Vad skall ingå i en svensk kulturkanon
Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon
Undrar hur man kom fram till 50-årsgränsen (före 1975). Hade det inte blivit mindre av gränsdragningsproblematik om man antingen hade lagt gränsen senare (t.ex. 2000) eller tidigare (t.ex. 1925)?
Om poängen delvis är att ge tips på sådant som på något sätt ger referensramarna in i det svenska samhället, så hade det kanske varit klokt att inkludera lite senare och lite folkligare saker, exempelvis ABBA, någon Lasse Åberg-film, etc.
Om poängen delvis är att ge tips på sådant som på något sätt ger referensramarna in i det svenska samhället, så hade det kanske varit klokt att inkludera lite senare och lite folkligare saker, exempelvis ABBA, någon Lasse Åberg-film, etc.
Vissa säger att Sällskapsresan är Les Bronzés på svenska.a81 skrev: ↑4 september 2025, 00:18Undrar hur man kom fram till 50-årsgränsen (före 1975). Hade det inte blivit mindre av gränsdragningsproblematik om man antingen hade lagt gränsen senare (t.ex. 2000) eller tidigare (t.ex. 1925)?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Les_bronz%C3%A9s
Vad ska man ha denna kanon till? Ska man tvinga ungarna att läsa denna litteratur, och dessa dikter?
Den här kanon är ett politiskt beställningsverk från den nationalistiska delen av sverige. Poängen med kanon är inte vad som ingår utan att den öht existerar. Det är själva grejen. Det vi ser är ett embryo till ett nationalistiskt försök att skapa en ny nationell historia och identitet än vi har i dagsläget.
för övrigt är jag helt för att Viggen dök upp på listan. Det planet är det coolaste jag vet tror jag.
för övrigt är jag helt för att Viggen dök upp på listan. Det planet är det coolaste jag vet tror jag.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det finns mycket som helst och jag valde att ta med ett par maträtter (siffrorna är ingen rangordning);
Valde också ta med ett par personer, Astrid Lindgren och det inkluderade även hennes böcker, ekonom-historikern Eli Heckscher och han som skrev ”Jordbrukets arbetare” från 1957.
Tyckte att syftet med kulturkanonen var att den skulle införlivats med läroplanen i historia och om jag får säga vad jag själv anser. Där borde varje lärare bestämma lite grann som borde tas med. Ett par talessätt borde egentligen tas med var Esaias Tegners ”Freden, vaccinet och potäterna” eller Elias
Sehlstedts ”Såg vid såg jag såg varhelst jag såg” om de sågverk som blomstrade i början av 1870-talet och i synnerhet omkring Sundsvall. Nu valde jag istället ”svensk träindustri ” som kan inkluderar talesättet och de sågverk som byggdes upp under 1800-talets andra hälft.
Jag menar inte att ”statens lista var fel, men att den skulle innefatta kursplanen för historia var mer eller mindre på fel spår.
Stefan
Fläsk vet jag inte riktigt, de åt folk i de delar av USA som Vilda Western var.33). Köttbullar med mos
34). Fläsk med potatis och lök
35). Pannkaka och ärtsoppa
36). Semlor
37). Fläsklägg och rotmos
38). Inlagd strömning
Valde också ta med ett par personer, Astrid Lindgren och det inkluderade även hennes böcker, ekonom-historikern Eli Heckscher och han som skrev ”Jordbrukets arbetare” från 1957.
Tyckte att syftet med kulturkanonen var att den skulle införlivats med läroplanen i historia och om jag får säga vad jag själv anser. Där borde varje lärare bestämma lite grann som borde tas med. Ett par talessätt borde egentligen tas med var Esaias Tegners ”Freden, vaccinet och potäterna” eller Elias
Sehlstedts ”Såg vid såg jag såg varhelst jag såg” om de sågverk som blomstrade i början av 1870-talet och i synnerhet omkring Sundsvall. Nu valde jag istället ”svensk träindustri ” som kan inkluderar talesättet och de sågverk som byggdes upp under 1800-talets andra hälft.
Jag menar inte att ”statens lista var fel, men att den skulle innefatta kursplanen för historia var mer eller mindre på fel spår.
