Nej det gör jag inte. Istället kan jag omformulera frågan till "skolor de förväntar sig är bra." Om de har rätt eller fel vill jag inte ta ställning till. Jag har själv aldrig behövt engagera mig i skolfrågor.loop skrev: ↑7 december 2024, 19:29Definera bra skola?Markus Holst skrev: ↑7 december 2024, 03:04Du menar att folk gör fel när de sätter sina barn i bra skolor?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ighetskrav
Att påverka politiken
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Att påverka politiken
-
adlercreutz
- Medlem
Det är en intressant fråga, jag tänker mig att unga fortfarande har en hunger efter berättelser av olika slag men att de förmedlas via andra medier idag, och att det är delvis andra teman. Jag vet inte om det egentligen är någon objektiv skillnad mellan att kunna tolka Game of Thrones resp. Iliaden, eller att veta allt om Pokémon eller allt om nordisk mytologi.
Läsning i sig kan förvisso ha ett visst värde då det främjar skapandet av egna inre bilder av saker och ting, men jag är tveksam till om unga idag egentligen är mindre intellektuellt nyfikna än förr - snarare att det tar sig andra uttryck.
Det korta svaret på a81 frågor är att nej, 80-90talister vida överstiger 20-40talisyer i kunskaper och bildning.
Att man inte ser det beror främst på att man inte ser bildning utanför ens egna intressen som ”riktig bildning”.
Vidare; exemplet a81 ger om universitet stärker tesen att flumskolan ger starkare elever än kunskapsskolan. För de som idag gör på universitet är barn som växte upp i kunskapsskolan. De som växte upp i flumskolan är idag lärare på universiteten.
80talisher är mellan 44-36 år gamla. Universitetsålder är 20-25.
Så länken som skrevs är ett ytterligare bevis på att kunskapsskolan är sämre än flumskolan vad gäller att producera individer med förmåga att tillgodogöra sig kunskap.
Vad gäller vuxna per elev i skolan är det faktiskt inget man behöver ha känslor om. Det finns dokumenterat exakt hur många vuxna per elev som finns i Sverige.
Att man inte ser det beror främst på att man inte ser bildning utanför ens egna intressen som ”riktig bildning”.
Vidare; exemplet a81 ger om universitet stärker tesen att flumskolan ger starkare elever än kunskapsskolan. För de som idag gör på universitet är barn som växte upp i kunskapsskolan. De som växte upp i flumskolan är idag lärare på universiteten.
80talisher är mellan 44-36 år gamla. Universitetsålder är 20-25.
Så länken som skrevs är ett ytterligare bevis på att kunskapsskolan är sämre än flumskolan vad gäller att producera individer med förmåga att tillgodogöra sig kunskap.
Vad gäller vuxna per elev i skolan är det faktiskt inget man behöver ha känslor om. Det finns dokumenterat exakt hur många vuxna per elev som finns i Sverige.
Om man vill att barnet ska få bra betyg och en Ipad, så finns det sådana skolor. Vill man att barnet ska få matkuponger och få välja vart på stan den ska käka, så finns det. Närmaste skolan finns. Surfgymnasiet finns i Varberg osv. Fram till gymnasieålder, så håller jag på närmaste skolan. Jag föredrar också om lokalpolitikern styr och inte kinesiska staten eller riskkapitalister, hippies och annat jag föraktar. Jag har några år innan jag behöver bry mig.Markus Holst skrev: ↑7 december 2024, 19:36Nej det gör jag inte. Istället kan jag omformulera frågan till "skolor de förväntar sig är bra." Om de har rätt eller fel vill jag inte ta ställning till. Jag har själv aldrig behövt engagera mig i skolfrågor.loop skrev: ↑7 december 2024, 19:29Definera bra skola?Markus Holst skrev: ↑7 december 2024, 03:04Du menar att folk gör fel när de sätter sina barn i bra skolor?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ighetskrav
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Vad har du emot hippies?
New age är som all annan religion. Antroposofer är religiösa spån.
"Waldorflärarutbildningen uteslöts från den akademiska universitetsutbildningen på grund av den bristande vetenskapligheten. Detta till trots bestämde den moderatledda regeringen sig för att stödja waldorflärarutbildningen med 10 miljoner kronor årligen.[1]"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Waldorfskolan
"505: Småhackade barkbitar av ek läggs i en skalle från något husdjur, omges av torv och grävs ned i marken på hösten på ett ställe där mycket regnvatten rinner förbi."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Alltså, hippies är för mig peace n love n understanding på 60-talet. Walldorf och liknande räknar jag inte dit.
