JAS 39 Gripen

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7999
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av sonderling » 20 jun 2017 13:11


Ulfjorgen
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 31 aug 2014 07:25

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Ulfjorgen » 23 jul 2017 19:16

Finns chans att Österrike kommer köpa/hyra Gripen. Dock kan F-16 vara en hård konkurrent.
https://www.reuters.com/article/us-aust ... SKBN19S0ZN

Det är dyrt att köra en tvåmotorig Lexus när det finns enmotorigt Toyota :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7999
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av sonderling » 14 jan 2020 08:13

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7384010

JAS Gripen till Finland, andra försöket?
Vad är det för två Amerikanska plan inblandade?

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Sarvi » 14 jan 2020 08:41

Enligt https://svenska.yle.fi/artikel/2019/10/ ... med-de-fem är det Boeing Super Hornet, Lockheed Martin F-35, Dassault Rafale och Eurofighter Typhoon.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 6006
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Femtiotrean » 14 jan 2020 09:43

För den som är intresserad:

viewtopic.php?f=75&t=41393&p=797844#p797844

Hbl har skrivit en del...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7999
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av sonderling » 26 feb 2025 16:04


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7999
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av sonderling » 18 mar 2025 07:05

https://www.sverigesradio.se/artikel/co ... ripenaffar
"Det är troligare att Hitler lever här i Colombia" säger Colombias försvars minister.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33699
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Hans » 18 mar 2025 11:17

Pedro har i alla fall lite humor.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7999
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av sonderling » 24 mar 2025 07:14

https://www.sverigesradio.se/artikel/ti ... ill-kanada
Hörde man rätt?
Kan Kanada börja tillverka JAS gripen?

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17016
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

JAS 39 E

Inlägg av Markus Holst » 22 okt 2025 15:23

Det händer spännande saker i Linköping nu. Igår släpptes E-versionen av JAS och idag är första kunden på besök.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: JAS 39 E

Inlägg av Battler » 22 okt 2025 16:34

Markus Holst skrev:
22 okt 2025 15:23
Det händer spännande saker i Linköping nu. Igår släpptes E-versionen av JAS och idag är första kunden på besök.
Nja, Brasilien var väl först med 36 JAS Gripen E.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs ... _39_Gripen
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17016
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Markus Holst » 22 okt 2025 19:56

Tydligen var dagens händelse i Linköping att en intresseförklaring skrevs under, där svenska staten lät meddela att de inte motsätter sig att Ukraina köper gripen så nu börjar väl då förhandlingarna mellan SAAB och Ukraina.

Vad som är vanligt vid så här stora affärer är ju krav på motköp, vilket ju lär vara orsaken att det finns så mycket sydafrikanskt vin på bolaget. Jag vet inte vilka motköp "vi" gjorde med Brasilien men vad kan vara aktuellt i Ukrainas fall? Jag gissar på militärt know how.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Battler » 22 okt 2025 20:12

Markus Holst skrev:
22 okt 2025 19:56
Jag vet inte vilka motköp "vi" gjorde med Brasilien
Efterträdaren till Lockheed C-130 Hercules
Samtidigt är Sverige intresserat av att köpa transportplan från Brasilien, av typen Embraer C-390. I och med dagens avsiktsförklaring är regeringen redo att uppdra åt Försvarets materielverk (FMV) och Försvarsmakten att påbörja förhandlingar i syfte att köpa C-390-flygplan.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... ygomradet/
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17016
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Markus Holst » 22 okt 2025 20:19

Tack, då vet vi det.

Vad har Ukraina att erbjuda, tro?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3502
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Bjernevik » 23 okt 2025 08:19

Markus Holst skrev:
22 okt 2025 20:19
Vad har Ukraina att erbjuda, tro?
Kompetens och erfarenhet inom telekrig. Just telekrigsförmågan är något som framhävs hos 39E så ett partnerskap inom det området vore rimligt.

Sedan ska man inte glömma att Ukraina har en kompetent försvarsindustri så olika samarbeten mellan Sverige/Saab och Ukraina lär vi se mer av. Inte otänkbart att 39E kommer att åtminstone slutmonteras om inte tillverkas i Ukraina på 30-talet.