Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
Snabbtrålen bekräftar det du säger: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dok
Vi får skaffa hit en muslim så får personen starta en tråd som liknar denna men om islam. Vi har religionsfrihet på Skalman men jag vet inte om någon muslim.
MVH
Hans
Vi får skaffa hit en muslim så får personen starta en tråd som liknar denna men om islam. Vi har religionsfrihet på Skalman men jag vet inte om någon muslim.
MVH
Hans
Hur står det till med katolska kloster i Sverige idag?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det finns ett antal kloster i Sverige.
Den Helige Benedictus kloster, Mariavall nära Tomelilla (benediktinmunkar)
Jesu Moder Marias Kloster, Mariavall nära Tomelilla (benediktinnunnor)
S:t Dominikus kloster, Rögle nära Södra Sandby (dominikansystrar)
Sankta Maria Magdalenas konvent, dominikaner i Lund
Karmelitbröderna i Tågarp
Karmelitsystrarna i Glumslöv
Franciskusgården i Jonsered
Sankt Franciskus kloster i Jönköping
Sankt Josefs Kloster, Marias Lamm, i Figeholm
Heliga Hjärtas Kloster Omberg
Gudomliga Närvarons Kloster (Sancta Clara-systrar) i Vadstena
Birgittasystrar (den medeltida grenen, Vadstena) O.Ss.S. i Vadstena
Birgittasystrar O SS S (från Rom) i Djursholm och Falun
Utöver det finns det ordenssystrar som lever i kommuniteter men som har ett mer utåtriktad arbete, i en rad församlingar, på Josephinahemmet och hjälparbete ute i samhället. Plus ordensprästeri församlingar som också bor i kommuniteter. Men man brukar i allmänhet inte beteckna dessa som kloster.
---
Det blev inte helt fritt att öppna kloster i Sverige förrän 1976. Det fanns kloster innan dess, etablerade efter religionsfrihetslagen 1951, men de kallade sig själva kommuniteter. Det fanns ingen lag som förbjöd människor att bo tillsammans.
Klosterfrågan var hett omdiskuterad och det fanns många som var motståndare. Georg Branting, son till Hjalmar, sade t.ex. i en riksdagsdebatt att "Andliga koncentrationsläger hör inte hemma i Sverige".
Den Helige Benedictus kloster, Mariavall nära Tomelilla (benediktinmunkar)
Jesu Moder Marias Kloster, Mariavall nära Tomelilla (benediktinnunnor)
S:t Dominikus kloster, Rögle nära Södra Sandby (dominikansystrar)
Sankta Maria Magdalenas konvent, dominikaner i Lund
Karmelitbröderna i Tågarp
Karmelitsystrarna i Glumslöv
Franciskusgården i Jonsered
Sankt Franciskus kloster i Jönköping
Sankt Josefs Kloster, Marias Lamm, i Figeholm
Heliga Hjärtas Kloster Omberg
Gudomliga Närvarons Kloster (Sancta Clara-systrar) i Vadstena
Birgittasystrar (den medeltida grenen, Vadstena) O.Ss.S. i Vadstena
Birgittasystrar O SS S (från Rom) i Djursholm och Falun
Utöver det finns det ordenssystrar som lever i kommuniteter men som har ett mer utåtriktad arbete, i en rad församlingar, på Josephinahemmet och hjälparbete ute i samhället. Plus ordensprästeri församlingar som också bor i kommuniteter. Men man brukar i allmänhet inte beteckna dessa som kloster.
---
Det blev inte helt fritt att öppna kloster i Sverige förrän 1976. Det fanns kloster innan dess, etablerade efter religionsfrihetslagen 1951, men de kallade sig själva kommuniteter. Det fanns ingen lag som förbjöd människor att bo tillsammans.
Klosterfrågan var hett omdiskuterad och det fanns många som var motståndare. Georg Branting, son till Hjalmar, sade t.ex. i en riksdagsdebatt att "Andliga koncentrationsläger hör inte hemma i Sverige".
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Därtill finns ett syrisk-ortodoxt och ett grekisk-ortodoxt kloster samt en handfull kloster inom Svenska kyrkan.
Svenska kyrkans får du gärna berätta mer om.
För en katolsk präst eller munk, eller nunna, som vill hoppa av men fortfarande vara med i församlingen. Hur fungerar det?
MVH
Hans
För en katolsk präst eller munk, eller nunna, som vill hoppa av men fortfarande vara med i församlingen. Hur fungerar det?
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
En präst som inte längre vill vara präst kan ansöka om laicisering (reductio ad statum laicalem) hos Heliga Stolen. Med påvens, och vissa fall biskopens, godkännande avslutas prästtjänsten och han återfår lekmannastatus.
Munkar och nunnor kan på samma sätt ansöka om dispens från löftena hos Heliga Stolen (eller biskopen för temporära löften).
