Tintin - och så vidare

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Tintin - och så vidare

Inlägg av Hans » 1 december 2025, 11:29

Jag vet vad du pratar om. Men jag tror inte jag har något kvar. Skall tråla vid tillfälle.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 1 december 2025, 12:44

millgard skrev:
1 december 2025, 10:29
Kom att tänka på en sak.

Hos en vänfamilj fanns när jag växte upp tjocka serialbum med tema 2vk. Exempel på titlar: Blixtkrig, Slaget om Storbritannien osv. Någon som minns dem och vet om de går att få tag på idag? Rent nostalgiska skäl, jag läste dem utan och innan varje gång vi var där.
Hans skrev:
1 december 2025, 11:29
Jag vet vad du pratar om. Men jag tror inte jag har något kvar. Skall tråla vid tillfälle.

MVH

Hans
Hur såg de ut? Bild?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 1 december 2025, 14:09

Tror typ denna:
Bild
https://www.bokborsen.se/?f=5&qt=Andra% ... fLi4XQTfmI

Misstänker att det var översättningar av:
Bild

Finns mer i ämnet:
https://museumcrush.org/wwii-and-the-go ... ar-comics/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 1 december 2025, 23:02

De där verkar vara mer seriösa än de i pocketformat som en annan läste. De hette väl Actionserien, Patrull- och Pilot. Som jag minns det fanns det fler med fokus på olika delar av 2vk.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Borussia » 2 december 2025, 08:56

Troligtvis den här serien som sökes och som släpptes i slutet på sjuttiotalet. Vill minnas att det kom ut sex-sju album och min äldre bror hade dem alla.
Seriealbum.jpg
Seriealbum.jpg (24.54 KiB) Visad 2511 gånger
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 2 december 2025, 09:15

Borussia skrev:
2 december 2025, 08:56
Troligtvis den här serien som sökes och som släpptes i slutet på sjuttiotalet. Vill minnas att det kom ut sex-sju album och min äldre bror hade dem alla.
Seriealbum.jpg
Den är det!

Skulle gärna läsa om dem.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 2 december 2025, 09:33

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 7 december 2025, 15:57

Jules Feiffer och Shel Silverstein, två namn vars verk jag snubblade över under de senare tonåren…mina.

"Playboy" var hemligt och nytt, magasinet för intelligenta artiklar(!) och "annat trevligt" - och när den ivrigt kunskapstörstande grabben bläddrade fram emot mitten av tidskriften för „annat trevligt“…ja, dök också annat upp, tecknade bilder, skarpt politiska och våghalsigt mogna, med en text som störde på bästa sätt!

Just...Feiffer och Silverstein.

Det blev vänskap, kärlek är för långt gånget, vid första ögonkastet - att man vid den tiden, 60-talet, kunde behandla ALLT i serietecknadets form. Det var ingångsporten i de vuxna seriernas värld. Inget var förbjudet! Att växa upp på 50-60-talet var fina fisken för en grabb i Sverige, med någorlunda öppna spjäll och en hel del nyfikenhet på det s.k. kulturella - och mycket av det, de nya idéerna, kom från andra sidan pölen. Det var jazz och rock, beat och psykedeliskt, det var MAD och Playboy, konsten pendlade våghalsigt mellan abstrakt och konkret, Pollock, Rothko och Warhol, Liechtenstein. Härliga tider!

Jag tar till - med rätta! Tillbaka i spåret...
IMG_1070.jpeg
IMG_1071.jpeg

Shel Silverstein, en poet i text och bild, „sjöng“ också, allt han gjorde var snabbt och enkelt - men bra…. Ett par bekanta saker blev ännu mer bekanta när andra tog hand om sångerna, som ni säkert känner till: Johnny Cash - "A Boy named Sue", eller Dr Hook & the Medicine Show - "The Cover of Rolling Stone" och "Sylvia’s Mother"…eller Marianne Faithfull - "The Ballad of Lucy Jordan"…osv!

Silverstein låter här i 1 minut och 13 sekunder - "Boa Constrictor":

Var buddy med alla och Hugh Hefner, reste runt jorden i Playboy-uppdrag, kvinnornas favorit...tecknade och skrev stories och dikter för gammal och ung. Den här satte min fru upp på vårt kylskåp för över tjugo år se'n...
IMG_1057.jpeg
Som påminnelse!

I morgon tar vi Jules Feiffer...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 8 december 2025, 16:15

Och så kommer vi till Jules Feiffer...

