Fartyget Wilhelm Gustloff
- Johan Elisson
- Medlem
Altså Ursäkta?!
Det var ett attans hackande på tobbe?!
Nu får ni lägga av, han har inte skrivit ett enda ont ord här.
Försök att se saken som det är istället:
Att Gustloff sänktes var FEL och detta borde ryssland gett en offentlig ursäkt för. Hur det kunde ske är ju dock enkelt att förstå, det var VÄRLDSKRIG. Oavsett om det var ett illdåd eller ej, så förekom det av alla länder inblandade, på ena eller det andra sättet.
SJÄLVKLART hatade ryssarna tyskar, med tanke på alla år av blodigt krig som urholkade hela europa på män, flera generationer förstördes.. hatet är fullt förståeligt, oavsett om man var tysk, ryss, finne, engelskman eller norrman, whatever.
Det som irriterar mig är detta ständiga anti-nazi tänkande, som visar sig här på det sätt att eftersom det var ett tyskt skepp som sänktes så spelar det ingen roll, strunt samma. Men hade det varit ett amerikanskt skepp hade man fortfarande ältat sig i detta och klagat och mjäkat sig i de stackars offren som mordiskt mördades av de onda-tyska nazisterna.
Ni ser? Nu var det ju bara tyskar som dog, därför har det ingen betydelse.
Tänk att inte ens 60 år räcker för att vuxna skall se 2VK opartiskt, utan denna indoktrinering av anti-propaganda som fortfarande förekommer i skolorna fortfarande håller ett järngrepp på människor, med vår gode Bosse Shön i spetsen..
*suck*
Försök att se saken som det är istället:
Att Gustloff sänktes var FEL och detta borde ryssland gett en offentlig ursäkt för. Hur det kunde ske är ju dock enkelt att förstå, det var VÄRLDSKRIG. Oavsett om det var ett illdåd eller ej, så förekom det av alla länder inblandade, på ena eller det andra sättet.
SJÄLVKLART hatade ryssarna tyskar, med tanke på alla år av blodigt krig som urholkade hela europa på män, flera generationer förstördes.. hatet är fullt förståeligt, oavsett om man var tysk, ryss, finne, engelskman eller norrman, whatever.
Det som irriterar mig är detta ständiga anti-nazi tänkande, som visar sig här på det sätt att eftersom det var ett tyskt skepp som sänktes så spelar det ingen roll, strunt samma. Men hade det varit ett amerikanskt skepp hade man fortfarande ältat sig i detta och klagat och mjäkat sig i de stackars offren som mordiskt mördades av de onda-tyska nazisterna.
Tänk att inte ens 60 år räcker för att vuxna skall se 2VK opartiskt, utan denna indoktrinering av anti-propaganda som fortfarande förekommer i skolorna fortfarande håller ett järngrepp på människor, med vår gode Bosse Shön i spetsen..
*suck*
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Men nu var chansen större att dom tänkte som jag och Johan skrev, än vad du skrev. Återigen ber jag dig att:tobbe skrev:Ja det kan man faktiskt säga för alla ryssarna tänkte inte så som jag beskrev det förut.Johan Elisson skrev:En besättningsman? Så du grundar hela din uppfattning på en besättningsman i en hel ubåt? Du bör nog läsa lite mer om Marinesco, han var ingen rolig kille.
/Johan
Anno skrev:Läs Berlin - Slutstriden så kommer du att upptäcka att det Johan skrev om hans känslor var väldigt utbrett bland ryssar/ryska soldater(var till och med så att man inom den ryska ledningen uppmuntrade sådant tankar), så det är ingen omöjlighet att han hade sådana känslor.(Något som stärker teorin att han hade dessa känslor var att han blivit av med släktingar i Leningrad som Johan skrev.)
- Johan Elisson
- Medlem
Re: Altså Ursäkta?!
Hackande? Jag försöker få honom att förstå.-vils- skrev:Det var ett attans hackande på tobbe?!
På vilket sätt var det fel? Enligt krigets "spelregler" var det inte mer fel än att sänka t.ex. Bismarck. Däremot anser jag att Sovjet kunde gett en ursäkt, kanske inte under kriget, men direkt efter det.Försök att se saken som det är istället:
Ja. Fast finnarna hade nog inte något jättehat.SJÄLVKLART hatade ryssarna tyskar, med tanke på alla år av blodigt krig som urholkade hela europa på män, flera generationer förstördes.. hatet är fullt förståeligt, oavsett om man var tysk, ryss, finne, engelskman eller norrman, whatever.
