Finländare världens lyckligaste folk
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Finländare världens lyckligaste folk
Åh. Vilken svensk vill plocka lingon för den lönen?
Tror att vi litegrann pratar förbi varandra. Det jag menar är att en fördel med Finland jämfört med Sverige kan vara precis det som erep menar är en nackdel med Finland, nämligen att ekonomin har gått lite halvdåligt. Jag tänker att det medför att duktiga människor får nöja sig med lite "enklare" jobb. Detta gör troligen att finländarna känner sig tryggare med exempelvis olika välfärdstjänster. Sedan är inte det unikt för Finland. Det finns även i delar av Sverige (glesbygd, bruksort, småstad, etc.) t.ex. medelålders personal i matbutiken eller inom hemtjänsten.loop skrev: ↑24 mars 2025, 23:51Tyvärr. Företagarna tar gärna in tiotusentals lågprisgästarbetare istället. Hur värdelösa dom än är på jobbet så föredrar dom oftast det.a81 skrev: ↑24 mars 2025, 22:57
Om det är lite mindre fart på ekonomin och arbetsmarknaden är mindre het, är det svårare att få "bra jobb". Jag tror att man i Sverige har man behövt sänka kraven mycket för att överhuvudtaget få personal.
Jag tänker att detsamma gäller norra Sverige (utom kanske "överhettade" områden som Skellefteå), Småland, etc. Folk får finna sig i lite "sämre jobb", men som man blir bra på. I svenska storstäder är det å andra sidan mer "Peters princip" (se ovan) som gäller.
Att gnälla om kompetens görs bara när man ska ursäkta sig för att man inte anställer. Eller när man vill flytta produktionen.
Behovsprövningen av utländsk arbetskraft fyllde en väldigt viktigt funktion. Nu har Sverige en av de högsta arbetslöshetssiffrorna i EU. Detta beror givetvis bla på tiotusentals lågprisgästarbetare.
För tro mig, den kompetens du behöver för att sätta plant, plocka bär, byggstäd, osv den får du på några timmar. Och utländska bemanningsföretag skickar inte direkt hit svenskspråkiga ingenjörer för att sätta plant.
Inga problem om man får lön enligt Kommunals kollektivavtal. Dom har avtal med bärbranchen, men om det följs är väl extremt tveksamt. Och jag klarade som tonåring av att plocka ungefär lika mycket som dom plockar. Vi plockade och sålde massor, innan polackerna kom och gick med på vilka bärpriser som helst. Men systemet med bäruppköpare dog ut och ersattes av lågprisgästarbetarekaoset.
Men det har väl kommit en del nya regler nu, så det är väl lite annorlunda. Även om jag tvivlar på att den där fiffelbranchen någonsin kommer bli bra. Den har alltid varit skum. Att lägga till thailändska bemanningsföretag i en redan fifflande branch blir ju inte bra.
https://jobbland.se/lon/barplockare
Det är alltså inte så. Eller det finns ju också. Men folk har alltså inte fått "enklare" jobb, för företagarna har tagit in gästarbetare istället.a81 skrev: ↑25 mars 2025, 16:58
Tror att vi litegrann pratar förbi varandra. Det jag menar är att en fördel med Finland jämfört med Sverige kan vara precis det som erep menar är en nackdel med Finland, nämligen att ekonomin har gått lite halvdåligt. Jag tänker att det medför att duktiga människor får nöja sig med lite "enklare" jobb. Detta gör troligen att finländarna känner sig tryggare med exempelvis olika välfärdstjänster. Sedan är inte det unikt för Finland. Det finns även i delar av Sverige (glesbygd, bruksort, småstad, etc.) t.ex. medelålders personal i matbutiken eller inom hemtjänsten.
Det handlar inte alls om att folk inte vill ha vissa jobb. Det handlar om att företagarna tycker bättre om att ta in gästarbetare.
Och när det har varit helt oreglerat, vilket det har varit de flesta åren sen Reinfeldt tog bort behovsprövningen 2008, så har man kunnat betala struntsummor. Löner som man inte kan leva på här, duger ju åt folk från fattiga länder. Speciellt om dom tar med sig mat och annat som är billigt hemifrån. Man kan ju undra hur många fritidshus som har fula konstiga polska lågpristoaletter numera. Jag har stött på sådana på några företag.
