Plundring av Uppsala högar

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Plundring av Uppsala högar

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 december 2025, 20:56

Uppsala högar har antagligen blivit plundrade eftersom man har hittat ett antal gropar. S

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... eder-brott

Såvitt vad jag vet så är Uppsala högar stängd för allmänheten och i början på 1980-talet gick det att åka pulka nedför högarna. Sedan var det någon som kom att det blev någon form av slitage.

viewtopic.php?f=36&t=49989

Hoppas att det inte har blivit en trend och dessa objekt är skyddade av Fornminneslagen.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Plundring av Uppsala högar

Inlägg av sonderling » 11 december 2025, 19:38

Jag undrar vad man tagit i så grunda gropar? Mer moderna mynt som pick nick par tappat?

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 december 2025, 14:23

Hur djupa är varje grop på ungefär??? Jo, tillräckligt för att personalen på Upplandsmuseet kunde upptäcka detta. Gamla Uppsala-museet och Sockenmuseet vid kyrkan är på gångavstånd, det händer att personal går däremellan. Högarna har varit stängda länge för allmänheten, isåfall skulle dessa mynt från picknickande par har från den första hälften av 1980-talet. Har för mig men inte säker att gångstigen nedanför kullarna var avstängt någon gång också.

Stefan

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 13 december 2025, 14:55

Stefan Lundgren skrev:
12 december 2025, 14:23
Hur djupa är varje grop på ungefär??? Jo, tillräckligt för att personalen på Upplandsmuseet kunde upptäcka detta. Gamla Uppsala-museet och Sockenmuseet vid kyrkan är på gångavstånd, det händer att personal går däremellan. Högarna har varit stängda länge för allmänheten, isåfall skulle dessa mynt från picknickande par har från den första hälften av 1980-talet. Har för mig men inte säker att gångstigen nedanför kullarna var avstängt någon gång också.

Stefan
Visst har högarna varit stängda för allmänheten sen en tid tillbaka, men jag har ibland sett det att folk brutit mot detta och gått på högarna ändå, så mynten kan vara färskare än från 1980-talet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 december 2025, 15:45

Anders Ström skrev:
13 december 2025, 14:55
Stefan Lundgren skrev:
12 december 2025, 14:23

Stefan
Visst har högarna varit stängda för allmänheten sen en tid tillbaka, men jag har ibland sett det att folk brutit mot detta och gått på högarna ändå, så mynten kan vara färskare än från 1980-talet.
Jag har också sett personer gå på högarna trots att det finns staket runt dem och de kan även har gått med metalldetektor på morgonen och i skydd av mörkret gå runt på högarna.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 13 december 2025, 16:05

Det är möjligt att högarna numera är avstängda (formellt sett), men staketen har mer varit till för att begränsa tillträdet och det har funnits skyltar om att inte använda stigar utan att gå på gräset.

Jättetråkigt med plundringen, men jag tycker nästan att det är ännu tråkigare att man under 1900-tal rev så mycket av byggnaderna runt högarna. Exempelvis är i princip alla hus på den här bilden rivna under perioden ca 1946-2000:

https://digitaltmuseum.se/011013948965/ ... psala-1946

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 december 2025, 16:14

Det har varit för lätt för folk att ta sig in trots staketet.

Disagården flyttade man när museet om Gamla Uppsala byggdes. Det gjordes en liten utrensning då, byggnader som ansåg undermåliga revs medan just Disagården flyttades (vi åt på julbord där en gång innan flytten minns jag, var väl slutet på 70-talet eller början på 80-talet).

Utifrån bilden från 1946…..Jag tror det röda huset är kvar, om byggnaden är kraftigt ombyggt, men är samtidigt inte säker.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 december 2025, 16:59

Jag har nog inte fattat att man inte får gå på högarna. Eller sist jag var där på 00-talet gick jag bara under staketet.
Sedan vad gäller mynten så hade jag tyckt det varit roligare att hitta såna från 1900-talets första hälft?
Jag kan annars inte fatta vad man skulle hitta i så grunda gropar?

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 december 2025, 18:44

Men det var tillräckligt grunda gropar för att personalen skulle ringa till polisen.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 15 december 2025, 05:53

sonderling skrev:
14 december 2025, 16:59
Jag har nog inte fattat att man inte får gå på högarna. Eller sist jag var där på 00-talet gick jag bara under staketet.
Sedan vad gäller mynten så hade jag tyckt det varit roligare att hitta såna från 1900-talets första hälft?
Jag kan annars inte fatta vad man skulle hitta i så grunda gropar?

