades av USA:s industriella kapacitet efter att ha anlänt till USA

Inlägg av Ördög » 16 mars 2026, 19:05

Jag minns att jag i unga år läste den här boken, Hur var det egentligen? : att växa upp i Tredje riket, utgiven 1980. Råkar andra Skalmaniter också känna till den?

Bild

Författaren hette Max von der Grün och levde 1926-2005.

https://en.wikipedia.org/wiki/Max_von_der_Gr%C3%BCn

Tyvärr mins jag inte mycket av innehållet, utom att författaren beskrev hur han sommaren 1944 blev fånge i Frankrike (Okay, boy, the war is over for you, sa den skrattande svarte GI:n som tog hand om honom), och sen fick göra en liten sjöresa över Atlanten. Han hade från skeppsdäcket betraktat ljusen från New York, insett Amerikas storlek, och konstaterat att Hitler måste ha varit vansinnig som trodde han skulle besegra den här bjässen.

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 16 mars 2026, 20:32

Gudrun Engel, ARD:s korrespondent i USA, bekantar sig här med de platser där hennes farfar, Oberleutnant Rudolf Engel, vistades som kringsfånge 1944-46.

Vom Panzerfahrer zum Erntehelfer: Deutsche Kriegsgefangene in den USA | Weltspiegel
https://www.youtube.com/watch?v=hr80cXz7_2E

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 22 mars 2026, 17:38

Två små högar med krigsfånge-post från två världskrig. Därav en hög som i högsta grad har med trådens titel att göra.

Men först dyker vi in i högen från och strax efter första världskriget, 1915-1919. Österrikiska Oberleutnant Algid Mutschlechner har redan 1915 fångats in av ryssarna, och blivit skickad till sibiriska krigsfångeläger. Sista kortet jag har är från 16 februari 1919. Skickas från Nikolsk-Ussurisk i östra Sibirien. Över USA och Bern, Schweiz till brodern i Innsbruck i Österrike.
IMG_1468.jpeg

Lätt irriterad skriver han: "Wenn nur endlich einmal eine Aussicht wäre, heimzukommen aus diesen einem gründlich verleideten Verhältnissen.“ (”Om det bara fanns en utsikt att äntligen kunna återvända hem från dessa förhållanden som jag har tröttnat så grundligt på.”)

Han syftar naturligtvis på det ryska krigsslutet och ett par ryska revolutioner och följande inbördeskrig...där krigsfångar i Ryssland för att komma hem till Europa, fick ta den lång-långa vägen - över Amerika, som det står tryckt på kortet.

Att han kom hem ser vi på nästa bunt krigsfångekort, från andra världskriget! Nu får han som alltså satt i ryskt krigsfångenskap under första världskriget, Algid Mutschlechner, post - från USA. Från brorsonen, Uffz Hermann Mutschlechner, soldat i tyska Afrika Korps, som har överlevt „Tunisgrad“ och kommit i amerikansk krigsfångenskap - i USA.

De två sista POW-korten jag har är avstämplade i New York årsskiftet 1943/44 (postvägen tog då ett par månader, kom fram till Innsbruck i mars 1944), men de är skrivna i Camp Polk i Lousiana i amerikanska syden.
IMG_1471.jpeg
IMG_1467.jpeg

Här ett av dem…

"Amerika, den 8 december 1943.
Käre farbror Gidi! Äntligen har jag tid att skriva några rader till dig igen. Hoppas också att du och tant mår bra och är friska. Oroa er inte för mig, jag mår bra och är också frisk. Bara några få dagar kvar nu så har vi jul. Kan nästan inte tro det, inte ett spår av vinter, ingen snö och inte alls kallt, man svettas bokstavligen när man sitter i solen, allt är fortfarande grönt och blommar. Vi planterar fortfarande blommor och små träd i våra trädgårdar, som vi har anlagt fint runt barackerna. Tiden fördriver vi med att studera och pyssla, vi har också ett bibliotek där vi kan låna böcker. Önskar er än en gång en riktigt god jul och ett gott nytt år. Jag hoppas kunna fira nästa jul hemma och inte längre bakom taggtråd. De hjärtligaste hälsningar från er tacksamma Hermann
.“

Naturligtvis kan han i ett POW-brev inte ta upp ev. negativa händelser, men vi har en känsla av att det nog var ett styck bättre att vara krigsfånge i USA, än hans amerikanska kollegor som vid den tiden var Kriegsgefangene i Nazi-Tyskland…

Intressant, eller hur...

Hans K

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 22 mars 2026, 23:35

Det var långa ledtider. Kö hos brevcensuren?

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem

Inlägg av Smalandsman » 24 mars 2026, 13:49

Förutom att det är ett spännande tidsdokument - vilken makalöst snygg handstil för att vara man!
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 24 mars 2026, 15:16

adlercreutz skrev:
22 mars 2026, 23:35
Det var långa ledtider. Kö hos brevcensuren?
Det tog tid, 1944/45 - från Camp Polk till New York, censurgubbarna där och se'n över pölen, innan POW-kort och brev i slutet av kriget landade i Innsbruck. 2-3 månader normalt.
Smalandsman skrev:
24 mars 2026, 13:49
Förutom att det är ett spännande tidsdokument - vilken makalöst snygg handstil för att vara man!
Spännande tidsdokus stämmer bra! Och handstilen är anpassad till föreskrifterna för krigsfångepost, i normalfall skrev han nog vimsigare!

Hans K

Skriv svar