Tintin - och så vidare

Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Tintin - och så vidare

Inlägg av koroshiya » 8 november 2025, 16:59

Får bli till att läsa den mangan.

Den första jag läste var Hikaru no go, som återuppväckte intresset för go i Japan, och även i andra östasiatiska länder, väl förutom i Korea, där det har varit på fever pitch sedan 50-talet.
hng.jpg
Här är Akira förbannad för att Hikaru verkar ta så lätt på spelandet. Vad han inte vet är att Hikaru har hjälp av en nästan tusen år gammal goängel som heter Fujiwarano Sai.

Serien handlar om att växa upp och att bli lika bra som de gamla mästarna.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 11 november 2025, 15:39

Tack för den koroshiya! Ja, det finns mycket att säga, mycket att visa, oj! Innan vi lämnar Japan - för att senare återkomma, vem vet - måste jag visa ett par Samuraj-serier.

"Lone Wolf and Cub" är nog den mest bekanta, "Ensamvargen" tror jag den heter på svenska. Kom ut på sjuttiotalet i Japan, ett par årtionden senare på engelska. Skriven av Kazuo Koike och tecknad av Goseki Kojima. https://en.wikipedia.org/wiki/Kazuo_Koike https://en.wikipedia.org/wiki/Goseki_Kojima
https://en.wikipedia.org/wiki/Lone_Wolf_and_Cub
IMG_0911.jpeg
lonewolfcub.jpg

Ogami Itto, tidigare en samuraj som var bödel till rikets mäktigaste man, Shogunen - men nu en utkastad och förföljd ensam krigare som med den treåriga sonen måste ge sig ut på den s.k. Mördarvägen...Låter dramatiskt, är det också, fantastiskt och brutalt bra tecknat, förutom alla "fajter", visar serien också folk och land vid Edo-tiden, 16. århundradet.

Kom på film ganska snabbt efter manga-serierna, också på 1970-talet. Fortfarande överraskande bra! Japanerna kan samuraj! https://en.wikipedia.org/wiki/Lone_Wolf ... _Vengeance
IMG_0913.jpeg
Om någon undrar - de är i originalton med tysk text...

Serien "Lone Wolf and Cub" (har serien i 28 pocketböcker, på engelska, knappt 9.000 sidor!) blev snabbt enormt populära så Koike och Kojima gjorde under samma tid på 1970-talet ytterligare två Samuraj-serier, "Samurai Executioner", i samma stil som LWaC, dessutom "Path of the Assassin", en halvvägs true story om Hattori Hanzō, en berömd samurai som levde under Sengoku-perioden (1500-talet). https://en.wikipedia.org/wiki/Hattori_Hanzō
IMG_0912 3.jpeg
Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 november 2025, 17:21

När jag tänker efter läste jag nog Ensamvargen tidigare ändå, men hade glömt den. Om jag minns rätt gick den i vanliga serietidningar här, formatet var standard 17x26 cm, som för många sådana tidningar.

En av de komiska effekterna i Hikaru är att denne lille punk inte vet mycket om spelet till en början, men förstår att anden som hjälper honom är otroligt bra. Sedan saknar han till en början en viss hyfs förstås och blabbar som kibitzare, "nej, du skulle ha lagt där", vilket förstås skapar problem.

Och när han spelar sitt första parti mot Akira, den karaktär jag visade, så säger han att han aldrig har spelat, men inte behöver handikapp, och senare, bland annat när han spelar mot någon hustler så kan någon fråga saker som parafraserat blir, "välkommen till fotboll, spelat förut?", "ja litegrann", "och hur bra är du då", "ja, jag är väl ungefär som Maradona eller Pelé".