Jag sökte flera plantsättarjobb när jag var säsongsarbetare. Företagen svarar inte ens. Sen kommer deras baltiska bemanningsföretag med folk. Ett företag skulle ha 40pers, inte ett svar. Sen ser man baltiskreggade minibussar i skogarna där jobbet är. Ingångslönen för en plantsättare är 27-29 000. Betydligt högre än vad jag hade i akassa mellan säsongsjobben. Tvivlar starkt på att de baltiska bemanningsföretagen ger det och traktamente till sina anställda.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Oj oj.Örjan skrev: ↑21 mars 2025, 22:45
I kåren som helhet, ja.
Men bland dem som arbetar med politik/ekonomi i Stockholm (dvs. rikstäckande medier), nej.
I den sistnämnda kategorin röstade 53 % av journalisterna på borgerliga partier.
Poängen är att det återkommande klagomålet från personer på högerkanten om att mediebevakningen av svensk politik är vänstervriden eftersom journalister är vänstervridna, är felaktigt. Den del av journalistkåren som bevakar svensk politik är nämligen inte speciellt vänstervriden.
Svenska medier har "kultursidor" som inte har något att göra med kultur, utan är wannabe politikers platformer att föra fram sina politiska platformer.
I Finland är kultursidor om kultur.
Och ekonomiavdelningen i olika medier har sannolikt den minsta publiken i vilken som helst media.
När nyheter vinklas politiskt, vinklas de politiskt. Enkelt.
Okej, då får vi dra fram lite mer statistik efter en snabb googling.
Jag letade egentligen efter en forskningsrapport om mediebevakningen av ett val som Reinfeldt vann och som jag kommer ihåg att jag läste när det begav sig. Den hade den intressanta slutsatsen att SVT var både det mest vänstervridna och det mest balanserade nyhetsmediet under valkampanjen. Alla andra medier var mindre balanserade än SVT genom att de gav den borgerliga alliansen en mer positiv nyhetsbevakning.
Men istället hittade jag följande forskningsresultat:
Om valet 2006
Om valet 2018
Poängen med detta är inte att påstå att svensk mediebevakning är högervriden. De gör i allmänhet ett bra jobb med att hålla sig opartiska även om det ibland glider iväg för mycket åt ett håll. Det som däremot är rent nonsens är att påstå att mediebevakningen lider av någon slags kronisk vänstervridning. Detta är en myt som folk ute på högerkanten vägrar ge upp oavsett vad forskningen säger.
Jag letade egentligen efter en forskningsrapport om mediebevakningen av ett val som Reinfeldt vann och som jag kommer ihåg att jag läste när det begav sig. Den hade den intressanta slutsatsen att SVT var både det mest vänstervridna och det mest balanserade nyhetsmediet under valkampanjen. Alla andra medier var mindre balanserade än SVT genom att de gav den borgerliga alliansen en mer positiv nyhetsbevakning.
Men istället hittade jag följande forskningsresultat:
Om valet 2006
https://oru.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdfUndersökningen visar att sju av tio av de undersökta
medierna behandlade alliansen mer gynnsamt än samverkanspartierna, mest förmånligt
behandlades det borgerliga regeringsalternativet i Dagens Nyheter och därefter i Expressen.
Den mest balanserade nyhetsbevakningen stod Göteborgs-Posten för och på andra plats
kommer Aftonbladet. Vidare gavs i samtliga medier en bild av alliansen som till övervägande
del präglades av samarbete snarare än splittring, vilket var starkt gynnsamt för alliansen som
regeringsalternativ
Om valet 2018
https://www.svt.se/kultur/svenska-nyhet ... stervridna (själva forskningsrapporten som kommenteras i artikeln finns i sin helhet här.Faktum är att Alliansen fick den mest gynnsamma behandlingen under valrörelsen. Det innebär dock inte att medierna varit partipolitiskt partiska, menar forskarna. Snarare ska det ses som ett uttryck för nyhetvärderingen under valrörelsen samt att Socialdemokraternas utsattes för kritik från flera håll. En annan slutsats av att Alliansens gynnades i mediebevakningen är också att det inte går att hävda att nyhetsjournalistiken är vänstervriden.
Poängen med detta är inte att påstå att svensk mediebevakning är högervriden. De gör i allmänhet ett bra jobb med att hålla sig opartiska även om det ibland glider iväg för mycket åt ett håll. Det som däremot är rent nonsens är att påstå att mediebevakningen lider av någon slags kronisk vänstervridning. Detta är en myt som folk ute på högerkanten vägrar ge upp oavsett vad forskningen säger.
Alltså. Så fort urvalet görs, så blir det subjektivt.erep skrev: ↑25 mars 2025, 21:54Oj oj.Örjan skrev: ↑21 mars 2025, 22:45
I kåren som helhet, ja.
