Varför har Europa så många språk?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Varför har Europa så många språk?

Inlägg av Markus Holst » 9 maj 2025, 22:52

Jag fick rubricerad fråga av en pakistansk bekant boende i England.

Just då fann jag inte svaret men har sedan tänkt att vid invasioner byts det ofta till den invaderandes språk. Som tydligt exempel kan vi ju se att Amerika idag har ett fåtal språk som talas över hela kontinenten.

Jag tänkte vidare och fann att ju även Pakistan har invaderats ett otal gånger, bland annat av Alexander den store och tänkte att dessa invasionen har glesat ut antalet språk där.

Om vi ser på Europa så har inte Europa blivit erövrat som helhet. Mongolernas försök gick ju inte så bra. Alltså vill jag hävda att språkrikedomen i Europa beror på att de lokala språken aldrig ersatts.

Sedan vet jag såklart att historien har sett många inomeuropeiska erövringar, bland annat olika högkulturer och under folkvandringstiden, där stora folkgrupper bytt språk, men likväl har dessa förhållandevis små erövringar förvisso ändrat men inte påtagligt minskat antalet språk.

Vad har ni för teorier runt det hela?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Varför har Europa så många språk?

Inlägg av Hans » 9 maj 2025, 23:58

Teori.

Det finns tre/fyra språk

Germanska.
Latinska.
Slaviska.
Resten är dialekter.
Och några udda som typ baskiska, finska och ungerska.

Jag pratar hyfsad franska och förstår mycket av av spanska, italienska och portugisiska. Med min tyska fattar jag det mesta av nederländska och med det i grunden parat med svenska har jag inga problem med norskan och danskan.

Slaviska språk, värre, jag kan lite drycker och parallella svängar på vägar men inser att de ligger nära varandra.

Det är inte många språk, det är dialekter.

Sedan har vi esperanto idag, engelska.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 10 maj 2025, 00:03

Du snuddar vid en annan tanke ǰag har haft: Europa har många språk eftersom vi har många länder.

Ephraim
Medlem

Inlägg av Ephraim » 10 maj 2025, 14:32

Europa har många nationalspråk eftersom vi har många små länder. Om man räknar alla inhemska språk har Europa inte fler språk än andra världsdelar, möjligen tvärtom. Nu är det ju lite lurigt att räkna språk – eller att avgöra vad som är ett imhemskt (”indigenous”) språk – men Ethnologues katalog har ca 7000 språk för hela världen. Jag har tyvärr ingen uppgift om hur många av dem som är inhemska i Europa, men enligt en annan källa finns det 225 inhemska språk här. Detta är alltså en ganska liten andel av världens språk (dock är det oklart om de två källorna räknar på samma sätt, för att tillåta en jämförelse).

Det är nog rätt tydligt att i alla fall Asien och Afrika har fler levande inhemska språk än Europa (sen är de förvisso också större och mer folkrika). Om man ser till hur mycket språken i världsdelarna skiljer sig åt, både i släktskap och språkliga drag, är nog variationen också större i Asien och Afrika. Det finns dock en region i Europas utkanter som är ovanligt språkrik, nämligen norra Kaukasus (södra Kaukasus är också språkrikt men det får vi kanske inte räkna till Europa).

Just Pakistan kan nog också vara mer språkrikt per ytenhet än Europa. Enligt Ethnologue finns det 80 etablerade språk i Pakistan, varav 68 anges som inhemska och 12 som icke-inhemska, däribland förstås engelska. Nu är många av dessa olika relativt närbesläktade indoeuropeiska språk (antingen iranska eller indo-ariska), med det finns också balti som är sino-tibetanskt, brahui som är dravidiskt och burushaski som är ett isolatspråk.

Nord- och Sydamerika och Australien sticker ut på så sätt att kontinenterna domineras av ett fåtal språk (ett i Australiens fall), vilket är en väldigt speciell situation. Samtidigt finns fortfarande ett mycket stort antal inhemska språk med åtminstone en levande talare. Här har ju de inhemska språken dött ut i ganska hög takt under de senaste århundradena och många av de språk som fortfarande lever är hotade och har mycket få talare (det finns dock undantag). Emellertid tror jag att Nord- och Sydamerika, var för sig, fortfarande har fler levande inhemska språk än Europa. Den språkliga variationen bland dessa är också större än i Europa. Möjligen är antalet levande inhemska språk i Australien i nuläget ungefär jämförbart med Europa till antalet. Dock har jag någonstans läst att Australien är världens mest enspråkiga land, vilket alltså innebär att det stora antalet inhemska språk har så få talare att det inte väger upp för att de flesta bara talar engelska.