Sonderling
Med Anundshögen spekulerades det väl i att det kanske rörde sig om asatroende och någon ritual.

Jag tror inte heller att man hittar så mycket strax under ytan.

När jag besökte Skalundahögen för ca. 10 år sedan var det bara att gå upp på den, om man vågade. Bonden hade köttdjur som tyckte att högen var en bra plats att vara på. Det fläktade väl lite mer och fanns kanske inte lika mycket mygg och annat.

Bild från Wiki.
Skalunda_gravhög.jpg
Skalunda_gravhög.jpg (147.35 KiB) Visad 1897 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 december 2025, 20:57

Lite skämtsam kan man säga att kor eller eventuellt tjurar är bra vaktdjur på sådana ställen förutom att de kanske bidrar till som man ogärna vill gå i.

Nu är även en fornlämning i Sigtuna som hade blivit drabbat av sådana lyckosökare.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 december 2025, 17:18

Här är nyheten på polisens hemsida;
40-tal gropar grävda i Uppsala Kungshögar.
Polisen får samtal från Upplandsmuseet som på onsdagen har upptäckt ett stort antal nygrävda hål i fornlämningsområdet i Gamla Uppsala.

På platsen finns de så kallade Kungshögarna, ett gravfält från yngre järnåldern.

Det är inte tillåtet att lämna promenadvägarna i området och beträda gravfälten.

Vid inspektion visar det sig att någon tagit sig in på gravfälten där de grävt ett 40-tal gropar.

Beteendet beskrivs som typiskt när någon har gått runt med metalldetektor och letat efter föremål dolda under jord.

Groparna bedöms ha grävts i närtid.

Patrullen upprättar en anmälan om brott mot fornminneslagen, men fler brottsrubriceringar kan tillkomma i ärendet.

Polisen är intresserad av eventuella iakttagelser i samband med händelsen. Har du sett eller hört något, ring polisen på 114 14.
Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 januari 2026, 01:48

Stefan Lundgren skrev:
13 december 2025, 16:14
Det har varit för lätt för folk att ta sig in trots staketet.

Disagården flyttade man när museet om Gamla Uppsala byggdes. Det gjordes en liten utrensning då, byggnader som ansåg undermåliga revs medan just Disagården flyttades (vi åt på julbord där en gång innan flytten minns jag, var väl slutet på 70-talet eller början på 80-talet).

Utifrån bilden från 1946…..Jag tror det röda huset är kvar, om byggnaden är kraftigt ombyggt, men är samtidigt inte säker.

Stefan
Disagården (väster om Gamla Uppsala kyrka) består av äldre hus från landsbygden runtom Uppsala. Mattsgården flyttades inte dit.

När muséet byggdes i slutet av 1990-talet det om att montera ner och flytta Mattsgården (från sent 1700-tal men senare ombygd). Jag tror dock inte att det blev av utan att den revs. Kanske, kanske (troligen inte) flyttades stommen och återuppbyggdes någonstans? En flygelbyggnad till Mattsgården blev dock kvar, men den går knappt att skymta bakom björkarna på bilden från 1946. I princip allt på bilden från 1946 är idag borta.
Senast redigerad av 3 a81, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 januari 2026, 01:57

Stefan Lundgren skrev:
15 december 2025, 20:57
Lite skämtsam kan man säga att kor eller eventuellt tjurar är bra vaktdjur på sådana ställen förutom att de kanske bidrar till som man ogärna vill gå i.

Nu är även en fornlämning i Sigtuna som hade blivit drabbat av sådana lyckosökare.

Stefan
Skulle kanske vara bra i Gamla Uppsala också, men frågan är hur bra högarna tål att trampas av klövar?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 2 januari 2026, 10:31

a81 skrev:
2 januari 2026, 01:57

Skulle kanske vara bra i Gamla Uppsala också, men frågan är hur bra högarna tål att trampas av klövar?
Utmärkt för tjyvgrävare, marken bra uppmjukad efter regn, lätt att gräva! Bra för polisen, tjyvarnas fotavtryck perfekt synliga!

Hans K

Skriv svar