Men bland dem som arbetar med politik/ekonomi i Stockholm (dvs. rikstäckande medier), nej.
I den sistnämnda kategorin röstade 53 % av journalisterna på borgerliga partier.
Poängen är att det återkommande klagomålet från personer på högerkanten om att mediebevakningen av svensk politik är vänstervriden eftersom journalister är vänstervridna, är felaktigt. Den del av journalistkåren som bevakar svensk politik är nämligen inte speciellt vänstervriden.
Svenska medier har "kultursidor" som inte har något att göra med kultur, utan är wannabe politikers platformer att föra fram sina politiska platformer.
I Finland är kultursidor om kultur.
Och ekonomiavdelningen i olika medier har sannolikt den minsta publiken i vilken som helst media.
När nyheter vinklas politiskt, vinklas de politiskt. Enkelt.
Drömmen om objektiv media finns bara hos liberaler och en del extremhöger(Fast det beror nog mer på att dom inte förstår vad dom pratar om).
Jag ser ingen större skillnad mot svenska tidningar
https://demokraatti.fi/kategoria/alueuu ... det/kultur
https://www.hbl.fi/kultur
Självklart läser man ekonomisidorna. Dagens industri läser jag gärna också. Vill man läsa om konsekvenser av politiska beslut, strejker, företag osv, då är det bra. Tyvärr upplever jag det som att ekonomijournalistiken blivit sämre de senaste 15åren.
Jo, men bärplockarna är nog från Thailand även i Finland. Det jag syftar på är många jobb, som fram till för 20-30 år sedan var vanliga Svensson-jobb, i Sverige har blivit jobb för ungdomar eller personer med utländsk bakgrund. Jag tänker på jobb som affärsbiträde, undersköterska, busschaufför, etc. I Finland upplever jag att den här typen av jobb fortfarande i högre grad innehas av medelålders finländare. Det finns givetvis både för- och nackdelar med det, men jag tänker att det kan bidra till en högre trygghet och att det återspeglas i den här typen av undersökningar. Det är t.ex. lättare för en gammal människa om hemtjänstpersonal är lite äldre och talar utan alltför mycket brytning.loop skrev: ↑25 mars 2025, 19:56Det är alltså inte så. Eller det finns ju också. Men folk har alltså inte fått "enklare" jobb, för företagarna har tagit in gästarbetare istället.a81 skrev: ↑25 mars 2025, 16:58
Tror att vi litegrann pratar förbi varandra. Det jag menar är att en fördel med Finland jämfört med Sverige kan vara precis det som erep menar är en nackdel med Finland, nämligen att ekonomin har gått lite halvdåligt. Jag tänker att det medför att duktiga människor får nöja sig med lite "enklare" jobb. Detta gör troligen att finländarna känner sig tryggare med exempelvis olika välfärdstjänster. Sedan är inte det unikt för Finland. Det finns även i delar av Sverige (glesbygd, bruksort, småstad, etc.) t.ex. medelålders personal i matbutiken eller inom hemtjänsten.
Det handlar inte alls om att folk inte vill ha vissa jobb. Det handlar om att företagarna tycker bättre om att ta in gästarbetare.
Och när det har varit helt oreglerat, vilket det har varit de flesta åren sen Reinfeldt tog bort behovsprövningen 2008, så har man kunnat betala struntsummor. Löner som man inte kan leva på här, duger ju åt folk från fattiga länder. Speciellt om dom tar med sig mat och annat som är billigt hemifrån. Man kan ju undra hur många fritidshus som har fula konstiga polska lågpristoaletter numera. Jag har stött på sådana på några företag.
Jag sökte flera plantsättarjobb när jag var säsongsarbetare. Företagen svarar inte ens. Sen kommer deras baltiska bemanningsföretag med folk. Ett företag skulle ha 40pers, inte ett svar. Sen ser man baltiskreggade minibussar i skogarna där jobbet är. Ingångslönen för en plantsättare är 27-29 000. Betydligt högre än vad jag hade i akassa mellan säsongsjobben. Tvivlar starkt på att de baltiska bemanningsföretagen ger det och traktamente till sina anställda.
Det där är intressant, när jag var barn skickade man ut skolklasser för att plantera skog, friluftsdagJag sökte flera plantsättarjobb när jag var säsongsarbetare.