Den klart mest språkrika delen av världen är Nya Guinea (hela ön plus några omkringliggande mindre öar), som har fler än 1000 språk enligt Ethnologue, dvs. ca en sjundedel av jordens språk och betydligt fler än Europa.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 maj 2025, 17:25

Det var nog säkert fler än jag som lärde sig att folket i Babels torn fick inte lämna byggnaden förrän de talade med olika språk. Ni har säkert sett denna målning också.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Babels_torn

Året 2002 kom det ut en offentlig utredning med titeln ”Mål i mun” som är lite för omständig att sammanfatta. Men handlar om svenskan med minoritetsspråk i Sverige samt de otaliga språken som talas av invandrare (även engelskan inslag i svenska samhället).

https://ep.liu.se/databases/sou/default.aspx

I databasen ”Sveriges offentliga utredningar” kom den visst ut som fem delar medan boken som jag har är på nästan 600 sidor. Man kan söka i sökfältet SOU-nummer om man skriver dit ”2002:27”.

I varje europeisk land finns det lokala språk och i Sverige har t o m jiddisch (nog felstavat, men talas av judar).

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 10 maj 2025, 17:28

Menar du alltså att min pakistanske kamrat helt enkelt har fel?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 maj 2025, 17:31

Marcus

Nu satte du lite myror i skallen på mig.

Jag skrev ingenting specifik om Pakistans minoritetsspråk.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 10 maj 2025, 17:49

Nä, kommentaren var till Ephraim.

Ephraim
Medlem

Inlägg av Ephraim » 10 maj 2025, 18:03

Markus Holst skrev:
10 maj 2025, 17:28
Menar du alltså att min pakistanske kamrat helt enkelt har fel?
I princip, ja

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 10 maj 2025, 23:18

Här finns väl den vanliga frågan också om vad ett språk är.

I Italien finns det flera språk, vad jag vet, men de nämns sällan. Arabiska är flera språk, men de gillar att säga att det är samma.

Och vi hade/har ju dialekter som inte går att förstå för vissa.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 maj 2025, 10:11

Apropå arabiska, jag citerar en trovärdig källa:
Hans skrev:
19 oktober 2022, 14:12
...
Jag har säkert berättat historien tidigare men jag var var på en konferens i Beirut för ESCWA. Läs alla arabstater från Egypten och österut. Kanske 50-60 deltagare. Jag var den enda icke-araben på konferensen. Jag hade fyra personliga tolkar från arabiska till engelska och från min engelska till arabiska. Vid något tillfälle börjar en av tolkarna fnissa och nästa tolk tar över, även hon börjar fnissa, likaledes med den tredje den fjärde drack väl kaffe eller pudrade näsan.

Vid kaffepausen frågade jag vad som var så roligt då ämnet var knastertorrt. De svarade att att snubben från Kuwait eller Quatar hade en så obegriplig dialekt att de inte förstod något. I den situationen kan det vara knepigt att vara tolk.
...
MVH

Hans

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 11 maj 2025, 13:21

Och vi hade/har ju dialekter som inte går att förstå för vissa.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 maj 2025, 14:37

Har inte Europa också haft många olika folkgrupper med varsitt språk som på andra sidan av Atlanten. Nu kommer jag inte riktigt ihåg själva källan eller titeln, men jag har ett minne ifrån att ha sett en karta över norra delen av Italien. Innan romartiden så var Norditalien bebott av minst tio olika folkslag eller folkgrupper och alla talade varsitt språk. Sedan skall man också har klart för sig att t o m etruskerna levde sina liv i norra Italien.

För att dra in Amerika och indianer i denna tråd kan nog betraktas som lite väl långsökt. Det fanns ju många olika indianstammar och alla talade sitt språk eller dialekt.

Stefan

Skriv svar