Bensinmackens historia
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Re: Bensinmackens historia
Någon som minns Sävsta motell med Shellmack längs gamla E18 mellan Enköping och Bålsta? Ett tag drev Peter Jezewski från The Boppers westernbar där. Skylten "Chiefland Bar" hänger fortfarande kvar uppe som ett minne från svunna tider.
Längre fram, i Övergran, stod "sheriffen" iklädd cowboy- eller indianmundering och hälsade på förbipasserande. Gjordes en dokumentär om honom som sändes på SVT för några år sedan.
Längre fram, i Övergran, stod "sheriffen" iklädd cowboy- eller indianmundering och hälsade på förbipasserande. Gjordes en dokumentär om honom som sändes på SVT för några år sedan.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Sävsta motell har jag stannat vid ett par tillfällen och då var ingen större verksamhet där, platsen har levt ett undanskymt liv sedan den nya dragningen av E18. Motellet låg vid ett olycksdrabbat sträcka och speciellt vid Ekolsundskurvorna var det många olyckor.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4vsta_motell
Fanns inte ett liknande värdshus med mack utanför Östhammar förresten längs med 76:an efter avfarten mot Öregrund från Östhammar räknat???
Stefan
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4vsta_motell
Fanns inte ett liknande värdshus med mack utanför Östhammar förresten längs med 76:an efter avfarten mot Öregrund från Östhammar räknat???
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
När jag åkte på skolresa till Öregrund (vi fiskade strömming) stannade vi vid en mack på 76:an och åt glass. Kanske var det just det stället.
Vet du när nya dragningen av E18 öppnade?
Vet du när nya dragningen av E18 öppnade?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har inte åkt på 76:an så mycket mellan Öregrundavfarten och Gävle, men har för mig att den ligger ungefär vid byn Snesslinge (där det ligger en motorfirma nu), men osäker på det.
Kanske det har varit en mack i Norrskedika också, men macken vid Öregrunds utkant finns kvar.
Förbi Enköping omkring 1983-84, motorvägen blev dock först vanlig motorled efter avfarten mot Uppsala och sedan byggdes om till motorväg några år senare eftersom det fortsatte att hända olyckor.
Stefan
Kanske det har varit en mack i Norrskedika också, men macken vid Öregrunds utkant finns kvar.
Förbi Enköping omkring 1983-84, motorvägen blev dock först vanlig motorled efter avfarten mot Uppsala och sedan byggdes om till motorväg några år senare eftersom det fortsatte att hända olyckor.
Stefan
Min farmor arbetade extra där på 50 talet. Då var det ett känt motell och hon tyckte det var kul då många av dåtidens kändisar ibland kom förbi på väg till eller i från Stockholm. Det fanns väldigt mycket historier i trakten om det stället, vilka som bott där, vilka som gjort vad osv. Lustigt att du minns westernbaren för den är inte lika känd. Har vari på fest där för många år sen. Peter Jezewski stod mycket riktigt i baren.Patrik Öbrink skrev: ↑13 juni 2025, 10:38Någon som minns Sävsta motell med Shellmack längs gamla E18 mellan Enköping och Bålsta? Ett tag drev Peter Jezewski från The Boppers westernbar där. Skylten "Chiefland Bar" hänger fortfarande kvar uppe som ett minne från svunna tider.
Den första Ekolsundsbron byggdes 1989, då var det motortrafikled fram till 1992 då den andra bron togs i bruk och det blev motorväg. Så det var väl först efter 1989 som det blev motortrafikled efter Enköping mot Stockholm?Stefan Lundgren skrev: ↑16 juni 2025, 12:10Jag har inte åkt på 76:an så mycket mellan Öregrundavfarten och Gävle, men har för mig att den ligger ungefär vid byn Snesslinge (där det ligger en motorfirma nu), men osäker på det.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tack för påpekandet, Grönis
Runt Enköping blev den E18 först klar och sedan byggdes etappen mot Bålsta o vidare Stockholm, först som motorled, sedan motorväg. När motorvägen byggdes förbi Enköping passade de även på att riva järnvägen mellan Uppsala-Enköping eftersom den låg i vägen för vägbygget.
Macken vid Ekolskrog (mellan Enköping-Bålsta) är fortfarande kvar medan vägkrogen är flyttat till Mora-avfarten i Enköping.
Stefan
Runt Enköping blev den E18 först klar och sedan byggdes etappen mot Bålsta o vidare Stockholm, först som motorled, sedan motorväg. När motorvägen byggdes förbi Enköping passade de även på att riva järnvägen mellan Uppsala-Enköping eftersom den låg i vägen för vägbygget.
Macken vid Ekolskrog (mellan Enköping-Bålsta) är fortfarande kvar medan vägkrogen är flyttat till Mora-avfarten i Enköping.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag läste på om motortrafikleder. Det verkar vara finnas några få mil kvar i Sverige.
Gällande "Sheriffen" så finns en träskulptur vid staketet föreställande honom. Om man åker från stockholmshållet är det på höger sida, några hundra meter efter kyrkan.Patrik Öbrink skrev: ↑13 juni 2025, 10:38Någon som minns Sävsta motell med Shellmack längs gamla E18 mellan Enköping och Bålsta? Ett tag drev Peter Jezewski från The Boppers westernbar där. Skylten "Chiefland Bar" hänger fortfarande kvar uppe som ett minne från svunna tider.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det finns en minnesskylt av honom, ungefär där återvinningen är.
Nu är det bara OK-macken i Skolsta kvar, om det inte har upphört förstås längs med gamla E18 mellan Enköping-Bålsta.
Stefan
Nu är det bara OK-macken i Skolsta kvar, om det inte har upphört förstås längs med gamla E18 mellan Enköping-Bålsta.
Stefan
OK macken i Skolsta är kvar, där tvättade jag bilen i helgen..
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Macken i Skolsta är ett återkommande depåstopp för min del, senast för ett par veckor sedan. Den verkar gå bra och blir säkert kvar, även om vägen mellan Litslena och Enköping ska byggas om till så kallad mötesfri landsväg.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Macken i Skolsta har jag också stannat i och även ätit på pizzerian intill vid ett par tillfällen.
”Den berömda skylten” om kokosbollar på en ladugårdsvägg i Skolsta är missvisande, det har inte varit någon försäljning på flera år nu.
Nu har Circle K- macken (f d Statoil) vid fyra mackarna (i folkmun) i Uppsala bommat igen och nu är det bara tre.
Stefan
”Den berömda skylten” om kokosbollar på en ladugårdsvägg i Skolsta är missvisande, det har inte varit någon försäljning på flera år nu.
Nu har Circle K- macken (f d Statoil) vid fyra mackarna (i folkmun) i Uppsala bommat igen och nu är det bara tre.
Stefan
Kokosbollsförsäljningen är legendarisk. Min morfar cyklade och köpte bollar där tidigt 50-tal.. Den var kvar när jag flyttade tillbaka till trakten, och det var omkring 2010. Det gick mycket rykten om den där gubben, bl.a. att han blivit otroligt rik under alla år.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Kokosbollsgubben i Litslena hade t o m smakprover.
Nu är det drygt tjugo år som BP- macken i Vilan (Uppsala) och senare Statoil revs för att ge plats åt ICA Supermarket, trevlig personal.
Kommer även ihåg macken i Rasbo.
Stefan
Nu är det drygt tjugo år som BP- macken i Vilan (Uppsala) och senare Statoil revs för att ge plats åt ICA Supermarket, trevlig personal.
Kommer även ihåg macken i Rasbo.
Stefan