Fyrarna har en viktig funktion i svensk sjöfart och Fårö är inte många kilometer ifrån Salvorev där många fartyg har gått förlorat och likaså Gotska Sandön som inte ligger långt ifrån Kopparstenarna där det också hänt antal förlisningar. Verner von Heidenstam fick Nobelpriset 1916 och han var förtjust i bilar, när vi besökte hans hem Övralid på mitten av 1980-talet att han var en kvinnotjusare så äldre kvinnor reagerade på det.22). Fyrar (Kullen, Nidingen, Vinga, Söderarm, Malören, Hoburg, Ölands N udde, Ölands S udde, Fårö, Stora Fjäderägg och Landsort f fl)
23). Verner von Heidenstam (författare, bilälskare och kvinnotjusare)
24). Hedebyborna
25). Norrlands Guld
26). Gammelstadens kyrkstad utanför Luleå
27). Dannemora gruva
Stefan
Jag har tidigare nämnt musikproducenten Anders Burman, som lanserade flera generationer av svenska jazz schlager och rock artister.
Från Wikipedia:
Från Wikipedia:
. Han startade 1949 skivbolaget Metronome tillsammans med brodern Lars och Börje Ekberg som ett rent hobbyprojekt för att spela in jazzskivor. Många stora svenska artister har givit ut skivor på detta bolag, bland andra Alice Babs, Charlie Norman, Sonya Hedenbratt och Owe Thörnqvist. Senare producerades också skivor med de ledande svenska vissångarna på 1960-talet, exempelvis Cornelis Vreeswijk, Fred Åkerström och Jailbird Singers. Burman lanserade också John Holm, Bernt Staf och Pugh Rogefeldt. 2004 producerade Burman Stefan Sundströms skiva Hjärtats melodi.
Kanon kan säkert fungera för att inspirera relativt välutbildade (men inte så bildade) svenskar mitt i livet till att bli mer mer bildade. Däremot känns det mera tveksamt att den skulle fungera i skolan eller för att ge svenska referensramar till nyanlända.koroshiya skrev: ↑4 september 2025, 00:33Vissa säger att Sällskapsresan är Les Bronzés på svenska.a81 skrev: ↑4 september 2025, 00:18Undrar hur man kom fram till 50-årsgränsen (före 1975). Hade det inte blivit mindre av gränsdragningsproblematik om man antingen hade lagt gränsen senare (t.ex. 2000) eller tidigare (t.ex. 1925)?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Les_bronz%C3%A9s
Vad ska man ha denna kanon till? Ska man tvinga ungarna att läsa denna litteratur, och dessa dikter?
- medundersåte
- Medlem
Det blev en väldigt sekulär kulturkanon för ett tusenårigt konungarike skapat av Kyrkan. Okunskapen om svenskt kulturarv är massiv och lär fortsätta vara så.
https://www.kyrkanstidning.se/kronika/r ... ulturkanon
https://www.kyrkanstidning.se/kronika/r ... ulturkanon
När jag var liten lekte och byggde jag med LEGO från Danmark. Modellerna var baserade på arkitektur för hus och byggnader från hela världen, och genom historien.
Varje jul blandas en massor av traditioner från hela västvärlden. Adventsstjärnan och julgranen härstammar från Tyskland, Jultomten från Myra men hans fiktiva ursprung är från Arktis och Lucia var från Sicilien som stöptes om till ljusets drottning.
TV-spel spelades på Nintendo, ett japanskt företag vars huvudfigur är en rörmokare från Brooklyn av italienskt ursprung.
När man började med engelska i skolan var det mycket häftigare än svenska. Språket riktade sig till hundratals miljoner, inte några få, och framför allt var det huvudspråket för stora delar av västvärldens popkultur.
Någon nämnde Erik Gustaf Geijer och Esaias Tegnér, som diktade om vikingar och Karl II som hjältekung. Inget för mig. Nej, mina hjältar var gröna och bodde i avloppen under New York City, slogs för det goda samt konsumerade massor av pizzor... Deras fiktiva ursprung härstammar från Japan.
Visst är det kul att Sverige har haft mycket framgångsrik popmusik. Men mycket av dagens popmusik härstammar från det stora mångkulturella landet i väster...
Mat äter jag utefter det jag gillar, inte dess ursprung.
Idrottslivet i Sverige domineras av engelsk fotboll och bandy, kanadensisk ishockey, dansk-tysk handboll, svensk innebandy, norska och centraleuropeiska skidåkningsgrenar, bara för att nämna några.
Internet är, till skillnad från tidningar, radio och TV, till för alla överallt, och alla försök att hindra det bör motarbetas.
Jag har sett de sista stadierna av världen krympa till en global by innan pendeln börjat vända åt andra hållet någon gång under 2010-talet, och jag är inte sugen på en återgång till en tid då det var viktiga att definera svenskhet.
