Skriv något om ert favoritämne!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Skriv något om ert favoritämne!

Inlägg av koroshiya » 3 november 2025, 19:24

Måste säga att flera som skriver är fantastiska.

Jag har tittat på Örjans sajt så mycket i försök att skapa ett Empires in Arms-spel, med början kanske år 1700. Typiskt för sådant har jag läst karolinska förbundets årsbok, med olika artiklar, och Jan Gletes böcker om flottor.

Så många som gör saker på fritiden, som håller så hög kvalitet.

Det finns också exempel på människor som doktorerar i ett nytt ämne som pensionärer. De har haft en bra karriär, men samtidigt också en hobby. Och som det är idag finns det inget som hindrar att man fixar en ny examen som 65+.

Jag läste om en som var tandläkare, som samtidigt drömde om att vara arkeolog. Många kan nog ha en sådan dröm om något annat.

Vi har alla intressen, men det krävs exceptionella människor för att göra något som andra har intresse av.

Vilket påminner mig om Peter Olausson. Jag tror inte alls att han bara såg faktoider som en eventuell födkrok. Han tyckte om det där.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 november 2025, 13:34

Små fordon m.m..

Ursäkta oskärpan men ni får i alla fall idé om pilligheten.

MVH

Hans
Bilagor
20251104_132326.jpg

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 november 2025, 19:16

Visst dyker upp stofter som man inte känner till innan och av dessa publicerades på min egen historiska blogg bara för någon timme sedan.

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... g.html?m=0

Många industriella objekt med egen järnväg och ofta med egna lok har man såväl läst om som har fått information om på ett annat sätt. Men denna industriobjekt som låg strax söder om Lindesberg hade man förbigått. Trots att man har tre böcker med Järnvägsdata hemma.

Mer om Industrilok i denna tråd!!!

viewtopic.php?f=39&t=36940

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 november 2025, 19:29

Intressant grej! Det lär finnas liknande gammal järnväg i Värmland, som aldrig hade kontakt med övriga järnvägsnätet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 november 2025, 19:51

Markus Holst skrev:
27 november 2025, 19:29
Intressant grej! Det lär finnas liknande gammal järnväg i Värmland, som aldrig hade kontakt med övriga järnvägsnätet.
Jo, det har jag hört talats om som jag i dagsläget vet för lite om. Däremot en känd järnväg i södra Närke som inte hade någon anknytning till en annan järnväg, nämligen den som gick mellan Zinkgruvan-Åmmeberg (Det är artikel om denna järnväg i det senaste nummer av tidskriften Tåg).

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 28 november 2025, 10:41

Jag gillar teknikhistoria, gärna fordon. Har nog skrivit en fördjupning om Citroën DS på detta forum redan för 20 år sedan eller så.
Även "norrländsk" (nordskandinavisk) historia är intressant. Jag har bland annat en bakgrund som gymnasielärare i historia.
Lite halv-MÖP får man väl erkänna efter snart 30 år i högst frivilliga gröna kläder (då och då).

viewtopic.php?f=39&t=21111

Om någon är intresserad av tex BMW motorcyklar kan jag säkert utveckla detta också...

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 november 2025, 11:14

Nja, åtminstone trekvarts MÖP.

Tvåhjulingar undviker jag generellt.

Men fyrhjulingar känns OK. Jag är fullkomligt rudis med bilar (också) men jag måste säga att Citroën DS är i mina ögon snygg.

Bild
https://www.turbo.fr/ds/ds/actualites-a ... ile-190498
https://fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS

Även trasig.

Bild
https://www.caradisiac.com/la-ds-de-l-a ... 197598.htm

Och vill man vara på den säkra sidan och ha fler hjul går det också:

Bild

Och om man vill undvika rusningstrafik finns:
Bild

MVH

Hans 97,83% MÖP

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 november 2025, 11:55

Tvåhjulingar, som sagt nej. Men får jag ett stödhjul så kan jag överväga det. Och förutom stödhjulet även övriga tillbehör. Och inga skämt om en trehjuling till barnet Hans.

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R75

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 28 november 2025, 14:45

Hans skrev:
28 november 2025, 11:55
Tvåhjulingar, som sagt nej. Men får jag ett stödhjul så kan jag överväga det. Och förutom stödhjulet även övriga tillbehör. Och inga skämt om en trehjuling till barnet Hans.

