Hypervelocity Projectile

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Bjernevik
Medlem

Hypervelocity Projectile

Inlägg av Bjernevik » 24 januari 2025, 23:41

Striderna mot Huthirebellerna i Röda havet har aktualiserat behovet av alternativ till luftvärnsrobotar mot sådana mängdvapen som Shahed 136.

Nu lanserar BAE Systems sin Hypervelocity Projectile som ett möjligt svar på detta. En styrbar underkalibrig projektil som kan skjutas ur en standard 127mm kanon och bekämpa luftmål på mer än sju mil.

Påminner en del om den italienska VULCANO, men den kan vad jag vet bara bekämpa mark- och sjömål. Men inte omöjligt att den utvecklas mot att få luftmålsförmåga nu när det verkar finnas en tydlig marknad för sådant.
Datablad BAE HVP.pdf
(245.33 KiB) Nerladdad 197 gång

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Hypervelocity Projectile

Inlägg av Hans » 25 januari 2025, 09:11

En fråga, vad är utgångshastigheten? Eller är det hemligt?

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Re: Hypervelocity Projectile

Inlägg av Bjernevik » 25 januari 2025, 17:24

Hans skrev:
25 januari 2025, 09:11
En fråga, vad är utgångshastigheten? Eller är det hemligt?
Har inte hittat några uppgifter, men eftersom det är en underkalibrig projekttil är den rimligen högre än vanligt för 5"/62 Mark 45 Mod 4.

Följer man den länken visar det sig att HVP är ett äldre program än jag först trodde och att kongressen strök det 2021. Jag gissar att BAE nu har dammat av det och marknadsför det igen efter Röda havet-operationerna. Det som 2021 bedömdes som "the costs for these items outweighed the potential benefits" kan med de erfarenheterna förmodligen istället verka som en bra idé. Vilket är ytterligare ett exempel på svårigheten att veta vilka av alla bra idéer man ska satsa på. I efterhand är det alltid självklart vad man borde ha valt... Om några av USN jagare i Röda havet haft ett par hundra HVP i ammunitionsdurken hade det troligen framstått som en succé.

Skriv svar