Spårvagnar förr och nu
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Spårvagnar förr och nu
Spårvagnar fanns i Uppsala från början av 1900-talet och fram till 1953. Nu har det blivit spikat igen att spårvagnar skall åter rulla på stans gator. Jag tycker att spårvagnar känns otympliga och passar inte in i ett modernt samhälle, men Uppsala har inte haft spårvagnar på nästan 70 år. Då känns det ogenomtänkt att har dessa på gatorna men förstår om t ex göteborgarna inte delar min uppfattning.
Jag har ett antal nummer av ÖSJ-Bladet (medlemstidning för museiföreningen Östra Skåne Järnvägar) och där finns det ett antal spårvägar i såväl Sverige som utomlands. Får förkovra mig lite grann i dem för att få mer historiska uppgifter. Lennart Armeen (hur han stavade sitt efternamn) var ju en av Sveriges ledande spårvagnshistoriker innan han lämnade jordelivet.
I Uppsala tog man snabbt bort resterna av spårvägen på gatorna sedan en flicka hade fastnat med cykeln i spåret efter rälerna framför en buss (hon överlevde inte).
Stefan
Jag har ett antal nummer av ÖSJ-Bladet (medlemstidning för museiföreningen Östra Skåne Järnvägar) och där finns det ett antal spårvägar i såväl Sverige som utomlands. Får förkovra mig lite grann i dem för att få mer historiska uppgifter. Lennart Armeen (hur han stavade sitt efternamn) var ju en av Sveriges ledande spårvagnshistoriker innan han lämnade jordelivet.
I Uppsala tog man snabbt bort resterna av spårvägen på gatorna sedan en flicka hade fastnat med cykeln i spåret efter rälerna framför en buss (hon överlevde inte).
Stefan
Re: Spårvagnar förr och nu
De fungerar mycket bra i Göteborg. Bussarna sväljer inte alls lika många. Vissa busslinjer som 25 till Länsmansgården får ofta köra två bussar på varandra. De åker ut på Hisingen, men tar av österut och tar sig upp till Länsmansgården därifrån.
Vagnarna svänger först västerut mot gamla industrier, och sedan norrut. I slutet möts både spårvagn och buss.
Bäst hade varit att fortsätta spårvägen från Varmfrontsgatan ned till Björlandavägen och tillbaka till Wieselgrensplatsen.
Infrastrukturen på Hisingen är rent allmänt något kass. Där bor 167 000 och de borde även få bra järnvägskommunikation, men västlänken är som gjord för rika medel- och överklassmänniskor, med stopp i Haga, men inga tåg på Hisingen.
Vagnarna svänger först västerut mot gamla industrier, och sedan norrut. I slutet möts både spårvagn och buss.
Bäst hade varit att fortsätta spårvägen från Varmfrontsgatan ned till Björlandavägen och tillbaka till Wieselgrensplatsen.
Infrastrukturen på Hisingen är rent allmänt något kass. Där bor 167 000 och de borde även få bra järnvägskommunikation, men västlänken är som gjord för rika medel- och överklassmänniskor, med stopp i Haga, men inga tåg på Hisingen.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag körde spårvagn i Göteborg i 5år. Det är en väldigt bra form av kollektivtrafik.
Sväljer massor. Håller nere tempot i trafiken, ingen vill krocka med 30ton stål som kör på räls.
Hisingen har faktisk haft mer spårväg tidigare. Från Eketrägatan gick ett spår till Bräcke.
Sväljer massor. Håller nere tempot i trafiken, ingen vill krocka med 30ton stål som kör på räls.
Hisingen har faktisk haft mer spårväg tidigare. Från Eketrägatan gick ett spår till Bräcke.
Hisingen får ju en ny spårvagnslinje nu , till Lindholmen.