Utan dessa steg är man fortfarande präst eller nunna/munk i Kyrkans ögon, även om man slutar leva som det. Att bara ”sluta” utan dispens är kanoniskt ogiltigt och kan leda till automatisk exkommunikation (för munkar och nunnor) eller irregulär ställning (för präster).
---
I kyrkorättslig mening finns inga kloster i Svenska kyrkan, men det finns ett antal aktiva kommuniteter och klosterfamiljer som står i nära samverkan med kyrkan. Dessa följer ofta benediktinska eller franciskanska traditioner, med fokus på bön, gemenskap, gästfrihet och socialt arbete. De har sitt ursprung i den högkyrkliga rörelsen, där sakramental spiritualitet, tideböner, reträtter m.m. betonades. Man ville skapa lutherska platser för detta.
De mest kända är Östanbäcks kloster utanför Sala, Alsike kloster utanför Uppsala, Klaradals kloster i Sjövik utanför Alingsås, Mariadöttrarna i Vallby utanför Enköping och Linköpings kloster (det nyaste, grundat 2016).
Alsike kloster blev rikskänt - till och med internationellt känt - den 24 november 1993 då 30 civilklädda poliser stormade in under morgonmässan, omringade huset, väckte barn och vuxna, och förde bort 47 personer (inklusive 20 barn) med buss till förvar. Anledningen var att systrarna gömde illegala flyktingar.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Idag är det som bekant Mårtensmäss. Bakgrunden till firandet av Mårtens Gås är helgonfesten för Martin av Tours (Mårten på svenska), en romersk soldat från nuvarande Ungern som konverterade till kristendomen på 300-talet. Martin dog den 8 november 397 och begravdes den 11 november i Tours, Frankrike.
Martin var den första som helgonförklarades som inte var en martyr.
En populär legend förklarar kopplingen till gåsen: Martin ville inte bli biskop i Tours och gömde sig i en gåsstia för att undvika utnämningen. Gässens högljudda kacklande förrådde honom, och han blev ändå vald. Som "hämnd" påbjöd han (enligt legenden) att gås skulle slaktas och ätas varje år på hans dag. Detta bidrog till att gåsen blev ett symboliskt attribut för helgonet.Högtiden markerade ursprungligen starten på en 40-dagars fasta inför jul (julfastan), influerad av bysantinska traditioner. Den 10 november var sista chansen att äta rejält innan fastan, vilket gjorde det till en festlig "avskedsmiddag".
Firandet kom till Sverige via Tyskland under medeltiden, troligen genom handel och kyrkliga kontakter. De äldsta beläggen i Sverige är från 1500-talet - Ett brev från 1557 nämner en "sancte morthens gåsz" i Stockholmstrakten.
Knutby kyrka i Uppland är en av de kyrkor som hade S:t Martin som skyddspatron. Här ser vi en svensktillverkad skulptur från tiden 1450-1500 i Knutby (ursäkta dålig kvalitet):
Martin var den första som helgonförklarades som inte var en martyr.
En populär legend förklarar kopplingen till gåsen: Martin ville inte bli biskop i Tours och gömde sig i en gåsstia för att undvika utnämningen. Gässens högljudda kacklande förrådde honom, och han blev ändå vald. Som "hämnd" påbjöd han (enligt legenden) att gås skulle slaktas och ätas varje år på hans dag. Detta bidrog till att gåsen blev ett symboliskt attribut för helgonet.Högtiden markerade ursprungligen starten på en 40-dagars fasta inför jul (julfastan), influerad av bysantinska traditioner. Den 10 november var sista chansen att äta rejält innan fastan, vilket gjorde det till en festlig "avskedsmiddag".
Firandet kom till Sverige via Tyskland under medeltiden, troligen genom handel och kyrkliga kontakter. De äldsta beläggen i Sverige är från 1500-talet - Ett brev från 1557 nämner en "sancte morthens gåsz" i Stockholmstrakten.
Knutby kyrka i Uppland är en av de kyrkor som hade S:t Martin som skyddspatron. Här ser vi en svensktillverkad skulptur från tiden 1450-1500 i Knutby (ursäkta dålig kvalitet):
Aha, förklarar C Skalmans avatar.
MVH
Hans
Ursäkta skämtet och tack för historien.cats skrev: ↑16 oktober 2024, 15:56Frågar någon som har en fågel som liknar en dåligt ritad gås på sin AvatarMarkus Holst skrev: ↑16 oktober 2024, 15:52Vilken tror vi är mest lik mannan bakom avataren? A warrior or a pussy?![]()
![]()
MVH
Hans
Såg några konkurrenter idag.
Jehovas vittnen.
https://www.jw.org/en/
Hur betraktar katoliker dessa?
MVH
Hans
Jehovas vittnen.
https://www.jw.org/en/
Hur betraktar katoliker dessa?
