Sorgekläder
-
Femtiotrean
- Medlem
Re: Sorgekläder
Där skiljer sig finska seder och bruk igen från de svenska. Mörk, helst svart slips skall det vara.
När vi slår ihop Rikshalvorna igen får vi enas om att grå slips gäller.
Slips var väl inte riktigt uppfunnet när Rikshalvorna skiljdes.
MVH
Hans
Slips var väl inte riktigt uppfunnet när Rikshalvorna skiljdes.
MVH
Hans
I Sverige skulle jag säga att det är svart/mörk kostym för män och svarta/mörka kläder för kvinnor som gäller, men jag har sett begravningar i södra Europa med ledigare klädsel.sveahk skrev: ↑8 december 2025, 14:49Här i tämligen konservativa Klockrike ser man faktiskt på begravningar idag sällan ett svart hav av klädesplagg, manligt eller kvinnligt. Slipsar förekommer, men vita? Nej, tror inte det. Dunkla färger överväger allmänt förvisso, men inte heller där är det enhetligt bland herrarna - enkel kavaj, jacka, pullover, alla färger i skoväg, till och med jeans har jag sett, inga regler gäller längre, bra så - och jag har varit på mer än ett par begravningar under de senaste åren...har väl själv nått den ålder där familjemedlemmar och goda vänner behagar falla ifrån...!
Hans K
Jo, det är nog alltmer accepterat men nog bär det stora flertalet män slips på en begravning i Sverige? Det är ungefär likadant som vid bröllop. Några är utan slips och går i sneakers, men de flesta har kostym, slips och finskor.Patrik Öbrink skrev: ↑8 december 2025, 07:28Jag har varit på två begravningar i år, en i Svenska kyrkan och en i Katolska kyrkan, och kan konstatera att svart slips i regel verkar ha ersatts av - ingen slips alls.
Så är det väl idag också, när kostymen mest används vid begravningar, bröllop, dop, finare fester, etc. De flesta män i Sverige idag har väl en mörk kostym och någon udda kavaj, inte mer än så.adlercreutz skrev: ↑8 december 2025, 08:20Ja, nog tror jag den första kostymen många skaffade var svart, just för att den kunde användas till "allt" inklusive begravningar.
Sen är också frågan vad hur strikt man var med "svart", framförallt i de mindre bemedlade delarna av befolkningen.
Fonus skriver om begravningsklädselSorgetiden var ett år för änkor och ett halvår för änkemän.Enligt tradition klär män sig i svart eller mörkblå kostym och vit skjorta.
Förekommer sorgekläder utanför begravningen alls numera? Änkor var fortfarande för några decennier sedan ofta mörkt/diskret klädda, i alla fall i vissa sammanhang som besök hos begravningsbyrån, en kort tid (någon månad?) efter dödsfallet.