Kungens BMW och andra exemplen
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Kungens BMW och andra exemplen
I tidskriften Klassiker går det att läsa om att kungen Carl XVI Gustav beställde en BMW M5 generation 28 och hämtade den från BMW i Munchen 1987. Det var en version av denna bilmodell som inte såldes i Sverige. Denna modell tillverkades bara drygt 2 200 exemplar. Kungen hade denna bil under ett par och sedan har ett flertal ägare haft bilen och nu senast i Nederländerna.
https://www.klassiker.nu/reportage/kung ... pa-auktion
Det påminner lite grann om Verner von Heidenstams bil som var en Chrysler Imperial och som numera finns på Motormuseet i Motala. Jag skrev för ett tag sedan om detta ägande och denna författare hade ett genuint bilintresse, någonting som tydligen inte lyft fram idag.
https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... e.html?m=0
Finns det några fler exemplen???
Stefan
https://www.klassiker.nu/reportage/kung ... pa-auktion
Det påminner lite grann om Verner von Heidenstams bil som var en Chrysler Imperial och som numera finns på Motormuseet i Motala. Jag skrev för ett tag sedan om detta ägande och denna författare hade ett genuint bilintresse, någonting som tydligen inte lyft fram idag.
https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... e.html?m=0
Finns det några fler exemplen???
Stefan
Re: Kungens BMW och andra exemplen
Det där är i motorkretsar välkänt.
Och det finns fler
Birgitta Stenberg
https://www.expressen.se/debatt/fartens ... som-knark/
Lars Görling hade en Ferrari(Vad hände med den? Och var det den han tog livet av sig med?) och gillade racing.
Prins Carl Philip är en hygglig förare. Brukar väl ligga i övre halvan när han tävla.
https://www.carreracup.se/nyheter/prins ... andinavia/
Men olika kändisars fritidsintressen kommer sällan fram. Misstänker att det beror på att vi respekterar deras integritet hyggligt. Och att dom inte är mer spektakulära än oss andra på fritiden.
Och det finns fler
Birgitta Stenberg
https://www.expressen.se/debatt/fartens ... som-knark/
Lars Görling hade en Ferrari(Vad hände med den? Och var det den han tog livet av sig med?) och gillade racing.
Prins Carl Philip är en hygglig förare. Brukar väl ligga i övre halvan när han tävla.
https://www.carreracup.se/nyheter/prins ... andinavia/
Men olika kändisars fritidsintressen kommer sällan fram. Misstänker att det beror på att vi respekterar deras integritet hyggligt. Och att dom inte är mer spektakulära än oss andra på fritiden.
Kungen verkar gilla BMW
"Carl XVI Gustaf köpt en ny BMW M8 Competition som anlände lagom till födelsedagen. Den snabbaste BMW:n som någonsin producerats med en prislapp på 1,7 miljoner kronor och en toppfart på 305 km/h. Bilen accelererar från 0-100 km/h på 3,2 sekunder."
https://www.bytbil.com/nyheter/kungen-v ... km-h-27963
"Carl XVI Gustaf köpt en ny BMW M8 Competition som anlände lagom till födelsedagen. Den snabbaste BMW:n som någonsin producerats med en prislapp på 1,7 miljoner kronor och en toppfart på 305 km/h. Bilen accelererar från 0-100 km/h på 3,2 sekunder."
https://www.bytbil.com/nyheter/kungen-v ... km-h-27963
Patrik Öbrink
- Medlem
Jag vet inte om Fredrik Böök var särskilt bilintresserad men han skriver i alla fall stolt om sin Cadillac i böckerna om resorna i Sverige (Från Smygehuk till Pajala) och Danmark/Tyskland (Resa till Friedrichsruh) på 1920-talet. Han reste till Frankrike, Tyskland och Polen redan under världskriget men om det var med Cadillacen vet jag inte.
Kar de Mummas Rolls Royce finns vad jag förstår även den på det bilmuseum i Motala som Stefan nämner. Han höll sig med privatchaufför och hade privat parkeringsplats utanför både Täby Galopp och Solvalla.
Kar de Mummas Rolls Royce finns vad jag förstår även den på det bilmuseum i Motala som Stefan nämner. Han höll sig med privatchaufför och hade privat parkeringsplats utanför både Täby Galopp och Solvalla.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Hur är det nuförtiden i Sverige. Får man behålla det svenska körkortet till "obegränsad" hög ålder?
Här i Klockrike måste du från 75års ålder vartannat år gå till en läkare som kollar syn, reaktion och allmänt hälsotillstånd. Är den undersökningen ok får du köra två år till nästa kontroll...osv...