Varje jul blandas en massor av traditioner från hela västvärlden. Adventsstjärnan och julgranen härstammar från Tyskland, Jultomten från Myra men hans fiktiva ursprung är från Arktis och Lucia var från Sicilien som stöptes om till ljusets drottning.
TV-spel spelades på Nintendo, ett japanskt företag vars huvudfigur är en rörmokare från Brooklyn av italienskt ursprung.
När man började med engelska i skolan var det mycket häftigare än svenska. Språket riktade sig till hundratals miljoner, inte några få, och framför allt var det huvudspråket för stora delar av västvärldens popkultur.
Någon nämnde Erik Gustaf Geijer och Esaias Tegnér, som diktade om vikingar och Karl II som hjältekung. Inget för mig. Nej, mina hjältar var gröna och bodde i avloppen under New York City, slogs för det goda samt konsumerade massor av pizzor... Deras fiktiva ursprung härstammar från Japan.
Visst är det kul att Sverige har haft mycket framgångsrik popmusik. Men mycket av dagens popmusik härstammar från det stora mångkulturella landet i väster...
Mat äter jag utefter det jag gillar, inte dess ursprung.
Idrottslivet i Sverige domineras av engelsk fotboll och bandy, kanadensisk ishockey, dansk-tysk handboll, svensk innebandy, norska och centraleuropeiska skidåkningsgrenar, bara för att nämna några.
Internet är, till skillnad från tidningar, radio och TV, till för alla överallt, och alla försök att hindra det bör motarbetas.
Jag har sett de sista stadierna av världen krympa till en global by innan pendeln börjat vända åt andra hållet någon gång under 2010-talet, och jag är inte sugen på en återgång till en tid då det var viktiga att definera svenskhet.
Mycket av det som kulturkanon försöker uppnå skulle man troligen få ändå till om man:
1. Stärkte det svenska språket i skolan. (Flera partier är inne på att kräva hög andel undervisning på svenska, tror att L var senast ute med ett sådant förslag.)
2. Inriktade skolan mer mot fakta och (allmän)bildning, för att generera mer nyfikenhet och mer lust att lära.
Sedan är det nog inte bara skolan det handlar om. Går vi tillbaka 50 år eller så, så hade många medelålders svenskar fått barn tidigt och dessa barn stod sedan tidigt på egna ben. Vi hade liksom massor av 50-åringar med utflyttade barn, som hade gott om tid att förkovra sig inom olika områden. Sedan gick de dessutom ofta i pension tidigt.
Nuförtiden har vi ofta tvåsamhet utan barn mellan 25 och 35 och som pensionärer. För några decennier sedan hade folk den perioden som 50+, vilket troligen gynnade förenings- och kulturliv.
1. Stärkte det svenska språket i skolan. (Flera partier är inne på att kräva hög andel undervisning på svenska, tror att L var senast ute med ett sådant förslag.)
2. Inriktade skolan mer mot fakta och (allmän)bildning, för att generera mer nyfikenhet och mer lust att lära.
Sedan är det nog inte bara skolan det handlar om. Går vi tillbaka 50 år eller så, så hade många medelålders svenskar fått barn tidigt och dessa barn stod sedan tidigt på egna ben. Vi hade liksom massor av 50-åringar med utflyttade barn, som hade gott om tid att förkovra sig inom olika områden. Sedan gick de dessutom ofta i pension tidigt.
Nuförtiden har vi ofta tvåsamhet utan barn mellan 25 och 35 och som pensionärer. För några decennier sedan hade folk den perioden som 50+, vilket troligen gynnade förenings- och kulturliv.
Jag ser en tydlig koppling mellan ett företags/organisations-möte och kanonen. Diskuterar man strategin det kommande decenniet hörs inte mycket. Om däremot det diskuteras den nya färgen i fikarummet så har alla en åsikt. Här kan alla ha en åsikt. Jag tycker de fick till det hyfsat. Jag har mycket nära relation till två saker på listan.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Visst, ännu ekar det på vad som borde finnas med i kulturkanonen. Sådana där kan ju vara diskutabla under en längre och även återkommande. Känner till att det var en svensk tidning som framförde en lista över Sveriges främsta idrottare, gjorde en lista baserat på rankning. Det tog inte länge förrän listan blev påpekat av idrottare som tyckte att de var värda en högre placering som ett exempel, kom att tänka på denna lista.
Stefan
Stefan
Kebabpizza, fredagstacos är oerhört viktiga. En genomgång av koncensuskulturen är viktig. Samt att man inte tar första/sista biten av någonting utan att genomgå den korrekta ritualen.