Ok. Aldrig hört om. När dom byggde sitt senaste kärnkraftverk så fanns det ett helt samhälle med östeuropeiska byggjobbare där. Det skrevs minst en bok om misären.a81 skrev: ↑29 mars 2025, 10:14Jo, men bärplockarna är nog från Thailand även i Finland. Det jag syftar på är många jobb, som fram till för 20-30 år sedan var vanliga Svensson-jobb, i Sverige har blivit jobb för ungdomar eller personer med utländsk bakgrund. Jag tänker på jobb som affärsbiträde, undersköterska, busschaufför, etc. I Finland upplever jag att den här typen av jobb fortfarande i högre grad innehas av medelålders finländare. Det finns givetvis både för- och nackdelar med det, men jag tänker att det kan bidra till en högre trygghet och att det återspeglas i den här typen av undersökningar. Det är t.ex. lättare för en gammal människa om hemtjänstpersonal är lite äldre och talar utan alltför mycket brytning.loop skrev: ↑25 mars 2025, 19:56Det är alltså inte så. Eller det finns ju också. Men folk har alltså inte fått "enklare" jobb, för företagarna har tagit in gästarbetare istället.a81 skrev: ↑25 mars 2025, 16:58
Men det är massor med lantbruk-, skogsbruk- och byggjobb som gått till gästarbetare. Jobb som tidigare var vanliga svenssonjobb. Och givetvis hamnar massa folk i vård och omsorg, om dom inte får andra jobb.
Men Finland är bättre på välfärd. De har ju inte privatiserat lika hejvilt.
Jo, så är det säkert. Min observation är dock att man i Finland, även i större städer, fortfarande ofta träffar på medelålders finländare som städar på hotellet, kör buss, etc. Jag tänker att det är en indikation på att det även ser ut på samma sätt i exempelvis hemtjänsten. I stora delar av Sverige ser det inte ut på detta sätt, troligen för att vi har haft en mer marknadsliberal ekonomi som möjliggjort för fler (särskilt de som har svenska som modersmål) att välja och vraka mellan jobben.
Busschaufförerna i storstäders lokaltrafik som ser ut som finländare är nog oftast ester eller ryssar etc. Ganska lite stambefolkning där. Lite mera i fjärrtrafiken.a81 skrev: ↑30 mars 2025, 10:12Jo, så är det säkert. Min observation är dock att man i Finland, även i större städer, fortfarande ofta träffar på medelålders finländare som städar på hotellet, kör buss, etc. Jag tänker att det är en indikation på att det även ser ut på samma sätt i exempelvis hemtjänsten. I stora delar av Sverige ser det inte ut på detta sätt, troligen för att vi har haft en mer marknadsliberal ekonomi som möjliggjort för fler (särskilt de som har svenska som modersmål) att välja och vraka mellan jobben.
Faller du in i bidragsbubblan är det rätt lönlöst att ta sig ut ur den, eftersom även om arbetslöshetsbidragt fasas ner, finns alltid utkomststöd. Och så finns det både inhemska och utländska bidragskonstnärer som nog kn systemet. Och nu när denna regering minskar på bidragen, förkortar olika perioder för att ta dessa personer ur flitfällan de är i (flitfälla = att det inte lönar sig att ta ett job då inkomsten sjunker), skriker vänstern så fan.
Råkade idag lyssna på en podcast från The Economist där den f.d. premiärministern Varoufakis fick komma med sin alternativa verklighet och hur de hade lyckats, om inte Troikan...
Greklands statsfinanser börjar ju se bättre ut, just för att Troikan städade upp. Men ännu är den svarta sektorn av Greklands ekonomi den största, med runt 35%.
En för generös stat där vuxna människor förväntar sig att staten skall ta del av deras boendekostnader, transportkostnader, fritidskostnader och betala deras "kultur".
Och jag har inget emot arbetskraftinvandring. Men det skall ju inte betyda att stambefolkning eller invandrare skall förvänta sig att arbete är en option, som man kan välja om man tycker att det är trevligt.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
OK. Ni får en, säger en, chans att arbeta denna tråd bort från politiken.
Den här undersökningen, handlar inte det om avsaknad av olycklighet? Och att det mäts i faktorer som demokrati, jämlikhet, pressfrihet o.s.v?
Jag menar, att det borde vara möjligt med en kvalitativ diskussion kring vad lycklighet är. En moddig vinternatt med svartis och blåst är ju t. ex. inget som gör mig lycklig, men det har vi har här i norr.
Jag menar, att det borde vara möjligt med en kvalitativ diskussion kring vad lycklighet är. En moddig vinternatt med svartis och blåst är ju t. ex. inget som gör mig lycklig, men det har vi har här i norr.