Sorgekläder

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Sorgekläder

Inlägg av a81 » 7 december 2025, 00:00

Förr i tiden hade man svarta sorgekläder när någon anhörig hade gått bort. Finns det något kvar av den traditionen? Jag minns att kvinnor, som nyligen hade blivit änkor, så sent som i slutet av 1900-talet ibland klädde sig svart/mörkt/diskret en kort period efter dödsfallet (fram tilll begravningen?).

Hur gjorde man tidigare? Svart var väl inte en "vanlig" klädfärg för 80-100 år sedan. Hade man svarta kläder låg redo i garderoben ifall någon skulle dö?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Sorgekläder

Inlägg av von Adler » 7 december 2025, 12:44

Svart var en vanlig klädfärg - de flesta finkläder var svarta. Söndagskläderna man bar till kyrkan och efteråt var svarta - kostymer och klänningar lika. Det var Drottning Victoria som ändrade mode från svart till vit klänning vid bröllop, och det tog ett tag innan det slog igenom helt.

Snarare markerade man sorg med sorgeflor (för kvinnor) och sorgeband (för män). Sorgeband lever kvar fortfarande, bland annat i sportens värld, där fotbollslag ofta bär sorgband om en lagkamrat eller prominent medlem av klubben gått bort.

Generellt verkar bruket av sorgband ha försvunnit med mer formell klädsel - utanför sportens värld bärs det till mörk kostym eller uniform.

Jag bar sorgeband när min pappa gick bort, och även om jag aldrig sett någon annan bära det verkade 90-95% av de jag pratade med förstå innebörden.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 december 2025, 13:22

Jag bar sorgeband till m/60 vid min farfars begravning. Annars var det vit slips till mörk kostym i samband med närståendes begravning. Varifrån kommer det här med vit slips just då har jag som följdfråga?

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 7 december 2025, 14:25

När morsan dog fick jag veta att det finns något som på finska heter "surunappi", sorgeknapp, som man bär på vänstra kavajslag. Alltså där män kan ha en "boutonnière or buttonhole, a floral decoration, typically a single flower or bud, worn on the lapel of a tuxedo or suit jacket on occasions for which formal wear is standard, such as at proms and weddings".

Jag valde bort den möjligheten, men jag undrar om ni har eller har haft något i den stilen i Sverige?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 7 december 2025, 14:39

Som detta? I så fall ja.
022yhziuKLjM.jpg
022yhziuKLjM.jpg (127.93 KiB) Visad 1549 gånger

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 7 december 2025, 15:08

Jag var på en begravning i fredags, av en gammal vän sedan 50 år tillbaka.
Även om det stod i dödsannonsen att det var valfri klädsel, så var i stort sett alla närvarande svartklädda.
Så att vara svartklädd på begravningen är nog en sedvänja som fortfarande lever.

Däremot tror det är ganska ovanligt numera att de närmast anhöriga bär sorgkläder efter begravningen.
Fanns det någon regel förresten för hur länge man skulle gå sorgklädd?

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 7 december 2025, 15:11

Rund som en knapp, men större.

Fanns en modell som fästades men ett nål och en i två delar som fästades med magnet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 7 december 2025, 17:32

Jo, mörk kostym vid begravning lever i allra högsta grad kvar, inklusive vit slips om man är nära anhörig. Jag gissar att den vita slipsen är för att litegrann imitera frackklädsel, som man väl bar (i alla fall över- och medelklass) på begravningar förr i tiden.

Däremot är väl den svarta slipsen för övriga manliga begravningsdeltagare numera ofta ersatt av en valfri mörk, diskret slips?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 7 december 2025, 17:43

von Adler skrev:
7 december 2025, 12:44
Svart var en vanlig klädfärg - de flesta finkläder var svarta. Söndagskläderna man bar till kyrkan och efteråt var svarta - kostymer och klänningar lika. Det var Drottning Victoria som ändrade mode från svart till vit klänning vid bröllop, och det tog ett tag innan det slog igenom helt.
Var det verkligen så? Söndagskostymen var väl ofta mörk, men inte svart. Att det är OK att använda svart kostym på fest, studentfirande, bröllop, etc. är väl ganska nytt. Sedan 1990-talet kanske?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 7 december 2025, 18:08

