Järnvägsstation eller tågstation?
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Järnvägsstation eller tågstation?
Jag har alltid sagt järnvägsstation. Det är först på senare år som jag märkt att ordet tågstation används, och då företrädesvis av medlemmar av den yngre generationen. Eftersom jag anser att järnvägsstation är det korrekta uttrycket har bruket av begreppet tågstation, som enligt mig är en onödig nymodighet, irriterat mig. Har många gånger rättat de som säger tågstation (sådan är jag).
Nu har jag läst om terminologin på Wikipedia och där står det att järnvägsstation används i USA, bara station i Storbritannien och det brittiska samväldet, och både tågstation och järnvägsstation i Europa. Det sistnämnda anges som föråldrad.
Det här är nyheter för mig.
När jag växte upp var det ingen som sade tågstation.
Min erfarenhet av USA är att folk där säger tågstation.
Vad säger ni andra?
Har jag levt i en bubbla till för några år sedan och missat att vissa säger tågstation?
Nu har jag läst om terminologin på Wikipedia och där står det att järnvägsstation används i USA, bara station i Storbritannien och det brittiska samväldet, och både tågstation och järnvägsstation i Europa. Det sistnämnda anges som föråldrad.
Det här är nyheter för mig.
När jag växte upp var det ingen som sade tågstation.
Min erfarenhet av USA är att folk där säger tågstation.
Vad säger ni andra?
Har jag levt i en bubbla till för några år sedan och missat att vissa säger tågstation?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Järnvägsstation eller tågstation?
Järnvägsstation har alltid använts i järnvägskretsar och har inte sett tågstation i tidskriften Tåg som är medlemstidning för Svenska järnvägsklubben. Däremot ordet järnvägsstation och sedan 1990-talet Resecentrum. Tågstation låter för mig som uppställningsplats för tåg som är färdiga att gå ut i trafik. Hållplats eller rälsbusshållplats (förkortat hpr i bl a Järnvägsdata) finns också med i trafik sammanhang.
Stefan
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Tack för input.Stefan Lundgren skrev: ↑11 april 2025, 07:14Järnvägsstation har alltid använts i järnvägskretsar och har inte sett tågstation i tidskriften Tåg som är medlemstidning för Svenska järnvägsklubben. Däremot ordet järnvägsstation och sedan 1990-talet Resecentrum. Tågstation låter för mig som uppställningsplats för tåg som är färdiga att gå ut i trafik. Hållplats eller rälsbusshållplats (förkortat hpr i bl a Järnvägsdata) finns också med i trafik sammanhang.
Stefan
I USA används järnvägsdepå i bland som synonym till station, men det låter ju ännu mer som en uppställningsplats för tåg och det är väl i den bemärkelsen som ordet används i Sverige.
Tågstation kom med i SAOL 2006 men jag har som sagt inte hört det förrän de senaste åren.
Båda orden är språkligt korrekta, men tågstation är en nykomling i svenska språket med det äldsta belägget från 1988 medan järnvägsstation har använts sedan 1850. SAOB antyder också att tågstation är resultatet av inflytande från amerikansk engelska:
Jag retar mig inte på ordet tågstation även om jag själv säger järnvägsstation. Däremot retar jag mig på ordet tågförare som ändå har existerat i svenska språket sedan 1891. Jag har även hört folk säga tågchaufför! Den korrekta yrkestiteln är dock lokförare och det är den som uteslutande används i alla lagar och föreskrifter samt utbildningsdokument.
https://www.saob.se/artikel/?seek=t%C3% ... 3463_82538-STATION. [jfr amerik. eng. train station] järnvägsstation. Hufvudstadsbl. 7 ⁄ 6 1988, s. 22. Kostnad för transfer till och från flygplatser och tågstationer tillkommer. Expressen 18 ⁄ 3 2007, s. 58. —
Jag retar mig inte på ordet tågstation även om jag själv säger järnvägsstation. Däremot retar jag mig på ordet tågförare som ändå har existerat i svenska språket sedan 1891. Jag har även hört folk säga tågchaufför! Den korrekta yrkestiteln är dock lokförare och det är den som uteslutande används i alla lagar och föreskrifter samt utbildningsdokument.
