Små fynd i boklådor...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 18 november 2024, 15:58

När barnen och barnbarnen kommer in i min boklåda och lämnar av "överflödiga" böcker från tidigare generationer - så märker man att kyrkan förr i tiden hade en annan ställning än i dag - det är märkligt många religiösa skrifter.

Gamla till urgamla biblar och psalmböcker naturligtvis, men mängder av udda skrifter med en hel del "vägvisande" religiöst innehåll, och, som ni sett här i tråden, också gamla missionsatlaser och missionerande tärningsspel...

Som i dag - där jag hittade en liten tysk bok från 1880 som översatt på svenska har namnet: "Årsbok för kristen underhållning, utgiven av diakonissanstalten i Kaiserswerth." F.ö. den första diakonissanstalten, som grundades 1836.

Anyway, första sidan i den boken kan man veckla ut, och ser ut så här:
IMG_2904.jpeg

Översatt vänster: "Är han (gud) icke ock hedningarnas?", och på högra sidan: "Jo, förvisso också hedningarnas." Rom. 3.29

...och med den carte blanche-satsen var det då, 1880, naturligtvis fritt fram för missionärerna att bege sig in i Afrika och visa de svarta hedningarna ljuset och den smala vägen...!

Men för att vara på den säkra sidan, bjuder man på ytterligare ett bibelcitat (under bilden), denna gång från Gamla Testamentet:
"De mäktige skola komma hit från Egypten,
Etiopien skall skynda hit till Gud,
med gåvor i händerna
." Psaltaren 68, 32

Så låter hela bibelcitatet - men som ni ser hugger man här av början och slutet...och ändrar det hela till: "Etiopien(Mohrenland) kommer att sträcka ut sina händer till gud."

"Tala alltid sanning", sade Tage Danielsson...och den satsen hittar vi väl också i bibeln...!!?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 21 november 2024, 15:06

Innan vi lämnar ovanstående tema, här ett par ord och bilder från en aktuell utställning i Zürich Landesmusem -

COLONIAL

"Från 1500-talet och framåt var personer och företag från Schweiziska edsförbundet nära sammanflätade med det koloniala systemet. Enskilda schweiziska företag och privatpersoner var inblandade i den transatlantiska slavhandeln och tjänade en förmögenhet på handeln med koloniala produkter och utnyttjandet av förslavade människor. Schweiziska män och kvinnor reste runt i världen som missionärer. Andra, som drevs av fattigdom eller äventyrslusta, tjänstgjorde som legosoldater i europeiska arméer som gjorde koloniala erövringar och kämpade mot ursprungsbefolkningens motstånd. Men även experter från Schweiz ställde sina kunskaper till kolonialmakternas förfogande. Vid universiteten i Zürich och Genève lärde man ut rasistiskt tänkande, som spreds internationellt och bidrog till att legitimera det koloniala systemet."

Translated with DeepL.com (free version)

Sparbössa Schweiziska Kapucinorden-missionen i Afrika
IMG_2881.jpeg

Schweizaren Walter Mittelholzer flyger på 20- och 30-talet en hel del i Afrika. Artiklar och böcker och bilder, som de här(blev aldrig så publicerade) - där den europeiska kolonialistiska synen på det vilda - och nakna - "framtvingades"...
IMG_2876.jpeg

Schweizaren och legosoldaten, kapten Hans Christoffel, fick en gyllene sabel av holländska drottningen Wilhelmina. Varför? Jo,
"Från 1873 försöker holländarna underkuva sultanatet Aceh. Byn Kuta Reh gör motstånd. Hans Christoffels brigad bekämpar upproret med moderna repetergevär.
Han skjuter med sina gevär och dödar 561 personer, nästan hela byns befolkning
.."
IMG_2871.jpeg

Och - utan kommentar - ett par affischer...
IMG_2885.jpeg
IMG_2886.jpeg

En utmärkt utställning - rekommenderas om ni har vägarna förbi, fyrspråkig, alltså också engelska.

