Varför så nya bilar?

Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Varför så nya bilar?

Inlägg av a81 » 8 juni 2025, 00:57

En bil brukar fungera bra som bruksbil i ungefär 15 år. Ändå ser man att bilar som används som tjänstebilar i Sverige nästan alltid är mer eller mindre helt nya.

Jag gissar att det har att göra med leasingavtal som löper i tre år, men jag tänker att det måste bli onödigt dyrt. Varför ser det ut så här i Sverige? Är det någon form av regler som tvingar fram detta? Min känsla är att det inte är lika utpräglat nya bilar i motsvarande verksamheter i andra länder.

Det skulle väl vara en stor besparing i kostnadskänsliga verksamheter som exempelvis hemtjänst eller postutdelning om bilen var sju eller tio år gammal istället för 0-3 år? När det gäller privatpersoner, så kör ju även hög- eller medelinkomsttagare ofta 10-15 år gamla bilar. Genomsnittsåldern på en bil i Sverige är tydligen 11,8 år...

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Re: Varför så nya bilar?

Inlägg av Solkungen » 8 juni 2025, 10:37

Postbilar körs tills de stupar, när de blir för dyra att hålla i skick, och jag gissar att det går till så i de flesta företag. Andra orsaker att byta bilar är nyare bättre, nyare snyggare och komfortablare eller bara nyare i bättre skick
När det förmånsbilar som anställda använd er privat är det tvärtom så att skattereglerna gynnar nya bilar, och det ger även staten verktyg att bestämma andra saker som bilarnas miljöpåverkan och säkerhetsdetaljer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 juni 2025, 11:11

Jag funderar på hur bokföringen ser ut runt bilarna. Kanske blir nya bilar billigare. Det beror såklart på andrahandsvärdet på det aktuella bilmärket. Att företag som behöver skrytbilar till sina försäljare byter ofta kan nog var och en förstå. Jag tänker också på symbolvärdet om man kommer till förhandlingar i ett ruckel till bil. Då startar man med dåligt förhandlingsläge. Det vet jag av erfarenhet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juni 2025, 14:46

Ja, simpel förklarad är att biltillverkningen måste fortgå och sedan beror det på om man verkligen behöver alla funktioner eller finesser. Den firmabil som jag kör nu har bara 15-20 knappar eller funktioner (inklusive växelspak och blinkers), och ändå har den bara ett par år på nacken. Jag känner till att nya bilar har en rad olika funktioner som t ex gps, inbyggt karta och vindrutetorkare som känner av hur mycket det skall torkas. Ibland är det nog bättre alternativ att välja en bil som är 5-10 år gammal än en sprillans ny.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 juni 2025, 15:55

Jag undrar om det är några skattetekniska eller juridiska hinder med att skriva längre leasingavtal. Jag tänker att det känns lite avigt att t.ex. kommuner, som ibland är snåla arbetsgivare som inte ens bjuder personalen på kaffe, låter samma personal köra runt i helt nya bilar.

Man ser det även på lastbilar och bussar. Min bild är t.ex. att genomsnittsåldern på lastbilar och bussar är betydligt högre i Finland än i Sverige, trots liknande ekonomisk standard, liknande lönenivå, etc.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 12 juni 2025, 13:00

a81 skrev:
8 juni 2025, 00:57
En bil brukar fungera bra som bruksbil i ungefär 15 år. Ändå ser man att bilar som används som tjänstebilar i Sverige nästan alltid är mer eller mindre helt nya.

Jag gissar att det har att göra med leasingavtal som löper i tre år, men jag tänker att det måste bli onödigt dyrt. Varför ser det ut så här i Sverige? Är det någon form av regler som tvingar fram detta? Min känsla är att det inte är lika utpräglat nya bilar i motsvarande verksamheter i andra länder.

Det skulle väl vara en stor besparing i kostnadskänsliga verksamheter som exempelvis hemtjänst eller postutdelning om bilen var sju eller tio år gammal istället för 0-3 år? När det gäller privatpersoner, så kör ju även hög- eller medelinkomsttagare ofta 10-15 år gamla bilar. Genomsnittsåldern på en bil i Sverige är tydligen 11,8 år...
Vi är beredda att ta kostnaden för "bekymmersfrihet" och tjänstebilar kanske rullar 3000 mil årligen. Det innebär att man slipper större kostnader för rep och underhåll och byter till en ny innan det blir dags för diverse byten av kamremmar, bromsbelägg eller partikelfilter.
Taxibilar körs ofta (men inte alltid) längre, oftast beroende på att det dels är dyrare bilar från början men också för att dessa bilar ofta har ett värde även när de gått 40.000 mil och kanske har lika mycket till att ge. Särskilt när de körs av samma förare.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 14 juni 2025, 21:00

Jo, men bilars tillförlitlighet följer väl ungefär den s.k. badkarskurvan:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve

En fabriksny bil är troligen mer utsatt för fel och problem än t.ex. en fem år gammal bil.

Jag gissar att nya bilar i svenska kommuner och företag snarare handlar om mera idéer om att kommuner eller företag ska äga så lite som möjligt, liksom inte binda kapital, jämför t.ex. begreppet new public management, även om det inte riktigt är samma sak:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/New_public_management

Då blir man hänvisad till leasinglösningar och det innebär ofta ganska korta avtal. Jag gissar också att de här idéerna fick fäste på 1980-talet när bilar (och leasing) var billigare och bilars livslängd var kortare. Idag känns en tio år gammal bil nästan ny, så var det inte för 30-40 år sedan.

Skriv svar