Jag lider verkligen med dig Örjan.
Vad kallas personen som framför en rälsbuss?
MVH
Hans
Vad kallas personen som framför en rälsbuss?
MVH
Hans
Jag tror jag använder järnvägsstation men jag kontrollerade med den 29-åriga sonen, han sade spontant tågstation när jag bad honom översätta 'gare' till svenska.
MVH
Hans
MVH
Hans
Nu förstörde du fullständigt min världsbild, då har jag aldrig åkt rälsbuss vilket jag var helt säker på tills nu. I folkmun måste det leva kvar. Varför namnbytet, vet du det?
MVH
Hans
MVH
Hans
Tågstation sade den polskfödda hustrun. Lokförare kom sonen och hustrun överens om. Jag håller med.
MVH
Hans
MVH
Hans
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4lsbussMed tiden kom rälsbussarna att bli allt större och därmed blev skillnaden mellan rälsbussar och motorvagnar allt mindre. Vid den stora omlittereringen 1970 slopade SJ begreppet rälsbuss, medan det i Finland fortfarande används av det statliga järnvägsbolaget VR Group. Trots att det inte längre används officiellt i Sverige, så har ordet "rälsbuss" levt kvar i vardagsspråket, i första hand som beteckning på äldre fordon av rälsbusstyp. Numera görs inte någon distinktion mellan rälsbuss och motorvagn.
I folkmun lever de tydligen fortfarande kvar även om jag personligen inte har stött på begreppet. Jag vet inte hur korta tågen måste vara för att få kallas för rälsbussar. I mina trakter har vi saltsjöbanan som kör med rätt så korta tåg, men de har så vitt jag vet aldrig kallats för rälsbussar.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Kallas de som kör pendeltåg också lokförare eller är det pendeltågsförare?
Tack Örjan.
På polska säger man tågstation och det äldre uttrycket järnvägsstation har nästan helt försvunnit, och lokföraren är maskinist. Hustruns direktöversättning från de polska orden.
MVH
Hans
På polska säger man tågstation och det äldre uttrycket järnvägsstation har nästan helt försvunnit, och lokföraren är maskinist. Hustruns direktöversättning från de polska orden.
MVH
Hans
Deras yrkestitel är lokförare och det är så de benämns internt. Pendeltågsförare används bara för att särskilja dem från andra lokförare.Patrik Öbrink skrev: ↑11 april 2025, 10:40Kallas de som kör pendeltåg också lokförare eller är det pendeltågsförare?
Ett sidospår, hehe.
Lokförarna måste i Belgien ha behörighet för linjen de skall köra på. Vid ett tillfälle så var en linje stängd (bomb från VKII hittad) och efter en stund visade det sig att föraren hade behörighet att köra en omväg. Så efter lite bök, avlastning och planerad bussresa en bit, tillbaka till tåget, kom vi iväg och tåget var inte allt för sent framme. Parantes, det var en stackars Israel med, utan vare sig franska eller flamländska i bagaget, de språken de ger information på. Jag tog honom under mina vingars beskydd då vi hade samma slutmål.
Hur är det i Sverige?
MVH
Hans
Lokförarna måste i Belgien ha behörighet för linjen de skall köra på. Vid ett tillfälle så var en linje stängd (bomb från VKII hittad) och efter en stund visade det sig att föraren hade behörighet att köra en omväg. Så efter lite bök, avlastning och planerad bussresa en bit, tillbaka till tåget, kom vi iväg och tåget var inte allt för sent framme. Parantes, det var en stackars Israel med, utan vare sig franska eller flamländska i bagaget, de språken de ger information på. Jag tog honom under mina vingars beskydd då vi hade samma slutmål.
Hur är det i Sverige?
MVH
Hans
I Sverige måste lokförare utöver lokförarexamen även ha behörighet för varje fordonstyp och signalsystem. Det absolut vanligaste signalsystemet i Sverige är System H (orange färg på kartan) och behörighet till det ingår i varje lokförarexamen. Sedan finns det krav på linjekännedom också, men trafikledarna verkar inte fråga om det när de leder om tågen.