Oförglömliga ögonblick på TV

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Oförglömliga ögonblick på TV

Inlägg av a81 » 1 november 2025, 09:19

Folbolls-VM 1994 i USA är det jag spontant tänker på, fotbollsmatcher på natten under en extremt varm sommar, ett slags glädjeämne i ett Sverige i djup ekonomisk kris. Dessutom är min bild att sportintresset var större på den tiden, eller det kanske är fel uttryckt. Jag tror att intresset att t.ex. gå på en allsvensk fotbollsmatch är mycket större idag, men det breda intresset för TV-sport tror jag har minskat.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 1 november 2025, 12:07

Ja det var ju innan internet slagit igenom på bred front, och långt innan smarta telefoner och streaming. Konkurrensen om människors uppmärksamhet var mindre.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 1 november 2025, 12:41

1994, precis nyemigrerad. Kollegorna kom och gratulerade mig. Jag undrade varför, svar: 'Ni vann ju igår'. Då förstod jag att det var fotboll. Hade tagit en paus från slika saken innan jag blev tonåring. Men nu skaffade jag och några svenskar ett nattnöje, en brallis hade satellit-tv så vi samlades där. Trevligt. Sedan dess eftersom jag jobbade i internationell miljö följer jag gärna EM och VM. Skojigt att höra diskussionerna innan matchen mellan portugiser och spanjorer samt kommentarer efteråt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 1 november 2025, 14:24

adlercreutz skrev:
1 november 2025, 12:07
Ja det var ju innan internet slagit igenom på bred front, och långt innan smarta telefoner och streaming. Konkurrensen om människors uppmärksamhet var mindre.
Håller helt med. Sedan tror jag att fler på 1990-talet (i alla fall killar/män) hade erfarenhet av att spela fotboll i lite högre ålder. Idag är det liksom mest barn i åldern 5 till 8-10 år som ägnar sig åt organiserad lagidrott. Tidigare spelade många, även de som inte var så bra, fotboll upp till tonåren och hade säkert bättre förståelse för spelet o.s.v. Det man kan mer om blir man intresserad av...

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 1 november 2025, 14:56

Det finns väl egna trådar om vm 1994 och tom. någon bok om hur det påverkade Svenskarnas självbild och självförtroende. Från att ha varit i ett ekonomiskt utsatt läge till att bli föregångsland för den nya IT-Boomen och EU-medlemmar och närmare Europa på många plan så tog det bara några år. VM var ju mitt i denna epok och det kanske också har bidraget till "mytbildningen" Det blev som en vändpunkt för det mer europeiska Sverie. Sverige 1991 mot Sverige 2001 är på många plan som två olika länder. Större skillnad än mellan 81 och 91 eller 2001 och 2011 som exempel skulle jag påstå.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 1 november 2025, 16:00

Ja, det gick snabbt. Bildt kom ut med sin enda vägens-politik, om jag minns rätt. Mycket förändrades snabbt när Sovjet kollapsade som motbild.

Jag minns os-finalen i hockey med Forsbergs straff också. Även då var jag och spelade, men på en lokal klubb i Göteborg, men kom aldrig ifrån pizzerian där de visade finalen. De andra spelarna var väl inte så glada.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 1 november 2025, 17:07

Ja, Sverige ändrade sig mycket under 1990-talet.

Jag tänker att olika typer av långa direktsända evenemang var mycket större på den tiden. Idag är det väl nästan bara nobelfesten som har den statusen. På 1990-talet tittade liksom "alla" när OS invigdes eller om det var något kungligt jubileum eller liknande (t.ex. kungen 50 år 1996). Valvakorna är ett annat exempel.

Melodifestivalen har, precis som nobelfesten, kvar lite av den där statusen, men har å andra sidan blivit mer av ett slags familje-/barn-TV.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 1 november 2025, 21:42

I vm 94 fixade vi en tv i datorföreningen, och någon match såg jag hos en kamrat, plus det då att jag var i Oslo under midsommar.

Ett som var oförglömligt för mig var när Bolivia bytte in Marco Etcheverry, som hade varit en stjärna på Gothia Cup, och han fick ett rött kort efter fyra minuter, för att ha sparkat ner Matthäus.

Nu kommer Etcheverry in, det blir bra, sade jag. Fyra minuter senare skrattade kamraterna förstås.

Det blev pannkaka, men Etcheverry är en av Bolivias bästa någonsin.

En annan jag minns var vm 86, och Sovjet mot Belgien, 3-4. Det var en liten tv på ett sommarläger. Det var en fantastisk match med älgen från Tidaholm, som jag tror han kallades, i centrum, förutom sovjeter och belgare då. Lustigt nog skall Erik Fredriksson ha varit involverad i ytterligare incidenter med sovjeter, där han inte hade samma idéer som de om offside och annat.

Det är fortfarande en av de bästa matcher jag har sett i vm, och snart 40 år sedan.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 2 november 2025, 00:18

VM 1986 är ju också en klassiker med matchen Argentina - England, där två av världshistoriens mest omtalade mål inträffade i samma match. "Guds hand" och maradona som dribblar av nästan hela laget..

https://www.youtube.com/watch?v=YKqPTpvcaSo

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 november 2025, 10:05

Finns egentligen många!!!
I slutet på 1970-talet eller alldeles i början av 1980-talet så fanns ett program med namnet Studio S. Minns vad mannen i rutan sade;
Har ni barn uppe så ser ni till att de antingen kommer till sängs eller bort från TV:n. Vi skall visa inslag som är olämpliga för barn att titta på.. Min mor såg till att jag kom på rummet och inte till sängs.
Undrar vad det kan vara för något, en gissning var nog detta masssjälvmord.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jonestown

Men åt andra sidan har jag inte tagit upp det med min mor sedan dess.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 november 2025, 10:48

Kan dra upp ytterligare ett fall:

Är det någon på Skalman som minns denna gosse som fastnade i en brunn???

https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Alfredo_Rampi

Eller dra fram till 5:30 i denna video och titta fram till 05:38 om ni vill bara se när han kom upp till markytan (på italienska)

https://m.youtube.com/watch?v=pyXBYxIqFaY

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 november 2025, 20:29

Minns en amerikansk flicka som räddades ur en brunn, men det bör ha varit i slutet av 1980-talet. Tror att det gjordes en spelfilm om det också.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 november 2025, 08:55

Jag är så pass gammal så att jag betraktar att jag fick vara uppe efter läggdags den 20 juli 1969 och se NASA's (fejkade...) månlandning i direktsändning på den svartvita dumburken som mitt starkaste TV-minne.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 3 november 2025, 12:33

Hans skrev:
3 november 2025, 08:55
Jag är så pass gammal så att jag betraktar att jag fick vara uppe efter läggdags den 20 juli 1969 och se NASA's (fejkade...) månlandning i direktsändning på den svartvita dumburken som mitt starkaste TV-minne.

MVH

Hans
Samma här

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 3 november 2025, 17:47

Grönis skrev:
2 november 2025, 00:18
VM 1986 är ju också en klassiker med matchen Argentina - England, där två av världshistoriens mest omtalade mål inträffade i samma match. "Guds hand" och maradona som dribblar av nästan hela laget..

https://www.youtube.com/watch?v=YKqPTpvcaSo
"Little squat man": engelsmännen var för snälla, och målet hade kanske stoppats av en italiensk försvarare, eller någon från Uruguay.

Ett fantastiskt mål hur som helst, men jag tror inte jag såg det eller HoG lajv.

Skriv svar