Klimathotet i historisk kontext
Re: Klimathotet i historisk kontext
Nej.
Att det är varm eller kallt en månad eller en dag säger ingenting.
Statistik över tid. Punkt.
MVH
Hans
Att det är varm eller kallt en månad eller en dag säger ingenting.
Statistik över tid. Punkt.
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Nja inte riktigt.Att det är varm eller kallt en månad eller en dag säger ingenting.
Från tidigare i den här tråden:
Den senaste tidens värmeböljor i Europa, Kina och USA hade inte varit möjliga utan mänsklig påverkan på klimatet. Den slutsatsen drar en grupp internationella forskare i en ny rapport.
==
Värmeböljorna beskrivs som extraordinära, men det finns ett direkt samband mellan dem och människans påverkan på klimatet. Utan denna påverkan skulle liknande händelser ha varit extremt ovanliga, om de ens hade kunnat förekomma. Det konstaterar det internationella forskarnätverket World Weather Attribution (WWA) i en ny så kallad attributionsstudie.
– Det är en studie då man försöker attribuera, det vill säga tillskriva, en viss händelse en orsak eller trolig orsak. Det här är ett etablerat nätverk med forskare från flera länder som gjort flera liknande studier tidigare. Den metod de använt är vetenskapligt testad och tar hänsyn till osäkerhet, varför resultaten är tillförlitliga, säger Markku Rummukainen, professor i klimatologi vid Lunds universitet, som inte medverkat i den aktuella studien, till DN.
Ok. Tar man statistik från vitt skilda platser och över tid är det en annan sak. Men en varm dag på en plats säger ingenting. Det var dit jag ville komma.
Att människor har påverkat är för mig solklart men man måste visa det bra. Annars får förnekare ammunition.
MVH
Hans
Att människor har påverkat är för mig solklart men man måste visa det bra. Annars får förnekare ammunition.
MVH
Hans
Står här i mellansverige den 20 april med gröna gräsmattor och träd som börjar slå ut och undrar om folk i framtiden verkligen kommer att acceptera en återgång till ett förindustriellt klimat...
Jag tror att man kommer att vara ganska nöjd om temperaturökningen håller sig på max 2-3 grader globalt och 3-4 grader här långt norrut. Eller så blir det en konfliktfråga om 50-100 år. Länder vid ekvatorn vill ner till förindustriella temperaturer, medan folk här i Nordeuropa gärna låter det vara lite varmare?
Jag tror att man kommer att vara ganska nöjd om temperaturökningen håller sig på max 2-3 grader globalt och 3-4 grader här långt norrut. Eller så blir det en konfliktfråga om 50-100 år. Länder vid ekvatorn vill ner till förindustriella temperaturer, medan folk här i Nordeuropa gärna låter det vara lite varmare?
Tills vi inser att djur dör och att de i varma länder inte bara kommer sitta och svälta ihjäl.
Men tänker man egoistiskt och kortsiktigt kan det vara bra, som en av mina bröder sade: det blir bra, då slipper jag att köpa ny jacka till fjällvandringarna.
Som art har vi ett otroligt stort ansvar för planeten, men tyvärr är det inte många som tänker så.
Men tänker man egoistiskt och kortsiktigt kan det vara bra, som en av mina bröder sade: det blir bra, då slipper jag att köpa ny jacka till fjällvandringarna.
Som art har vi ett otroligt stort ansvar för planeten, men tyvärr är det inte många som tänker så.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det beror nog på vem du frågar. För bönderna är det nya klimatet en utmaning eftersom de måste lära sig nya odlingskunskaper och nya maskiner. De hade nog hellre fortsatt under invanda och kända rutiner och klimat.
De som drabbas direkt är säkert emot utvecklingen ja, och det finns inga garantier om att förändringarna kommer att vara bra för oss.
-
adlercreutz
- Medlem
Skogsägarna lär vara lagom nöjda med mer bränder och stormar också.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
De möter väl även sämre tillväxt för nuvarande bestånd? Gran trivs inte i värme, tror jag.adlercreutz skrev: ↑20 april 2025, 20:31Skogsägarna lär vara lagom nöjda med mer bränder och stormar också.
-
adlercreutz
- Medlem
Ja, det lär behövas en omställning där också.Markus Holst skrev: ↑20 april 2025, 20:43De möter väl även sämre tillväxt för nuvarande bestånd? Gran trivs inte i värme, tror jag.adlercreutz skrev: ↑20 april 2025, 20:31Skogsägarna lär vara lagom nöjda med mer bränder och stormar också.
Bonitet brukar vara beroende av värme. Det växer bäst i Skåne och sämst i Norrland.
Men kanske finns det gränser för granar där de inte trivs längre?
Träden växer också snabbare och snabbare. En 50-årig tall år 1950 var upp till fyra meter kortare än vad en lika gammal tall är i dag. Flera olika faktorer bidrar till den ökade tillväxttakten.
Men kanske finns det gränser för granar där de inte trivs längre?
Träden växer också snabbare och snabbare. En 50-årig tall år 1950 var upp till fyra meter kortare än vad en lika gammal tall är i dag. Flera olika faktorer bidrar till den ökade tillväxttakten.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
När det gäller gran, kanske träd i allmänhet, betyder ökad tillväxt glesare årsringar vilket gör virket svagare, alltså sämre kvalitet.
Ja, det tror jag också. Träden längst i söder blir kanske inte byggnadsvirke, men jag har ingen aning.