Vinterhus och sommarhus.
Vinterhus och sommarhus.
Min mamma växte upp i västerbotten ett par mil väster om Skellefteå.
Från mina besök där minns jag att bondgårdarna ofta hade två bostadshus.
Ett stort hus där man bodde större delen av året förutom under sommaren då hushållet flyttade över till ett sommarhus.
På det viset kunde man underhålla och storstäda vinterhuset.
Var detta unikt för västerbotten eller förekom det på andra håll?
Jag vet i alla fall att i min pappas hemtrakter i bohuslän fanns det inget motsvarande.
Ett stort hus där man bodde större delen av året förutom under sommaren då hushållet flyttade över till ett sommarhus.
Jag vet i alla fall att i min pappas hemtrakter i bohuslän fanns det inget motsvarande.
Re: Vinterhus och sommarhus.
Det har förekommit även i Uppland, men jag vet inte hur vanligt det var. Jag tror absolut inte att man gjorde så på alla gårdar.
Kan tillgången på virke/skog ha varit avgörande?
Här finns det lite mer diskussion om sommar-/vinterhus:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=131933.0
Kan tillgången på virke/skog ha varit avgörande?
Här finns det lite mer diskussion om sommar-/vinterhus:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=131933.0
I Österbotten (Finland) fanns det på landet samma tradition, att flytta ut till ett hus på gården sommartidhilbert skrev: ↑17 maj 2025, 21:59Min mamma växte upp i västerbotten ett par mil väster om Skellefteå.
Samma i Hälsingland.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
I Jämtland fanns dels en tradition att skicka de äldre barnen med djuren till en fäbodvall så de skulle beta av där istället för kring gården (det skördade man istället till hö att ha till vintern, på det viset kunde man ha fler djur än betet egentligen skulle tillåta). Fäbodvallen inkluderade ett litet sommarhus.
Det var tydligen också tradition att delar eller hela familjen flyttade ut i brygghus/bagarstuga under sommaren, men det var inte ett specifikt hus bara för att bo i.
Det var tydligen också tradition att delar eller hela familjen flyttade ut i brygghus/bagarstuga under sommaren, men det var inte ett specifikt hus bara för att bo i.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
I Dalarna fanns det en tradition med två fäbodar. Dels en långfäbod som låg långt ut i skogen och främst nyttjades till bete och slåtter; dels en hemfäbod, som ofta var i princip fullt utrustade gårdar med ett omfattande åkerbruk.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Förr i tiden var man i fäboden med hushåll på sommaren och det vanliga hemmet på vintern, också typ av leverne (alltså sommarhus=fäboden och vinterhus-hemvisten).
Stefan
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Hemfäboden var väl en förlängning av hemmagården. Man åkte dit när jobb skulle göras, alltså korta vistelser, medan långfäboden var permanent bebodd hela sommaren, oftast av gårdens kvinnfolk.Patrik Öbrink skrev: ↑21 maj 2025, 17:46I Dalarna fanns det en tradition med två fäbodar. Dels en långfäbod som låg långt ut i skogen och främst nyttjades till bete och slåtter; dels en hemfäbod, som ofta var i princip fullt utrustade gårdar med ett omfattande åkerbruk.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Avståndet verkar ha varierat. De jag besökt har legat på andra sidan sjön från byn, men jag har läst om hemfäbodar lägre hemifrån. Det finns också exempel på "mellanfäbodar", det vill säga en fäbod mellan långfäboden och hemfäboden, men det var inte lika vanligt.Markus Holst skrev: ↑21 maj 2025, 19:15
Hemfäboden var väl en förlängning av hemmagården. Man åkte dit när jobb skulle göras, alltså korta vistelser, medan långfäboden var permanent bebodd hela sommaren, oftast av gårdens kvinnfolk.