Kunde verkligen inte Karl XIV Johan svenska?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Re: Kunde verkligen inte Karl XIV Johan svenska?

Inlägg av Gerrgul » 10 september 2025, 22:48

von Adler skrev:
10 september 2025, 21:26
Gerrgul skrev:
10 september 2025, 17:24
Monarken lärde sig tidigt flera språk. Det gällde särskilt under stormaktstiden då vi hade värvade knektar från olika nationer i krigsmakten. Flera av Karlarna behärskade också finska flytande. Allmänt svårt att uttala sig om nivån på färdigheterna dock.

Vad gäller gemene mans språkkunskaper kunde en del folk i kuststäder hjälpligt kommunicera med utländska handelsmän.
Thydeen skriver en del om detta i Bryta, bygga bo
Gjorde de? Jag har hört att Gustav IV Adolf ska ha varit den första svenska monarken som talade finska flytande.
Ja, du har säkert mer rätt där. Min egen källa är svajig - en föreläsning av Eskil Block.
Riksarkivet t ex verkar inte ge någon bekräftelse

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 11 september 2025, 18:59

Apropå Gustaf V:s skorrande, så var han faktiskt delvis uppvuxen i Skåne (på Sofieros slott). Han hade dessutom en tysk mor (prinsessan/senare drottning Sofia). Jag tänker att det (i alla fall delvis) kan vara dialekt snarare än något slags franskinspirerad överklassociolekt? Hans far Oscar II talade uppenbarligen inte med skorrande R.

Gustaf V bodde med sin familj permanent på Sofieros slott utanför Helsingborg i Skåne från 1866 (8 år) till 1872 (14 år), när Oscar II blev kung. Dessförinnan verkar prinsessan Sofia och barnen ha tillbringat mycket tid i Skåne på besök på sommaren.

Jämför Gustaf V med t.ex. Carl Bildt, född i Halmstad, som också talar med skorrande R, trots att han har bott i Stockholm sedan åtminstone tonåren.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 12 september 2025, 07:25

Gerrgul skrev:
10 september 2025, 22:48
von Adler skrev:
10 september 2025, 21:26
Gerrgul skrev:
10 september 2025, 17:24
Monarken lärde sig tidigt flera språk. Det gällde särskilt under stormaktstiden då vi hade värvade knektar från olika nationer i krigsmakten. Flera av Karlarna behärskade också finska flytande. Allmänt svårt att uttala sig om nivån på färdigheterna dock.

Vad gäller gemene mans språkkunskaper kunde en del folk i kuststäder hjälpligt kommunicera med utländska handelsmän.
Thydeen skriver en del om detta i Bryta, bygga bo
Gjorde de? Jag har hört att Gustav IV Adolf ska ha varit den första svenska monarken som talade finska flytande.
Ja, du har säkert mer rätt där. Min egen källa är svajig - en föreläsning av Eskil Block.
Riksarkivet t ex verkar inte ge någon bekräftelse
Svenska, latin, franska och plattyska och/eller högtyska tycks ha varit standard. Enligt vad jag kunnat läsa ska Karl XII ha lärt sig passabel finska i vuxen ålder så han kunde byta lite ord med finsktalande soldater. Vad som är gränsen för flytande är ju debatterbart. Men jag tror Gustav IV Adolf var vår enda monark som fick lära sig finska från barnsben.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 12 september 2025, 07:25

a81 skrev:
11 september 2025, 18:59
Apropå Gustaf V:s skorrande, så var han faktiskt delvis uppvuxen i Skåne (på Sofieros slott). Han hade dessutom en tysk mor (prinsessan/senare drottning Sofia). Jag tänker att det (i alla fall delvis) kan vara dialekt snarare än något slags franskinspirerad överklassociolekt? Hans far Oscar II talade uppenbarligen inte med skorrande R.

Gustaf V bodde med sin familj permanent på Sofieros slott utanför Helsingborg i Skåne från 1866 (8 år) till 1872 (14 år), när Oscar II blev kung. Dessförinnan verkar prinsessan Sofia och barnen ha tillbringat mycket tid i Skåne på besök på sommaren.

Jämför Gustaf V med t.ex. Carl Bildt, född i Halmstad, som också talar med skorrande R, trots att han har bott i Stockholm sedan åtminstone tonåren.
Har vi några inspelningar på Oscar II:s tal? Vore fascinerande att höra.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 september 2025, 09:57

Läste på nätet (se länken jag hade med i ett tidigare inlägg) att det ska finnas en inspelning av Oscar II från 1897 (om jag minns rätt) och att han talade som i en svensk 1930- eller 1940-talsfilm, alltså teatralt men utan skorrande R.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 12 september 2025, 16:10

Markus Holst skrev:
8 september 2025, 20:19
Om jag minns rätt var Oskar 9 år när han anlände Sverige och borde därför pratat god svenska. Kanske fick han, som månget annat invandrarbarn, tolka åt föräldrarna.
Kronprins Oskar var ofta den som tolkade under det enorma antal audienser Karl XIV Johan höll med sina undersåtar.

Skriv svar