Det är ju just detta jag försöker få tobbe att inse?Det som irriterar mig är detta ständiga anti-nazi tänkande, som visar sig här på det sätt att eftersom det var ett tyskt skepp som sänktes så spelar det ingen roll, strunt samma. Men hade det varit ett amerikanskt skepp hade man fortfarande ältat sig i detta och klagat och mjäkat sig i de stackars offren som mordiskt mördades av de onda-tyska nazisterna.
*suck*
/Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Jo mot ryssar. Förresten så tycker jag inte att det var rätt åt de tyskar som dog i tradegin så sluta inbilla dig.Johan Elisson skrev: Ja. Fast finnarna hade nog inte något jättehat.![]()
/Johan
http://www.smb.nu/pos/02/09_dodens_hav.asp kolla länken den är bra
Det är väl tveksamt om Sovjetunionen ens borde ha framfört en ursäkt? Wilhelm Gustlof var ett legitimt militärt mål, om än ett mycket "olämpligt". Visst var sänkningen en fruktansvärd tragedi, men genom att låta stridande förband transporteras tillsammans med civila flyktingar får tyskarna i viss mån "skylla sig själva", även om uttrycket är makabert. Och det blir bara löjligt när nazisterna försöker vinna något moraliskt genom att peka finger. Hade man varit seriösa om att värna om sin civilbefolkning hade man avdelat drivmedel och fordon för att evakuera dem landvägen långt innan Röda Armén nått fram till Köningsberg. Och ja, Stalin var också en vidrig massmördare men nu är det ju inte det som vi disskuterar.Johan Elisson skrev: På vilket sätt var det fel? Enligt krigets "spelregler" var det inte mer fel än att sänka t.ex. Bismarck. Däremot anser jag att Sovjet kunde gett en ursäkt, kanske inte under kriget, men direkt efter det.
Bad Britterna någonsin om ursäkt för Cap Arcona? (Som definitivt inte var något militärt mål) Borde dom ha gjort det?
..och jag förstår inte heller riktigt detta hackande på tobbe. Vad har karln egentligen sagt/påstått som är så kontroversiellt? Att Marinescu inte uppsåtligen skickade ett par tusen civilister i djupet (och bara råkade få med sig en hel del fientlig trupp på köpet)? Lägg fram ett trovärdigt bevis om motsattsen så tystnar han nog...
Hur som helst en vidrig och beklaglig händelse, och Marinescu fick inte ens sin hett efterlängtade medalj för sänkningen.
- Johan Elisson
- Medlem
Med tanke på att tobbe skrev sitt senaste inlägg på Skalman i augusti 2006, och med tanke på att alla inlägg i tråden är från 2003, utom ditt och det näst senaste, så tror jag inte att det är någon större vits med att försöka tysta tobbe...Mjölner skrev:Lägg fram ett trovärdigt bevis om motsattsen så tystnar han nog...
/Johan
Den här boken från 2002 talar om att det fanns 6.600 människor ombord varav 5.000 flyktingar. De senaste undersökningarna har väl dock visat att det snarare fanns bortåt 10.000 eller kanske t.o.m. över 10.000 människor ombord?svenne540 skrev:http://www.smb.nu/pos/02/09_dodens_hav.asp kolla länken den är bra
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Gu ... 8fartyg%29
/Per
- Johan Elisson
- Medlem
Det är inte boken det är fel på (för övrigt en väldigt bra bok) utan snarare författaren som skrivit artikeln. Wetterholm skriver i boken att fartyget hade runt 10 000 passagerare vid olyckan. Heinz Schön har angivit exakt 10 582 passagerare varav 9 343 omkom, i boken SOS Wilhelm Gustloff. Redan dagarna kring olyckan var man medveten om hur överlastad fartyget var. I Wetterholms bok finns en bild på ett tidningsurklipp från Sydsvenska Dagbladet med texten:Perman skrev:Den här boken från 2002 talar om att det fanns 6.600 människor ombord varav 5.000 flyktingar. De senaste undersökningarna har väl dock visat att det snarare fanns bortåt 10.000 eller kanske t.o.m. över 10.000 människor ombord?
9.000 i djupet
med "Gustlow"
MALMÖ, tisdag.
T.T. Minst 10.000 människor
var ombord på det tyska Kraft
durch Freude-fartyget "Wilhelm
Gustlow" när detta torpedera-
des i Östersjön, meddelas till
Sydsvenska Dagbladet från
Gdynia.
[...]
Människorna stod fullkomligt pac-