Det tolkar jag också som en linje för medelklass - typiskt bygger den samman olika delar av Chalmers. Jag är nästan lite förvånad att de inte drar linjen vidare till Eriksberg, men folk där ute har väl alla bil. Men men, man ska inte missunna folk goda kommunikationer. Jag undrar över hur det ser ut med trafikberäkningar. Den här linjen kommer väl att äta upp en del av underlaget för färjan.
Problem med vagnarna i Göteborg är väl att de inte går på en egen banvall inne i staden. De är därför inte alltid så snabba.
Dessutom är det förmodligen farligare för fotgängarna, än vad tunnelbana eller tåg är. Men även där vagnarna går på egen banvall dör det folk, eftersom det måste finnas övergångsställen här och där. Bilister krockar nog också oftare med vagnar.
Ibland är det märkligt att folk har kunnat omkomma på vissa ställen, för det är ofta mycket god sikt, och eftersom vagnarna går på en egen banvall måste man ibland ta sig över en väg. Det kan vara 10 m eller mer ut till spåren.
En kändiskock dog på en joggingrunda. En som gick på medicin uppfattade inte vagnen, och en 80-åring dog trots att sikten är mycket god. Ytterligare någon har dött under de senaste 18 månaderna. Utöver det har folk blivit påkörda av bussar och omkommit. Det har varit en dålig tid för kollektivtrafiken. Sägas skall att något fall kan ha varit självmord, men troligen inte de tre fallen ovan.
Störst risk löper man nog att bli påkörd inne i centrum, men som tur är brukar de personerna överleva. Brunnsparken kan vara jäkligt svårnavigerad, och särskilt för den som inte är göteborgare.
Vem vet hur en tunnelbana skulle se ut - kanske blir det mest grävda schakt med tak. Förmodligen har det funderats över det ett antal gånger.
Dessutom är det förmodligen farligare för fotgängarna, än vad tunnelbana eller tåg är. Men även där vagnarna går på egen banvall dör det folk, eftersom det måste finnas övergångsställen här och där. Bilister krockar nog också oftare med vagnar.
Ibland är det märkligt att folk har kunnat omkomma på vissa ställen, för det är ofta mycket god sikt, och eftersom vagnarna går på en egen banvall måste man ibland ta sig över en väg. Det kan vara 10 m eller mer ut till spåren.
En kändiskock dog på en joggingrunda. En som gick på medicin uppfattade inte vagnen, och en 80-åring dog trots att sikten är mycket god. Ytterligare någon har dött under de senaste 18 månaderna. Utöver det har folk blivit påkörda av bussar och omkommit. Det har varit en dålig tid för kollektivtrafiken. Sägas skall att något fall kan ha varit självmord, men troligen inte de tre fallen ovan.
Störst risk löper man nog att bli påkörd inne i centrum, men som tur är brukar de personerna överleva. Brunnsparken kan vara jäkligt svårnavigerad, och särskilt för den som inte är göteborgare.
Vem vet hur en tunnelbana skulle se ut - kanske blir det mest grävda schakt med tak. Förmodligen har det funderats över det ett antal gånger.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Främsta argument mot tunnelbana är väl att göteborgarna inte skäms över vagnarna.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Framför allt är det väl en onödigt dyr typ av kollektivtrafik när allt behöver byggas från grunden. Har sett en siffra på 7.6 miljarder men erfarenheten säger väl att det blir dyrare. Fungerar busstrafiken dåligt i Uppsala idag? Har begränsad erfarenhet av den, har bara åkt ett handfull gånger och då fungerade det bra.Stefan Lundgren skrev: ↑29 maj 2025, 16:48Spårvagnar fanns i Uppsala från början av 1900-talet och fram till 1953. Nu har det blivit spikat igen att spårvagnar skall åter rulla på stans gator. Jag tycker att spårvagnar känns otympliga och passar inte in i ett modernt samhälle, men Uppsala har inte haft spårvagnar på nästan 70 år. Då känns det ogenomtänkt att har dessa på gatorna men förstår om t ex göteborgarna inte delar min uppfattning.