Har det visats något liknande i Sverige? Vad Sverige och svenskar kolonialistiskt under årens lopp haft för sig i fjärran länder...?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 november 2024, 15:29

Sverige, ingen aning. Men här har vi ju som du vet: https://www.nationalmusee.lu/en/exhibit ... onial-past
https://www.luxtimes.lu/culture/how-lux ... 38583.html
https://delano.lu/article/the-sore-spot ... s-luxembou
https://collections.mnaha.lu/exhibitions/028993/

Lite sur är jag då de frågade mig inte om lov att använda bilden av mig.
Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 22 november 2024, 13:30

Småstaterna i Europa visar utan censur sitt koloniala förflutna. Bra och tack till Hans I Lux!

Och Sverige? Norden?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 22 november 2024, 14:28

Sveriges koloniala eskapader har väl länge förblivit obesjungna och är väl så fortfarande. Jag undrar hur mycket det nämns i skolorna men betänkandes hur liten del av världshistorien som Sveriges roll i kolonialtiden var, kan det vara riktigt att det nämns mer eller mindre i förbigående men ändå tillräckligt för att tufsa till sverigebilden.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 november 2024, 15:20

Till han med det trevliga namnet.
Belgien var hur skall man säga, lite mer aktiva, framförallt då och lite även nu: https://www.africamuseum.be/en/discover/history
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Mus ... ral_Africa

Hade inte du varit där och skrev något här?

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 22 november 2024, 16:55

Markus Holst skrev:
22 november 2024, 14:28
Sveriges koloniala eskapader har väl länge förblivit obesjungna och är väl så fortfarande. Jag undrar hur mycket det nämns i skolorna men betänkandes hur liten del av världshistorien som Sveriges roll i kolonialtiden var, kan det vara riktigt att det nämns mer eller mindre i förbigående men ändå tillräckligt för att tufsa till sverigebilden.
Visst är det så, slavhandeln via Saint-Barthélemy är ett exempel som kan vara värt att lyfta. En liten del i det stora hela men ändå en del.

Det verkar ha varit uppe på politisk nivå i alla fall (en del blev upprörda då tydligen): https://www.riksdagen.se/sv/dokument-o ... n_h911135/

Har ingen aning om det blev nåt av det eller om det hunnit komma ut i skolorna i så fall.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 23 november 2024, 18:15

Hans skrev:
22 november 2024, 15:20
Till han med det trevliga namnet.
Belgien var hur skall man säga, lite mer aktiva, framförallt då och lite även nu: https://www.africamuseum.be/en/discover/history
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Mus ... ral_Africa

Hade inte du varit där och skrev något här?

MVH

Hans
Jodå, t.ex. här viewtopic.php?f=9&t=48447&p=836777&hili ... ld#p836777

Där jag också fick plats med ett par svenskar som i slutet av 1800-talet hjälpte till att "skapa" Leopolds Kongo...
"Även svenskar hjälpte till att "missionera" och "upprätthålla ordningen" i dåvarande Kongo . I Adam Hochschilds bok (King Leopold's Ghost) får de svenska missionärerna ett någorlunda gott betyg - han nämner E.V. Sjöblom, Karl Teodor Andersson och en C.N. Börrisson - medan en svensk officer i belgiska Force Publique, Löjtnant Knut Svensson, får klart underkänt...!"

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 24 november 2024, 17:25

I boklådan.

För ungefär ett år sedan ringde en dam, presenterade sig och sade att hon hade uppdrag att skaffa böcker till en filminspelning. En sann historia som utspelade sig här i Schweiz för ungefär 120 år sedan. En kvinna står anklagad för att ha mördat sitt utomäktenskapliga barn. Ett advokatkontor har i filmen en viktig plats. Och där måste allt tidsmässigt stämma, också bokhyllan i bakgrunden!

