Kvarvarande farligheter
-
- C Skalman
Kvarvarande farligheter
Första världskriget har lämnat efter sig ett område i Frankrike som på grund av explosionsrisk inte får betalas. Kalla krigstidens krig har lämnat efter sig minor som fortfarande är farliga - och kommer bli så än.
Vad har andra världskriget lämnat efter sig för farligheter? Jag känner till blindgångare i tyska städer och havsminor på villovägar men de senare verkar ha tagit slut. Vad annat?
Vad har andra världskriget lämnat efter sig för farligheter? Jag känner till blindgångare i tyska städer och havsminor på villovägar men de senare verkar ha tagit slut. Vad annat?
-
- Stödjande medlem 2021
Re: Kvarvarande farligheter
För oss är det väl dumpat kemiskt stridsmedel och ammunition. Ett dumpningsområde verkar ha varit utanför Måseskär.
-
- C Skalman
Kanske skall vi lägga till alla sänkta men oljefylld båtar i all världens vatten.
-
- Medlem
Det finns fortfarande mellan 30 000 och 60 000 minor i Östersjön och Nordsjön från bägge krigen.Markus Holst skrev: ↑10 nov 2024 18:50Första världskriget har lämnat efter sig ett område i Frankrike som på grund av explosionsrisk inte får betalas. Kalla krigstidens krig har lämnat efter sig minor som fortfarande är farliga - och kommer bli så än.
De flesta är inaktiva, har rostat och sjunkit vid sitt ankare och är så gott som ofarliga för båttrafik, men ska man göra bottenarbete, som t.ex. lägga fiberkabel eller en pipeline måste de förstås rensas bort. Omfattande röjningsarbete fick göras innan man bygdge Nordstream 1 och 2.
Bild från försvarsmakten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
Visar de röda duttarna var minor finns idag? Om 30-60.000 är kvar idag, vet man hur många som lades ut?
-
- Medlem
Ja, de röda duttarna visar var man VET att det finns minor.
Omkring 167 000 las ut i enbart Östersjön under första och andra världskriget.
Omkring 167 000 las ut i enbart Östersjön under första och andra världskriget.
-
- C Skalman
Till och med Kielkanalen minerades rejält.
-
- Medlem
Luftminering av de allierade för att hindra tyska flottrörelser, om jag förstår saken rätt.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Sök på flodminor på Skalman. På telefon så återkommer när jag är bakom dator.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
I samband med att det var extrem låg vattennivå i flera Europeiska floder hittades en hel del. Några exempel:
https://www.aljazeera.com/news/2022/8/2 ... ric-stones icke europeisk källa
https://www.themayor.eu/en/a/view/droug ... hine-10847
https://www.smithsonianmag.com/smart-ne ... 180985097/ icke europeisk källa
Mintråden nämnd tidigare: viewtopic.php?t=46723&start=15#p761224
Och: viewtopic.php?f=74&t=49675&p=855596&hil ... un#p855596
Sonderling har väl berättat att folk i nutid har dödats av blindgångare från Amerikanska inbördeskriget.
MVH
Hans
https://www.aljazeera.com/news/2022/8/2 ... ric-stones icke europeisk källa
https://www.themayor.eu/en/a/view/droug ... hine-10847
https://www.smithsonianmag.com/smart-ne ... 180985097/ icke europeisk källa
Mintråden nämnd tidigare: viewtopic.php?t=46723&start=15#p761224
Och: viewtopic.php?f=74&t=49675&p=855596&hil ... un#p855596
Sonderling har väl berättat att folk i nutid har dödats av blindgångare från Amerikanska inbördeskriget.
MVH
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Den här skylten...
...hittar vi i Tyskland. Explosivt från andra världskriget, förmodligen också minor, som man fortfarande inte röjt. Just den här såg jag utanför ett skogsområde i närheten av Worms. En Feldflugplats (Biblis) för Luftwaffe från 36/37 till 45 låg precis bredvid.
Hans K
...hittar vi i Tyskland. Explosivt från andra världskriget, förmodligen också minor, som man fortfarande inte röjt. Just den här såg jag utanför ett skogsområde i närheten av Worms. En Feldflugplats (Biblis) för Luftwaffe från 36/37 till 45 låg precis bredvid.
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2022
Så sent som 80-talet så fanns det även gasgranater med senapsgas kvar i Skagerack och mina trålande släktingar på Smögen fick ibland gasgranater i trålen. På grund av tryck och kyla var gasen som bärnsten men började koka när den kom upp på ytan.
Egentligen så skulle man kontakta kustbevakningen för dekontamination och omhändertagandet av gasen men de flesta kapade trålen eftersom dekontamination kunde ta 2-3 dagar och det skulle förstöra lönsamheten hela säsongen.
Egentligen så skulle man kontakta kustbevakningen för dekontamination och omhändertagandet av gasen men de flesta kapade trålen eftersom dekontamination kunde ta 2-3 dagar och det skulle förstöra lönsamheten hela säsongen.
-
- Stödjande medlem 2021
Jag har för mig att vi har en tråd om UXB:er?
Men det finns ju rätt mycket blindgångare kvar. Tycker mig se en notis ett par ggr om året där de får spränga en i nån Europeisk stad.
Berlin är väl fullt av dem fortfarande. Nu har det säkert gått 30 år men jag minns en artikel i en branch tidning (för typ shackt och byggbranchen) om hur mycket som man fick ta hand om bara i Berlin.
Men då var det bara 50 år sedan. Vet inte hur det är nu.
Sonderling

Men det finns ju rätt mycket blindgångare kvar. Tycker mig se en notis ett par ggr om året där de får spränga en i nån Europeisk stad.
Berlin är väl fullt av dem fortfarande. Nu har det säkert gått 30 år men jag minns en artikel i en branch tidning (för typ shackt och byggbranchen) om hur mycket som man fick ta hand om bara i Berlin.
Men då var det bara 50 år sedan. Vet inte hur det är nu.
Sonderling
-
- C Skalman
Det var väl rätt nyligen man sprängde en blindgångare i någon större tysk stad, fast inte i år.
-
- C Skalman
Det förvånar mig att en trål är billigare än att få en mina omhändertagen, men jag tror dig såklart.