Finland väljer mörkhyad lucia
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Finland väljer mörkhyad lucia
Flickan är söt, utan tvekan - men även om jag nu betecknas som idiot av loop, det är inte frågan här om att välja en modern Miss Finland utan om en tradition - 400 år gammal?
Att en mörkhyad flicka väljs som Lucia är väl ok, men det är nog något som ligger i dagstrenden, det är i dag mode att alla hudfärger måste användas. Lite överallt, i många möjliga och omöjliga sammanhang...som nu i Lucia-valet.
Vilket - historiskt sett - väl är en omöjlighet?
tycker Hans K
Att en mörkhyad flicka väljs som Lucia är väl ok, men det är nog något som ligger i dagstrenden, det är i dag mode att alla hudfärger måste användas. Lite överallt, i många möjliga och omöjliga sammanhang...som nu i Lucia-valet.
tycker Hans K
Håller helt med, är dessutom uppenbart att hon blev vald till Finlands Lucia för att de tyckte att hon var bäst lämpad. Finns ingen wokeism i detta, är liksom ett ganska konventionellt val även om hon inte ser ut som en genomsnittlig finländska.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 22 gånger.
Problemen finns väl i så fall mera i reklambranschen. I reklamfilmer och liknande är det nästan alltid "mångfald extra allt" numera. Det behöver givetvis inte vara fel i det enskilda fallet, men blir lite tröttsamt/tjatigt när det ser ut så i nästan varenda reklamfilm. Nu verkar man även från beställarhåll börja tröttna på detta:sveahk skrev: ↑22 december 2024, 20:38Flickan är söt, utan tvekan - men även om jag nu betecknas som idiot av loop, det är inte frågan här om att välja en modern Miss Finland utan om en tradition - 400 år gammal?
tycker Hans K
https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... ndre-woke/
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Att det historiskt sett inte förekommit mörkhyade lucior kan ju i viss mån tillskrivas att förr bjöds inte den möjligheten. Jag har även lärt mig i jag tror Populär Historia att traditionen med lucia och tärnor är sådär 150 år gammal, inte 400 år, men jag har gärna fel.sveahk skrev: ↑22 december 2024, 20:38Flickan är söt, utan tvekan - men även om jag nu betecknas som idiot av loop, det är inte frågan här om att välja en modern Miss Finland utan om en tradition - 400 år gammal?
tycker Hans K
Ja. Den moderna formen av Luciafirandet, med luciatåg och en ljusbärande lucia, började ta form först under 1900-talet; sena 1800-talet. Däremot är Luciadagen äldre.Markus Holst skrev: ↑23 december 2024, 00:41Att det historiskt sett inte förekommit mörkhyade lucior kan ju i viss mån tillskrivas att förr bjöds inte den möjligheten. Jag har även lärt mig i jag tror Populär Historia att traditionen med lucia och tärnor är sådär 150 år gammal, inte 400 år, men jag har gärna fel.sveahk skrev: ↑22 december 2024, 20:38Flickan är söt, utan tvekan - men även om jag nu betecknas som idiot av loop, det är inte frågan här om att välja en modern Miss Finland utan om en tradition - 400 år gammal?
tycker Hans K
Lucia den 13 december finns med i den kalender som Mikael Agricola utgav i samband med att den finskspråkiga bönboken rucouskiria utgavs 1544. Luciadagen fanns också med i den finskspråkiga almanackan som kom ut 1705. Luciadagen var skolterminens avslutningsdag. Något som hade slagits fast i 1724 års skolordning. Viket firades med att man gick omkring och tiggde och sjöng. Skolterminen avslutades med en fest som kallades luciafest , eftersom den hölls på luciadagen. Däremot firades den på annat sätt än dagens luciafirande.
De första som klädde ut sig till Lucia var faktiskt män. En av de tidigaste dokumenterade fallen är från 1875, då en manlig student vid Lunds universitet klädde ut sig till Lucia. Eftersom det vid den tiden endast fanns manliga studenter, var det vanligt att män tog på sig rollen som Lucia under universitetsfiranden.
https://www.kulturen.com/blogg/fotot-av ... arksamhet/
Det var som katten, tack cats.
Jag har blivit förhörd av min dotter för kanske tio år sedan om hurivida jag var rasist och homofob. Jag är helt frikänd som rasist men fortfarande aningen misstänkt att ha drag av homofobi.
Men, jag blir sur när man i historiska filmer bara måste klämma in både och fast det är högst osannolikt att det fanns färgade och öppet homosexuella under tidsepoken i fråga.
MVH
Hans
Jag har blivit förhörd av min dotter för kanske tio år sedan om hurivida jag var rasist och homofob. Jag är helt frikänd som rasist men fortfarande aningen misstänkt att ha drag av homofobi.
Men, jag blir sur när man i historiska filmer bara måste klämma in både och fast det är högst osannolikt att det fanns färgade och öppet homosexuella under tidsepoken i fråga.
MVH
Hans
Som folklivsforskare kan jag säga att det enda man kan säga med traditioner med säkerhet att de ständigt är stadda i förändring. Inget är rätt eller fel. Det är de som lever nu som väljer på vilket sätt de firar något/någon idag.Hans skrev: ↑23 december 2024, 08:44Det var som katten, tack cats.
