Anders Celsius

Skriv svar
Claes Pettersson
Medlem

Anders Celsius

Inlägg av Claes Pettersson » 4 februari 2025, 09:42

Tekniska Museets Vänner TMV inbjuder till ett föredrag:
Martin Ekman kommer att hålla ett föredrag om Anders Celsius med titeln
”Celsius – Den okända mannen med det välkända namnet”
När: ”Tisdagen den 18:e februari 2025 kl. 18:00 – 19:00”
Var: Lilla hörsalen Tekniska Museet
Martin är geofysiker med intresse för historia och författare till boken ” The man behind degrees Celsius. A pioneer in investigating the Earth and its changes”

Celsius var inte bara människan bakom temperaturskalan - han var i det tidiga 1700-talet en pionjär i att undersöka Jorden genom att göra systematiska observationer och samla långa serier av numeriska data. Han och hans assistenter mätte och studerade latitud, longitud, tyngdkraft, havsnivå, landhöjning, lufttryck, temperatur, magnetism och norrsken. Mycket av inspirationen till detta kom från hans deltagande i en internationell expedition till polcirkeln, men innan dess hade han också hunnit träffa påven i Rom.

Alla besökare på museet är välkomna på föredraget utan extra kostnad.

Bli gärna medlem i Tekniska Museets Vänner. En ideell förening som stöder Tekniska Museet.
https://www.tekniskamuseet.se/tekniska- ... li-medlem/
Årsavgift 450 kr, samma pris som museets eget årskort. Som medlem får du förutom fritt inträde på museet och inbjudningar till intressanta aktiviteter på får du en årlig medlemsbok och möjlighet att vara med på intressanta studiebesök och resor till platser av tekniskt/teknikhistoriskt intresse.

Varmt välkomna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Anders Celsius

Inlägg av Hans » 4 februari 2025, 12:02

Låter mycket intressant men då jag har dryga 150 mil för att ta mig dit så får ni klara er utan mig, denna gång. Kommer ge dottern order att göra lite reklam på KTH. Vilken koppling till Tekniska Museets Vänner TMV har du?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 februari 2025, 21:07

Ges Dardalus ut fortfarande??? På nätet finns den som pdf fram till 2017 har jag för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 februari 2025, 22:45

Egentligen mycket märkligt att inte Celsius uppmärksammas mer i Uppsala. Det är liksom Linné och i någon mån Rudbeck som uppmärksammas i Uppsala. Kanske dog Celsius för ung, medan Linné och Rudbeck hann bli historiska redan under sin livstid? Celsius har ju annars ännu tydligare Uppsala-koppling. Han föddes t.o.m. i staden.

Claes Pettersson
Medlem

Inlägg av Claes Pettersson » 7 februari 2025, 09:39

Ang. Dardalus.

Tvärr har tekniska Museet lagt ned utgivningen av sin årsbok Dardalus som också var medlemsförmån (och delvis finanserades av föreningen) i Tekniska Museets Vänner.

Istället väljer styrelelsen årligen ut en lämplig medlemsbok. 2023 "Då blev Sverige Modernt" av Erik Mellgren, 2024 Stockholm Brinner" av Gert Ekström och Maj Sandin.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 7 februari 2025, 10:18

Vem driver Tekniska museet. Är det staden, staten eller någon form av stiftelse?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 februari 2025, 15:25

Celsius i Uppsala;

En gymnasieskola uppkallat efter honom.

”Celsiustorget” och huset finns fortfarande kvar och ligger vid gågatan.

Astronomiska observatorium som fortfarande finns kvar.

Han är begravd i Gamla Uppsala kyrka.

En intressant liten artikel om hans termometer;

http://celsius.met.uu.se/default.aspx?pageid=312

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 8 februari 2025, 21:19

Jo, men Anders Celsius dyker liksom inte upp i turistsammanhang i Uppsala.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 februari 2025, 21:25

I skolan lärde jag mig att han var från de svenska kolonierna i Tyskland.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 februari 2025, 22:09

a81 skrev:
8 februari 2025, 21:19
Jo, men Anders Celsius dyker liksom inte upp i turistsammanhang i Uppsala.
Han har nog alla gånger hamnat i skuggan på Carl von Linné. Anders Celsius har liksom Linne även fått en gata uppkallat efter sig i Uppsala. Jag är dock osäker på om Linnéskolan finns kvar i Uppsala, har för mig att det rör sig om någon annan verksamhet där nu.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 februari 2025, 00:14

Jag tänker att Carl von Linné som blev relativt gammal var ett stort namn redan under sin livstid. Sedan finns jättemycket bevarat från Carl von Linnés liv. Hans tjänstebostad finns bevarad i mer eller mindre originalskick, så även hans botaniska trädgård. Hans sommarresidens Linnés Hammarby är också mycket välbevarat. Jag har för mig att någon av Linnés döttrar blev mycket gammal och bodde på ett i princip orört Hammarby tills hon dog över 90 år gammal i mitten av 1800-talet och att det liksom direkt blev ett museum.

Celsius å andra sidan hann knappt bli medelålders. Hans observatiebyggnad finns visserligen kvar, men mitt i ett "totalsanerat" kvarter med DDR-känsla i centrala Uppsala.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 februari 2025, 00:19

Markus Holst skrev:
8 februari 2025, 21:25
I skolan lärde jag mig att han var från de svenska kolonierna i Tyskland.
Anders Celsius hade helsvensk bakgrund. Tror att du tänker på kemisten Carl Wilhelm Scheele (1742-1786), som tillsammans med Joseph Priesley (oberoende) upptäckte grundämnet syre.

Scheeles hus revs 1960, en av de mest skandalösa rivningarna i efterkrigstidens Uppsala:

https://www.arkitekturupproret.se/rivni ... asad-2015/

Skriv svar