Stefan
Jag är inte smart nog att räkna på det men en ungefär lika stor stad har lagt ner avsevärda summor på spårvägar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Luxembourg
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/2301309.html
Och det kostar inget för de som åker men det är ju inte direkt gratis: https://delano.lu/article/delano_eu214- ... -extension
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Luxembourg
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/2301309.html
Och det kostar inget för de som åker men det är ju inte direkt gratis: https://delano.lu/article/delano_eu214- ... -extension
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ja, notan är dyr och ingenting är kvar från det förra spårvägsnätet i Uppsala förutom några anslutningar till ledningarna på husväggarna. En bro fanns vid Skarholmen som spårvagnen gick på fanns långt in på 1980-talet och även hållplatskurer längs med Granebergsvägen i Sunnersta. Allting är borta numera, bron togs bort för att kapaciteten för segelbåtar skulle öka och kurerna togs bort p g a skadegörelse.Patrik Öbrink skrev: ↑2 juni 2025, 08:16Framför allt är det väl en onödigt dyr typ av kollektivtrafik när allt behöver byggas från grunden. Har sett en siffra på 7.6 miljarder men erfarenheten säger väl att det blir dyrare. Fungerar busstrafiken dåligt i Uppsala idag? Har begränsad erfarenhet av den, har bara åkt ett handfull gånger och då fungerade det bra.Stefan Lundgren skrev: ↑29 maj 2025, 16:48Spårvagnar fanns i Uppsala från början av 1900-talet och fram till 1953. Nu har det blivit spikat igen att spårvagnar skall åter rulla på stans gator. Jag tycker att spårvagnar känns otympliga och passar inte in i ett modernt samhälle, men Uppsala har inte haft spårvagnar på nästan 70 år. Då känns det ogenomtänkt att har dessa på gatorna men förstår om t ex göteborgarna inte delar min uppfattning.
Stefan
Enkel biljett kostar 39 kronor för närvarande på bussarna och på det kan åka 1 timme och en kvart, gäller både stadsbussar och länsbussar. Bussarna fungerar tills nånting händer eller i kraftigt snöfall kan det bli inställda turer eller körs det med reducerat trafik att vissa hållplatser inte trafikerats.
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Hur har enhetstaxan och slopandet av zonerna tagits emot av länsborna? Det innebär ju att jag kan åka Mälartåg till Uppsala från Gävle för 39 kr (81 kr till stovkholm om jag lägger till SL) samtidigt som uppsalaborna måste betala lika mycket för att åka några hållplatser.
Busstrafiken fungerar nog bra. Men det har byggts ett antal nya bostadsområden i Uppsalas utkanter och vill man inte att bilen ska bli allenarådande behövs det lokaltrafik som både sväljer folk och kan köra hyfsat fort, vilket innebär rälsbunden trafik.Patrik Öbrink skrev: ↑2 juni 2025, 08:16Fungerar busstrafiken dåligt i Uppsala idag? Har begränsad erfarenhet av den, har bara åkt ett handfull gånger och då fungerade det bra.
Bussarna går bra även i Stockholm, men även där krävs rälsbunden lokaltrafik även om majoriteten av den inte kallas för spårvagn.
Som boende relativt nära Uppsala centrala delar tänker jag till en extra gång om jag ska ta bussen eller gå. Har även bekanta som frekvent åker till Vänge och de uppskattar zonslopningen.Patrik Öbrink skrev: ↑2 juni 2025, 17:14Hur har enhetstaxan och slopandet av zonerna tagits emot av länsborna? Det innebär ju att jag kan åka Mälartåg till Uppsala från Gävle för 39 kr (81 kr till stovkholm om jag lägger till SL) samtidigt som uppsalaborna måste betala lika mycket för att åka några hållplatser.
Vilket nog är normalt, de som får betala mer blir missnöjda och de som får betala mindre blir nöjda.