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 17 november 2025, 17:40

Inte helt ovanligt att vissa serietecknare landar på museum - som här Robert Crumb...
IMG_4641.jpeg

...en inte helt ovanlig (mar)dröms-bild, Freud hälsar! Nåväl, vi hittar den på Moderna Museet i Stockholm! I en ungefär samtida museumskatalog undrar ändå Crumb, med viss rätt:
IMG_0966.jpeg

Fler...här ett plakat från Teckningsmuseet i Laholm:
IMG_8157.JPG

En Hjalmar Gullberg dikt, träffad på pricken, av för mig obekant:
IMG_8155.JPG

91:an, som vi känner igen, här försöker han stå vakt, i Halmstad:
IMG_8142.JPG

En av mina favoriter, Rit-Olas "Biffen & Bananen"...finns mig veterligen inte på museum, är bra så...ändå sätter jag in en teckning här...som jag tillägnar en flitig Skalman-skrivare...ni vet vem!
Biffen & Bananen brallisar och helfnatt.jpg
Biffen & Bananen brallisar och helfnatt.jpg (88.98 KiB) Visad 3655 gånger

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 17 november 2025, 17:52

Jag undrar bara vem som är denne 'en flitig Skalman-skrivare'?

https://teckningsmuseet.se/ är värt ett besök?
https://rogersmagasin.com/tecknade-seri ... h-bananen/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 21 november 2025, 16:09

Franska, engelska, tyska...och svenska. Inte alla serier och comics översätts, men ett par viktiga säkert, på ett språk och med bilder som man kan förstå!

Lite politiska serietecknare...

Som Joe Sacco. US-amerikanare med maltesiska rötter, en journalist i bilder. Mest bekant för sitt reportage från området som vi fortfarande kallar Palestina. Som han besökte vintern 1991-92. Intressant att läsa så här 30 år senare..."Palestine"
IMG_0984.jpeg

Ett par år senare var han i Sarajevo, tecknade och skrev om stadens innevånare som försökte överleva. Var där vid "fredsslutet" 1995. Kan vi läsa om i "Šoba"...
IMG_0983.jpeg

Marjane Satrapi är säkert så pass bekant, att hon också blivit översatt till svenska. Uppväxt i Teheran, nu i Paris. Beskriver i "Persepolis" vad som hände efter 1979 i Iran. Fundamentalism, fanatism och terrorism. Mycket -ismer, sett med barnaögon och en suveränt tecknad tonårstid. Poetisk, förstörande och...faktiskt rolig - mycket bra!
PochL.jpeg
PochL.jpeg (129.85 KiB) Visad 3366 gånger

Ja, boken bredvid - Samandal Comics - arabiska för Salamander, lever i minst två olika världar, tryckt i Beirut...en samling personliga och politiska comics...också arabiska...bara två år gammal, som vi ser på omslaget!

"Beyrouth" en dagbok tecknad under Libanonkriget, om ni kommer ihåg, sommaren 2006, en militär konflikt mellan Israel och libanesiska Hizbollah. Mazen Kerbaj, författaren är en jazzmusiker.
IochH.jpeg
IochH.jpeg (119.82 KiB) Visad 3366 gånger

Kanske tänkt som motpol, Shemuel Katz satiriska teckningar i "Jerusalem. Holy Business as usual", från 1970-talet. En ungersk Holocaust-överlevande försöker se Israel med andra ögon...

Norrut nu - Igor Tuveri, Igort kallad, en italienare som reser. 2008/2009 var han i Ukraina och Ryssland. Och i de två böckerna berättar han i bild och text om människorna, deras liv och öden i länderna som tidigare tillhörde Sovjetunionen. Starka historier - hoppas de finns på svenska!
IMG_0985.jpeg

Ska vi ta en till i samma stil - "Pyongyang - A Journey in North Korea". Författaren är en fransk-kanadensare, Guy Delisle, som med ett arbetsvisa för ett filmförlag lyckades prata med människor och se delar av Nordkorea, som normalt var stängda för västlig insyn. Och berättar med exakthet och ironi i bild och text. Utmärkt litteratur!
IMG_0986.jpeg
Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 november 2025, 17:25

Persepolis har jag någonstans i bokhyllorna, jag tror på franska, fråga mig inte var.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Persepoli ... nad_serie)

De andra är helt okända marker för mig men jag skall ge tips till närstående om lämplig julklapp till Hans (utan K).

