Källan är ett brev som jag hittade i Riksarkivet https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/ ... attan&hi=5.

Han skriver (snabbt översatt till modernare svenska):
Till den ädle och högt ärade herr sekreteraren Arvid Gustafsson.
Till herr sekreteraren bönfaller jag allra ödmjukast, eftersom jag seglat på ett kronans skepp benämnt Kattan, vilket skepp förgicks när vi var på den västindiska resan, och vi sedan – efter stor möda – kom hem till Sverige igen.
Mina kamrater har fått sin nio månaders lön för samma resa, men jag, fattige karl, har legat sjuk ända sedan jag kom hem, vilket mina medgivna pass både hemifrån Jönköping, liksom från Vadstena och från den socken där jag är född och längst legat, kan visa. Och på grund av min sjukliga frånvaro har jag inte fått min lön, sådan som mina kamrater har fått.
Jag begär därför ödmjukast att herr sekreteraren måtte föra fram min nöd till hans excellens rikskanslern, så att jag fattige karl må få den rättvisa som mina kamrater fått. Ty i min sjukdom har jag blivit mycket skuldsatt och Gud vet att jag inte har något att betala med.
Jag förmodar ödmjukast herr sekreterarens välvilliga och nådiga befordran i detta ärende,
Herr sekreterarens ödmjuke, tjänstvillige tjänare.
Håkan Bengtsson Busk
Musketerare från Jönköping.
ER. 7100 Sahl