a81 skrev:
7 december 2025, 17:43
von Adler skrev:
7 december 2025, 12:44
Var det verkligen så? Söndagskostymen var väl ofta mörk, men inte svart. Att det är OK att använda svart kostym på fest, studentfirande, bröllop, etc. är väl ganska nytt. Sedan 1990-talet kanske?
Nu är ju de gamla fotona svartvita, men jag tycker kostymer och klänningar ser svarta ut. Ibland är de lite blekta med tiden eller ser ljusare ut för att de som bär den står i solen, men jag tror inte de var avsedda att vara mörkgrå eller mörkblå som många kostymer är idag. De allra flesta hade nog inte råd med mer än en finutstyrsel, och den var svart.

Se här en serie bröllopsfoton från mellan 1870 och 1911.
böllop1.jpg
böllop1.jpg (30.77 KiB) Visad 1516 gånger
böllop2.jpg
böllop3.jpg
böllop4.jpg

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 8 december 2025, 07:28

a81 skrev:
7 december 2025, 17:32
Jo, mörk kostym vid begravning lever i allra högsta grad kvar, inklusive vit slips om man är nära anhörig. Jag gissar att den vita slipsen är för att litegrann imitera frackklädsel, som man väl bar (i alla fall över- och medelklass) på begravningar förr i tiden.

Däremot är väl den svarta slipsen för övriga manliga begravningsdeltagare numera ofta ersatt av en valfri mörk, diskret slips?
Det kan ju delvis bero på att män i allmänhet äger en svart kostym (och kanske ingen med annan färg; vad ska man annars ha på sig som passar vid en begravning?) Det är praktisk att ha en i garderoben för att den kan användas i många olika sammanhang.

Jag har varit på två begravningar i år, en i Svenska kyrkan och en i Katolska kyrkan, och kan konstatera att svart slips i regel verkar ha ersatts av - ingen slips alls.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 8 december 2025, 08:20

Ja, nog tror jag den första kostymen många skaffade var svart, just för att den kunde användas till "allt" inklusive begravningar.

Sen är också frågan vad hur strikt man var med "svart", framförallt i de mindre bemedlade delarna av befolkningen.

Fonus skriver om begravningsklädsel
Enligt tradition klär män sig i svart eller mörkblå kostym och vit skjorta.
Sorgetiden var ett år för änkor och ett halvår för änkemän.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 8 december 2025, 11:51

För att vara lite tjatig, när, var och hur kom den vita slipsen in?

Bild
https://johnhenric.com/se/accessories/ties/funeral-ties

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 8 december 2025, 12:38

Den vita färgen representerade tidigare djup sorg (enligt ChatGPT ett arv från äldre svensk hovetikett, men om det stämmer har jag inte kunnat bekräfta) och den vita slipsen ska väl då visa att bäraren har mist någon som stod honom nära.

När det blev så vet jag inte, har förgäves trålat efter svaret (det enda jag fick reda på var att det är olämpligt att bära vit slips till vardags för då tror människor i omgivningen att man är på väg till eller från en begravning; italienska gangsters har ofta mörk skjorta och vit slips, men så är det inte i Sverige; källa: Nilssons Begravningsbyrå i Eslöv).

Kanske när män började bära slips här i landet?

Vit Maria Stuart-hätta och vitt förkläde var en gång i tiden populär sorgdräkt för kvinnor, långt in på 1800-talet i vissa socknar.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 8 december 2025, 14:49

Här i tämligen konservativa Klockrike ser man faktiskt på begravningar idag sällan ett svart hav av klädesplagg, manligt eller kvinnligt. Slipsar förekommer, men vita? Nej, tror inte det. Dunkla färger överväger allmänt förvisso, men inte heller där är det enhetligt bland herrarna - enkel kavaj, jacka, pullover, alla färger i skoväg, till och med jeans har jag sett, inga regler gäller längre, bra så - och jag har varit på mer än ett par begravningar under de senaste åren...har väl själv nått den ålder där familjemedlemmar och goda vänner behagar falla ifrån...!

Hans K

Skriv svar