Och Lucia-insamlingen slog rekord, kanske det också betyder nåt. I min barndom ännu så var Lucia en strikt finlandssvensk affär, men med åren har intresset ökat också på finskspråkigt håll. Jag har för mig att jag läst om lussande tom. på helt fiskspråkiga orter. Men vanligt är det inte, dock har intresset ökat. Notera alltså att Lucia ursprunligen inte ingått i de helyllefinska jultraditionerna, även om de också i mångt och mycket varit i nordisk stil, hur man nu ska uttrycka det.
Finland väljer mörkhyad lucia
Re: Finland väljer mörkhyad lucia
Nå, de finskspråkiga kretsar som hittills inte noterat att det finns Lucia i landet, så har nog nu haft alla chanser till det.
Och Lucia-insamlingen slog rekord, kanske det också betyder nåt. I min barndom ännu så var Lucia en strikt finlandssvensk affär, men med åren har intresset ökat också på finskspråkigt håll. Jag har för mig att jag läst om lussande tom. på helt fiskspråkiga orter. Men vanligt är det inte, dock har intresset ökat. Notera alltså att Lucia ursprunligen inte ingått i de helyllefinska jultraditionerna, även om de också i mångt och mycket varit i nordisk stil, hur man nu ska uttrycka det.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Schwemppa, Jag vill bara säga att jag älskar hur din finlandssvenska lyser igenom i ditt skrivna språk. Underbart genuint.
Eh, tack. Tror jag... 
Ja. Man bara väntar på att han ska skriva om att runka äppelträd, äta en semla till kvällen osv.Markus Holst skrev: ↑24 februari 2025, 14:49Schwemppa, Jag vill bara säga att jag älskar hur din finlandssvenska lyser igenom i ditt skrivna språk. Underbart genuint.
Jag ska försöka sälja in en svenskfinland resa till familjen.