- det gemensamma med Shel Silverstein var att de föddes på 1920-talet, hade väldigt lite hår, och att båda skrev och tecknade i Playboy-magasinet. Men Jules Feiffer var mer en riktig storyteller. Arbetade tidigt med comic-ikonen Will Eisner och hans „ The Spirit“, innan han släppte loss på 50-talet med de egna figurerna i t.ex. välbekanta „The Village Voice", minisatirer...där han skildrade vanliga människors tankar om ämnen som sex, äktenskap, våld och politik.

En av mina favoriter: Passionella (1957) är en grafisk berättelse, en variation på sagan om Askungen. Huvudpersonen Ella är en grå och sliten städerska som sitter framför TV:n och plötsligt hör „…Hello out there! This is your friendly neighborhood Godmother come to bring you the answer to your most cherished Dreams“ och se, lilla städmadame blir förvandlad till en Hollywoodstjärna. Plink-plank-plunk - gyllene hår och XXL byst!
feifferpassionella.jpg

Eller - hans två år i militären (i Korea-kriget - som grafiker) gav Feiffer inspiration till serien med den fyra-åriga Munro som blir inkallad till det militära...
IMG_1064.jpeg
Kafkaesk!

Lille Munro träffar också en läkare, en psykiater, en präst och en överste som alla är lika blinda för det som deras egna ögon ser, och deras komiska reaktioner är också skrämmande på så sätt att de mycket träffande förmedlar hur det känns att ifrågasätta det dominerande narrativet i vilken organisation som helst!

IMG_1063.jpeg

En hel del finns på svenska - "Sick, sick, sick" blev "Knas, knas, knas" - hmmm... Nog bäst att hålla sig till den amerikanska OT!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 8 december 2025, 17:22

När jag tjuvläste far mins Playboy på sjuttiotalet tittade jag aaaaldrig på bilder eller serier. Det var bara artiklarna jag läste.

Bild
https://www.iplayboy.com/issue/19610801 Lite kan man se gratis.

Bra födelsedagspresent till både män (och kvinnor! Sant) födda mellan 1958 och 1986. Då månaden och året de är födda. Hittas på ebay.

Tack för historierna du delar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 13 december 2025, 17:00

Lite svenskt, lite udda, för en - ska vi säga mer vuxen publik…lite annorlunda, fräcka och ja, lite annorlunda...

Nina Hemmingson, född-71, för Aftonbladet tecknade hon ett tag, egna verk, som den här...

Jesper Waldersten, född-69 - har synts i DN, illustrerat „Bröderna Lejonhjärta“ och mycket annat. Här hans första…
IMG_1073.jpeg

Max Andersson, född-62 - publicerat i både DN och Aftonbladet plus internationalt. Bor Berlin. Mörka, „alternativa“ serier, som PIXY…

Lars Sjunnesson, född-62 - samarbete med Max A. Bor också Berlin.
IMG_1074.jpeg

Bara ett par som jag fått rekommenderade och hämtat i Sverige.

Tips för andra svenska ?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 december 2025, 17:44

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 december 2025, 04:14

Hans skrev:
8 december 2025, 17:22
När jag tjuvläste far mins Playboy på sjuttiotalet tittade jag aaaaldrig på bilder eller serier. Det var bara artiklarna jag läste.

Bild
https://www.iplayboy.com/issue/19610801 Lite kan man se gratis.

Bra födelsedagspresent till både män (och kvinnor! Sant) födda mellan 1958 och 1986. Då månaden och året de är födda. Hittas på ebay.

Tack för historierna du delar.

MVH

Hans
Jag har en Se från veckan då jag föddes 1969. Man hade precis börjat att visa lite mer hud, och paketerade det som "möt X, 23 år gammal pilot", och så var det lite gryniga bilder. Jag tror inte ens att hon var naken.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 december 2025, 04:17

sveahk skrev:
7 december 2025, 15:57
...
Denne Silverstein tycker jag mig känna igen. Det är något i bildspråket som är bekant.

Jag måste ha sett hans alster några gånger utan att ha tänkt på det.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 18 december 2025, 15:20

Tack Hans i Lux för "de Superhjemp", aldrig hört talas om, verkar vara en skojfrisk lokal produkt - bara på hemspråket tydligen...

..............

Hittade ett par svenska samlingshäften, Pox och Epix, avskalade serier på svenska som tydligen hade vissa samhälleliga svårigheter runtom 80/90-talet. Här ett nummer av Epix från 1992, med tilläggsstämpel "SVARTLISTAD AV KONSUM" uppe i vänstra hörnet.
IMG_1085.jpeg

Horst Schröder - "Snuskförläggare" som han ironiskt kallar sig, har åsikter om serietidningscensuren i Sverige på den tiden...här början...
IMG_1086.jpeg

Hur ser det ut i dag?

Hans K

Skriv svar