MVH
Hans
Att traditioner förändras och ständigt lever i olika former är luciadagen ett bra exempel på.
Luciadagen fanns med i den finskspråkiga bönboken “Rucouskiria” redan från 1544, skriven av Mikael Agricola. Denna bönbok innehöll en kalender med helgondagar, inklusive Luciadagen den 13 december. Så i skriftligt format är luciadagen äldre i Finland än i Sverige. I Sverige kom luciadagen den 13 december med första gången i den almanacka som följde på den Gregorianska 1753.
Att den kom med i den finska almanackan men inte var med i den svenska beror på att Agricola inte tog direkt modell av en svensk almanacka. Hans arbete var snarare en del av den bredare reformationsrörelsen som syftade till att göra religiösa texter tillgängliga på folkspråken. Hans “Rucouskiria” var en samling av böner och liturgiska texter som var avsedda att användas i den finska kyrkan, och den inkluderade traditionella katolska helgondagar, som Lucia.
Luciadagen fanns med i den finskspråkiga bönboken “Rucouskiria” redan från 1544, skriven av Mikael Agricola. Denna bönbok innehöll en kalender med helgondagar, inklusive Luciadagen den 13 december. Så i skriftligt format är luciadagen äldre i Finland än i Sverige. I Sverige kom luciadagen den 13 december med första gången i den almanacka som följde på den Gregorianska 1753.
Att den kom med i den finska almanackan men inte var med i den svenska beror på att Agricola inte tog direkt modell av en svensk almanacka. Hans arbete var snarare en del av den bredare reformationsrörelsen som syftade till att göra religiösa texter tillgängliga på folkspråken. Hans “Rucouskiria” var en samling av böner och liturgiska texter som var avsedda att användas i den finska kyrkan, och den inkluderade traditionella katolska helgondagar, som Lucia.
-
adlercreutz
- Medlem
Johan Glans, tycker den är smårolig:Det är de som lever nu som väljer på vilket sätt de firar något/någon idag.
https://youtube.com/watch?v=NKSy30igiHU
Luciafirandet har utvecklats ur en studenttraditon med gamla anor, och av naturliga orsaker var de första Luciorna antagligen män, eftersom det inte fanns några kvinnor vid universiteten vid den här tiden. Det fanns antagligen inte någon sexuell betydelse i det. Luciafirandet var en del av ett studentspex, som från början antagligen var ganska lokal.
Skolornas luciafester i början av 1800-talet var ganska annorlunda än dagens luciafester. Man hade också illuminationer, tal, bibelläsning, psalmsång, teater, dansuppvisningar och andra program. Det bjöds på knäck och bakverk.
När skolornas luciafester flyttades närmare julen börjdade de kallas julfester. Det påverkade också almanackan. Namnet Lucia försvann ur den finska kalendern 1929 och blev Seijas dag. Däremot lämnade Lucia kvar i den finlandssvenska kalendern eftersom luciafirandet allt mer hade blivit en svensk/finlandssvensk tradition.
Skolornas luciafester i början av 1800-talet var ganska annorlunda än dagens luciafester. Man hade också illuminationer, tal, bibelläsning, psalmsång, teater, dansuppvisningar och andra program. Det bjöds på knäck och bakverk.
När skolornas luciafester flyttades närmare julen börjdade de kallas julfester. Det påverkade också almanackan. Namnet Lucia försvann ur den finska kalendern 1929 och blev Seijas dag. Däremot lämnade Lucia kvar i den finlandssvenska kalendern eftersom luciafirandet allt mer hade blivit en svensk/finlandssvensk tradition.
YLE analyserar; trollning, organiserad hatkampanj osv. Väldigt beklämmande, men så typiskt för tiden vi lever i.
https://yle.fi/a/7-10069403
https://yle.fi/a/7-10069403
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Vad står det i nämnda skrift om Lucia?cats skrev: ↑23 december 2024, 09:20Att traditioner förändras och ständigt lever i olika former är luciadagen ett bra exempel på.
Ber om att få återkomma. Men inte mycket annat än att Lucia har en egen dag. Har nämnda bok nerladdad på jobbdatorn från Doria. Men nu säger jag trevlig helgMarkus Holst skrev: ↑23 december 2024, 13:37Vad står det i nämnda skrift om Lucia?cats skrev: ↑23 december 2024, 09:20Att traditioner förändras och ständigt lever i olika former är luciadagen ett bra exempel på.
Inte idiot, men historielös, då detta är en kanske 150årig pryl, i ett land som har funnits i drygt 100år.sveahk skrev: ↑22 december 2024, 20:38Flickan är söt, utan tvekan - men även om jag nu betecknas som idiot av loop, det är inte frågan här om att välja en modern Miss Finland utan om en tradition - 400 år gammal?
tycker Hans K
Sen har jag sett Lucias reliker i Venedig. Trots min ateism.
Sen har ju folk med olika hudfärg alltid varit rätt vanligt i reklam. Dock har användandet ändrats