Härifrån:
viewtopic.php?f=74&t=43638&p=866913#p866909
Stämmer det? Inget svart och vitt, inte ens en gråskala?
Är det så? Utan att tänka allt för mycket ställer jag upp Hitler & Stalin mot Moder Theresa & Gandi.
MVH
Hans
Härifrån:
Såg inte det där komma Hans. Det bor en liten filosof i digHans skrev: ↑26 maj 2025, 10:30Härifrån:
viewtopic.php?f=74&t=43638&p=866913#p866909
Stämmer det? Inget svart och vitt, inte ens en gråskala?
Är det så? Utan att tänka allt för mycket ställer jag upp Hitler & Stalin mot Moder Theresa & Gandi.
MVH
Hans
Vänligen utveckla 'accepterad norm' och 'allmänt vedertagen moral/etik'. Och kanske även 'relativa begrepp'.Davian skrev: ↑26 maj 2025, 14:01...
Om man däremot fokuserar pl handlingar är det lättare. För då kan ondska/godhet användas som relativa begrepp utifrån en accepterad norm.
Därav att jag inte vill säga ondska/godhet finns. För det tycker jag inte. Vad vi har är människor som begår handlingar som bryter eller följer allmänt vedertagen moral/etik.
Kan du vidareutveckla den?
Det är en banal liknelse som brukar användas för att förklara Augustinus syn på ondska för förstaårsstudenter i teologi. På samma sätt som ett hål i en strumpa är tomhet eller frånvaron av tyg, kan ondska ses som tomhet eller frånvaron av godhet.