Sanby borg, Öland

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av koroshiya » 18 juli 2025, 18:19

Så där är det ofta.

Kring flera kändisar kan man skapa nummer. 1 är en person som har gjort något med kändisen, 2 är någon som har gjort något med någon som har gjort något med kändisen, o.s.v.

I go finns Shusakunummer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hon%27inb ... %C5%ABsaku

Fler än en europé ligger på 6-7, ja om man spelar go då.

Sådant är kul att uppehålla sig med, fast det inte direkt betyder något, men det ger en känsla för hur sociala vi är.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 19 juli 2025, 00:22

Tirillia skrev:
18 juli 2025, 17:58
Hoppla-så tokigt jag räknade. Men att ha det ” på papper” att släktskap finns är häftigt och det triggar massor av funderingar. Vad spännande att du nämnde och länkade det programmet. Olle Häger är nämligen kusin till min pappa. Nu avled han ju för några år sedan men Hägersläkten lever vidare i Bollnäs Finnskogar. Ibland är världen bra liten.
Jag tror att Häger blev en del av den familj som moster kom till, eller tvärtom. Det är möjligt att det är samma.

Och om det är så blir världen ännu mindre.

Se om du kan hitta en familjedel från Ångermanland. Min mamma och moster är de finska tjejer som kom i början av 42, och att för moster, dyker familjen Häger upp med tiden.

Det är möjligt att vi bara är ca. sex-sju handskakningar bort.

mjonsson
Provmedlem

Re: Sandby borg, Öland

Inlägg av mjonsson » 17 april 2026, 00:00

Tirillia skrev:
18 juli 2025, 09:18

Hej,
Som ny medlem ville jag meddela att jag är fascinerad kring dnafynden vid Sandby Borg. Jag är inbiten släktforskare och ser att ni även har forum kring den biten. Jag har testat mig själv och fått en historisk matchning med individen smb012 funnen i Sandby Borg. Detta väcker ju massor av tankar och frågor kring denne man. I skrivande stund sitter jag i bilen på väg just till Sandby Borg. Dragningskraften var på tok för stor att ignorera. Vi får se vad som kan avslöjas. Allt gott.
Lite kul, jag har också träff på SND012 - min haplogrup är I-Y40355.
Vad som också är lite lustigt är att jag kan följa mitt fäderne ner till ≈1750-ish, på Öland (Räpplinge).

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 23 april 2026, 20:04

Det betyder väl att SND012:s barn överlevde massakern? Ungefär hur gammal var SND012 när han dog?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 23 april 2026, 20:36

SND012 kan ju även ha funnits utanför borgen. Vi vet väl fortfarande inte vilka som bebodde den och vilka som utförde massakern?

Skriv svar