Som det här kanskeAlltså, hippies är för mig peace n love n understanding
Skulle till öland för att träffa mina vänner
Som jag har fått i Marseille
Stod där på vägen och visade med tummen
Att jag skulle samma väg
verse
Då bromsa en bredfälgad ford bakom kröken
Han vinkade och menade mig
Jag tog mina grejer och la dem i plucken
Sen sa han följande till mig:
chorus
"Nu ger jag upp, jag har fått nog
Nu ska jag skaffa mig en plog
Och sälja av, vad jag har kvar
Och sänka mina krav"
verse
Resan var fylld av framtidsvisioner
Oljan tog snart slut
Vi lämnade bilen och började vandra
De var många som redan flytt ut
verse
Träffade några som just lämnat stan
Med packning för hela sitt liv
Såg några hästar lastade med hö
Och sju små cyklar rädda för att dö
chorus
Nu ger jag upp, jag har fått nog
Och sänka mina krav
verse
Vi träffade några som just lämnat stan
Med packning för hela sitt liv
Vi såg några hästar lastade med hö
Och sju små cyklar rädda för att dö
chorus
Nu ger jag upp, jag har fått nog
Och sänka mina krav
Writer(s): James Hollingworth
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Hör eller läser man så finns det svenskar som tycks tro eller har en mer eller mindre kraftig vilja att ändra på andras länders politik. Men om någon från utrikes vill göra samma sak med svensk politik så blir det förr eller senare ”ge f_n i vår politik. Jag har iallafall lärt mig att diskutera vad andra länders politik står för, men inte tro att det går att ändra politiken. T ex en svensk som tror sig påverka amerikansk politik.
Stefan
Stefan
Svenskar kan ändra andra länders politik. Vanligast genom att vara en del av svensk partipolitik.
Utanför partipolitiken krävs det stora rörelser ofta. Greta Thunberg är en person som har påverkat andra länders lagar ganska mycket.
Utanför partipolitiken krävs det stora rörelser ofta. Greta Thunberg är en person som har påverkat andra länders lagar ganska mycket.
Ptjaa. Jag ger inte mycket för nationalstater i sig. Dom kan vara lämpliga verktyg ibland. Men de rörelser jag varit aktiv i har alltid varit gränsöverskridande. Miljöproblem stannar inte vid gränsen, som så många högermänniskor som har problem med miljörörelsen brukar framhävda. Fackföreningsrörelsen är också internationell till sin natur.Stefan Lundgren skrev: ↑9 december 2024, 09:48Hör eller läser man så finns det svenskar som tycks tro eller har en mer eller mindre kraftig vilja att ändra på andras länders politik. Men om någon från utrikes vill göra samma sak med svensk politik så blir det förr eller senare ”ge f_n i vår politik. Jag har iallafall lärt mig att diskutera vad andra länders politik står för, men inte tro att det går att ändra politiken. T ex en svensk som tror sig påverka amerikansk politik.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Håller med om klimat och miljö så är det fler än ett land som håller i trådarna, däremot att ett land hela tiden gå i bräsen känns också mer eller mindre fel (det måste finnas som kan ta över eller göra gemensamma beslut).loop skrev: ↑9 december 2024, 15:01Ptjaa. Jag ger inte mycket för nationalstater i sig. Dom kan vara lämpliga verktyg ibland. Men de rörelser jag varit aktiv i har alltid varit gränsöverskridande. Miljöproblem stannar inte vid gränsen, som så många högermänniskor som har problem med miljörörelsen brukar framhävda. Fackföreningsrörelsen är också internationell till sin natur.Stefan Lundgren skrev: ↑9 december 2024, 09:48Hör eller läser man så finns det svenskar som tycks tro eller har en mer eller mindre kraftig vilja att ändra på andras länders politik. Men om någon från utrikes vill göra samma sak med svensk politik så blir det förr eller senare ”ge f_n i vår politik. Jag har iallafall lärt mig att diskutera vad andra länders politik står för, men inte tro att det går att ändra politiken. T ex en svensk som tror sig påverka amerikansk politik.
Stefan
Däremot känns det felinriktat att svenskarna pratar om eller vill säga vad de tycker om ett kritiserad vägbygge i delstaten Indiana som har nått internationellt uppmärksamhet eller om en röstning i Schweiz har gått åt fel håll, då känns lite konstigt att svenskar vill påverka det. På tal om Schweiz så bryr jag mig inte om vad som kommer att hända nästa år med Eurovisionfestivalen, eftersom det inte intresserar mig.