Lite vid sidan men...hur gammal är kungen egentligen? Kan han säkert ratta en speedy BMW?
Hans K
Här i Klockrike måste du från 75års ålder vartannat år gå till en läkare som kollar syn, reaktion och allmänt hälsotillstånd. Är den undersökningen ok får du köra två år till nästa kontroll...osv...
Lite vid sidan men...hur gammal är kungen egentligen? Kan han säkert ratta en speedy BMW?
Hans K
-
adlercreutz
- Medlem
Inga krav på tester, men: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... kyldighet/sveahk skrev: ↑19 februari 2025, 18:16Hur är det nuförtiden i Sverige. Får man behålla det svenska körkortet till "obegränsad" hög ålder?
Hans K
Och folk över 75 träffar ändå läkare hyfsat ofta, i synnerhet om man är skröplig, så jag inbillar mig att de värsta fallen sållas bort. Men jag känner även till fall där barnen fått dra vita lögner om att ”…körkortet inte kommit än, förbaskade posten som inte kan leverera saker i tid…”
Vi var rätt oroliga på slutet av min mormors körkortskarriär men det är inte alltid helt lätt att få en person, gammal eller inte, att sluta köra bil.
Vi hade tur och hon körde in i en bergvägg i mycket låg fart så bilen blev skrot men ingen skadades. Sedan slutade hon frivilligt att köra bil.
Vi hade tur och hon körde in i en bergvägg i mycket låg fart så bilen blev skrot men ingen skadades. Sedan slutade hon frivilligt att köra bil.
Här utrikes fick jag krav på papper med läkares utlåtande när jag fyllde 60. Min läkare skrev ut ett papper så jag är körkortsinnehavare till 70. Utan den minsta kontroll av honom eller myndigheter. Jag kom hit med ett lastbilskort men insåg att jag lär inte behöva det och kravet var läkarundersökning varje år så då släppte jag det. Mitt svenska körkort var hur enkelt som helst att byta till ett utrikiskt. Tack EU.
MVH
Hans
MVH
Hans
När jag läste om Kungens BMW så tänker jag på en historia jag hörde från en kollega för ca 20 år sedan. Det är mycket brorsans kollegas rumskompis över historien, men den är rätt kul så jag berättar den ändå även om jag inte kan garantera vad som är sant. Den enda jag kan säga är att kollegan var en trevlig prick som inte var känd för att dra rövarhistorier.
Nåväl, Kollegan var uppvuxen i USA och någongång under 90-talet så skulle hans granne sälja en Piaggio vespa som stod kvar i garaget när han flyttade in och som han utan någon större ekonomisk ersättning tagit över. Han satte ut den i någon tidning, tänk gula tidningen eller motsvarande, och fick svar från ett par halvseriösa intressenter men var inte särskilt aktiv den då de halvintresserade köparna bodde rätt långt bort.. Efter några veckor dyker en kille från Japan upp oanmäld och ställer mycket ingående frågor om vespan samtidigt som han inspekterar den noga mot något dokument han har med sig. Färg, årsmodell osv. studeras ingående och ju mer han tittar desto mer intresserad blir japanen. Till sist säger japanen högaktningsfullt att han har hittat rätt, jag köper den av dig oavsett vilket pris du begär. Säljaren skrattar och drar till med en summa motsvarande kanske det dubbla av vad vespan var värd men japanen budar över sig själv och skrattar. Jag vet ej exakt var det till slut landade på men enligt kollegan handlade det om många hundra tusen svenska kronor, kanske närmare en miljon.
De skakar hand och så säger japanen åt säljaren att titta under sadeln, där det finns någon form av förvaringsfack eller liknande. I facket ligger en fast nyckel, en extra lampa och ett kuvert vilket inte observerats av säljaren tidigare. I kuvertet ligger ett orginalkvitto tillsammans med ett handskrivet kort. "Happy Birthday to Priscilla / Elvis."
Dagen efter löstes affären på ett bankkontor och vespan bytte ägare..
Nåväl, Kollegan var uppvuxen i USA och någongång under 90-talet så skulle hans granne sälja en Piaggio vespa som stod kvar i garaget när han flyttade in och som han utan någon större ekonomisk ersättning tagit över. Han satte ut den i någon tidning, tänk gula tidningen eller motsvarande, och fick svar från ett par halvseriösa intressenter men var inte särskilt aktiv den då de halvintresserade köparna bodde rätt långt bort.. Efter några veckor dyker en kille från Japan upp oanmäld och ställer mycket ingående frågor om vespan samtidigt som han inspekterar den noga mot något dokument han har med sig. Färg, årsmodell osv. studeras ingående och ju mer han tittar desto mer intresserad blir japanen. Till sist säger japanen högaktningsfullt att han har hittat rätt, jag köper den av dig oavsett vilket pris du begär. Säljaren skrattar och drar till med en summa motsvarande kanske det dubbla av vad vespan var värd men japanen budar över sig själv och skrattar. Jag vet ej exakt var det till slut landade på men enligt kollegan handlade det om många hundra tusen svenska kronor, kanske närmare en miljon.
