Skor på eller skor av

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Skor på eller skor av

Inlägg av koroshiya » 7 november 2025, 22:57

sveahk skrev:
7 november 2025, 22:40
koroshiya skrev:
7 november 2025, 15:24
Folk hade väl galoscher och bottiner också.

Jag skulle gissa att de tog av sig dem i farstun, och sedan kunde gå omkring i inneskor som de haft på sig hela tiden.
När Hans K svängde dansbenen i vintriga och regniga Malmö på sextiotalet så gällde ofta gummigaloscher. De placerades på särskilt ställe vid ingången till Amiralen och Erikslust, detsamma gällde för diverse Nationer i Lund. Hur man hittade rätt galoscher vid hemgång - tja, säg det...!?

Hans K
En gång gick jag hem utan brallor...

Vi hade haft togafest.

Som tur var hittade jag dem hängande på en krok dagen efter i festlokalen, som förövrigt var flera institutioners normala lunch- och rastrum.

Jag vet inte ens hur jag fick med mig dem dit. Tjejkompisarna fixade togan och sminket innan vi åkte till festen.

Vi hade traditionell luciadans på Rondo på Liseberg varje år med skolan, men jag kommer inte ihåg hur vi gjorde. Något minne av att vi bytte skor finns inte.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 november 2025, 11:03

Bild
https://digitaltmuseum.se/011024371134/galosch
Har jag sett brukas, av minst min farfar, men själv har jag aldrig brukat.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 8 november 2025, 11:39

Galoscher är ju egentligen en rätt smart uppfinning, inte minst när man ska till jobbet. Varför försvann de nästan helt och så snabbt? Är det halt att gå omkring med galoscher? Eller hänger det ihop med "gröna vågen" på 1970-talet och längre transporter med bil eller buss till jobbet? Galoscher fungerar kanske bättre mer urban miljö än att t.ex. gå 500 m i snöslask till en busshållplats?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 8 november 2025, 11:46

Ja egentligen är det smart. Jag har svårt att tänka mig att de är mer hala en en vanlig sko med gummisula. Sen har jag ingen aning om varför de försvann. En spekulation är att det började ses som gubbigt, som hatt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 november 2025, 14:16

När det gäller tofflor, kan det vara en generations grej? För mig som 60-talist är tofflor nått med tydlig gubbvarning. Som typ gamla 40-talist medarbetare hade på sig.
Men nu har yngre medarbetare (80-talister) på kontoret började med inneskor eller tofflor typ Crocs. Såna vägrar jag men jag började inse fördelen mot att gå omkring och svettas i skor inne. Eller alternativt ha tunga jobbskor på sig. Så jag har införskaffat ett par tofflor men av gubbmodell men så börjar jag också få åldern inne.

Galoscher har jag knappt sett i verkligheten. Är de inte svåra att får på?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 november 2025, 14:14

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 14 november 2025, 08:03

Robert Lind i Kramfors hade galoscher ( Hasse trodde det i alla fall):

"Robert Lind i Kramfors" är för övrigt en travesti på Clas Ohlson i Insjön, så jag blir inte överraskad att de säljer sådana.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 november 2025, 09:00

Du förvånar mig med den sketchen, inte bara en travesti på Clas Ohlson. Men den är bra, fast det kanske inte de som bor i Dals Långed tycker.
Tage har f.ö. gått på samma skola som mig, fast en aning innan. Katedralskolan i Linköping (även fröken Långstrump gick där). Fast jag har inte, än, fått mig en staty strax utanför.

Så, snart får vi återgå till skodon.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 18 november 2025, 23:26

sonderling skrev:
12 november 2025, 14:16
När det gäller tofflor, kan det vara en generations grej? För mig som 60-talist är tofflor nått med tydlig gubbvarning. Som typ gamla 40-talist medarbetare hade på sig.
Men nu har yngre medarbetare (80-talister) på kontoret började med inneskor eller tofflor typ Crocs. Såna vägrar jag men jag började inse fördelen mot att gå omkring och svettas i skor inne. Eller alternativt ha tunga jobbskor på sig. Så jag har införskaffat ett par tofflor men av gubbmodell men så börjar jag också få åldern inne.

Galoscher har jag knappt sett i verkligheten. Är de inte svåra att får på?

Sonderling
Tycker att man ser alltmer Birkenstock-liknande tofflor på jobbet, oavsett ålder på medarbetarna. För 10-20 år sedan hade väl(?) nästan alla vanliga uteskor på kontoret?

Sedan är det ju olika hur mycket olika medarbetare är på kontoret, liksom allt från två till fem dagar i veckan beroende på pendlingsavstånd och familjesituation. Sådant påverkar givitetvis i vilket grad man "bor in sig" på kontoret.

Skriv svar