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Katoliker ser inte Jehovas Vittnen som ett kristet samfund utan som en nyreligiös rörelse. JV förnekar treenighetsläran och Jesu kroppsliga uppståndelse och har en frälsningslära som strider mot kristen dogm. Dessutom ser de korset som en hednisk symbol.
Katoliker får inte delta i JV:s möten på ett sätt som kan tolkas som religiös gemenskap. Dop som utförts av JV klassas som ogiltiga av Katolska kyrkan.
Katoliker får inte delta i JV:s möten på ett sätt som kan tolkas som religiös gemenskap. Dop som utförts av JV klassas som ogiltiga av Katolska kyrkan.
Tack för svar. Så inte bästa vänner. Vet du varifrån de har fått att korset skulle vara en hednisk symbol? Jag som, äkta, hedning skulle inte bära ett kors.
Och fråga två, hur ser ni på mormoner?
MVH
Hans
Och fråga två, hur ser ni på mormoner?
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
1) De framför flera argument: I Bibeln nämns aldrig ett kors (det grekiska ordet stau-ros, med betydelse påle, används); korset har ett förkristet, hedniskt ursprung; att använda korset som symbol strider mot bildförbudet i Gamla Testamentet.
2) Samma som för JV, inte ett kristet samfund. De har en annan syn på Gud (tre separata varelser i en gudomlig enhet i stället för ett enda väsen i tre personer), de har flera böcker utöver Bibeln, de har tempelriter och tror på frälsning för döda, de tror att Gud bor nära planeten Kolob m.m.
Katoliker och mormoner har, i synnerhet i USA, ofta dock goda personliga relationer och det förekommer samarbete i etiska frågor som bl.a. abort.
2) Samma som för JV, inte ett kristet samfund. De har en annan syn på Gud (tre separata varelser i en gudomlig enhet i stället för ett enda väsen i tre personer), de har flera böcker utöver Bibeln, de har tempelriter och tror på frälsning för döda, de tror att Gud bor nära planeten Kolob m.m.
Katoliker och mormoner har, i synnerhet i USA, ofta dock goda personliga relationer och det förekommer samarbete i etiska frågor som bl.a. abort.
1. Bildförbud, var det för att inte tillbe statyer och bilder? Liknande förbud som finns i islam ibland?
2. Varför jag frågar var att förra årtusendet kände jag, nästan, en mormonsk brallis i USA. Hon var väldigt överseende med oss hedningar och var med på fester där diverse saker som de inte brukar kom fram, allt ifrån kaffe till lite värre saker. De är ganska strikta med tionde. Hon undvek konstigheterna i deras tro i sina ganska långa filosofiska samtal med mig. Jag var kär i henne då. Sedan en av de saker jag ångrar i mitt liv är när jag fick ett upplägg att lära känna henne som jag inte tog av någon sorts självinbillad respekt.
Sedan till din fasa har jag känt några brallisar som i alla fall på pappret var katoliker.
MVH
Hans
2. Varför jag frågar var att förra årtusendet kände jag, nästan, en mormonsk brallis i USA. Hon var väldigt överseende med oss hedningar och var med på fester där diverse saker som de inte brukar kom fram, allt ifrån kaffe till lite värre saker. De är ganska strikta med tionde. Hon undvek konstigheterna i deras tro i sina ganska långa filosofiska samtal med mig. Jag var kär i henne då. Sedan en av de saker jag ångrar i mitt liv är när jag fick ett upplägg att lära känna henne som jag inte tog av någon sorts självinbillad respekt.
Sedan till din fasa har jag känt några brallisar som i alla fall på pappret var katoliker.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Bildförbudet är ett av budorden. I andra moseboken (20:4) står det "Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden". Det efterlevs strikt inom Judendomen och Islam, även om det inom Judendomen tidvis varit tillåtet med avbildningar. Arkeologer har funnit målningar i tidiga synagogor.
Du har rätt i att det hade med avgudadyrkan att göra, för det är det bud som kommer direkt efter. Man fick inte göra änglar, människor eller djur till avgudar. Man fick inte heller försöka avbilda Gud, eftersom han inte har någon kroppslig gestalt. I och med att Jesus föddes och verkade på Jorden - och tog mänsklig gestalt - upphävdes förbudet; Jesus är i och för sig Gud men han är också människa och människor får man avbilda. Det har inte Jehovas Vittnen förstått.
Du har rätt i att det hade med avgudadyrkan att göra, för det är det bud som kommer direkt efter. Man fick inte göra änglar, människor eller djur till avgudar. Man fick inte heller försöka avbilda Gud, eftersom han inte har någon kroppslig gestalt. I och med att Jesus föddes och verkade på Jorden - och tog mänsklig gestalt - upphävdes förbudet; Jesus är i och för sig Gud men han är också människa och människor får man avbilda. Det har inte Jehovas Vittnen förstått.