De skakar hand och så säger japanen åt säljaren att titta under sadeln, där det finns någon form av förvaringsfack eller liknande. I facket ligger en fast nyckel, en extra lampa och ett kuvert vilket inte observerats av säljaren tidigare. I kuvertet ligger ett orginalkvitto tillsammans med ett handskrivet kort. "Happy Birthday to Priscilla / Elvis."
Dagen efter löstes affären på ett bankkontor och vespan bytte ägare..
Bra historia.
När jag sålde mitt senaste vrak till bil ingick mig ovetande en isskrapa med 'Vård-80' på, ett program för att vårda försvarets fordon från den tiden. Den nya ägaren i Montenegro måste haft samma upplevelse som japanen.
MVH
Hans
När jag sålde mitt senaste vrak till bil ingick mig ovetande en isskrapa med 'Vård-80' på, ett program för att vårda försvarets fordon från den tiden. Den nya ägaren i Montenegro måste haft samma upplevelse som japanen.
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har skrivit om det tidigare, min far hade en Mazda929 och enligt uppgift som jag har fått så var det bara fem stycken i Sverige som hade en sådan modell (lyx-Mazda fick man höra ibland). Det är iallafall en raritet som kungens BMW.
Stefan
Stefan
Beror nog helt på årsmodell och modell. Jag har åkt massa Mazda 929 -81 kombi. Min faster hade en tidigt 90-tal. Den var udda, men ingen raritet, noll utrustning och massa rost. Den tidigare 70-tals modellen var rätt vanlig. Coupen riktigt snygg, och hade den wankel och hette RX4 så var den rätt snabb också. De senare 80-tals modellerna var rätt anonyma, men jag har inget minne av att dom skulle varit ovanliga.Stefan Lundgren skrev: ↑21 februari 2025, 01:11Jag har skrivit om det tidigare, min far hade en Mazda929 och enligt uppgift som jag har fått så var det bara fem stycken i Sverige som hade en sådan modell (lyx-Mazda fick man höra ibland). Det är iallafall en raritet som kungens BMW.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Känner för en liten förtydan, när jag själv körde Mazda 929 så fick jag veta att det var fem ägare till denna modell, minns dock inte om det avsåg för hela landet eller i Uppsala med omnejd.loop skrev: ↑21 februari 2025, 19:51Beror nog helt på årsmodell och modell. Jag har åkt massa Mazda 929 -81 kombi. Min faster hade en tidigt 90-tal. Den var udda, men ingen raritet, noll utrustning och massa rost. Den tidigare 70-tals modellen var rätt vanlig. Coupen riktigt snygg, och hade den wankel och hette RX4 så var den rätt snabb också. De senare 80-tals modellerna var rätt anonyma, men jag har inget minne av att dom skulle varit ovanliga.Stefan Lundgren skrev: ↑21 februari 2025, 01:11Jag har skrivit om det tidigare, min far hade en Mazda929 och enligt uppgift som jag har fått så var det bara fem stycken i Sverige som hade en sådan modell (lyx-Mazda fick man höra ibland). Det är iallafall en raritet som kungens BMW.
Stefan
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det värsta med 929:an var att den blev skrotskadat strax efter en rostskyddsbehandling för 24 000.
Stefan
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
En av de första proffesionella fotbollsspelarna som ägde en bil var en av England s legendariska backarna och det var Bob Crompton (1879-1941) som spelade 530 matcher/ gjorde 14 mål för Blackburn Rovers. Han vann ligan med klubben 1912 och 1914, spelade 41 landskamper för England och det var ovanligt på den tiden när de bara mötte varandra på de brittiska öarna. När han var manager för klubben så vann FA-cupen med klubben 1928.
https://nationalfootballmuseum.com/hall ... -crompton/
Jag har faktiskt inte fått reda på vilken bil han hade förutom han handlade med bilar senare i sitt liv.
Stefan
https://nationalfootballmuseum.com/hall ... -crompton/
Jag har faktiskt inte fått reda på vilken bil han hade förutom han handlade med bilar senare i sitt liv.
Stefan