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R75

MVH

Hans
Farsan (f.1940) växte upp i Jugoslavien. När han var 15 år köpte han sin första gitarr i en ort inte långt från Maribor.
På den tiden hade väldigt få någon bil, men en klasskamrats far hade ett krigsbyte i form av Zündapp KS750 "Kriegselephante" med sidvagn. Kulsprutan var demonterad men fästet fanns kvar.

Min far fick skjuts dit och hem i denna imponerande pjäs. Som han skrev i ett brev till mig 70 år senare: "-Där satt jag skumpande i sidovagnen med ksp-stativet och gitarren mellan fötterna, vinden flög i håret - och själv var jag mycket lycklig".

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 november 2025, 15:49

Slovenien alltså, äldsta grabben har flickvän därifrån, Ljubljanatrakten.

Har bara varit ett par dagar vid den ganska korta kusten, var det 39 km?

Fin historia, den står i garaget nu förstår jag, med en skjutklar MG 34 monterad? Har du behov av mer ammunition?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 november 2025, 11:06

Ibland trampar man i kölvattnet eller bakvattnet även när det gäller favoritämnerna. Några fall har tagit upp på Skalman och hur det sedan gick för denna yngling som råkade ut för denna bestraffning.

viewtopic.php?f=76&t=50070

Utahoindianerna skrev jag i ett litet inlägg för tjugo år sedan i tråden ”Utdöda språk”;
Det finns utdöda indianspråk också, ett av dessa är utaho, pratade av stammen med samma namn och är för länge sedan borta från samhälliga scenen i USA.
Jag minns att Ian Colbell (känd westernkännare som skrev faktarutorna i serietidningen Western) skrev om indianfolket Utaho i ett nummer av Western en gång och jag gjorde mig av flera nummer när jag ledsnade på denna serietidning ett tag. Western lades ner i början på 1990-talet och Colbell är död sedan några år tillbaka.

Jag har alltid passion för den brittiska fotbollens historia och ibland stöter man på någonting man inte har känt till tidigare; ett exempel var som jag har tidigare nämnt har jag för mig, att Crystal Palaces målvakt Jack Callender hängde sig i omklädningsrummet under en träning under sommaruppehållet och strax innan hade hans fästmö gått bort p g a polio.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 november 2025, 11:30

Mer om engelsk fotboll skriver jag i denna tråd;

viewtopic.php?f=9&t=49827

Samt även på min historiska blogg.

Men ett litet kort inlägg om grundandet av favoritklubben Liverpool. Anfield Road som har varit hemmaarenan sedan grundandet i mars 1892 var även Evertons hemmaarena mellan 1884-92. Arenans ägare John Houlding ville höja årsavgiften som Everton vägrade att gå med på. De lämnade Anfield för Goodison Park på andra sidan av Stanley Park och en väldigt arg Houlding. Denna man bildade en ny klubb ihop med sina vänner och det gick fort, redan under säsongen 1892-93 vann de Lancashire League och sedan har klubben spelat i ligan. Houlding dog 1902 och hann med att uppleva klubbens första ligatitel säsongen 1900-01.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 30 november 2025, 18:33

På tal om fotboll.

Den 30 november 1872 spelades den första internationella fotbollsmatchen (i Glasgow). England och Skottland spelade oavgjort 0-0. Ett antiklimax kan man tycka.
Bilagor
IMG_1108.jpeg

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 november 2025, 19:37

En match i fotboll spelades mellan engelsmän och skottar i London ett par år tidigare, men denna match räknas inte som landskamp utan snarare som liknar en sammankomst.

Matchfakta från den allra första landskampen;

https://eu-football.info/_match.php?id=4314

Notera att det skotska landslaget hade bara spelare från Queens Park som fortfarande finns kvar på amatörbasis. Hemsidan har bara för europeiska nationer.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 1 december 2025, 08:39

Stefan Lundgren skrev:
30 november 2025, 19:37
En match i fotboll spelades mellan engelsmän och skottar i London ett par år tidigare, men denna match räknas inte som landskamp utan snarare som liknar en sammankomst.

Stefan
Vet du varför den matchen inte kan räknas som landskamp? Fel regler eller något annat?

Skriv svar