Damen som har hand om filmens rekvisita frågar om jag kan hjälpa till. Och jag menar, lite lättsinnigt, ja. Så kommer det: Böckerna måste inte bara passa in i miljön, den lagliga, de måste alla vara ungefär rätt årtal, alltså omkring 1900. Jag sväljer och säger, det kan vi nog ordna - hur många behöver hon? Ja, gärna så 12-15 bananlådor, fyllda med böcker!! Jag sväljer igen, tycker emellertid att uppdraget låter spännande, och får fram ett...ja...!

Det tog en dag, men jag fick faktiskt ihop dem till slut! Till historien hör att vi har egentligen inte en liten boklåda - det är faktiskt en industrihall fylld med böcker, 60.000 som man kan köpa över internet https://www.buchplanet.ch, och säkert ytterligare 60.000 som jag sorterat i kistor och bokställ. Mängden är där, böcker från 1500-talet till igår. Det gällde bara att få fram de från förra århundradets vända...

Damen kom med ett par starka karlar och hämtade lådorna - och efter två månader var de tillbaka, och med viss möda placerades de åter på rätt ställe...dessutom 600 Sfr som kom i kassan.

Filmen? Kommer i januari 2025, "Friedas Fall" heter den, har inte sett den ännu, men det blir säkert av!

- och till slut, en bild på "mina" böcker i advokatens kontor...
IMG_2919.jpeg

Skoj och absolut lite annorlunda, eller hur!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 november 2024, 19:12

Ja. Måste då se filmen och dina böcker.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

General PAC

Inlägg av sveahk » 5 januari 2025, 16:27

Porträttgalleri - 220 stålstick - furstar, statsmän, fältherrar, lärda, diktare, industriella, konstnärer, parlamentariker, folksmän...., agitatorer.
IMG_3030.jpeg

Ett album från ca 1860, som en gång i tiden var fyllt med bilder av framför allt känt folk, huvudsakligen män kan man nog anta. Under årens lopp blev väl de flesta upphängda på hemmets eller kontorets väggar, till beundran, uppmuntran...eller måhända varnagel...!?

Nu, i dag, här i boklådan, är det bara ett tunt trettiotal stålstick som överlevt, och inte fått äran att bli inramade - däribland en dam, Madame du Berry, eller, maffigare, Carolina di Borbone-Due Sicilie!

Intresse väckte en bild av en av Napoleons generaler, Ludwik Michał Pac, en polsk-litauisk patriot, men mindre känd än andra likasinnade polacker, som Kościuszko, Czartoryski eller Dąbrowski. Tydligen var han också en duktig soldat, kämpade sig igenom ett flertal bataljer med blott mindre skador. Från 1806 till 1815, från volontär till general - det gick snabbt på den tiden! Försökte övertala Napoleon att ge sitt understöd till ett litauiskt uppstånd mot Ryssland - men det blev non...
IMG_3029.jpeg

Efter Napoleons fall återvände generalen till sina egendomar i det då ryskägda Polen - där jag i det sammanhanget läser en intressant sats i engelska Wiki: "He also settled his estates with eighty Scottish families." - någon som vet mer om det?

Ja, som patriot deltog han också i polska Novemberupproret 1930/31 (https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberupproret), men utan fortune. Fick skyndsamt lämna Polen, och efter att ha flackat runt ett par år i Europa dog han i osmanska Smyrna år 1835.

En tanke: Samtidigt, då på 1830-talet irrade även en svensk potentat runt i ett flertal europeiska länder, tills han dog 1837 i schweiziska St Gallen. Just det, Gustav IV Adolf eller som han då kallades, Oberst Gustafsson.

Och tanken är: undrar om de någonsin träffades - generalen och den svenska exkungen?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 januari 2025, 16:51

Jag skall fråga hustrun om en polsk trål på den första frågan. Den andra frågan blir nog svårare, misstänker jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 januari 2025, 17:07

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 januari 2025, 17:21

Enligt polska wiki var han väldigt intresserad av Storbritannien. Och han lockade en bunt skottar dit. Framförallt för att utveckla jordbruk, främst potatis samt hästar och får.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 januari 2025, 17:26

Skriv svar