Stefan
Demokrati och teknisk utveckling är saker som gör att man framstår som ledande oavsett om man är det eller ej. Men nån måste gå först. Heller Sverige än nån diktatur.Stefan Lundgren skrev: ↑9 december 2024, 16:06
Håller med om klimat och miljö så är det fler än ett land som håller i trådarna, däremot att ett land hela tiden gå i bräsen känns också mer eller mindre fel (det måste finnas som kan ta över eller göra gemensamma beslut).
Däremot känns det felinriktat att svenskarna pratar om eller vill säga vad de tycker om ett kritiserad vägbygge i delstaten Indiana som har nått internationellt uppmärksamhet eller om en röstning i Schweiz har gått åt fel håll, då känns lite konstigt att svenskar vill påverka det. På tal om Schweiz så bryr jag mig inte om vad som kommer att hända nästa år med Eurovisionfestivalen, eftersom det inte intresserar mig.
Stefan
Vet inget om nåt vägbygge. Men om vägen hotar nåt av internationellt intresse så är det bra med internationellt engagemang. Det är tex alltid bra att vara emot diktatur.
Att det finns frågor som måste lösas på övernationell nivå är ovedersägligt. Dock är i grunden nationalstaten en grundförutsättning för demokratin som vi känt den. Det är svårt att ens föreställa sig demokrati utanför nationalstatens ram. En enhetlig stat, gemensam offentlighet, etc.loop skrev: ↑9 december 2024, 15:01Ptjaa. Jag ger inte mycket för nationalstater i sig. Dom kan vara lämpliga verktyg ibland. Men de rörelser jag varit aktiv i har alltid varit gränsöverskridande. Miljöproblem stannar inte vid gränsen, som så många högermänniskor som har problem med miljörörelsen brukar framhävda. Fackföreningsrörelsen är också internationell till sin natur.Stefan Lundgren skrev: ↑9 december 2024, 09:48Hör eller läser man så finns det svenskar som tycks tro eller har en mer eller mindre kraftig vilja att ändra på andras länders politik. Men om någon från utrikes vill göra samma sak med svensk politik så blir det förr eller senare ”ge f_n i vår politik. Jag har iallafall lärt mig att diskutera vad andra länders politik står för, men inte tro att det går att ändra politiken. T ex en svensk som tror sig påverka amerikansk politik.
Stefan
Ser vi historiskt på frågan förefaller det vara två saker som försvagat den svenska demokratin såväl den faktiska som den upplevda. En var kommunreformen 1971 som ökade avståndet mellan medborgare oc folkvalda. En annan är naturligtvis EU medlemskapet. Hur utkräva politiskt ansvar för beslut fattade i Bryssels VIP klubb?
Nja. Jag skulle säga att avregleringen av skattefinansierad skola och vård, tillsammans med fri etableringsrätt är ett större demokratiskt problem än EU.Gerrgul skrev: ↑14 december 2024, 13:58Att det finns frågor som måste lösas på övernationell nivå är ovedersägligt. Dock är i grunden nationalstaten en grundförutsättning för demokratin som vi känt den. Det är svårt att ens föreställa sig demokrati utanför nationalstatens ram. En enhetlig stat, gemensam offentlighet, etc.loop skrev: ↑9 december 2024, 15:01Ptjaa. Jag ger inte mycket för nationalstater i sig. Dom kan vara lämpliga verktyg ibland. Men de rörelser jag varit aktiv i har alltid varit gränsöverskridande. Miljöproblem stannar inte vid gränsen, som så många högermänniskor som har problem med miljörörelsen brukar framhävda. Fackföreningsrörelsen är också internationell till sin natur.Stefan Lundgren skrev: ↑9 december 2024, 09:48Hör eller läser man så finns det svenskar som tycks tro eller har en mer eller mindre kraftig vilja att ändra på andras länders politik. Men om någon från utrikes vill göra samma sak med svensk politik så blir det förr eller senare ”ge f_n i vår politik. Jag har iallafall lärt mig att diskutera vad andra länders politik står för, men inte tro att det går att ändra politiken. T ex en svensk som tror sig påverka amerikansk politik.
Stefan
Ser vi historiskt på frågan förefaller det vara två saker som försvagat den svenska demokratin såväl den faktiska som den upplevda. En var kommunreformen 1971 som ökade avståndet mellan medborgare oc folkvalda. En annan är naturligtvis EU medlemskapet. Hur utkräva politiskt ansvar för beslut fattade i Bryssels VIP klubb?