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 21 november 2025, 18:42

Pyongyang har jag läst, väldigt intressant just för att det är miljöer och företeelser som man inte kan uppleva med mindre än att man reser dit själv, i princip.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 24 november 2025, 12:42

Nu har Crumb kommit ut med ett nytt album. Han påminner lite om Bertil Enstöring.

crumb.jpg
crumb.jpg (252.88 KiB) Visad 3187 gånger

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 27 november 2025, 15:53

Bertil Enstöring?
Måste jag titta efter - aha, Jan Lööf skapade enstöringen, Lööf som tecknade Felix, som fanns redan på min svenska tid. Jo, de har vissa gubbstolliga likheter, båda i samma ålder, antar jag, alltså, Lööf och Crumb, ett par steg över 80-strecket...Robert Crumb var väl något mer besatt av Kvinnan med de Stora Formerna, mindre i dag antar jag - får väl titta efter...

Tack Patrik för tipset!

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 30 november 2025, 16:53

En dag i Zürich.
Eftersom jag nu börjat skriva om serietecknare och comics här på Skalman, ja, så blev det återigen besök i en av de få riktiga comics-lådorna i sta'n, förr en av mina favoriter - - ANALPH. Knappt fyrtio år existerar den.
IMG_1031.jpeg

Alltså, var ett par år se'n sist. Men inga synliga förändringar - engelska comics till vänster, tyska och franska till höger. Japanska och udda vuxna rakt fram. Två våningar, 250 kvadratmeter, i källaren fortfarande secondhand och mängder av FIGURER. Innehavarna, entusiasterna, samma som förr, lite mindre hår, grått och vitt, men fortfarande med total koll på vad som existerar på seriemarknaden. Plus, hon var inte där för tio år se'n...en kvinna bakom kassan!

Som meddelar - Robert Crumbs nya? "...tyvärr, hade femton exemplar, snabbt slutsålt, nya beställda".

Ett tiotal besökare under timmen jag var i comicsbokhandeln, no dames (förutom damen vid kassan), grabbar i 40/50-års åldern, en letar D&D, ett par gräver fram 50%are, två diskuterar äldre Mangaserier, en studerar kvinnans tecknade former på häftomslagen(!)...
IMG_1022.jpeg
IMG_1026.jpeg

Själv - köper i dag minimalt, men den här var kul: "Yokai- Demoner och Spöken". Varifrån japanska mangatecknare och horrorfilmare hämtar inspiration - träsnitt av de gamla mästarna från 1800-talet...Hokusai, Hiroshige, Utamaro...
IMG_1038.jpeg
IMG_1037.jpeg

Hans K som kom utan bil...
IMG_1033 2.jpeg

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 30 november 2025, 19:48

Om jag inte nämnt de tidigare.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Les_Avent ... _Laverdure
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jaktfalkarna

Bild

I något album flög dummingarna 35'or, som skulle likna Mirage III, i fiktiva sydamerikanska länder.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 1 december 2025, 01:52

Något album av jaktfalkarna fanns i brorsans serieskåp.

I Göteborg hade vi Dolores som serieaffär. Han som ägde't var brorsa till en fritidsledare som jag hade mycket kontakt med på 80-talet och början av 90-talet.

https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... se_Dolores

Lasse samlade som en tossing. Ville man ha ett nummer av en herrtidning fanns det en ganska god chans för att han hade ett.

När affären öppnade var det mest vinyl, punk, äldre pop och rock'n'roll.

Det finns åtminstone en serieaffär kvar i Göteborg. Den ligger nedanför Skansen Kronan på Sveagatan, mitt emellan Järntorget och Linnéplatsen. Mitt emot finns en bra cykelaffär.

Man blir lite nostalgisk när man går in där och ser att man kan hitta album som kom ut för 50 år sedan. Visst, de är inte i något bra skick, men de är fullt läsbara.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 1 december 2025, 08:52

Den med 35'or.

Bild
https://www.bdparade.com/bande-dessinee ... rs-eo-1968

De vill ha 50€ för originalet från 1968.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 1 december 2025, 10:29

Kom att tänka på en sak.

Hos en vänfamilj fanns när jag växte upp tjocka serialbum med tema 2vk. Exempel på titlar: Blixtkrig, Slaget om Storbritannien osv. Någon som minns dem och vet om de går att få tag på idag? Rent nostalgiska skäl, jag läste dem utan och innan varje gång vi var där.

Skriv svar