Forumet ser inte lika aktivt ut som när jag hängde här förr, men tänkte jag kan testa!
Identifieringshjälp knapp!
Identifieringshjälp knapp!
Hej, har kommit över vad jag misstänker är en uniformsknapp. Finns inga märkningar eller liknande på den men tänker att utseendet och baksidan kanske räcker för att identifiera den?
Forumet ser inte lika aktivt ut som när jag hängde här förr, men tänkte jag kan testa!
Re: Identifieringshjälp knapp!
Jag tror det är knepigt, men prova här att fråga: https://www.facebook.com/groups/205212198151
Under 1900 talet hade I5, K3 och K4 släta knappar, övriga vapenslag, ingen aning.
MVH
Hans
Under 1900 talet hade I5, K3 och K4 släta knappar, övriga vapenslag, ingen aning.
MVH
Hans
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jämtlands fältjägare och Norrlands dragoner hade en knapp med fläns, hussarerna hade en halv kula och grenadjärerna också.Hans skrev: ↑4 juli 2025, 11:35Jag tror det är knepigt, men prova här att fråga: https://www.facebook.com/groups/205212198151
MVH
Hans
Den har inte fläns och är inte djup nog för att vara en kulknapp. Den kan vara äldre - zmaster, har du möjlighet att mäta den?
Jag litar mer på von Adler än mig själv, i denna fråga.
MVH
Hans
MVH
Hans
Ursäkta supersent svar, fick ingen notis om att någon svarat!
Den är cirka 23mm i diameter. 13mm hög med ögla (som dock är lite böjd)
Den är cirka 23mm i diameter. 13mm hög med ögla (som dock är lite böjd)
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Manskap hade länge blanka knappar. Jag tror vi får vänta till 1900-tal innan de får kronknappar.